Gå til innhold

Dere som lager fancy matpakker til ungene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Problemet? Hvilke problem?😅

Havregrøt er vel kanskje ikke fancy, men det må jo lages... 

Og selvsagt varierer jeg jo pålegget😄 Barna er langt fra kresne. Og elsker ost! Smøreost, paprikaost, chiliost, norwegia og ridderost.

 Tortilla-lefse er det null næring i, så unngår det i matpakken. Mannen er fra Mexico, så vi spiser variert og utradisjonelt. Og barna er langt fra kresne. Men matpakken er ganske så tradisjonell. Og sikkert kjedelig, men aldri et problem heldigvis😅

Anonymkode: 057a4...736

Havregrøt kan feks kokes i mikro mens du gjør andre ting. For å bruke det som eksempel. Jeg lager aldri matpakker i en slik forstand at jeg føler jeg må begynne å jobbe redusert.. men visst dine barn er vant til og fornøyd med brødmat er jo det helt supert. Det duger lenge, er godt og lettvint😊 (og så lenge de ikke er vant til annet i matboksen slipper du mas og ønsker - sånn sett sparer du tid😃😆). 

Anonymkode: e370f...7fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herrefred, gruer meg til småen begynner i barnehage 😅 Skjønner at en skive og et eple ikke fungerer i 2021.

Anonymkode: 3c967...4a9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Herrefred, gruer meg til småen begynner i barnehage 😅 Skjønner at en skive og et eple ikke fungerer i 2021.

Anonymkode: 3c967...4a9

Brødskive fungerer bra, ingen som melder til BV pga. vanlig brødskive og frukt i matpakken (tror jeg). 

Anonymkode: 10bdb...e81

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jobber fullt begge to, overtidstimer og har to barn hvorav et med spesielle behov. Vet ikke om matpakken kvalifiserer til fancy, men jeg gjør følgende:

Baker opp masse ulike ting som matmuffins, fylte horn, mini pizza, omeletter, polarbrød, rundstykker, kjøttboller etc. Enten sammen med barna i helgen eller alene som en hyggelig aktivitet på kvelden (ser da gjerne en serie på kjøkkenet). Har derfor et solid lager til en hver tid

Kjøper inn mye forskjellig frukt og grønt. Hver kveld bruker jeg litt tid på å forberede matboksene, ved å kutte opp frukt og grønt. Kan da lage fruktspyd, skjære det ut på spesielle måter, dandere etc. Tar ikke veldig lang tid og jeg nyter en podcast på øret.

Om morgenen er det bare å ta opp noe fra fryseboksen og putte i boksen. Av og til supplerer jeg med f.eks babybel ost, yoghurt, hjemmelaget grov kjeks uten sukker, en liten boks usaltede nøtter etc for litt ekstra kos.

 

Anonymkode: 12c3e...253

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor er feks havregryn fancy tenker du? Det handler jo mer om hva barna er introdusert for og hvor «drevet» du selv er til å spise variert.. Visst barna dine kun kjenner til brødskive med ost vil de sikkert ikke savne noe annet. Men hvorfor ikke variere for å ikke bli lei? Det tar to minutter å lage til et par tortillalefser.. her tenker jeg problemet ligger hos deg og dine begrensninger (som du lett kan få gjort noe med ved litt øvelse). Vi er vel ikke så «melk og brød» i hodet at en tortillalefse er fancy vel😃

Anonymkode: e370f...7fa

Her er det du som oppkonstruerer et problem. Det vedkommende beskriver er aldeles ikke noe problem.

Anonymkode: e0e4f...426

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner egentlig ikke helt hva som er fancy matpakker jeg...  Tror aldri jeg har brukt mer en 5 minutter på å lage en matpakke, men vi er nok ikke så fancy heller. 😄 

Her er det som regel brødskiver eller polarbrød med skinke og ost/leverpostei/makrell i tomat osv. 

Har alltid med med paprika, agurk og  strandamør pølse, babybel eller annet snacks. 

Av og til middagsrester som pasta og kjøttboller, pastasalat med skinke eller kylling, wraps.

Sender med en yoghurt av og til de dagene han ikke har melk.

Middagsrester er jo genialt for det er jo minimalt med arbeid, slenger det bare oppi matboksen etter middag og så er det klart til dagen etter. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jøss, her har jeg noe å lære.. jeg lager kjedelig matpakker stort sett hver eneste dag😅 Smører et par skiver/knekkebrød og slenger med en Skyr/gulerot/banan/paprika. Av og til en pizzasnurr/rundstykke om vi tilfeldigvis har laget dette. Minsten fikk havregrøt en periode husker jeg, ellers ganske "ufancy".

Ungene er fornøyde, så muligens jeg fortsetter i samme stil..? 🤔

Hva er grunnen til at noe må være "fancy" uansett?  Holdet det ikke med "vanlig mat" lenger? Skjemmer vi bort ungene? 

Anonymkode: 057a4...736

Å gi barna variert mat er da vel ikke å skjemme dem bort? Hadde tatt seg ut om jeg laget eggemuffins, avokado rullet inn i spekeskinke og avokado-bringebær-sorbet i min egen matpakke, og så slengt sammen noen svette brødskiver til ungene...

Men hvis du selv spiser brødskive med svett pålegg til lunch hver dag er det nok bra nok for barna også, for all del. reagerer derimot på dem som spiser variert kantine-mat eller lunch på kafe selv, mens barna deres bare får brødskiver hver dag. Da synes jeg det er hyklerisk og dårlig gjort.

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Herrefred, gruer meg til småen begynner i barnehage 😅 Skjønner at en skive og et eple ikke fungerer i 2021.

Anonymkode: 3c967...4a9

Det fungerer jo helt fint, men jeg hadde ikke hælet å spise brød hver dag selv, så hvorfor skulle jeg gi det til ungen min?

Anonymkode: c2e17...c24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det fungerer jo helt fint, men jeg hadde ikke hælet å spise brød hver dag selv, så hvorfor skulle jeg gi det til ungen min?

Meg og mannen spiser skive til lunsj og har gjort det i alle år. 🤷‍♀️😅

Anonymkode: 3c967...4a9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Å gi barna variert mat er da vel ikke å skjemme dem bort? Hadde tatt seg ut om jeg laget eggemuffins, avokado rullet inn i spekeskinke og avokado-bringebær-sorbet i min egen matpakke, og så slengt sammen noen svette brødskiver til ungene...

Men hvis du selv spiser brødskive med svett pålegg til lunch hver dag er det nok bra nok for barna også, for all del. reagerer derimot på dem som spiser variert kantine-mat eller lunch på kafe selv, mens barna deres bare får brødskiver hver dag. Da synes jeg det er hyklerisk og dårlig gjort.

Det fungerer jo helt fint, men jeg hadde ikke hælet å spise brød hver dag selv, så hvorfor skulle jeg gi det til ungen min?

Anonymkode: c2e17...c24

Anbefaler å reagere litt mindre på hva andre folk og deres barn spiser til lunsj, livet blir så mye enklere 👌🏽

Anonymkode: e5b22...681

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager sunne muffins, banan lapper, grove horn osv. Så får hun gjerne et lite beger med oppkuttet frukt eller bær. Eller en smoothie.

Også brødskive da. 

Ja det tar litt tid, men jeg liker å lage digge matpakker til henne.

I morgen ville hun ha rosa pannekaker 🤓

AnonymBruker skrev (På 8.4.2021 den 19.17):

Å gi barna variert mat er da vel ikke å skjemme dem bort? Hadde tatt seg ut om jeg laget eggemuffins, avokado rullet inn i spekeskinke og avokado-bringebær-sorbet i min egen matpakke, og så slengt sammen noen svette brødskiver til ungene...

Men hvis du selv spiser brødskive med svett pålegg til lunch hver dag er det nok bra nok for barna også, for all del. reagerer derimot på dem som spiser variert kantine-mat eller lunch på kafe selv, mens barna deres bare får brødskiver hver dag. Da synes jeg det er hyklerisk og dårlig gjort.

Det fungerer jo helt fint, men jeg hadde ikke hælet å spise brød hver dag selv, så hvorfor skulle jeg gi det til ungen min?

Anonymkode: c2e17...c24

Jeg derimot lager svette brødskiver til meg selv og digg mat til barna 🙈🙈.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar ikke lang tid å fikse litt brød, frukt, bær, grønnsaker, varmmatrester, wrap, youghurt med granola, matmuffins, osv...

Det tar kanskje 10minutter. På alle matpakkene, lager samme til meg selv. :)

Anonymkode: 14ba7...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jøss, her har jeg noe å lære.. jeg lager kjedelig matpakker stort sett hver eneste dag😅 Smører et par skiver/knekkebrød og slenger med en Skyr/gulerot/banan/paprika. Av og til en pizzasnurr/rundstykke om vi tilfeldigvis har laget dette. Minsten fikk havregrøt en periode husker jeg, ellers ganske "ufancy".

Ungene er fornøyde, så muligens jeg fortsetter i samme stil..? 🤔

Hva er grunnen til at noe må være "fancy" uansett?  Holdet det ikke med "vanlig mat" lenger? Skjemmer vi bort ungene? 

Anonymkode: 057a4...736

Jeg tenker det er forskjell på å lage varierte matpakker som for andre foreldre kan fremstå "fancy" og det å danse etter barnas pipe.

I min oppvekst (med en mor som jobbet deltid) fikk jeg ofte matpakker med middagsrester og annet. Men siden mamma ofte lagde paier og horn til lunsj, fikk jeg f.eks. med det. Men det var ikke noe jeg ba om, og hvis jeg ikke likte maten fikk jeg ikke noe annet heller. Begge foreldrene mine var opptatt av at jeg lærte meg å spise alt mulig, også "voksenmat".

Jeg måtte også spise det jeg fikk til middag, ellers gikk jeg sulten. Jeg ser nå at barna som vokser opp idag får det jeg kalte "helgemat" til hverdags. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine barn får stort sett brødskiver med litt variert pålegg, pluss litt oppskåret frukt og grønt. Hvis vi har middagsrester som passer i matpakken får de det, men jeg er ikke strukturert nok til å bake opp horn og muffins og lignende for hele uka.

Da jeg gikk på skolen fikk jeg to kjedelige brødskiver, hver dag. Hvis det var med noe frukt, så var den i alle fall ikke oppskåret. Funket helt fint. Så sammenlignet med det, får barna mine fancy matpakker😊

Anonymkode: aa59b...bf8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2021 den 23.33):

Vet ikke hva du mener med fancy, men barnet mitt får varmmat (rester fra middag), pizzaboller, eggerøre, reker, tortillawrap osv i tillegg til frukt og grønnsaker. Og brødskiver selvfølgelig. 
 

Har fulltidsjobb ja, det tar meg 5-15 min å lage matpakke, så det lar seg fint kombinere med full jobb :) 

Anonymkode: ca7f3...999

Reker?? Seriøst 🙄.

Anonymkode: 04088...c93

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet ikke hva du mener med fancy matpakke, men jeg fikk i barndommen alltid superfine matpakker av mamma og pappa. Jeg så aldri på det som noe press på andre eller som en konkurranse mot andre da. Jeg så mer på det som en gave jeg fikk hver dag. Jeg ble bare veldig glad og følte foreldrene mine brydde seg om meg. De laget matpakken gjerne dagen før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jøss, her har jeg noe å lære.. jeg lager kjedelig matpakker stort sett hver eneste dag😅 Smører et par skiver/knekkebrød og slenger med en Skyr/gulerot/banan/paprika. Av og til en pizzasnurr/rundstykke om vi tilfeldigvis har laget dette. Minsten fikk havregrøt en periode husker jeg, ellers ganske "ufancy".

Ungene er fornøyde, så muligens jeg fortsetter i samme stil..? 🤔

Hva er grunnen til at noe må være "fancy" uansett?  Holdet det ikke med "vanlig mat" lenger? Skjemmer vi bort ungene? 

Anonymkode: 057a4...736

Mener du barn som får god, sunn og variert mat er bortskjemte? Folk er selvsagt ulike, men jeg er ikke spesielt glad i brødmat, og man må ha et ganske tjukt lag med pålegg for at det skal være næringsrikt. Jeg driver ikke å kutter opp frukt i fasonger og skriver masse lapper, men det er viktig for meg at barna mine spiser variert. Pleier som regel å lage lefseruller, bananpannekaker, grove vafler, middagsretter, ulike salater, kremet pastasalat, kjøleskapsgrøt osv. Ikke nødvendigvis "fancy" i mine øyne, men sunt og variert. Barna mine hadde nok mistet matlysten om de fikk det samme hver dag, men nå er de vandt til å spise variert. Om dine aldri har opplevd noe annet, så har de selvsagt ikke noe å savne heller. 

Anonymkode: e201f...9f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

 

 Tortilla-lefse er det null næring i, så unngår det i matpakken. Mannen er fra Mexico, så vi spiser variert og utradisjonelt. Og barna er langt fra kresne. Men matpakken er ganske så tradisjonell. Og sikkert kjedelig, men aldri et problem heldigvis😅

Anonymkode: 057a4...736

Det er jo ikke tortillalefsene som skal mette/gi næring, men innholdet. Wraps er svært næringsrikt, om man gidder å bruke tid på å steke kjøtt eller kylling, og kutte opp salat. F.eks kyllingwraps, burito osv.

Anonymkode: a393b...26c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2021 den 23.29):

Lurer på om dere fancy matpakke foreldre har en heltidsjobb? Hvordan rekker dere i så fall å lage disse? Her går det i to skiver med pålegg, en frukt og en grønnsak (som regel agurk/paprika/gulrot). Det er alt de får,  en sjelden gang en smoothie.

Anonymkode: b2f79...96a

Jeg har full jobb og er mye alene med barna men jeg klarer likevel å sette sammen en ok spennende matpakke.

Tar ikke lenger tid om en er litt disiplinert.

Har akkurat laget 8 matpakker på litt under 30 min all in all

Eks minsten (5 års matpakke i dag) 

6 skiver med pålegg

2 knekkebrød med pålegg

En liten salat (salat, plommetomat, agurk (har fjernet frøene), paprika og mais)

Frukt/Grønt kiwi, gulerot, pasjonsfrukt.

Kos hjemmelaget smoothie (har alltid i frysen, så det er og kjøleelement i matboksene), grove kjeks 

Når alle er ferdige så er det mors kaffe og ro før alle skal vekkes. Så nå hjemmekontor 🙂 (Har hatt hjemmekontor siden lenge før covid-19)

AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 2.06):

Reker?? Seriøst 🙄.

Anonymkode: 04088...c93

Hva er gale med reker i matboksen?

Anonymkode: c93ad...49a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...