Gå til innhold

Dere som lager fancy matpakker til ungene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lurer på om dere fancy matpakke foreldre har en heltidsjobb? Hvordan rekker dere i så fall å lage disse? Her går det i to skiver med pålegg, en frukt og en grønnsak (som regel agurk/paprika/gulrot). Det er alt de får,  en sjelden gang en smoothie.

Anonymkode: b2f79...96a

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vet ikke hva du mener med fancy, men barnet mitt får varmmat (rester fra middag), pizzaboller, eggerøre, reker, tortillawrap osv i tillegg til frukt og grønnsaker. Og brødskiver selvfølgelig. 

Har fulltidsjobb ja, det tar meg 5-15 min å lage matpakke, så det lar seg fint kombinere med full jobb :) 

Anonymkode: ca7f3...999

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Full jobb, men lager i blant mange fylte horn, pizzasnurrer. 

Tar ikke lenger tid å smøre en tortillalefse med pålegg/salat enn det tar å smøre en brødskive. 

Den yngste vil ikke ha slike ting da, hun vil ha brødskive med salami eller leverpostei. ;) 

Deler alltid opp mer enn en frukt/grønnsak,synes de skal venne seg til å alltid ha det til et brødmåltid.

Ikke mer fancy enn agurk/tomater/paprika/gulrot/banan/pære/bær. Mango en sjelden gang. Druer i blant. 

Deler ikke opp ting i hjerteformer, bruker heller ikke lang tid. Synes det er en helt ålreit aktivitet, tar ikke lang tid. 

Anonymkode: 71a86...776

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lullemor84

Jobber fulltid, og har null problemer med å lage det du kaller "fancy matpakke".
Er jo ikke så mye som skal til heller, hverken av tid eller penger.

Og mye kan lages kvelden/ettermiddagen i forveien. Tilogmed sammen med barna 😍

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Ja, de fleste av de som lager slike matpakker jobber fulltid. Et fåtall trives nok best med å «sitte på rumpa si hjemme».. 

Anonymkode: 10bdb...e81

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Ulrikke

Hvor lang tid tror man at det tar å lage en matpakke, selv litt mer "fancy"? Om man bruker 10 minutter istedenfor 3 minutter tror jeg det er innenfor rekkevidde for de fleste.... Gjelder å planlegge bare, ta vare på rester som kan funke i matpakker, gjerne ferdig i liten boks som man sender med. Da er det bare å ta bokser ut av kjøleskapet. Grove pizzasnurrer, rundstykker eller horn i fryseren, kjøttboller, koke egg kvelden før mens man tømmer oppvaskmaskinen, smøre tortillalefser tar ikke lenger tid enn en skive, grønnsaker og frukt tar den tiden det tar uansett.... 

Har smurt matpakker til fire unger og jobbet fulltid hele veien. Det er på ingen måte matpakken som har veltet lasset. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Fulltid ja. Og det er ingen problem med fancy matpakke som er innbydende! Hvorfor skulle jeg ikke fått til det? Tar jo ikke mye ut av dagen å ordne dette. Når det lar seg gjøre mtp maten ordner jeg kvelden før og legger i kjøleskap. Får bær/frukt/grønnsaker ved siden av når det er brød og pålegg, det ordner jeg på morgenen de dagene. Man får til det altså!

Jeg er nok en av de som ikke ville sendt med kjedelig matpakke med bare brød og pålegg så da tar jeg de ekstra 10 minuttene, vi er vel forskjellige. 

Anonymkode: 1e098...a1a

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det tar da virkelig ikke mye tid, bare litt mer planlegging og struktur. 

Søndag koker vi opp egg, vasker og kutter grønnsaker, lager en type ovnsrett, typisk fritatta eller grateng, en kald pastasalat, vasker bær, lager søtpotetvafler, og mye annet, varierer en del. I tillegg plukker vi ut elementer fra middagen, som gir variasjon gjennom uka. 

Da tar det ca 2 minutter å lage klar lunsjboksen hver kveld. 

Særlig dette med å ta agurk, tomater, gulrot, selleri, med mer, ut av posen, vaske det. Kutte staver. Det gjør det veldig enkelt å spise sunn mellommat gjennom uka. Og i tillegg er det enormt tidsbesparende i forhold til å ta ut en og en gulrot, og kutte opp daglig. 

Og smoothie er da superraskt. Heller en pose bær, en neve frossen salat, litt havregryn, knuste chiafrø, en banan, og vann, i blenderen. Skyller blenderen umiddelbart, så slipper man vanskelig oppvask. 

Anonymkode: 1de37...2cd

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lurer på om dere fancy matpakke foreldre har en heltidsjobb? Hvordan rekker dere i så fall å lage disse? Her går det i to skiver med pålegg, en frukt og en grønnsak (som regel agurk/paprika/gulrot). Det er alt de får,  en sjelden gang en smoothie.

Anonymkode: b2f79...96a

Vi jobber 90 og 100 %, men hva mener du m fancy? Alt fra pizzasnurrer og salatbar til polarbrød. Men alltid frukt, bær, grønnsaker, yohurtt, lefse o.l i tilegg.

Anonymkode: 2312c...3d1

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hva er en fancy matpakke da? Mine får veldig variert mat med seg. Men vil ikke kalle det fancy. De har med seg grove vafler, brødskiver, frukt, bær, grønnsaker, egg, middagsrester, havregryn&biola, matmuffins, pizzasnurrer...

Anonymkode: f996e...436

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jøss, her har jeg noe å lære.. jeg lager kjedelig matpakker stort sett hver eneste dag😅 Smører et par skiver/knekkebrød og slenger med en Skyr/gulerot/banan/paprika. Av og til en pizzasnurr/rundstykke om vi tilfeldigvis har laget dette. Minsten fikk havregrøt en periode husker jeg, ellers ganske "ufancy".

Ungene er fornøyde, så muligens jeg fortsetter i samme stil..? 🤔

Hva er grunnen til at noe må være "fancy" uansett?  Holdet det ikke med "vanlig mat" lenger? Skjemmer vi bort ungene? 

Anonymkode: 057a4...736

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jøss, her har jeg noe å lære.. jeg lager kjedelig matpakker stort sett hver eneste dag😅 Smører et par skiver/knekkebrød og slenger med en Skyr/gulerot/banan/paprika. Av og til en pizzasnurr/rundstykke om vi tilfeldigvis har laget dette. Minsten fikk havregrøt en periode husker jeg, ellers ganske "ufancy".

Hva er grunnen til at noe må være "fancy" uansett?  Holdet det ikke med "vanlig mat" lenger? Skjemmer vi bort ungene? 

Hvorfor er feks havregryn fancy tenker du? Det handler jo mer om hva barna er introdusert for og hvor «drevet» du selv er til å spise variert.. Visst barna dine kun kjenner til brødskive med ost vil de sikkert ikke savne noe annet. Men hvorfor ikke variere for å ikke bli lei? Det tar to minutter å lage til et par tortillalefser.. her tenker jeg problemet ligger hos deg og dine begrensninger (som du lett kan få gjort noe med ved litt øvelse). Vi er vel ikke så «melk og brød» i hodet at en tortillalefse er fancy vel😃

Anonymkode: e370f...7fa

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

noen barn liker å spise det samme hver dag, noen barn trenger variasjon. Ingenting er mer riktig en noe annet her, det viktigste er at maten blir spist. 

Anonymkode: e5b22...681

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det tar da virkelig ikke mye tid, bare litt mer planlegging og struktur. 

Søndag koker vi opp egg, vasker og kutter grønnsaker, lager en type ovnsrett, typisk fritatta eller grateng, en kald pastasalat, vasker bær, lager søtpotetvafler, og mye annet, varierer en del. I tillegg plukker vi ut elementer fra middagen, som gir variasjon gjennom uka. 

Da tar det ca 2 minutter å lage klar lunsjboksen hver kveld. 

Særlig dette med å ta agurk, tomater, gulrot, selleri, med mer, ut av posen, vaske det. Kutte staver. Det gjør det veldig enkelt å spise sunn mellommat gjennom uka. Og i tillegg er det enormt tidsbesparende i forhold til å ta ut en og en gulrot, og kutte opp daglig. 

Og smoothie er da superraskt. Heller en pose bær, en neve frossen salat, litt havregryn, knuste chiafrø, en banan, og vann, i blenderen. Skyller blenderen umiddelbart, så slipper man vanskelig oppvask. 

Hvordan oppbevarer du stavene? 

Anonymkode: 75548...f87

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan oppbevarer du stavene? 

Anonymkode: 75548...f87

Ikke jeg du siterte, men f.eks. gulrotstaver kan oppbevares i en matboks med lokk fylt med vann i kjøleskapet

Anonymkode: df1b4...d1f

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Nå går min på barneskolen og lager matpakker selv, men jeg lagde såkalte fancy matpakker da hun gikk i barnehagen. Tok ikke mange minuttene. Jeg jobbet fullt og mannen kom hjem i helgene og jobbet i perioder utenlands

Hun var veldig småspist pga sykdom og jeg husket fra min egen barndom at jeg slet med å spise. Har derfor alltid laget gode matpakker til meg selv de gangene jeg ikke har brukt kantine. 

Fikk en del middagsrester,grønnsaker, korn og yoghurt, men ofte brødskiver også. Hun er veldig glad i egg så jeg hadde faktisk et par former som jeg la det kokte egget i på kvelden og så hadde det kanin eller bilform da jeg tok det ut på morgenen...

Anonymkode: a915d...708

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg refererer ikke til kostholdet vårt som fancy. Men som vanlig mat. Etter noen år i utlandet, og mange reiser, ble jeg vant med et mer variert kosthold, og spiser kun brød med pålegg unntaksvis.

Vanlig mat for oss er som eksempel i dag chiagrøt med bær til frokost, og falafler med kålsalat til lunsj.

Hva slags kosthold andre har er ikke min sak. Men jeg blir litt provosert når andre må vise til at slik vi spiser, og som er vanlig å spise i de mange land i verden, er "fancy" og å skjemme bort unger. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg lager ikke fancy matpakker, mine vil helst ha brødskiver, med litt frukt/grønt. Og jeg vet ikke helt hva som kvalifiserer som fancy heller. Men venninnen min bruker litt tid på det, matmuffins, pent oppskåret frukt osv, og det er mest fordi hun syns det er koselig og helt ok å bruke tid på. Hun ser ikke ned på mine hui og hast matpakker, i så fall skjuler hun det godt. 

Jeg vektlegger å bruke tid andre steder, feks å gå i rolig tempo sammen til barnehagen på morgenen, og stoppe og kikke på ting på veien. På de turene tror jeg barna mine har det bra, og jeg tror min venninnes barn opplever at det er kjærlighet i matpakken hennes (uten at mine tror skiva med ost og det uskrelte eplet påvirker hva mine tror jeg syns om dem). Vi foreldre gjør ting litt ulikt, men det er mye som kan være veldig bra. 

Anonymkode: 80124...abd

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
9 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er feks havregryn fancy tenker du? Det handler jo mer om hva barna er introdusert for og hvor «drevet» du selv er til å spise variert.. Visst barna dine kun kjenner til brødskive med ost vil de sikkert ikke savne noe annet. Men hvorfor ikke variere for å ikke bli lei? Det tar to minutter å lage til et par tortillalefser.. her tenker jeg problemet ligger hos deg og dine begrensninger (som du lett kan få gjort noe med ved litt øvelse). Vi er vel ikke så «melk og brød» i hodet at en tortillalefse er fancy vel😃

Anonymkode: e370f...7fa

Problemet? Hvilke problem?😅

Havregrøt er vel kanskje ikke fancy, men det må jo lages... 

Og selvsagt varierer jeg jo pålegget😄 Barna er langt fra kresne. Og elsker ost! Smøreost, paprikaost, chiliost, norwegia og ridderost.

Tortilla-lefse er det null næring i, så unngår det i matpakken. Mannen er fra Mexico, så vi spiser variert og utradisjonelt. Og barna er langt fra kresne. Men matpakken er ganske så tradisjonell. Og sikkert kjedelig, men aldri et problem heldigvis😅

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...