Gå til innhold

Dere som lager fancy matpakker til ungene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Man trenger da ikke stå og se på at kjøkkenmaskinen elter, og at deigen hever ;) Arbeid ut over det tar ca 20 minutter, og er en kjekk fellesaktivitet i helgen. 

Anonymkode: 1de37...2cd

Jeg bruker toppen 5 minutter på å lage en matpakke med skiver og pålegg(pølsepålegg, ost, brisling osv) samt å legge nedi en frukt.

Anonymkode: d80c0...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg bruker toppen 5 minutter på å lage en matpakke med skiver og pålegg(pølsepålegg, ost, brisling osv) samt å legge nedi en frukt.

Anonymkode: d80c0...f99

Nå varer 30 horn til litt mer en en matpakke :)

Anonymkode: 1de37...2cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nå varer 30 horn til litt mer en en matpakke :)

Anonymkode: 1de37...2cd

Allikevel så er det unødvendig arbeid.

Anonymkode: d80c0...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Allikevel så er det unødvendig arbeid.

Anonymkode: d80c0...f99

Nå får det vel være opp til enhver familie hvordan de prioriterer sin tid. 

Så lenge bakst og matlaging er en fritidsaktivitet jeg liker, som gjør at vi spiser variert, og samtidig er en fellesaktivitet med et element av læring, så ser i alle fall ikke jeg på det som unødvendig. 

Liker man ikke å bruke tid på kjøkkenet, og alle er fornøyd med brødskive, så er det selvfølgelig mer verdifullt å bruke tiden på andre familieaktiviteter. 

Anonymkode: 1de37...2cd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lullemor84

Det er vel egentlig helt meningsløst at vi skal diskutere hva vi synes at andre skal ha i matpakka til seg selv eller ungene. Hvis noen vil sende med påsmurte brødskiver, så gjør det. Hvis noen vil sende med wraps, salat, horn eller pizzasnurrer, så gjør det. 

Poenget er vel at hvis man VIL lage "fancy matpakke", så gjør man det. Det trenger absolutt ikke å ta lang tid, være dyrt eller bety at man sender med en "5 retters".

Gleder meg til noen skal lage en tråd om hvorfor noen gidder å strikke gensere med mønster på. En som er ensfarget gjør jo akkurat samme nytten. Er det det samme med stjerneformet agurk i matpakka? 

Jepp...! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart overvekt og fedme blant barn er økende når til og med matpakka skal være jålete. Kan ikke mat til noen måltider bare være næring? Selvsagt ikke sende med smuler og vann. Men pizzasnurrer, wraps etc - kanskje grovt, men kalorimessig ganske mye heftigere enn en grov brødskive. Lurer også på hvor mange av disse som lager disse fancy matpakkene som snapper bilder mens de lager de og sender til venner for en liten «ååå så flink du er».

Anonymkode: 29689...e57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De får spise vanlig brød. Kunne lett ha laget noe fancy. Dersom jeg lager fancy blir det bare den nye normalen. Jeg gidder ikke å gjøre ungene mine mer kresne og kjipe enn nødvendig. Lager du en fancy matpakke gjør du deg selv en bjørnetjeneste.  

Anonymkode: 373c2...a24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2021 den 19.54):

Anbefaler å reagere litt mindre på hva andre folk og deres barn spiser til lunsj, livet blir så mye enklere 👌🏽

Anonymkode: e5b22...681

Jeg reagerer ikke på hva andre spiser, det interesserer meg ikke. Jeg reagerer på at det kritiseres og gjøres narr av at noen av oss ikke gir ungen korn HVER eneste dag, år etter år etter år.

Rucula skrev (På 8.4.2021 den 20.01):

Jeg derimot lager svette brødskiver til meg selv og digg mat til barna 🙈🙈.

Det må jo være helt greit ☺️

 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Spiste 2 svette brødskiver hver eneste skoledag fra 1. klasse og ut VGS og hadde aldri noe problem med det. Kan ikke huske at noen i klassen hadde spesiell mat eller noe slikt kanskje med unntak om noen hadde med pizza-rester. Mamma og pappa spiser fortsatt sine brødskiver på jobb hver dag (har gjort det i 40+ år).

Men det stopper jo med meg. Kan ikke sende det med barna når Noora-Oleah og Gabriel-Augustin kommer med 5-retters hver dag. Får smelle sammen noe horn eller muffins da. 

Anonymkode: c82ac...dc8

Jeg derimot, og mange med meg, kastet to svette brødskiver i søpla hver eneste dag hele barne- og ungdomsskolen. Sammen med en uåpnet kartong pisselunka skolemelk.

Men du spiser og serverer jo hva du vil, hva er problemet? Har noen bedt deg lage mer "fancy" mat?

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvem har nevnt svett pålegg? Og variert mat er jeg vel ikke i mot? 🤔 (Svette reker rullet i brun avokado i eggemuffins høres ikke bedre ut!😅)

Ungene mine lider ikke av å spise brødskiver. De lider ikke av å spise HELT vanlig mat! Dette er et oppkonstruert problem. 

Og hyklerisk!? For at jeg har kantine på jobb?! Barna skal behandles på lik linje med en voksen da? I alle sammenhenger? Eller gjelder dette kun matboksinnhold? 

(Og ja, nå i corona-tiden er det vanlig matpakke på jobb, gitt. Tenn et lys for meg😆)

 

Anonymkode: 057a4...736

Hvis du mener det er greit å spise korn/brød hver eneste dag, så anser ikke jeg det som særlig variert, uansett om du varierer pålegget. Reker har jeg aldri sendt med; skalldyr har ekstremt dårlig holdbarhet, og avokado som er brun kaster jeg. Barn skal ikke behandles på lik linje med voksne på de fleste områder, men jeg anser det som viktig at barn får MINST like sunn mat som voksne.

Mitt barn spiser også helt vanlig mat. Bare ikke den samme helt vanlige maten hver eneste dag.

 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke rart overvekt og fedme blant barn er økende når til og med matpakka skal være jålete. Kan ikke mat til noen måltider bare være næring? Selvsagt ikke sende med smuler og vann. Men pizzasnurrer, wraps etc - kanskje grovt, men kalorimessig ganske mye heftigere enn en grov brødskive. Lurer også på hvor mange av disse som lager disse fancy matpakkene som snapper bilder mens de lager de og sender til venner for en liten «ååå så flink du er».

Anonymkode: 29689...e57

Jeg tenker derimot at ikke rart det er mye overvekt og fedme om man skal spise brød hver dag, og kanskje en yoghurt med sukker i...

Anonymkode: c2e17...c24

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ikke rart overvekt og fedme blant barn er økende når til og med matpakka skal være jålete. Kan ikke mat til noen måltider bare være næring? Selvsagt ikke sende med smuler og vann. Men pizzasnurrer, wraps etc - kanskje grovt, men kalorimessig ganske mye heftigere enn en grov brødskive. Lurer også på hvor mange av disse som lager disse fancy matpakkene som snapper bilder mens de lager de og sender til venner for en liten «ååå så flink du er».

Anonymkode: 29689...e57

Tull. Bruker du grovt mel er det ikke heftigere enn en brødskive. 

Hvorfor plager det deg slik at noen gjør slik? 

Anonymkode: 71a86...776

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 8.23):

Jeg skjønner ikke, spiser 5 åringen din alt det der, eller er det fordelt på flere barn? Og lager du matpakker midt på natta?

Anonymkode: aa59b...bf8

Ja det gjør hen, dekker frokost og lunsj i barnehagen. 

Står opp rundt 4 hver morgen

AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 23.11):

Ikke rart overvekt og fedme blant barn er økende når til og med matpakka skal være jålete. Kan ikke mat til noen måltider bare være næring? Selvsagt ikke sende med smuler og vann. Men pizzasnurrer, wraps etc - kanskje grovt, men kalorimessig ganske mye heftigere enn en grov brødskive. Lurer også på hvor mange av disse som lager disse fancy matpakkene som snapper bilder mens de lager de og sender til venner for en liten «ååå så flink du er».

Anonymkode: 29689...e57

Beklager gidder ikke bruke tid på å ta bilder av matpakker.

Ingen av mine er overvektige, men er opptatt av mat og ernæring.

Wraps, lunsjmuffins, pizza, vafler trenger ikke å være dumt å legge inn i en matboks som en del av en variert matpakke.

AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 11.52):

Helt vanlig med tre matbokser i bhg når det ikke er matservering. Frokost, lunsj og ettermiddagsmat. Vårt barn er der i 7 timer ca. 

Anonymkode: 4a8c5...515

Vurdert bentoboks(er)

Vi har brukt det i alle de år.

AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 9.22):

Med mindre det er kjølebag, høres det meget lite fristende ut 🤢

Anonymkode: 3c967...4a9

Går jo automatisk utifra at det er en boks med kjøleelementer, eller at en kan oppbevare det i kjøleskap, om en sender med lett bedervelige matvarer, alt annet er jo idiotisk

Anonymkode: c93ad...49a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

 

 

 

Endret av Fru Uperfekt
Feil tråd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender sjeldent med vanlige brødskiver med pålegg. Hun velger selv hva hun vil ha, innen rimelighetens grenser. Nå de siste dagene har datteren min ønsket brødskive med kokt egg og druer ved siden av. Vanlig skolemat her er vanligvis: middagsrester (kyllinggryter, pastagrateng, fiskekaker eller lignende), omelett, eggerøre, lompe ( med kalkunpålegg, smørost og salat), innimellom toast som hun varmer opp igjen på skolen. En periode ønsker hun kun stekte lunsjkaker, men det får hun veldig sjeldent nå. Hun får alltid oppkuttet frukt eller grønnsaker (eple, druer, paprika eller agurk hovedsakelig). Dette vil jeg absolutt ikke kalle fancy mat, men helt vanlig. Jeg steker/koker lett et egg og kutter opp frukt om kvelden om det får henne mer begeistret over matpakka si. 

Anonymkode: e71b3...026

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke rart overvekt og fedme blant barn er økende når til og med matpakka skal være jålete. Kan ikke mat til noen måltider bare være næring? Selvsagt ikke sende med smuler og vann. Men pizzasnurrer, wraps etc - kanskje grovt, men kalorimessig ganske mye heftigere enn en grov brødskive. Lurer også på hvor mange av disse som lager disse fancy matpakkene som snapper bilder mens de lager de og sender til venner for en liten «ååå så flink du er».

Anonymkode: 29689...e57

De eneste landene som slår "brødskivelandet" Norge i overvekt og fedme, er land der barna får fritert mat og bearbeidet kjøtt til lunsj. 

Jeg velger variasjon i maten vi spiser, da jeg mener det er det beste for vår helse, og trivsel. Lunsj denne uka har vært grønnsaksstaver, smoothies (blåbær og banan, men utover det ingredienser som havregryn og spinat), frittata (omelett med mange grønnsaker), blomkålbolognese, og falafler med hummus. 

Når jeg viser til muffins består de kort oppsummert av egg, havregryn og grønnsaker. Pannekake er gjerne spinatpannekake med grovt mel (en av mange varianter). Vafler er som eksempel søtpotetvafler.  

Anonymkode: 1de37...2cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 2.06):

Reker?? Seriøst 🙄.

Anonymkode: 04088...c93

Ja.. hva er feil med det? Ungen elsker det  og jubler når hun får det. 

AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 4.18):

Hva er gale med reker i matboksen?

Anonymkode: c93ad...49a

Ikke sant! 

AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 9.22):

Med mindre det er kjølebag, høres det meget lite fristende ut 🤢

Anonymkode: 3c967...4a9

Matboksen legges rett i kjøleskapet i bhg når vi kommer, så det er ikke noe problem. 

SoWhat? skrev (18 timer siden):

Her var det mange som var opptatte av " god og næringsrik" mat gitt. Det er bra det altså, men hvorfor i all verden smører/lager ikke barna nister selv egentlig?  De klarer jo fint der fra de er 4 år liksom. 

De lærer myyye mer om de deltar selv. 

Hun er ikke 3 år enda, så hun smører ikke selv. Hvorfor er det viktigere at de lager selv enn at de  får god og næringsrik mat? Jeg synes næringsrik mat er veldig viktig for en kropp og hjerne som er it utvikling. 
2,5 åringen deltar ved at jeg spør hva hun vil ha i matboksen i dag. Da svarer hun som regle paprika, gulrot eller jordbær. 

Anonymkode: ca7f3...999

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja.. hva er feil med det? Ungen elsker det  og jubler når hun får det. 

Ikke sant! 

Matboksen legges rett i kjøleskapet i bhg når vi kommer, så det er ikke noe problem. 

Hun er ikke 3 år enda, så hun smører ikke selv. Hvorfor er det viktigere at de lager selv enn at de  får god og næringsrik mat? Jeg synes næringsrik mat er veldig viktig for en kropp og hjerne som er it utvikling. 
2,5 åringen deltar ved at jeg spør hva hun vil ha i matboksen i dag. Da svarer hun som regle paprika, gulrot eller jordbær. 

Anonymkode: ca7f3...999

Nei, jeg tenker bare at barn alltid lærer mer ved å delta. Å putte oppi det som er sunt, og hva som er lurt å spise liksom. Istedenfor å være få det servert uten at det blir sagt noe særlig om det. Nå er jeg egentlig litt lei av at alt skal være så ekstremt pedagogisk da men  😄 så gikk litt i min egen felle her. Det skjønte jeg allerede i går etter å ha brydd meg.. når sant skal sies. Men når det gjelder mat 😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er heldigvis oppvokst med to brødskiver og en frukt 😅 På fredager og turdager kan jeg putte oppi noe mer fancy som kjeks, fylte horm, pizza, yoghurt etc 

Anonymkode: 613e0...ed2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg smørte matpakke selv helt fra jeg gikk i første klasse. Det gikk fint. Jeg smørte bare det jeg ville ha. Hvor gamle er barna deres når de begynner å smøre selv?   Er det ikke viktig at barn i skolealder blir selvstendige og ordner slikt selv? 

Anonymkode: 24f35...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg smørte matpakke selv helt fra jeg gikk i første klasse. Det gikk fint. Jeg smørte bare det jeg ville ha. Hvor gamle er barna deres når de begynner å smøre selv?   Er det ikke viktig at barn i skolealder blir selvstendige og ordner slikt selv? 

Anonymkode: 24f35...2ef

Begynte å "prøve seg selv" på både bakst, matlaging, og matpakker, fra 3-4 års alder. I begynnelsen var det mest søl. Men man er der som støtte hele veien, da jeg vil at de skal lære mer enn "smøre en skive". 

Er slik jeg vokste opp. Det gikk aldri fra full service, til "klar deg selv". Jeg fikk henge på, og lære, og prøve meg selv. Da jeg flyttet hjemmefra som 19 åring var det ikke mye av bakst, matlaging, rørleggerarbeid, sparing i fond (!), jeg ikke kunne. 

Anonymkode: 1de37...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2021 den 8.57):

Jøss, her har jeg noe å lære.. jeg lager kjedelig matpakker stort sett hver eneste dag😅 Smører et par skiver/knekkebrød og slenger med en Skyr/gulerot/banan/paprika. Av og til en pizzasnurr/rundstykke om vi tilfeldigvis har laget dette. Minsten fikk havregrøt en periode husker jeg, ellers ganske "ufancy".

Ungene er fornøyde, så muligens jeg fortsetter i samme stil..? 🤔

Hva er grunnen til at noe må være "fancy" uansett?  Holdet det ikke med "vanlig mat" lenger? Skjemmer vi bort ungene? 

Anonymkode: 057a4...736

I Norge er det "brødskive-helvete" som har dominert i altfor mange år. Brødskiver, brødskiver og enda flere brødskiver. 

Og med en gang man lager noe annet enn de ford.... brødskivene, kalles det "fancy". 

Den norske matpakka er veldig særnorsk. Man driver ikke med sånt så mange andre steder i verden (om noen). 

I mange andre land er det faktisk helt vanlig at barna får servert et fullverdig, varmt måltid på skolen i løpet av dagen. Gjerne også flere retter. Fancy? 

Anonymkode: b711c...7ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 10.4.2021 den 10.53):

Jeg smørte matpakke selv helt fra jeg gikk i første klasse. Det gikk fint. Jeg smørte bare det jeg ville ha. Hvor gamle er barna deres når de begynner å smøre selv?   Er det ikke viktig at barn i skolealder blir selvstendige og ordner slikt selv? 

Anonymkode: 24f35...2ef

Man kan bli selvstendig uten å måtte smøre matpakken selv 

Anonymkode: 232e1...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...