Gå til innhold

Dere som lager fancy matpakker til ungene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 11.52):

Helt vanlig med tre matbokser i bhg når det ikke er matservering. Frokost, lunsj og ettermiddagsmat. Vårt barn er der i 7 timer ca. 

Anonymkode: 4a8c5...515

Stakkars barnehageforeldre. På det gode gamle nittitallet var det aldri snakk om å ha med matboks. Der fikk barna alle måltider servert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bacteria skrev (15 minutter siden):

Stakkars barnehageforeldre. På det gode gamle nittitallet var det aldri snakk om å ha med matboks. Der fikk barna alle måltider servert. 

Det får de i vår barnehage også. Jeg sender med matpakke kun én gang i uka, ellers får de mat i barnehagen. 

Anonymkode: 87e39...36a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Bacteria said:

Stakkars barnehageforeldre. På det gode gamle nittitallet var det aldri snakk om å ha med matboks. Der fikk barna alle måltider servert. 

Dette er jo helt vanlig også i dag...??

Anonymkode: 057a4...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber fullt ja, starter 07.00 på jobb. Har forøvrig en som trenger variasjon i matboksen og en som vil ha skive med brunost. Det tar meg ikke mye lengre tid å lage en wrap, fruktsalat, pastasalat osv enn å smøre to skiver med brunost og finne noe frukt. Noe kan jo lages i bulk også, som ost og skinkehorn, pestosnurrer, pastasalat osv. 

Anonymkode: a7df5...acf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizzasnurrer/ostehorn lager jeg en hel haug av ca 1 gang pr mnd. Wraps og slike ting, er fra middagsrester og alt ligger klart i kjøleskapet. Smoothie lger jeg mange porsjoner av til meg selv, og bare blender de om morgenen. Ungene får av og tol dette med. Å ta opp pizzasnurrer er raskere enn å smøre brødskiver. Tar dem frosne opp i matboks om kvelden og ligger i kjøleskap. Wraps blander jeg sammen om kvelden og tar mindre/like lang tid som å smøre 2-3 brødskiver. Legger i matboks og i kjøleskap om kvelden. Bruker enormt lite tid på disse matpakkene :) 

Anonymkode: f3ced...bd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (2 timer siden):

Stakkars barnehageforeldre. På det gode gamle nittitallet var det aldri snakk om å ha med matboks. Der fikk barna alle måltider servert. 

Stakkars? Vil heller sende med enn å fp servert mye crappy mat 

Anonymkode: 232e1...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå fikk jeg skikkelig lyst på et par skiver grovbrød med smør og gulost etter å ha lest hele tråden 😄 Samme har guttungen mest lyst på før han går i barnehagen, det metter og gir mye energi, enten det er ost, leverpostei, servelat eller hva enn. Han spør om skive når han kommer hjem etter frukta og. De serverer alle måltider i bhg vår forresten..

Nå er jeg i permisjon, men lager meg alltid skiver til bilturen på vei til jobb, trening, trilletur osv. Skive til niste kommer alltid til å være best for meg. Fint folk har overskudd og tid til fancymat om morgenen, jeg får ikke det til samtidig som jeg prøver å gjøre eldstemann klar til å gå + ammer + gjør babyen klar for bilstolen + stelle meg selv litt så ikke det snakkes om hvor lite jeg tar vare på meg selv etter fødselen + 2-3 bleieskift.. nei takke seg til skive 😄

Endret av mingus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.4.2021 den 13.40):

I Norge er det "brødskive-helvete" som har dominert i altfor mange år. Brødskiver, brødskiver og enda flere brødskiver. 

Og med en gang man lager noe annet enn de ford.... brødskivene, kalles det "fancy". 

Den norske matpakka er veldig særnorsk. Man driver ikke med sånt så mange andre steder i verden (om noen). 

I mange andre land er det faktisk helt vanlig at barna får servert et fullverdig, varmt måltid på skolen i løpet av dagen. Gjerne også flere retter. Fancy? 

Anonymkode: b711c...7ed

Det er bare tull. Brødskiver er vanlig i mange land. I engelsktalende land er brødskivene gjerne klappa sammen og kalles sandwiches, men det er jo det samme. Og varme måltider på skolen er sjelden særlig fancy, ganske ofte skikkelig søppelmat. Har vært au pair i Storbritannia, så dette har jeg greie på 😄 Ungene der ville helst ha matpakke (packed lunch) med brødskiver (sandwiches) fordi varmmaten de fikk på skolen var dårlige greier. F.eks. noe frityrstekte greier og så gjerne en liten pose potetgull ved siden av.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Pizzasnurrer/ostehorn lager jeg en hel haug av ca 1 gang pr mnd. Wraps og slike ting, er fra middagsrester og alt ligger klart i kjøleskapet. Smoothie lger jeg mange porsjoner av til meg selv, og bare blender de om morgenen. Ungene får av og tol dette med. Å ta opp pizzasnurrer er raskere enn å smøre brødskiver. Tar dem frosne opp i matboks om kvelden og ligger i kjøleskap. Wraps blander jeg sammen om kvelden og tar mindre/like lang tid som å smøre 2-3 brødskiver. Legger i matboks og i kjøleskap om kvelden. Bruker enormt lite tid på disse matpakkene :) 

Anonymkode: f3ced...bd0

Wraps - altså tortillas - er jo mye mindre næringsrikt enn brødskiver. Jeg er ikke overopptatt av at ting skal være supersunt, altså, så jeg ser ikke noe problem i at ungene spiser tortillas, men dersom poenget er at disse "fancy" matpakkene skal være sunnere, har man misforstått dersom man gir dem tortillas i stedet for brødskiver. Det samme gjelder for så vidt pizzasnurrer, med mindre man lager dem med mye grovt mel (og da blir de steinharde og ikke særlig gode).

For all del, lag andre ting enn brødskiver, men mye av det folk beskriver her er absolutt ikke sunnere enn brødskiver - som jeg har inntrykk av at er målet.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt hjemmebakt brød med variert pålegg av god kvalitet pluss en frukt har vært godt nok i massevis både for små og store her. Det kan barna lage selv fra tidlig barneskolealder. Om de vil lage noe mer spesielt når de blir eldre, så kan de det. 

Jeg håper dere som lager figurer av mat, eller skjærer bort kjernen av agurk som en her skrev, ikke kaster avkuttet! Matsvinn er ikke ok! 

Anonymkode: bf88f...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt har cøliaki og er ekstremt kresen. Har gått ned mye i vekt.. Så jeg må faktisk bruke lang tid på matpakke. 
 

Har gått fra 100-50% stilling for å få hverdagen til å gå ihop. 

Anonymkode: d6a4f...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (1 time siden):

Wraps - altså tortillas - er jo mye mindre næringsrikt enn brødskiver. Jeg er ikke overopptatt av at ting skal være supersunt, altså, så jeg ser ikke noe problem i at ungene spiser tortillas, men dersom poenget er at disse "fancy" matpakkene skal være sunnere, har man misforstått dersom man gir dem tortillas i stedet for brødskiver. Det samme gjelder for så vidt pizzasnurrer, med mindre man lager dem med mye grovt mel (og da blir de steinharde og ikke særlig gode).

For all del, lag andre ting enn brødskiver, men mye av det folk beskriver her er absolutt ikke sunnere enn brødskiver - som jeg har inntrykk av at er målet.

Vel da tror jeg sy har misforstått , for det er ikke nødvendigvis sunnere men bedre utvalg som er målet

Anonymkode: 232e1...bc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 12.33):

Hvem har nevnt svett pålegg? Og variert mat er jeg vel ikke i mot? 🤔 (Svette reker rullet i brun avokado i eggemuffins høres ikke bedre ut!😅)

Ungene mine lider ikke av å spise brødskiver. De lider ikke av å spise HELT vanlig mat! Dette er et oppkonstruert problem. 

Og hyklerisk!? For at jeg har kantine på jobb?! Barna skal behandles på lik linje med en voksen da? I alle sammenhenger? Eller gjelder dette kun matboksinnhold? 

(Og ja, nå i corona-tiden er det vanlig matpakke på jobb, gitt. Tenn et lys for meg😆)

 

Anonymkode: 057a4...736

De lider om det er kjøpebrød dag ut og dag inn. Baker du brødet selv er jeg enig i at det slipper fremtidig lidelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 10.10):

Spiste 2 svette brødskiver hver eneste skoledag fra 1. klasse og ut VGS og hadde aldri noe problem med det. Kan ikke huske at noen i klassen hadde spesiell mat eller noe slikt kanskje med unntak om noen hadde med pizza-rester. Mamma og pappa spiser fortsatt sine brødskiver på jobb hver dag (har gjort det i 40+ år).

Men det stopper jo med meg. Kan ikke sende det med barna når Noora-Oleah og Gabriel-Augustin kommer med 5-retters hver dag. Får smelle sammen noe horn eller muffins da. 

Anonymkode: c82ac...dc8

Var også et barn med svette brødskiver, har aldri fått noe unntatt brødskive og det SUGDE. Har ikke barn selv men når jeg får skal jeg sørge for at de aldri opplever det. Til og med brødskive med nugatti var en dritt opplevelse da jeg var barn. Svett brød.. uff. Husker flere ganger der jeg ikke spiste maten fordi det ikke var noe godt. Da vi nådde ungdomsskolen så jeg sjeldent folk spise matpakke, og de fleste dro på kiwi og kjøpte seg boller for 10kr.. nordmenn trenger å bli bedre på kosthold. Å kalle det fancy å få ordentlig mat som ikke er falleferdig når man skal spise den er ikke fancy. I Sverige får de varmmat på skolen, skjønner ikke hvorfor man ikke kan få til det samme her.

Anonymkode: 36da8...ca7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vel da tror jeg sy har misforstått , for det er ikke nødvendigvis sunnere men bedre utvalg som er målet

Anonymkode: 232e1...bc2

OK - har inntrykk av at mange her har fokus på sunnhet - jfr. "kjøpebrød skaper lidelse" (#100) - men det gjelder sikkert ikke alle.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var også et barn med svette brødskiver, har aldri fått noe unntatt brødskive og det SUGDE. Har ikke barn selv men når jeg får skal jeg sørge for at de aldri opplever det. Til og med brødskive med nugatti var en dritt opplevelse da jeg var barn. Svett brød.. uff. Husker flere ganger der jeg ikke spiste maten fordi det ikke var noe godt. Da vi nådde ungdomsskolen så jeg sjeldent folk spise matpakke, og de fleste dro på kiwi og kjøpte seg boller for 10kr.. nordmenn trenger å bli bedre på kosthold. Å kalle det fancy å få ordentlig mat som ikke er falleferdig når man skal spise den er ikke fancy. I Sverige får de varmmat på skolen, skjønner ikke hvorfor man ikke kan få til det samme her.

Anonymkode: 36da8...ca7

Hvordan blir annen mat mindre svett enn brødskiver?

Endret av Anonymus Notarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Stakkars? Vil heller sende med enn å fp servert mye crappy mat 

Anonymkode: 232e1...bc2

I barnehagen vår er de kjempeflinke med mat, men det er kanskje veldig individuelt? De har egen grønnsakshage og lager mye varm mat, smoothie osv fra bunnen av. Barna hjelper til også. 

Anonymkode: 87e39...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 7.4.2021 den 23.29):

Lurer på om dere fancy matpakke foreldre har en heltidsjobb? Hvordan rekker dere i så fall å lage disse? Her går det i to skiver med pålegg, en frukt og en grønnsak (som regel agurk/paprika/gulrot). Det er alt de får,  en sjelden gang en smoothie.

Anonymkode: b2f79...96a

Vi lager matpakkene kvelden i forveien å putter de i kjøleskapet. Det har vi gjort siden de gikk i bhg.

Vi forbereder egentlig alt kvelden i forveien så får vi en mest mulig stressfri og avslappende morgen. 

Anonymkode: 96bb7...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (5 timer siden):

 

Wraps - altså tortillas - er jo mye mindre næringsrikt enn brødskiver. Jeg er ikke overopptatt av at ting skal være supersunt, altså, så jeg ser ikke noe problem i at ungene spiser tortillas, men dersom poenget er at disse "fancy" matpakkene skal være sunnere, har man misforstått dersom man gir dem tortillas i stedet for brødskiver. Det samme gjelder for så vidt pizzasnurrer, med mindre man lager dem med mye grovt mel (og da blir de steinharde og ikke særlig gode).

For all del, lag andre ting enn brødskiver, men mye av det folk beskriver her er absolutt ikke sunnere enn brødskiver - som jeg har inntrykk av at er målet.

Det er jo all salaten og grønnsakene og evt kjøtt/fisk man putter inni wrapsen som gjør den sunnere. Kliner man leverpostei eller brunost på en tortillas er jeg helt enig i at det er enda verre enn brødskive med det samme, men det har jeg aldri sett noen gjøre.

Anonymkode: c2e17...c24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiver med pålegg, en frukt holder i massevis.

Anonymkode: d80c0...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo all salaten og grønnsakene og evt kjøtt/fisk man putter inni wrapsen som gjør den sunnere. Kliner man leverpostei eller brunost på en tortillas er jeg helt enig i at det er enda verre enn brødskive med det samme, men det har jeg aldri sett noen gjøre.

Anonymkode: c2e17...c24

Det kan man jo like gjerne putte på brødskiver ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...