Gå til innhold

Hvorfor er abort lov?


Gjest Jaconandersen

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg snakker ikke om de siste årene, trender går opp og ned. Jeg snakker om de siste tiårene.

Eller som i USA, der feminist kjemper for helt forkastelige abortlover.

Anonymkode: 342de...02d

Vil du ha tilbake tiden med strikkepinnene, eller abortnemndene fra 60 og 70-tallet?

Anonymkode: 468a6...f66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Abort er lov fordi vi lever i Norge i 2021, og heldigvis har kommet lengre ift kvinners rettigheter enn store deler av verden ellers har. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pikaboo skrev (1 time siden):

Abort er lov fordi vi lever i Norge i 2021, og heldigvis har kommet lengre ift kvinners rettigheter enn store deler av verden ellers har. 

Hva med barnets rettigheter? Hvorfor er barn rettsløse i mors liv?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (45 minutter siden):

Hva med barnets rettigheter? Hvorfor er barn rettsløse i mors liv?

Fordi de er i mors livmor og vil ikke kunne keve utenfor mors livmor. Hvorfor er du så bastant at kvinner skal holdes som ufrivillig rugemaskin og gjennomgå en psykisk og fysisk belastende fødsel?

Anonymkode: da82b...f77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi de er i mors livmor og vil ikke kunne keve utenfor mors livmor. Hvorfor er du så bastant at kvinner skal holdes som ufrivillig rugemaskin og gjennomgå en psykisk og fysisk belastende fødsel?

Anonymkode: da82b...f77

Det er ikke det som står i hodet på abortmotstandere. Vi mener at fosteret har verdi og/eller rettigheter, av filosofiske grunner. Det gjør saken straks mer komplisert når det handler om to individer med rettigheter, og ikke bare én. Jeg vet de som er for abort mener dette, men tenk deg at du selv mente fosteret hadde rettigheter som et lite menneske. Hadde du ikke synes spørsmålet hadde om abort hadde blitt mer komplisert da? 

Anonymkode: 2e9a3...c3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke det som står i hodet på abortmotstandere. Vi mener at fosteret har verdi og/eller rettigheter, av filosofiske grunner. Det gjør saken straks mer komplisert når det handler om to individer med rettigheter, og ikke bare én. Jeg vet de som er for abort mener dette, men tenk deg at du selv mente fosteret hadde rettigheter som et lite menneske. Hadde du ikke synes spørsmålet hadde om abort hadde blitt mer komplisert da? 

Anonymkode: 2e9a3...c3d

De som er for abort IKKE mener dette. Skrev feil. 

Anonymkode: 2e9a3...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke det som står i hodet på abortmotstandere. Vi mener at fosteret har verdi og/eller rettigheter, av filosofiske grunner. Det gjør saken straks mer komplisert når det handler om to individer med rettigheter, og ikke bare én. Jeg vet de som er for abort mener dette, men tenk deg at du selv mente fosteret hadde rettigheter som et lite menneske. Hadde du ikke synes spørsmålet hadde om abort hadde blitt mer komplisert da? 

Anonymkode: 2e9a3...c3d

Når dere mener at fosteret har en verdi og rettighet så avskriver dere mors rettighet. Dere mener derfor at fosteret har en større verdi, og nedgraderer kvinner til kun sitt reproduksjonsorgan. Dere bryr dere ikke om mors fysiske og psykiske helse, at mor skal gjennom et tungt psykisk og fysisk belastende svangerskap og fødsel. 

Anonymkode: da82b...f77

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når dere mener at fosteret har en verdi og rettighet så avskriver dere mors rettighet. Dere mener derfor at fosteret har en større verdi, og nedgraderer kvinner til kun sitt reproduksjonsorgan. Dere bryr dere ikke om mors fysiske og psykiske helse, at mor skal gjennom et tungt psykisk og fysisk belastende svangerskap og fødsel. 

Anonymkode: da82b...f77

Jeg skrev bare var at jeg mener fosteret også har verdi, jeg har ikke skrevet noe om hvem som har høyest verdi. Og det at jeg mener fosteret har verdi, gjør dette til et vanskelig spørsmål for meg, der jeg er litt imot abort. Fordi i de fleste tilfeller så vet kvinnen at hun kan bli gravid ved å ha sex. I tilfeller ved for eksempel voldtekt er situasjonen noe annerledes. 

Anonymkode: 2e9a3...c3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi kom til den radikale konklusjonen at kvinner og jenter er mennesker ikke avlsdyr. Kanskje du kan komme tilbake til å filosofere om abort av befruktede egg når du har løst problemet med menns seksuelle vold mot kvinner og jenter?

Anonymkode: f5bdd...7e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2021 den 17.59):

Abort er lov fordi alternativet er mye verre, noe de fleste her i landet er heldige nok til å ikke ha noen personlig erfaring med. 

Anonymkode: 74790...950

Norge er full av kvinner som har tvangsg

 

Jaconandersen skrev (På 3.3.2021 den 18.00):

Adopsjon?

Kvinner er mennesker ikke fødemaskineri. Kvinners liv er ikke kulisser i ditt egoistiske psykodrama.

Anonymkode: f5bdd...7e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaconandersen skrev (På 3.3.2021 den 20.17):

Trenger en å være religiøs for å ha moral? Spørsmålet her er når livet starter og det er ikke usannsynlig at det starter svært tidlig i svangerskapet, kanskje til og med ved befruktning. Mener du ikke at livet til andre har noen betydning?

Det er ikke et moralsk spørsmål, det er et filosofisk spørsmål som det ikke finnes noe rett svar på. 

Anonymkode: f5bdd...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaconandersen skrev (På 3.3.2021 den 20.20):

Dette her er vel heller et enklere spørsmål. Om det er fare for mors liv, er abort greit.

Hvorfor det? Hva er logikken bak det? Hvis fosteret er ett liv likeverdig med voksne, tenkende, følende mor, hvorfor er kvinnens liv plutselig verdt noe, verdt mer enn det befruktede egget?

Anonymkode: f5bdd...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2021 den 20.32):

Så mors liv er mer verdt enn fosterets?

Anonymkode: 3307e...4c8

 

Jaconandersen skrev (På 3.3.2021 den 20.33):

Ja, da kan jeg akseptere at det er den sterkestes rett.

Ja her gikk du jammen rett på trynet. Hvis det er greit å "drepe" barneegget fordi mor er mer verdt og har mer rett til å leve FORDI hun er sterkere, ja da er mange vi kan ta knekken på for å gi STERKERE personer muligheten til å overleve ved å gi dem de svakes organer. 

Anonymkode: f5bdd...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg skrev bare var at jeg mener fosteret også har verdi, jeg har ikke skrevet noe om hvem som har høyest verdi. Og det at jeg mener fosteret har verdi, gjør dette til et vanskelig spørsmål for meg, der jeg er litt imot abort. Fordi i de fleste tilfeller så vet kvinnen at hun kan bli gravid ved å ha sex. I tilfeller ved for eksempel voldtekt er situasjonen noe annerledes. 

Anonymkode: 2e9a3...c3d

Så din løsning er at man ikke skal ha sex før man ønsker barn?

Anonymkode: da82b...f77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knulleGuden666 skrev (På 3.3.2021 den 20.49):

Hvorfor skulle ikke abort vært lov? 

Jeg mener alderen på abort burde forlenges

Det spiller faktisk ingen rolle. I USA så har de mer liberale lover i noen stater, men det et selvsagt ingen kvinner som ønsker å vente med abort. I USA så driver religiøse fanatikere og skriker om late term abortion, noe som kun skjer hvis fosteret ikke er levedyktig og vil

 

Gjenferdet skrev (På 3.3.2021 den 21.32):

Jeg er også imot abort og mener at det er drap. Vanligvis er jeg ganske liberal. Jeg er ikke imot samboerskap, sex før ekteskap, homofili og transeksualisme - som mange kristne er. Jeg tenker at folk må få lov å gjøre det de vil så lenge de ikke skader andre, men, akkurat abort, det kan jeg ikke stå inne for. Det strider mot mitt menneskesyn og tro på at alle mennesker er skapt av Gud. Det er ikke riktig at vi skal leke Gud gjennom å bestemme hvem som skal leve eller dø. Vet dette er en upopulær mening.
 

"Så lenge man ikke skader andre.." bortsett fra når "andre" er halve befolkningen, kvinner og jenter, da er det fint at STATEN har eierskapet til kroppene deres og tvinger dem til å være avlsdyr, mens kvinner sitter alene igjen med regningen og ødelagte liv. Ja det var litt av en "liberaler" får man si..

Anonymkode: f5bdd...7e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (På 3.3.2021 den 21.43):

Det blir litt misvisende logikk. Skal jeg si da at ikke drep hvis du er imot drap, men la andre drepe om de vil?

Så du vil ha overlagt drapsdom for kvinner og jenter som tar abort hvis det hadde vært forbudt? 20 år i fengsel? Forvaringsdom, kanskje?

Anonymkode: f5bdd...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest hellokitty
AnonymBruker skrev (På 3.3.2021 den 20.32):

Så mors liv er mer verdt enn fosterets?

Anonymkode: 3307e...4c8

Så klart er det det! Man setter ikke mors liv i fare for en celleklump!! Det er heller ingen garanti for at en celeklump overlever om mor ikke tåler et svangerskap! Og skal noen miste sin mor, kone. datter, søster fordi noen bryr seg for mye om hva andre gjør?????

Endret av hellokitty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (På 3.3.2021 den 22.08):

Poenget er vel at det i begge tilfeller er en feilet logikk. 

Ja, det viktigste med kvinner og kvinners liv er at menn kan bruke det som et gøyalt brettspill som de kan leke amatørfilosof og logikk-onanist med. Det er så mye artig man kan finne på i fantasien når man selv ikke berøres av alle de gøyale forslagene om hvorfor kvinner og jenter ikke er mennesker slik som menn og gutter.

Anonymkode: f5bdd...7e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så din løsning er at man ikke skal ha sex før man ønsker barn?

Anonymkode: da82b...f77

Min løsning? Jeg sier bare hva jeg moralsk sett tenker om det å ta abort, siden det er det vi snakker om. Jeg synes det er veldig vanskelig å si hva jeg tenker om abort i virkeligheten, for man risikerer faktisk å bli hatet bare man har en litt annen mening om dét enn folk flest.

Jeg går jo ikke rundt og forteller folk hva de skal gjøre. For jeg anerkjenner at det i dag er lovlig. Men jeg synes likevel at det er galt å ta abort i en god del tilfeller, basert på min egen mening. 

Anonymkode: 2e9a3...c3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2021 den 20.40):

Nei, vet du hva. Hold tankene dine utenfor livmora mi. Min livmor, mitt valg. Jeg skal ikke påtvinges å føde et barn som ikke er ønsket, og mitt liv som voksen, og som bidragsyter til samfunnet, er mer verdt enn et ufødt barn som ikke kan leve utenfor min kropp. 

Anonymkode: da82b...f77

 

Jaconandersen skrev (23 timer siden):

Det samme tenker tyrrannene. Mitt land, min lov. Da kan jeg herje på som jeg vil. Litt som Stalin, Mao, Saddam Hussei og mange andre.

Kvinners liv og livmor er ikke DITT land. Lol. Det er BOKSTAVELIG talt kvinnens land med mindre du lovbestemmer at kvinnens kropp defineres som statens eller kirkens eiendom, som avlsinventar.

Anonymkode: f5bdd...7e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...