Gå til innhold

Ut av voldelig forhold. Kan vi med erfaring hjelpe?

Trolltunge

Anbefalte innlegg

Jeg vil bare på det sterkeste be alle som er i en dårlig relasjon om å gi fullstendig faen i hvorfor partneren din mishandler deg og heller fokusere på hvordan du har det i forholdet og hva du vil finne deg i. 

Nok om diagnoser og engelske merkelapper, det er en avsporing!

Anonymkode: eab32...1e9

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg vil bare på det sterkeste be alle som er i en dårlig relasjon om å gi fullstendig faen i hvorfor partneren din mishandler deg og heller fokusere på hvordan du har det i forholdet og hva du vil finne deg i. 

Nok om diagnoser og engelske merkelapper, det er en avsporing!

For noen kan det være veldig viktig å forstå årsaken til at partneren mishandler de og å forstå hva mishandleren holder på med, fordi mishandlere ofte bruker teknikker som bl.a. manipulasjon, hjernevasking og de legger skylden på offeret i tillegg til mye annet helseskadelig som de gjør mot offeret og i mange tilfeller begynner offeret derfor å ta på seg skylden for at de blir mishandlet.

Når du skriver "heller fokusere på hvordan du har det i forholdet og hva du vil finne deg i", så legger du på en måte skyld på offeret for at offeret ikke greier å komme seg ut av det helseskadelige forholdet. Du vet kanskje ikke nok om dette temaet til å kunne vite at mange ofre for mishandling ikke greier å avslutte forholdet med mishandleren pga de skadene som mishandleren har påført de?

Diagnoser og "engelske merkelapper" (som du kaller det) er absolutt ikke avsporing fra trådens tema.

Det er ikke så enkelt som Hva man vil finne seg i som du skrev, når man har blitt gradvis nedbrutt av omfattende psykisk mishandling. Les om nedbrytelse (link til tråd nederst):

Psykologisk nedbrytning

I litteraturen er det på flere måter belyst hvordan mennesker kan brytes ned under vold, fornedrelse, overgrep og tortur, og at dette kan ha alvorlige konsekvenser for selvbilde, identitet, følelser og atferd (5). Leonore Walker (1984) beskrev hvordan kvinner som hadde blitt utsatt for langvarig og alvorlig voldsatferd led av lavt selvbilde, apati og hjelpeløshet, depresjon og andre mentale lidelser. Walker brukte begrepet; "lært hjelpeløshet" (6) for å forklare hvorfor så mange voldsutsatte kvinner ikke forlater voldsutøver.

https://www.psykologforeningen.no/publikum/videoer/videoer-om-livsutfordringer/aa-vaere-offer-for-vold-i-naere-relasjoner

https://forum.kvinneguiden.no/topic/768509-vold-i-nære-relasjoner-om-skader-mm-og-hvorfor-det-er-så-vanskelig-å-gå/page/3/

Anonymkode: 28d15...9a4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når du skriver "heller fokusere på hvordan du har det i forholdet og hva du vil finne deg i", så legger du på en måte skyld på offeret for at offeret ikke greier å komme seg ut av det helseskadelige forholdet. Du vet kanskje ikke nok om dette temaet til å kunne vite at mange ofre for mishandling ikke greier å avslutte forholdet med mishandleren pga de skadene som mishandleren har påført de?

Nei, jeg legger virkelig ingen skyld på offeret. Jeg ber dem om å fokusere på seg selv, ikke på overgriperen. 

Jeg har selv vært i et langvarig voldelig forhold, og har lest veldig mye om temaet. Slik jeg ser det er det en fullstendig avsporing å fokusere (enda mer) på voldsutøveren. Det er vanlig å lage unnskyldninger og forklaringer, men det er ikke viktig om partneren din er psykopat, narsissist, har en personlighetsforstyrrelse eller er deprimert - du må tenke på deg selv og egne behov. 

Jeg fokuserte i årevis på ham, syntes synd på ham, prøvde å få ham i terapi, googlet mulige diagnoser og tok ulike tester. Hva hjalp det meg? Ingenting! Det var fortsatt jeg som ble slått, sparket, tatt kvelertak på, spyttet på og kalt fitte, idiot og drittkjerring. Jeg skulle ønske noen hadde bedt meg kjenne etter hva jeg ville, hvordan jeg hadde det, være mer egoistisk. 

Jeg hadde garantert ikke løpt ut av forholdet umiddelbart, men det hadde vært en ny innfallsvinkel, et tegn på kjærlighet, at noen brydde seg om MEG og hva jeg trengte og ikke bare hva han feilte og hvorfor han gjorde ting. 

Og du: Greit at vi tydeligvis er uenige her, men du behøver verken snakke ned til meg eller være uhøflig. Jeg har vært i tråden siden begynnelsen og er kun ute etter det beste for alle som har opplevd det samme som meg selv. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med å forstå årsaken til at mishandleren mishandler, mener jeg nettopp det å forstå at årsaken ligger hos mishandleren og at det aldri er offerets skyld. Mange ofre unnskylder jo dessverre mishandleren og tar på seg skylden selv, og dette er det mishandlerene som er årsak til.

Å forstå at mange mishandlere velger å mishandle fordi de oppnår nytelse av å påføre andre mennesker smerte, er veldig viktig å vite.

Denne tråden og temaet i denne tråden er det viktig å spre til flest mulig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei, jeg legger virkelig ingen skyld på offeret. Jeg ber dem om å fokusere på seg selv, ikke på overgriperen. 

Jeg har selv vært i et langvarig voldelig forhold, og har lest veldig mye om temaet. Slik jeg ser det er det en fullstendig avsporing å fokusere (enda mer) på voldsutøveren. Det er vanlig å lage unnskyldninger og forklaringer, men det er ikke viktig om partneren din er psykopat, narsissist, har en personlighetsforstyrrelse eller er deprimert - du må tenke på deg selv og egne behov. 

Jeg fokuserte i årevis på ham, syntes synd på ham, prøvde å få ham i terapi, googlet mulige diagnoser og tok ulike tester. Hva hjalp det meg? Ingenting! Det var fortsatt jeg som ble slått, sparket, tatt kvelertak på, spyttet på og kalt fitte, idiot og drittkjerring. Jeg skulle ønske noen hadde bedt meg kjenne etter hva jeg ville, hvordan jeg hadde det, være mer egoistisk. 

Jeg hadde garantert ikke løpt ut av forholdet umiddelbart, men det hadde vært en ny innfallsvinkel, et tegn på kjærlighet, at noen brydde seg om MEG og hva jeg trengte og ikke bare hva han feilte og hvorfor han gjorde ting. 

Og du: Greit at vi tydeligvis er uenige her, men du behøver verken snakke ned til meg eller være uhøflig. Jeg har vært i tråden siden begynnelsen og er kun ute etter det beste for alle som har opplevd det samme som meg selv. 

Jeg beklager at jeg feiltolket noe av det du skrev og jeg beklager at jeg ordla meg feil.

Det er leit at du har opplevd å bli mishandlet. Går det bra med deg nå?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Med å forstå årsaken til at mishandleren mishandler, mener jeg nettopp det å forstå at årsaken ligger hos mishandleren og at det aldri er offerets skyld. Mange ofre unnskylder jo dessverre mishandleren og tar på seg skylden selv, og dette er det mishandlerene som er årsak til.

Å forstå at mange mishandlere velger å mishandle fordi de oppnår nytelse av å påføre andre mennesker smerte, er veldig viktig å vite.

Denne tråden og temaet i denne tråden er det viktig å spre til flest mulig.

Sitat

"diagnoser og engelske merkelapper"

Mange av de som blir mishandlet er godtroende mennesker. Mishandlere plukker seg nettopp ut ofre som er slik at de tror godt om andre mennesker. Nettopp derfor er det viktig å få informasjon om at det faktisk finnes ganske mange mennesker som mangler evne til å føle medfølelse og som mishandler andre mennesker. Mange ofre vil nok kjenne igjen flere trekk hos mishandleren om de leser boken Sjarmør og tyrann. Noen har nok vanskelig for å forstå at noen mennesker er i stand til å utføre så grusomme handlinger som enkelte mishandlere utfører mot sine ofre.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvorfor det? 

Jeg er ikke enig. Alle som har levd en stund vet at onde mennesker finnes, det er bare å ta en kikk i en historiebok. Men så ser man sin egen partner og tenker «jammen, hxn er jo ikke sånn. Min er ikke ond. Hxn har en dårlig dag. Hxn har drukket for masse. Han er deprimert.»

Jeg mener det er viktig  å lære alle ofre for vold tre ting:

1. du kan ikke forandre andre, kun deg selv

2. du velger selv hva du vil finne deg i

3. det finnes hjelp. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere ofre for vold i nære relasjoner har formidlet om at det har vært til hjelp og støtte for de å få kunnskap om hvordan vold i nære relasjoner skadet andre mennesker og at det har vært til hjelp og støtte for de å få kunnskap om mennesker som mishandler og som mangler evne til å føle  medfølelse.

Ved å få kunnskap om dette, forsto de at det ikke var deres skyld at de ble mishandlet, og de forsto at deres kroppslige reaksjoner (angst, traumer m.m.) er normale reaksjoner på slike unormale hendelser som mishandling er, og de forsto at det er mishandleren det er noe galt med og de forsto at det ikke er de selv det er noe galt med.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mange av de som blir mishandlet er godtroende mennesker.

Kilde på det? Tror ikke på det. Ifølge krisesenteret her er de som blir mishandlet like forskjellige som alle andre mennesker. Om jeg skal peke på noe som gjør at man er ekstra utsatt for vold i nære relasjoner, er det å være utsatt for vold i barndommen. Enda en grunn til å fokusere på de andre, ikke voldsutøveren. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Flere ofre for vold i nære relasjoner har formidlet om at det har vært til hjelp og støtte for de å få kunnskap om hvordan vold i nære relasjoner skadet andre mennesker og at det har vært til hjelp og støtte for de å få kunnskap om mennesker som mishandler og som mangler evne til å føle  medfølelse.

Kilde? Har du opplevd slik vold selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor det? 

Jeg er ikke enig. Alle som har levd en stund vet at onde mennesker finnes, det er bare å ta en kikk i en historiebok. Men så ser man sin egen partner og tenker «jammen, hxn er jo ikke sånn. Min er ikke ond. Hxn har en dårlig dag. Hxn har drukket for masse. Han er deprimert.»

3. det finnes hjelp. 

Nettopp derfor er det viktig å vite at det er ganske mange mennesker som er slik at de mangler evne til medfølelse, slik at man lettere kan forstå at "Jo, det kan faktisk være slik at min partner mangler evne til medfølelse og det kan være slik at hun/han mishandler meg fordi hun/han nyter å påføre meg smerte og lidelse".

Sjekkliste med 20 symptomer brukes for å kartlegge psykopatisk personlighetsforstyrrelse. 1 prosent av befolkningen kan ha diagnosen.
https://www.lommelegen.no/annet/artikkel/psykopati-er-en-personlighetsforstyrrelse/69025462

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor det? 

3. det finnes hjelp. 

Og når man tenker slik, er man nettopp godtroende...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nettopp derfor er det viktig å vite at det er ganske mange mennesker som er slik at de mangler evne til medfølelse, slik at man lettere kan forstå at "Jo, det kan faktisk være slik at min partner mangler evne til medfølelse og det kan være slik at hun/han mishandler meg fordi hun/han nyter å påføre meg smerte og lidelse".

Sjekkliste med 20 symptomer brukes for å kartlegge psykopatisk personlighetsforstyrrelse. 1 prosent av befolkningen kan ha diagnosen.
https://www.lommelegen.no/annet/artikkel/psykopati-er-en-personlighetsforstyrrelse/69025462

Men ingen av oss kan sette diagnoser. Altså, jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor det er viktig. Men da aksepterer jeg bare at vi er uenige, og om det skulle hjelpe noen å sette på slike merkelapper, så er jo det viktigste at de klarer å komme seg vekk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og når man tenker slik, er man nettopp godtroende...

Nei. Det kan være helt sant. Det som står på nettet er ofte ekstremt, det er mer vanlig å ha narsissistiske trekk enn å være helt gjennomført. 

Han kan være superflink med barna, være kjærlig og omtenksom når du er syk og likevel sparke deg ned trappa om du klager på at han ikke har tatt ut søpla eller kalle deg de styggeste ting om du ber han legge vekk mobilen under middagen. 

Og det er da det er lurt å spørre seg selv: har jeg det bra nå? Ikke: er dette gaslightning, hvem er hans flying monkeys, er han covert, osv

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer info om hvordan de fanger deg. Fra en pick up artist bok. De har reversed engineered narssisme slik at teknikkene kan brukes av alle for å gjøre deg avhengig. Har noen vært borti det, er det et rødt flagg. Hvis de har lest The game osv. Det er ikke uskyldig, de har et ekkelt kvinnesyn. 

Triggerwarning om motbydelig og ekkel formulering om "jakt":

The art of seduction

Anonymkode: 4c1dd...594

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mer info om hvordan de fanger deg. Fra en pick up artist bok. De har reversed engineered narssisme slik at teknikkene kan brukes av alle for å gjøre deg avhengig. Har noen vært borti det, er det et rødt flagg. Hvis de har lest The game osv. Det er ikke uskyldig, de har et ekkelt kvinnesyn. 

Triggerwarning om motbydelig og ekkel formulering om "jakt":

The art of seduction

Vel. Flesteparten av mishandlere er helt vanlige menn som aldri har bearbeidet ting fra barndommen eller annet, de planlegger ikke å fange noen, de bare oppfører seg som dritt og tar ikke konsekvensene. Kommer du ut av et voldelig forhold? Hvis ikke, hvorfor poster du dette?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men ingen av oss kan sette diagnoser. Altså, jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor det er viktig. Men da aksepterer jeg bare at vi er uenige, og om det skulle hjelpe noen å sette på slike merkelapper, så er jo det viktigste at de klarer å komme seg vekk. 

Ja, vi er enige i at det viktigste er at de klarer å komme seg vekk fra mishandlerne. Og selv om noen ofre kanskje ikke erfarer at det er hjelp i å få kunnskap om de skadene som mishandling påfører offeret og kunnskap om mishandlere, så tror jeg at det er til hjelp for veldig mange ofre for mishandling å få slik kunnskap.

Noen skrev om diagnostisering:

Jeg tror jeg leste i "sjarmør og tyrrann" eller "ut av psykopatens grep" at det ofte er de som lever sammen med "psykopater eller helseskadelige mennesker" som er de som har best forutsetning for å diagnostisere slike mennesker, fordi de opplever de over tid og ser sider få andre gjør. Unntaket er vel fengsel hvor de ikke kan spille noen timer for så å avreagere bak egne dører eller i settinger med noen få.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vel. Flesteparten av mishandlere er helt vanlige menn som aldri har bearbeidet ting fra barndommen eller annet, de planlegger ikke å fange noen, de bare oppfører seg som dritt og tar ikke konsekvensene. Kommer du ut av et voldelig forhold? Hvis ikke, hvorfor poster du dette?

Kilde?

Jeg tenker at det er mer sannsynlig at de fleste mishandlerne er kvinner og menn som har en mangel i hjernen og at de rett og slett mangler evne til å føle medfølelse.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, jeg kom meg ut av det for lenge siden. Jeg poster dette så folk er klar over hvordan de opererer. Fordi det er viktig at folk vet. 

De mekanismene de har inni seg er lært, det har du helt rett i. Men det er også mange unge ensomme utrygge menn som manipuleres inn i disse miljøene hvor de blir hjernevasket til å miste empati for kvinner. Dette gjelder nok mer den yngre generasjonen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kilde?

Jeg tenker at det er mer sannsynlig at de fleste mishandlerne er kvinner og menn som har en mangel i hjernen og at de rett og slett mangler evne til å føle medfølelse.

https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/271166/691859_FULLTEXT01.pdf?sequence=1&isAllowed=y (Les hele!)

legg spesielt merke til

Sitat

Forøvrig mener enkelte forskere at bruken av diagnoser bidrar til å sykeliggjøre handlinger som er bevisste og
37

intensjonelle (Isdal, 2000). I verste fall fratar dette voldsutøverne deres rettmessige ansvar og motivasjon for endring (Råkil, 2002; Straus & Gelles, 1995)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...