Gå til innhold

Graviditetsdagboken til Godis

Godis

Anbefalte innlegg

32+0

Ikke så mye nytt å melde om her. Tiden går, men nå går den altså sååå sakte. Ekstremt sakte. Svangerskapet er nå 80% fullført, og tanken på at det enda gjenstår så mye som 20% PLUSS opp til to uker ekstra er ikke akkurat motiverende. Jeg hadde noen dager forrige uke hvor jeg lurte på om jeg skulle prøve på ti prosent tilbake i jobb, da jeg følte på litt overskudd. Det var bare de få dagene det overskuddet varte, og denne uken har vært ekstremt tung igjen. Så nå må jeg bare greie å slå meg til ro med at jeg ikke er en av dem som greier å kombinere dette svangerskapet med jobb. Lettere sagt enn gjort 😊

Ellers følges jeg tett opp, med jordmortimer, avtaler på sykehus og flere ultralyder så langt. Alt ser bra ut med både meg og babyen 🧡 Noen dager blir jeg litt urolig om han har beveget seg lite, men jeg har hver gang blitt beroliget når jeg har lagt opp til økt aktivitet hos han og så hatt ro rundt å kjenne etter 😊 Ellers er det mengder med kynnere. Heldigvis er de færreste vonde, men bare ubehagelig og plagsom. Ganske fascinerende å tenke på at dette faktisk er kroppen som på egenhånd trener seg opp til fødselen. 

Bekkensmertene jeg kjente en del på en periode har roet seg ganske. Sannsynligvis er det mye fordi jeg har tilpasset aktivitet og bevegelsesmønster i håp om mindre smerter, men jeg lurer også på om det kan ha sammenheng med babyens plassering. Ved enhver kontroll jeg har vært på de siste seks ukene har han ligget med hodet ned, og jeg har forstått at det kan være gunstig ved bekkensmerter. 

Vekten går stadig oppover, hurra! Nå er jeg kommet opp til startvekt 👏 Ser at vektøkningen min følger et mønster hvor jeg bykser opp rundt et kilo over en dag eller to, for så å gå ned litt og holde seg stabilt en ukes til før det hopper opp igjen. Og med tanke på at babyen enda skal bli to kilo tyngre (ut fra vektestimering på ultralyd) så tenker jeg at jeg kan forvente meg en ytterligere vektøkning på 5-8 kilo. Spennende å se hva det ender på 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uffda, kjedelig at du føler tiden går sakte :troest: Har du noe å se frem til utover høsten som kan være greit å glede seg til? Reise bort, få besøk eller noe?

I alle fall greit å ikke presse seg ang. jobb, for det vil ikke gjøre ting bedre nei. Den venter på deg når du er klar for det igjen :klem: Og tenk at du er på startvekt! Woow, så fascinerende. Jeg har alltid gått opp en god del i svangerskap. 24 uker her og +8 kg nå liksom... tralala. Surrealistisk for meg å høre om folk som ikke har gått opp noe :Knegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (23 minutter siden):

Uffda, kjedelig at du føler tiden går sakte :troest: Har du noe å se frem til utover høsten som kan være greit å glede seg til? Reise bort, få besøk eller noe?

I alle fall greit å ikke presse seg ang. jobb, for det vil ikke gjøre ting bedre nei. Den venter på deg når du er klar for det igjen :klem: Og tenk at du er på startvekt! Woow, så fascinerende. Jeg har alltid gått opp en god del i svangerskap. 24 uker her og +8 kg nå liksom... tralala. Surrealistisk for meg å høre om folk som ikke har gått opp noe :Knegg:

Har faktisk ingen planer i det hele tatt frem til termin 😅 Frem til nå har jeg hatt litt med jevne mellomrom, men nå er det ingen ting. Men vi prøver å benytte gode dager til å invitere venner over for små besøk, eller ta en tur på restaurant og hotell, så jeg håper det blir flere anledninger til dette i ukene som kommer. 

Ja, det er sant som du sier, jobben venter. Og jeg er tross alt innom på ukentlige besøk når formen tillater det, så jeg får opprettholdt kontakten greit. 

Det er veldig fascinerende med vekt, før jeg ble gravid var jeg overbevist om at jeg kom til å gå opp en del, så for meg 15-20 kilo. Men realiteten var altså en annen. Det henger naturligvis sammen med hvordan form jeg har vært i, men sannsynligvis litt gener og slik også tenker jeg. Moren min gikk lite opp da hun var gravid, så kanskje det er arvelig 😄 Heldigvis er det normalt både det ene og det andre 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at tiden går litt sakte når formen har vært som den har vært. Men bra at du får jevnlig oppfølging og har noen avtaler å se fram til nå og da! Det syns jeg ofte hjelper mye. Høres veldig koselig å prøve å få inn litt restaurantbesøk og hotellbesøk 🥰

Kjenner meg godt igjen i at vekten hopper 🙈 Her og hopper den ofte en kilo av gangen, men så står den plutselig nesten stille i en periode før den gjør et nytt byks x) Syns egentlig det er ganske morro å følge med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atticmess skrev (16 timer siden):

Kjenner meg godt igjen i at vekten hopper 🙈 Her og hopper den ofte en kilo av gangen, men så står den plutselig nesten stille i en periode før den gjør et nytt byks x) Syns egentlig det er ganske morro å følge med på.

Så fascinerende at det skjer på samme vis hos deg! Det er absolutt gøy å følge med på, og etter manglende vektøkning så langt er det litt betryggende at det nå går oppover. Tenker det er greit at kroppen har litt å gå på ved fødsel og tiden etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

33+5

God onsdag 🍁🍂☀️ Vi har et nydelig høstvær for tiden, og det setter jeg så stor pris på! Fargene ute er så fine, og innimellom har vi kvelder med hardt regn mot ruta hvor det føles ekstra godt å finne sofaen 😊 Jeg er glad jeg er typen som liker høst, hvis ikke tror jeg absolutt det hadde gjort ventetiden enda tregere. Nå tror jeg vi har i hus absolutt alt vi trenger til babyen kommer! Det gir en god ro. 

Jeg har stadig mer lekkasje fra brystene, så nå har jeg måttet kjøpe innlegg for å slippe å vaske bhen hver dag. Jeg kjøpte Medela Ultra Thin (engangs), og de kjennes forsåvidt grei ut (prøver for første gang i dag). Men det blir så mye søppel, at jeg lurer på å tenke på andre løsninger. En ting er å kaste innleggene, men hvert innlegg er jo pakket inn på samme måte som bind. Og ettersom jeg bare oppbevarer hele eska i badskapet vil det jo være hygienisk godt nok om de ikke er pakket inn. Noen som vet av merker som ikke pakker engangsinnlegg inn i plast? Jeg har noen ull-innlegg, men de er så store at det føles litt bortkastet og styrete med all vaskingen det vil medføre for bare litt melk midt på innlegget 🤨

De siste kveldene har jeg vært plaget av at kroppen klør så fælt, så jeg tenker å være litt obs med tanke på svangerskapskløe. Det klør ikke i huden, men i selve kroppen, og blir naturligvis bare verre om jeg først legger merke til det på kvelden 😄 Har time med jordmor neste uke, skal høre da om det bør kontrolleres hos lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godis skrev (9 minutter siden):

En ting er å kaste innleggene, men hvert innlegg er jo pakket inn på samme måte som bind. Og ettersom jeg bare oppbevarer hele eska i badskapet vil det jo være hygienisk godt nok om de ikke er pakket inn. Noen som vet av merker som ikke pakker engangsinnlegg inn i plast? Jeg har noen ull-innlegg, men de er så store at det føles litt bortkastet og styrete med all vaskingen det vil medføre for bare litt melk midt på innlegget 🤨

Oi er det sant, pakkes de inn i plast? Så utrolig tullete! Det var nytt på de årene siden jeg sist var gravid. Hadde bare esker med masse engangsinnlegg i jeg, og de var ikke i plast. Lå ofte 100 slike innlegg tett i tett i en eske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (7 minutter siden):

Oi er det sant, pakkes de inn i plast? Så utrolig tullete! Det var nytt på de årene siden jeg sist var gravid. Hadde bare esker med masse engangsinnlegg i jeg, og de var ikke i plast. Lå ofte 100 slike innlegg tett i tett i en eske.

Ja, helt merkelig. Kan kanskje være kjekt om de legges i stelleveska, men da kan jeg jo heller ta en pose å legge flere uinpakkede innlegg, og gjenbruke posen. Står at dermica sine også er "hygienisk enkeltpakket", så det vil ikke hjelpe å prøve å kjøpe fra dem 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at Rema sine ammeinnlegg ikke er pakka inn i plast! :) De var hvertfall ikke det da jeg hadde en boks derfra sist (i fjor riktignok). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lumos_nox skrev (51 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at Rema sine ammeinnlegg ikke er pakka inn i plast! :) De var hvertfall ikke det da jeg hadde en boks derfra sist (i fjor riktignok). :) 

Takk, da skal jeg absolutt sjekke der🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godis skrev (8 minutter siden):

Takk, da skal jeg absolutt sjekke der🙏

Jepp! Rema 1000 sine lev vel ammeinnlegg er 50stk uten plast innoæ. Fikk i gratis babypakke

16341295628272029109643866363775.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niny skrev (1 minutt siden):

Jepp! Rema 1000 sine lev vel ammeinnlegg er 50stk uten plast innoæ. Fikk i gratis babypakke

16341295628272029109643866363775.jpg

Ah, der må jeg huske å hente gratispakke! Og sikkert kjøpe noen ekstra pakker ammeinnlegg 👌 Så kan jeg spare disse innpakkede til å ha i stelleveska etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjip bruk av plastemballasje.. Enig i at det føles unødvendig 🙈 Men så kjekt med litt erfaringsoverføring her inne, da vet jeg og hvilke innlegg jeg skal unngå, og hvem jeg skal teste ut 😊

Fint at kroppen forbereder seg på at lille kommer da! Nå begynner virkelig mammakroppen å komme snikende 😁 Og terminen nærmer seg jo veldig også nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Atticmess skrev (5 timer siden):

Så kjip bruk av plastemballasje.. Enig i at det føles unødvendig 🙈 Men så kjekt med litt erfaringsoverføring her inne, da vet jeg og hvilke innlegg jeg skal unngå, og hvem jeg skal teste ut 😊

Fint at kroppen forbereder seg på at lille kommer da! Nå begynner virkelig mammakroppen å komme snikende 😁 Og terminen nærmer seg jo veldig også nå!

Ja, unødvendig plastbruk, men må også legge til at selve innleggene føles myke og behagelige, og er tynne og gode så det ikke klumper seg på noe vis. Håper da rema sine skal føles like 😊

Her er det absolutt mammakropp ja. Nå er det så hyggelig å brette babyklær oppå magen! Har hørt gravide si at de bruker magen til nettopp dette, men har tenkt at det sikkert ikke er noe lettere. Men det er kjempekjekt når jeg bretter klær stående 🤭

Her er det forresten mye liv i magen om dagen, stort sett bare veldig hyggelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 uker 

Ny graviduke, som også betyr at det snart er helg 😊 Jeg har vært skikkelig pessimist store deler av uken, følt at vi aldri kommer til mål og blir ferdige. Men nå som jeg kan skrive uke 35,og det er fem uker igjen til termin kjenner jeg meg litt mer optimistisk til resten av ventetiden. Håper det stort sett blir gode dager. 

Lite nytt å melde om, men jeg har googlet om slimproppen noen ganger det siste døgnet. I dag og i går har jeg hatt en del slim i utfloden. Første gang jeg oppdaget det i går var det etter min mening mye, og etter dette har det vært litt mer hver gang jeg er på do. Et fastere slim enn jeg noen gang har opplevd rundt eggløsning. Googlingen min forteller meg at det ikke trenger å bety noe, det kan være slimproppen (hele eller deler) og det kan være noe annet. Så lenge det ikke blir smerter eller andre tegn på fødsel i tillegg trenger jeg ikke forholde meg til det 😊

Nå gleder jeg meg til helg, og litt ekstra tid med samboeren i forhold til ukedagene 🍁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hva du mener altså, føles veldig deilig å komme til uke 35. Begynner å skimte termindatoen da 🙌 Har du noen småting du gleder deg til de neste ukene som kan bidra med å holde motivasjonen oppe? 😊

Så greit å vite om slimproppen. Føler det skjer noe nytt hele tiden 🙈 Er så vanskelig som førstegangs å vite om disse ulike tingene som skjer. Veldig greit at vi het inne opplever litt ulikt iblant og da, så vi lærer av hverandre 😁

Nyt helga! 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Atticmess skrev (25 minutter siden):

Har du noen småting du gleder deg til de neste ukene som kan bidra med å holde motivasjonen oppe? 😊

Tenker jeg skal prøve å nyte litt juleforberedelser i november, så det hjelper litt på 😊 Jeg sparer vanligvis bakingen til desember, men akkurat i år tenker jeg det er greit å starte tidligere om jeg skulle få lyst 🍪

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at du begynner å bli lei- Men uke 35 da! Nå nærmer det seg virkelig. Er nok lurt å finne på noe å holde seg opptatt med i ukene fremover. Planlegge julen er ingen dum idè.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35+5

De siste dagene har magen min endret seg, den har sunket ned og blitt mykere. Det medfører at jeg også har fått noe press-følelse, og bekken, rygg og lysk er mye mer følsom og gjør mer vondt. Tar dette som et tegn på at nå er det faktisk ikke sååå lenge igjen. Jeg forstår at det ikke betyr at babyen kommer de neste dagene, men bare den påminnelsen om at det er snakk om kanskje fire-fem uker i stedet for tjue er en liten motivasjon ☺️🤰

Ellers gjør det godt å tenke fremover mot jul, planlegg og bestille gaver, og ganske snart starter jeg nok å pakke inn også. Men jeg tror jeg venter til november altså, bare for følelsen sin del 😄🎄🎁🎀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, så spennende 🤩 Så du veldig tydelig at den har sunket? Fascinerende alt dette som skjer med kroppen for tiden. Kvinnekroppen er ganske rå 🙌🌟

Så lurt å være i gang med shoppingen til jul, det står høyt på agendaen min i år og. Er jo varslet kaos pga fraktproblemer i verden, så tenker det absolutt er greit å være tidlig ute når man først har muligheten til det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...