Gå til innhold

Moderatorer som anonyme og under andre brukernavn?


SoWhat?

Anbefalte innlegg

Catalina Culès skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg har sett innlegget du sikter til.  Og faktisk har jeg ikke sett den personen har skrevet noe som burde føre til utestengelse. 

Så det kan være at vedkommende har fornærmet/irritert en moderator under annet Nick?  

At moderatoren seiler under falske flagg altså, 

Endret av SoWhat?
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Catalina Culès skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg har sett innlegget du sikter til.  Og faktisk har jeg ikke sett den personen har skrevet noe som burde føre til utestengelse. 

Nettopp. Derfor er det en uting at moderatorer har den muligheten som de har nå. De kan spenne ut hvem som helst ut via gjentatte rapporteringer. Denne personen som jeg nevner var tross alt meget godt likt er på forumet.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal folk gidde å være moderator på et forum de ikke kan delta på?

Så vanskelig er det virkelig ikke å følge reglene her inne. 

Skjønner ikke at dette er et problem

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elaine Marley skrev (46 minutter siden):

Hei,

Ja, det stemmer at vi som er moderatorer kan svare i tråder som vanlig bruker og ha annen bruker om vi ønsker det.

Elaine Marley, mod.

Hvordan kan dere da klare å ta profesjonelle avgjørelser når dere selv er aktive i tråder som andre brukere/anonyme brukere? 
 

Jeg tenker f.eks hvis dere diskuterer mot noen som ikke deler mening med dere, da er dere isåfall inhabile og må få noen andre til å moderere tråden, for blir en person kastet ut fordi vedkommende fornærmet en av moderatorene uten å være klar over det så er det også urettferdig og ikke minst, veldig uprofesjonelt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Applehead skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal folk gidde å være moderator på et forum de ikke kan delta på?

Så vanskelig er det virkelig ikke å følge reglene her inne. 

Skjønner ikke at dette er et problem

Det er ikke reglene det handler om. Der er "skjønn". 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (25 minutter siden):

Det er faktisk ganske drøyt. Jeg forhørte meg i andre forum. Det var absolutt no-go der. Jeg ble så satt ut når jeg skjønte hva som gjaldt her. 

Ikke rart noen blir utestengt uten særlig god grunn akkurat. Håpløst og useriøst. En dag smeller det. Tro meg 🙂

Jeg har også merket at enkelte brukere her bryter regler flere ganger - og som i tillegg har blitt rapportert inn av mange (!!!) uten at det får noen som helst følger. Mens andre derimot kan bryte reglene en gang - kanskje uten å være klar over det en gang, og da er terskelen for å sende de ut veldig liten. Dette er altfor useriøst og skuffende av kvinneguiden.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Catalina Culès skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg har sett innlegget du sikter til.  Og faktisk har jeg ikke sett den personen har skrevet noe som burde føre til utestengelse. 

Men dere ser vel ikke alt denne brukeren har skrevet, eller? Vet ikke hvem det gjelder, men vet at noen regelbrudd kan føre til direkte utkastelse. Dere vet vel heller ikke mer om advarselspoeng enn det brukeren selv forteller. 

Tipper moderatorene gjerne ville hatt betalt selv jeg, men faktum er at Egmont aldri har prioritert det. Det er heller ikke tungtveiende grunner for det vil jeg tro, så lenge moderatorordningen fungerer greit. En moderator kan ikke bryte reglene eller kaste ut vilkårlige brukere uten at det oppdages. 

At moderatorer kan delta i forumet ellers er for øvrig helt vanlig de andre foraene jeg har brukt. KG-moderatorer er gjerne aktive brukere (med få/ingen regelbrudd), som trives med å bruke forumet, og sannsynligvis hadde flere takket nei om det var et krav om å avstå fra det. I tillegg til at det ikke er betalt, og er en del jobb. Mulig dere tror dere ønsker dere et forum uten nok moderatorer, men jeg tviler... Har selv vært aktiv på et forum med nesten fraværende moderatorer (dels pga kapasitet), og det var skikkelig utrivelig der til tider. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er noe som burde drøftes hos administrasjon for hvilken muligheter moderatorene ikke burde da. For det sier jo sitt at når man velger en så stor og viktig rolle på en såå stor forum der det er daglig aktivitet av flere tusen brukere, så man da skjønne at man ikke kan hoppe ut av moderatorer rollen for å være en "ordinær" bruker før å få bukt på enkelte brukere. Det burde til syvende og sist være strengere retningslinjer på det. Det er så og si daglig brukere som ber om få kontoen sin slettet fordi de har opplevd urettferdighet.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MaleficentAurora skrev (14 minutter siden):

Nettopp. Derfor er det en uting at moderatorer har den muligheten som de har nå. De kan spenne ut hvem som helst ut via gjentatte rapporteringer. Denne personen som jeg nevner var tross alt meget godt likt er på forumet.

Det kan de ikke. 

BEYou skrev (6 minutter siden):

Hvordan kan dere da klare å ta profesjonelle avgjørelser når dere selv er aktive i tråder som andre brukere/anonyme brukere? 
 

Jeg tenker f.eks hvis dere diskuterer mot noen som ikke deler mening med dere, da er dere isåfall inhabile og må få noen andre til å moderere tråden, for blir en person kastet ut fordi vedkommende fornærmet en av moderatorene uten å være klar over det så er det også urettferdig og ikke minst, veldig uprofesjonelt.

Det gjør de jo ikke! Les hva de skriver da, hjelpes. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poldark skrev (2 minutter siden):

Men dere ser vel ikke alt denne brukeren har skrevet, eller? Vet ikke hvem det gjelder, men vet at noen regelbrudd kan føre til direkte utkastelse. Dere vet vel heller ikke mer om advarselspoeng enn det brukeren selv forteller. 

Tipper moderatorene gjerne ville hatt betalt selv jeg, men faktum er at Egmont aldri har prioritert det. Det er heller ikke tungtveiende grunner for det vil jeg tro, så lenge moderatorordningen fungerer greit. En moderator kan ikke bryte reglene eller kaste ut vilkårlige brukere uten at det oppdages. 

At moderatorer kan delta i forumet ellers er for øvrig helt vanlig de andre foraene jeg har brukt. KG-moderatorer er gjerne aktive brukere (med få/ingen regelbrudd), som trives med å bruke forumet, og sannsynligvis hadde flere takket nei om det var et krav om å avstå fra det. I tillegg til at det ikke er betalt, og er en del jobb. Mulig dere tror dere ønsker dere et forum uten nok moderatorer, men jeg tviler... Har selv vært aktiv på et forum med nesten fraværende moderatorer (dels pga kapasitet), og det var skikkelig utrivelig der til tider. 

Hvorfor vil noen bli moderatorer? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poldark skrev (Akkurat nå):

Det kan de ikke. 

Det gjør de jo ikke! Les hva de skriver da, hjelpes. 

Hva vet du om det? Du vet ikke hvordan de opptrer under sine ordinære og annomybruker alternativet. Det blir bare pjatt da.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Applehead skrev (7 minutter siden):

Hvorfor skal folk gidde å være moderator på et forum de ikke kan delta på?

Så vanskelig er det virkelig ikke å følge reglene her inne. 

Skjønner ikke at dette er et problem

De kan gjerne delta i diskusjoner for min del, men da må de jaggu meg gjøre det synlig og under eget moderator-brukernavn, alt annet blir for dumt når man har valgt å ha det ansvaret. 
 

Jeg har selv vært en del av et moderator-team i et forum for flere år siden, men der kunne vi ikke diskutere anonymt eller under annet nick, litt profesjonelle mennesker bør man forvente seg selvom man ikke får betalt. (Til info: Jeg fikk forøvrig ikke betalt jeg heller da jeg var moderator på den tiden, selvom vi hadde like strenge regler å følge)

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, BEYou said:

Jeg har også merket at enkelte brukere her bryter regler flere ganger - og som i tillegg har blitt rapportert inn av mange (!!!) uten at det får noen som helst følger. Mens andre derimot kan bryte reglene en gang - kanskje uten å være klar over det en gang, og da er terskelen for å sende de ut veldig liten. Dette er altfor useriøst og skuffende av kvinneguiden.

Det forklarer mye av den merkelige modereringen ja. Mange troll og kranglefanter får holde på i evigheter med gjentatte regelbrudd, mens andre blir tuppet ut umiddelbart. Koronaforumet er et godt eksempel på dette. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BEYou skrev (2 minutter siden):

Hvordan kan dere da klare å ta profesjonelle avgjørelser når dere selv er aktive i tråder som andre brukere/anonyme brukere? 
 

Jeg tenker f.eks hvis dere diskuterer mot noen som ikke deler mening med dere, da er dere isåfall inhabile og må få noen andre til å moderere tråden, for blir en person kastet ut fordi vedkommende fornærmet en av moderatorene uten å være klar over det så er det også urettferdig og ikke minst, veldig uprofesjonelt.

Ja, vi har ikke lov til å moderere i tråder vi selv har svart i. Da må en annen moderator ta det, men vi har våre egne ansvarsområder og dermed kan man ikke svare i tråder som er innenfor ansvarsområdet.

En person blir ikke kastet ut på et slikt grunnlag. Vedkommende har 
gjerne brutt reglene over tid og fått flere sanksjoner. Med mindre det er snakk om veldig grove ting eller spammere så har brukeren hatt flere sjanser til å skjerpe seg før de blir utestengt.

Elaine Marley, mod.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MaleficentAurora skrev (5 minutter siden):

Synes dette er noe som burde drøftes hos administrasjon for hvilken muligheter moderatorene ikke burde da. For det sier jo sitt at når man velger en så stor og viktig rolle på en såå stor forum der det er daglig aktivitet av flere tusen brukere, så man da skjønne at man ikke kan hoppe ut av moderatorer rollen for å være en "ordinær" bruker før å få bukt på enkelte brukere. Det burde til syvende og sist være strengere retningslinjer på det. Det er så og si daglig brukere som ber om få kontoen sin slettet fordi de har opplevd urettferdighet.

Nemlig.

At moderatorer opererer med bl.a flere nicknavn/anonymbruker er som sagt no-go i flere forum, selvom de ikke får betalt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elaine Marley skrev (Akkurat nå):

En person blir ikke kastet ut på et slikt grunnlag. Vedkommende har 
gjerne brutt reglene over tid og fått flere sanksjoner. Med mindre det er snakk om veldig grove ting eller spammere så har brukeren hatt flere sjanser til å skjerpe seg før de blir utestengt.

Elaine Marley, mod.

Så når seksjoner ift advarsel poengene har gått ut, så har dere den fulle retten til å kaste ut brukeren/brukere da? 🤔

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Elaine Marley skrev (3 minutter siden):

Ja, vi har ikke lov til å moderere i tråder vi selv har svart i. Da må en annen moderator ta det, men vi har våre egne ansvarsområder og dermed kan man ikke svare i tråder som er innenfor ansvarsområdet.

En person blir ikke kastet ut på et slikt grunnlag. Vedkommende har 
gjerne brutt reglene over tid og fått flere sanksjoner. Med mindre det er snakk om veldig grove ting eller spammere så har brukeren hatt flere sjanser til å skjerpe seg før de blir utestengt.

Elaine Marley, mod.

Dette stemmer nok ikke helt :) Jeg har sett gjennom innleggene til minst to personer her som enten har blitt kastet ut eller fått advarsel for og så kastes ut fordi de diskuterte med «feil type personer» her inne.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elaine Marley skrev (1 time siden):

Vi har denne muligheten fordi vi har vært vanlige brukere på forumet tidligere, og da kan man ha lyst til å delta på forumet. Vi har ikke lov til å moderere tråder vi har svart i. Da må en annen moderator ta dette.

Ordinære brukere kan også ha flere brukere om de ønsker det. Det som ikke er lov er å utgi seg som for å være flere personer i en tråd.

Elaine Marley, mod.

Ordinære brukere har ikke påvirkning og makt til å utestenge noen

 Så hvorfor i all verden blander du det sammen?  Hvorfor skrev du det? Vi "ordinære har ingen makt?" Så... forklar

Og. En annen moderator må ta dette? Seriøst? Dere møtes og snakkes. Tror du vi tror at en eller flere av dere er upartisk?

Vi er ikke idioter 

Endret av SoWhat?
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Applehead said:

Hvorfor skal folk gidde å være moderator på et forum de ikke kan delta på?

De kan da fint delta med moderatorbrukeren sin?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderatorene jobber GRATIS

Det er grenser på hva man kan kreve av et forum

Skal moderatorene være profesjonelle så hadde de i det minste fortjent lønn for arbeidet eller?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...