Gå til innhold

Skal ned 76 kg, bli med på veien!


261010

Anbefalte innlegg

Ja, du leste riktig! jeg skal gå ned hele 76 kg, det vil si halve meg.

Jeg har tidligere skrevet blogg og hatt gruppe på fb, men føler for å være anonym og nå ut til folk i samme situasjon som meg, uten å måtte utlevere identiteten min. Jeg håper dere vil følge meg videre og komme med tips og råd underveis❤️

Det er falut, det er vondt, det er en lang reise, men det er ikke noe annet alternativ,

Jeg kan jo begynne med å fortelle litt om meg selv og min reise.

Jeg er en jente ( vil jeg kalle meg hvertfall) på 24 år, jeg har vært overvektig i hele mitt liv. Jeg var størst i klassen, og har aldri vært normalvektig. Jeg begynte å merke problemer med vekten min når jeg var 12 år og hadde vondt i knær og rygg. Jeg gikk til lege, søkte hjelp, prøvde alle mulige dietter, sultet meg, levde på suppe, nutrilett. Ja, alt du kan tenke deg. Vekta viste 110 kg når jeg var 13 år..

Legen min søkte om en slankeoperasjon for meg det året jeg skulle fylle 18, men de ville ikke operere noen som var så ung ( takknemlig for det i dag!)

Siden det har det vært konstant med dietter, trening, opp i vekt, ned i vekt. Aldri noe langvarig. Jeg ble gravid i 2018 og fikk tvillinger, når de små var 2 måneder gamle så søkte jeg om en slankeoperasjon. Lite visste jeg at det skulle gå flere år før hjelpen kom, og at vekten ville øke og øke.

Etter mye venting så ble jeg godkjent for operasjon i februar 2020, men så kom corona og ventetiden ble lengre.

23 desember ringte sykehuset og ga meg operasjonsdatoen min; 25 januar 2021. Jeg skulle begynnne på flytende diett den 28 desember.

På dette tidspunktet så hadde jeg ikke veid meg på ca et år, når jeg gikk på vekta tidlig på morgen den 28 desember, så var det som noe stakk meg rett i hjertet. Jeg tok av meg undertøyet og gikk på vekta igjen, samme svar. Jeg veide meg 6 ganger før jeg forsto at jeg faktisk veide det jeg gjorde. 151,5 kg. jeg ble KVALM, lei meg, jeg gråt. Den dagen var utrolig tøff. Hvordan kunne jeg la meg selv bli over 150 kg?? jeg bestmte meg der, aldri i mitt liv skal jeg se dette tallet på vekta igjen. 

Den flytende dietten var vanskelig, men den funket. 4 uker på kun flytende shaker, og jeg hadde gått ned 15 kg på operasjonsdagen.

Nå er det ca 6 uker siden operasjonen, og jeg har nå gått ned totalt 27 kg. jeg har fortsatt ca 49 igjen, men nå føles det mulig ut. 

Jeg har ikke hatt noen komplikasjoner etter operasjonen, eneste problemet er at jeg ikke har metthetsfølelse, noe som gjør at jeg alltid må veie maten og passe på hvor mye jeg får i meg. men det er helt greit! jeg spiser sunt og ca 5 ganger om dagen.

jeg har gått fra bmi 51,2 til per i dag 42,1

I dag veier jeg 124,5 kg, selvom det er MYE, så er det bedre og jeg kjenner forskjellen allerede.

Jeg kommer til å skrive om min vektnedgang, opp og nedturer, mat, trening og kampen mot kiloene!

Kg igjen til mitt personlige mål: 49,5 kg ( dag veier jeg faktisk 125,4 da jeg har mens) sorry😅

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykke til :) Kjenner flere som har hatt god hjelp av operasjon så dette klarer du fint :) 

Jeg har også dagbok her. Skal ikke ned så mye som deg, og jeg må gjøre dette uten operasjon. Allikevel, så skal jeg klare dette og det skal du også.

Heier på deg 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (6 timer siden):

Lykke til :) Kjenner flere som har hatt god hjelp av operasjon så dette klarer du fint :) 

Jeg har også dagbok her. Skal ikke ned så mye som deg, og jeg må gjøre dette uten operasjon. Allikevel, så skal jeg klare dette og det skal du også.

Heier på deg 👍

Jeg også, kjenner mange som har klart det, og mange som ikke har gjort det. Man må kjempe med operasjon også, spiser jeg feil så går jeg ikke ned :P Men jeg skal klare det!

Hva heter dagboken din? Vil gjerne følge deg :)

så klart skal du klare det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

261010 skrev (43 minutter siden):

Jeg også, kjenner mange som har klart det, og mange som ikke har gjort det. Man må kjempe med operasjon også, spiser jeg feil så går jeg ikke ned :P Men jeg skal klare det!

Hva heter dagboken din? Vil gjerne følge deg :)

så klart skal du klare det! 

Dagboken heter "Wit sin vei til en bedre helse" og ligger rett under din ;) Jeg har akkurat startet jeg også.

Ja, jeg vet også om noen som gikk veldig mye ned etter operasjon, og som har gått opp igjen 5 år senere. Så det er ingen evig "quick-fix". Men jeg har stor tro på deg, dette klarer du kjempefint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag nye muligheter?

Not so much!

Vekta viser i dag 124,7 kg, så fortsatt 200 gram mer enn for noen dager siden, men jeg tror det er pga mens og at jeg har drukket en del mer de siste dagene.

Jeg hadde som mål å gå ned 30 kg til 6 ukerskontrollen ( som er i morgen). Dessverre nådde jeg ikke dette målet, men jeg er fortsatt fornøyd med -27 kg på litt over 2 måneder!

Siden livet mitt konstant har handlet om å gå ned i vekt siden jeg var et barn, så er jeg også sykelig opptatt av hva som står på vekta hver dag.. Jeg kan veie meg opptil 5 ganger hver dag. Veier meg alltid på morgen, er jeg ikke fornøyd med det som står så er hele dagen ødelagt. Så jeg vurderer å kun veie meg en dag i uken og heller fokusere mer på cm!

Jeg har faktisk gått ned 20 cm rundt magen siden midten av januar, og ca 15 cm i midja siden jul. Det er jo bra trossalt.

Jeg tror jeg skal ta opp dette på kontrollen i morgen, dette med å veie meg. Det er alltid samme problem når jeg går ned i vekt, og det er slitsomt å være så opphengt i dette. Jeg føler meg jo såå mye bedre i hverdagen, og det er det viktige! Ikke det at jeg var 3 kg unna målet mitt. 

Hoved målet nå, er å være under 100 kg til 1 juli.. Æhh, under 100?? Det har jeg ikke vært siden jeg gikk på barneskolen...

Reisen føles lang og tøff ut i dag.

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 gram mer er jo ingen ting. Mens og andre ting kan fort påvirke dette. Jeg har samme utfordringer med vekta, veier meg "for ofte" og blir deprimert hvis den ikke går ned. Det å bruke målbånd er mye bedre. Selv har jeg gått ned mange cm selv om kiloene ikke er like mange.

Det vises på klær og du kjenner det selv på kroppen.

Syns du skal gi deg selv en real klapp på skulderen for de 27 kg du har gått ned. Det er veldig bra 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil gjerne følge deg 😃 spennende å lese! Så utrolig flink du har vært 🙌

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (På 11.3.2021 den 15.27):

200 gram mer er jo ingen ting. Mens og andre ting kan fort påvirke dette. Jeg har samme utfordringer med vekta, veier meg "for ofte" og blir deprimert hvis den ikke går ned. Det å bruke målbånd er mye bedre. Selv har jeg gått ned mange cm selv om kiloene ikke er like mange.

Det vises på klær og du kjenner det selv på kroppen.

Syns du skal gi deg selv en real klapp på skulderen for de 27 kg du har gått ned. Det er veldig bra 👍

Ja, det er egentlig bare tull å henge seg opp i 200 gram. Jeg veide et vanlig drikke glass her i helgen, og det var 200 g, da ser man faktisk hvor lite og ubetydelig 200 gram er!

Jeg må nok begynne måle meg også, har ikke skrevet ned eller tatt mål annet enn hos legen før operasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoshi1987 skrev (På 11.3.2021 den 20.30):

Jeg vil gjerne følge deg 😃 spennende å lese! Så utrolig flink du har vært 🙌

Tusen takk ❤️ Så hyggelig at du vil følge med videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg ble veldig glad nå når jeg fant denne tråden!  Jeg håper på å få innvilget slankeoperasjon jeg også, skal inn igjen om 3 måneder hvor jeg får vite om jeg får eller ikke, så det blir spennende å følge deg og få et innblikk i hvordan dette er!  Jeg veide også over 150 kg før jeg innså hvor galt det hadde blitt og har gått 2 forskjellige kurs, fordi jeg var for redd for å søke om operasjon fordi jeg ønsket å bli gravid, så etter 40 kg ned og 2 tette barn er jeg klar for å fortsette! Men nå med mot til å ta sjansen på operasjon.

Vil ønske deg masse lykke til 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle komme med en oppdatering om hvordan det gikk på 6 ukers kontrollen etter operasjonen.

På fredag hadde jeg tid på sykehuset, og heldigvis så gikk alt fint!

Vi snakket om hva jeg spiser, hvor mye og hvor ofte, aktvitet, mål med vekten osv. Vi snakket også om dette med at jeg veier meg ofte og at jeg blir veldig opphengt i det. Så vi ble enige om at jeg skulle veie meg en gang i uken, og det føles befriende! Nå skal jeg kun veie meg på fredager, så det blir godt å slippe å tenke på vekten hele tiden ( selvom jeg selvsagt tenker på det, men på en sunnere måte) 

Fikk inntrykk av at det var vanlig å bli opphengt i dette, det er jo trossalt derfor man tar en operasjon, for å gå ned i vekt. Men det bringer ingenting positivt å veie seg for ofte. Skal ærlig inrømme at jeg veide meg på lørdag, men med klær og det var på kvelden. Da veide jeg 124,2.. Så vi får se på fredag! jeg er spent!

Annet enn det så tok vi selvsagt å veide meg og så på næværende bmi og vi tok mål rundt magen. 

Siden 12 januar så hadde jeg kvittet meg med 28 cm rundt magen! WOW.. Altså, det er mye, og det er jeg stolt av! 

Jeg tenkte jeg skulle legge inn litt før bilder, og hvordan jeg ser ut nå osv. Men åh det ligger langt inne kjenner jeg. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blosy skrev (10 minutter siden):

Hei, jeg ble veldig glad nå når jeg fant denne tråden!  Jeg håper på å få innvilget slankeoperasjon jeg også, skal inn igjen om 3 måneder hvor jeg får vite om jeg får eller ikke, så det blir spennende å følge deg og få et innblikk i hvordan dette er!  Jeg veide også over 150 kg før jeg innså hvor galt det hadde blitt og har gått 2 forskjellige kurs, fordi jeg var for redd for å søke om operasjon fordi jeg ønsket å bli gravid, så etter 40 kg ned og 2 tette barn er jeg klar for å fortsette! Men nå med mot til å ta sjansen på operasjon.

Vil ønske deg masse lykke til 😊

Åh så koselig å høre! Men for en utrolig god jobb du har gjort! Gratulerer med 40 kg ned ❤️ Det er fantastisk! Jeg har også tenkt på dette med å få barn osv etter operasjon, og vi ønsker en til! Det er jo langt fram i tid enda, men jeg vil tro og håpe det skal gå fint 😄 

Hvilken operasjon ønsker du? 

Tusen takk ❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

261010 skrev (1 time siden):

Åh så koselig å høre! Men for en utrolig god jobb du har gjort! Gratulerer med 40 kg ned ❤️ Det er fantastisk! Jeg har også tenkt på dette med å få barn osv etter operasjon, og vi ønsker en til! Det er jo langt fram i tid enda, men jeg vil tro og håpe det skal gå fint 😄 

Hvilken operasjon ønsker du? 

Tusen takk ❤️ 

Takk 😁 Jeg er ikke helt sikker på hva jeg ønsker, men skal snart på time på overvektsklinikken, så håper på mer informasjon om de forskjellige osv. Men tante fikk gastric bypass og var veldig fornøyd,men som sagt vet jeg ikke så veldig mye om fordeler/ulemper osv om de forskjellige 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blosy skrev (27 minutter siden):

Takk 😁 Jeg er ikke helt sikker på hva jeg ønsker, men skal snart på time på overvektsklinikken, så håper på mer informasjon om de forskjellige osv. Men tante fikk gastric bypass og var veldig fornøyd,men som sagt vet jeg ikke så veldig mye om fordeler/ulemper osv om de forskjellige 🙂

Da har du en spennende tid i vente ❤️ Det er nok fordeler og ulemper med alt. Jeg valgte gastric bypass siden jeg har hatt problemer med halsbrann og sure oppstøt, og gs har fjernet dette helt for meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er en dårlig dag.

Føler meg misslykket,  at jeg er på samme sted som jeg var før jeg begynte på diett i desember. Føler at det ikke er mulig å gå ned så mye, at jeg alltid vil være overvektig. Det er vanskelig å se fremover, når man aldri har klart denne kampen før.

Jeg vet jo at jeg har gjort det bra så langt, men samtidig så kan jeg ikke se det selv i dag.

Sukk, sånne dager har vel alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke mislykket. Tenk på hvor flink du har vært. Du er IKKE på samme sted som du var før du begynte i desember. Sett deg små mål fremover. Ikke tenk helt frem til hvor du ønsker å være til slutt. Det gjør det uendelig. Selv setter jeg meg små mål på ca 15 kg om gangen. Da ser jeg at det går fremover - sakte men sikkert.

Og ja, alle har sånne dager ❤ Sender deg en klem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Wit skrev (På 18.3.2021 den 9.38):

Du er ikke mislykket. Tenk på hvor flink du har vært. Du er IKKE på samme sted som du var før du begynte i desember. Sett deg små mål fremover. Ikke tenk helt frem til hvor du ønsker å være til slutt. Det gjør det uendelig. Selv setter jeg meg små mål på ca 15 kg om gangen. Da ser jeg at det går fremover - sakte men sikkert.

Og ja, alle har sånne dager ❤ Sender deg en klem

Tusen takk for dine ord ❤️

Setter meg også *små* mål om gangen, første målet var -15 så -30, neste mål blir 110 kg! Det vil si -41,5 er neste mål!

Og, jeg SKAL klare det 😄 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i dag er det fredag, og det betyr veiedag.

Jeg var så nervøs på morgen i dag at jeg faktisk var kvalm. Jeg har tenkt det værste de siste dagene, jeg har sikkert gått opp, jeg ser større ut, jeg klarer ikke gå ned osv osv..

Så når jeg gikk på vekta i dag, så var det sannhetens øyeblikk, vekta viste i dag 122,1!!! JAAA! Jeg har gått ned over 2 kg den siste uka 😄 Det er jeg veldig fornøyd med! Det betyr at jeg kun manger 600 gram på - 30 kg! Så jeg vil nok nå det første målet mitt neste uke, og det er en deillig følelse.

Tenk, snart er jeg under 120 kg. For en følelse! Sist jeg var det var i 2016, da trente jeg 6 dager i uken og spiste veldig sunt. Nå føles det som at jeg kan nå målet mitt til sommeren, som er 99 kg.

Har belønnet meg selv med litt nye treningsklær, det øker alltid motivasjoen :) 

Fant frem noen bukser i går som jeg kjøpte vinteren 2019, de er faktisk litt store. Husker når jeg kjøpte de at jeg måtte legge meg på nyggen for å stenge de :P Nå har jeg plutselig mange bukser, and they are all big!

Tenkte jeg skulle legge inn litt før og etter bilder i dag? eller jeg skal kanskje kallde det underveis bilder da, er jo ikke ferdig.

 

Totalt vekttap 29,4 kg

Igjen til -30 kg 0,6 kg

Igjen til målvekt 47,2 kg

Start BMI 51,2

BMI i dag 41,3!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Flink du er! 

Stå på videre, du ser resultater hver uke nå framover, ikke gi opp! 

Hver dag du er flink, så er du en dag nærmere målet 😍 Skulle du gå på en smell en dag, så er det bare å gyve på igjen, den som gir seg er en dritt 🤣 (sagt med kjærlighet) 😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra 😘 Du har vært utrolig flink. Og der ser du, det går fortsatt fremover og du nærmer deg målet for hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...