Gå til innhold

Dere som lager fancy matpakker til ungene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.4.2021 den 23.29):

Lurer på om dere fancy matpakke foreldre har en heltidsjobb? Hvordan rekker dere i så fall å lage disse? Her går det i to skiver med pålegg, en frukt og en grønnsak (som regel agurk/paprika/gulrot). Det er alt de får,  en sjelden gang en smoothie.

Anonymkode: b2f79...96a

Jeg har full jobb og er mye alene med barna men jeg klarer likevel å sette sammen en ok spennende matpakke.

Tar ikke lenger tid om en er litt disiplinert.

Har akkurat laget 8 matpakker på litt under 30 min all in all

Eks minsten (5 års matpakke i dag) 

6 skiver med pålegg

2 knekkebrød med pålegg

En liten salat (salat, plommetomat, agurk (har fjernet frøene), paprika og mais)

Frukt/Grønt kiwi, gulerot, pasjonsfrukt.

Kos hjemmelaget smoothie (har alltid i frysen, så det er og kjøleelement i matboksene), grove kjeks 

Når alle er ferdige så er det mors kaffe og ro før alle skal vekkes. Så nå hjemmekontor 🙂 (Har hatt hjemmekontor siden lenge før covid-19)

Anonymkode: c93ad...49a

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Reker?? Seriøst 🙄.

Anonymkode: 04088...c93

Hva er gale med reker i matboksen?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har full jobb og er mye alene med barna men jeg klarer likevel å sette sammen en ok spennende matpakke.

6 skiver med pålegg

2 knekkebrød med pålegg

En liten salat (salat, plommetomat, agurk (har fjernet frøene), paprika og mais)

Kos hjemmelaget smoothie (har alltid i frysen, så det er og kjøleelement i matboksene), grove kjeks 

Når alle er ferdige så er det mors kaffe og ro før alle skal vekkes. Så nå hjemmekontor 🙂 (Har hatt hjemmekontor siden lenge før covid-19)

Jeg skjønner ikke, spiser 5 åringen din alt det der, eller er det fordelt på flere barn? Og lager du matpakker midt på natta?

Anonymkode: aa59b...bf8

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva er gale med reker i matboksen?

Med mindre det er kjølebag, høres det meget lite fristende ut 🤢

Anonymkode: 3c967...4a9

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Spiste 2 svette brødskiver hver eneste skoledag fra 1. klasse og ut VGS og hadde aldri noe problem med det. Kan ikke huske at noen i klassen hadde spesiell mat eller noe slikt kanskje med unntak om noen hadde med pizza-rester. Mamma og pappa spiser fortsatt sine brødskiver på jobb hver dag (har gjort det i 40+ år).

Men det stopper jo med meg. Kan ikke sende det med barna når Noora-Oleah og Gabriel-Augustin kommer med 5-retters hver dag. Får smelle sammen noe horn eller muffins da. 

Anonymkode: c82ac...dc8

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lullemor84
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Spiste 2 svette brødskiver hver eneste skoledag fra 1. klasse og ut VGS og hadde aldri noe problem med det. Kan ikke huske at noen i klassen hadde spesiell mat eller noe slikt kanskje med unntak om noen hadde med pizza-rester. Mamma og pappa spiser fortsatt sine brødskiver på jobb hver dag (har gjort det i 40+ år).

Men det stopper jo med meg. Kan ikke sende det med barna når Noora-Oleah og Gabriel-Augustin kommer med 5-retters hver dag. Får smelle sammen noe horn eller muffins da. 

Anonymkode: c82ac...dc8

Så det du egentlig sier er at de barna som har med seg noe annet enn svette brødskiver, har med seg en 5-retters??? 

Det er så sykt dumt! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Herrefred, gruer meg til småen begynner i barnehage 😅 Skjønner at en skive og et eple ikke fungerer i 2021.

Vi blir oppfordret til å sende brødskiver fordi ungen er kresen, men når vi må sende tre matbokser per barnehagedag, føles det litt stusselig å bare sende med brødskiver. Hvor mye brød skal man stappe i ungen, liksom. 

Anonymkode: 97054...460

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi blir oppfordret til å sende brødskiver fordi ungen er kresen, men når vi må sende tre matbokser per barnehagedag, føles det litt stusselig å bare sende med brødskiver. Hvor mye brød skal man stappe i ungen, liksom. 

Anonymkode: 97054...460

Tre matbokser? Hvor lenge er egentlig ungen i barnehagen, og får de ikke noe mat der? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tre matbokser? Hvor lenge er egentlig ungen i barnehagen, og får de ikke noe mat der? 

Helt vanlig med tre matbokser i bhg når det ikke er matservering. Frokost, lunsj og ettermiddagsmat. Vårt barn er der i 7 timer ca. 

Anonymkode: 4a8c5...515

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
17 hours ago, AnonymBruker said:

Å gi barna variert mat er da vel ikke å skjemme dem bort? Hadde tatt seg ut om jeg laget eggemuffins, avokado rullet inn i spekeskinke og avokado-bringebær-sorbet i min egen matpakke, og så slengt sammen noen svette brødskiver til ungene...

Men hvis du selv spiser brødskive med svett pålegg til lunch hver dag er det nok bra nok for barna også, for all del. reagerer derimot på dem som spiser variert kantine-mat eller lunch på kafe selv, mens barna deres bare får brødskiver hver dag. Da synes jeg det er hyklerisk og dårlig gjort.

Det fungerer jo helt fint, men jeg hadde ikke hælet å spise brød hver dag selv, så hvorfor skulle jeg gi det til ungen min?

Anonymkode: c2e17...c24

Hvem har nevnt svett pålegg? Og variert mat er jeg vel ikke i mot? 🤔 (Svette reker rullet i brun avokado i eggemuffins høres ikke bedre ut!😅)

Ungene mine lider ikke av å spise brødskiver. De lider ikke av å spise HELT vanlig mat! Dette er et oppkonstruert problem. 

Og hyklerisk!? For at jeg har kantine på jobb?! Barna skal behandles på lik linje med en voksen da? I alle sammenhenger? Eller gjelder dette kun matboksinnhold? 

(Og ja, nå i corona-tiden er det vanlig matpakke på jobb, gitt. Tenn et lys for meg😆)

Anonymkode: 057a4...736

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Helt vanlig med tre matbokser i bhg når det ikke er matservering. Frokost, lunsj og ettermiddagsmat. Vårt barn er der i 7 timer ca. 

Høres trist ut. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

6 skiver med pålegg

2 knekkebrød med pålegg

Fjerner du frøene i en agurk? 😂

Anonymkode: 438bc...ff5

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Høres trist ut. 

Mulig det, men når det ikke er matservering i bhg (her pga korona) så er det lite å gjøre med. 🤷‍♀️ Annet enn å prøve å varierer litt, men samtidig; de fleste barnehager har vel smøremåltid til lunsj og frukt/knekkebrød/yoghurt til ettermiddagen, så det er jo ikke akkurat superfancy det heller. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Oh my.

Anonymkode: 057a4...736

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.4.2021 den 1.47):

Full jobb, men lager i blant mange fylte horn, pizzasnurrer. 

Tar ikke lenger tid å smøre en tortillalefse med pålegg/salat enn det tar å smøre en brødskive. 

Den yngste vil ikke ha slike ting da, hun vil ha brødskive med salami eller leverpostei. ;) 

Deler alltid opp mer enn en frukt/grønnsak,synes de skal venne seg til å alltid ha det til et brødmåltid.

Ikke mer fancy enn agurk/tomater/paprika/gulrot/banan/pære/bær. Mango en sjelden gang. Druer i blant. 

Deler ikke opp ting i hjerteformer, bruker heller ikke lang tid. Synes det er en helt ålreit aktivitet, tar ikke lang tid. 

Anonymkode: 71a86...776

Skal ikke disse snurrene bakes også, eller serverer du dem rå?

Anonymkode: d80c0...f99

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo nesten ikke frø i agurken og de som er der, merker en ikke når en spiser-

Snakk om å skjemme bort barnet i matveien.😂

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lullemor84
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Snurrer og horn kan jo bakes når som helst og fryses ned. Så tar man opp enkeltvis når man skal sende med. Man står ikke kl 05 og baker horn hver gang man skal sende med noe slikt i matpakka! Det kan man fint gjøre på en lørdag eller en søndag... Sammen med barna tilogmed!

Jesus...

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man trenger da ikke stå og se på at kjøkkenmaskinen elter, og at deigen hever ;) Arbeid ut over det tar ca 20 minutter, og er en kjekk fellesaktivitet i helgen. 

Anonymkode: 1de37...2cd

Lenke til innlegg
Del på andre sider
SoWhat?

Her var det mange som var opptatte av " god og næringsrik" mat gitt. Det er bra det altså, men hvorfor i all verden smører/lager ikke barna nister selv egentlig?  De klarer jo fint der fra de er 4 år liksom. 

De lærer myyye mer om de deltar selv. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
SoWhat? skrev (Akkurat nå):

Her var det mange som var opptatte av " god og næringsrik" mat gitt. Det er bra det altså, men hvorfor i all verden smører/lager ikke barna nister selv egentlig?  De klarer jo fint der fra de er 4 år liksom. 

De lærer myyye mer om de deltar selv. 

Hvem har sagt at de ikke deltar? I hvilket omfang kommer jo gradvis, ved alder. Er vel så opptatt av at de lærer seg metodene og de gode vanene selv, som hva de spiser fra dag til dag.

Ellers ender de vel som flere her inne, som tror man må stå opp kl 5 for å lage noe annet enn en påsmurt skive. 

Anonymkode: 1de37...2cd

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...