Gå til innhold

Hvorfor er abort lov?


Gjest Jaconandersen

Anbefalte innlegg

Fordi kvinnen har rett til å slippe! Å være gravid påvirker så og si alt i kroppen, en masse forandringer som er forbigående men også permanente. Fra å mose kvinnens organer sammen med alle konsekvensener det har på fordøyelse, blærekapasitet og pust, immunforsvaret senkes, faren for blodpropp tidobles, det skjer permanente fysiske forandringer på hjernen, og fosteret gjør det samme som en parasitt ved å bruke av "vertens" lager, til og med før hun selv. Ikke kan man ta sine varige medisiner heller, det kan være alvorlig eller smertefullt for enkelte.

Så er det alle plagene man KAN få, mange måneder med kvalme, store smerter i bekken og rygg, utmattelse, sinnsyke rifter, ødelagte funksjoner nedentil, komplikasjoner ved eventuelt keisersnitt, og diverse følgesykdommer man kan dø av. Og så kan man ikke drikke eller røyke i nesten et år, kan ikke spise det man vil, kan ikke leve livet sitt like fritt som hvilket som helst annet fritt menneske.

Og så fødselen da, den er egentlig grunn nok helt alene.

Anonymkode: aa69a...288

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jaconandersen skrev (8 minutter siden):

Du ser på "vitenskap" som en slags religion selv. Jeg sier ikke at det er mye bra som er funnet ut, uten tvil. Men vi må ikke glemme at det er mennesker som sitter å finner ut av alt det her.

Nei, vitenskap er ikke en religion, da det ikke er basert på tro. 

At vitenskap er produsert av mennesker er selvsagt en form for bias, men forskning som er etterprøvbar skal kunne utføres av andre personer på akkurat samme måte og det skal bli samme resultat. 

Du må gjøre rede for hvordan du mener man ikke kan stole på noen former for vitenskap på bakgrunn av at den er produsert av mennesker, og hvorfor du mener din overbevisning om hjernens utvikling er mer riktig enn hva man har funnet ut via forskning, og ikke minst hvorfor du mener hva DU TROR skal være førende for lover og regler i dette landet.

Anonymkode: d7532...658

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle ikke abort vært lov? 

Jeg mener alderen på abort burde forlenges

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer forresten på hva tankene dine er rundt abort ved voldtekt, TS. Kunne du ha vært så grei å fortelle meg hva du tenker rundt dette, og gjerne også utdype svaret ditt?

Anonymkode: f19e2...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial

Er du imot abort, så ikke ta abort da, det er heldigvis ditt valg. 
Du har fortsatt ikke rett til å bestemme over andres kropp og liv. 
De fleste aborter i Norge skjer i de første 8 ukene av svangerskapet, det vil si at det er ett embryo på 1-2cm som blir abortert. Hva er problematisk med dette egentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Man baserer det jo på tro (ergo religion) om man ikke forholder seg til vitenskapen. En hjerne som ikke kjenner smerter eller har noen slags bevissthet er ikke et liv. En hjernedød person som ligger på respirator er heller ikke et liv selv om hjertet slår. 

At du velger å tro noe annet er ditt valg, men da er det ikke annet enn en tro, og da må du respektere at folk ikke tror det samme som deg. 

Anonymkode: d7532...658

Kan du definere "et liv" for oss?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

herzeleid skrev (40 minutter siden):

Apropos "mer enn bare grunnskolen" :P

Gikk litt fort i svingen.

Jaconandersen skrev (37 minutter siden):

Trenger en å være religiøs for å ha moral? Spørsmålet her er når livet starter og det er ikke usannsynlig at det starter svært tidlig i svangerskapet, kanskje til og med ved befruktning. Mener du ikke at livet til andre har noen betydning?

Det har ingenting med moral å gjøre, hvis man skal begrunne at abort er galt med moral så må man også kunne vise til vitenskapelige beviser for at et foster eller en celleklump er et fullkomment bevist menneske med alt som hører til.

Hvor mye husker du fra du ble unnfanget eller fra når du ble født?.

Anonymkode: 8ee01...7b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde blitt noen skikkelig overfylte barnehjem hvis man skulle ha adoptert bort alle de barna som vanligvis blir abortert.

Anonymkode: 97426...942

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også imot abort og mener at det er drap. Vanligvis er jeg ganske liberal. Jeg er ikke imot samboerskap, sex før ekteskap, homofili og transeksualisme - som mange kristne er. Jeg tenker at folk må få lov å gjøre det de vil så lenge de ikke skader andre, men, akkurat abort, det kan jeg ikke stå inne for. Det strider mot mitt menneskesyn og tro på at alle mennesker er skapt av Gud. Det er ikke riktig at vi skal leke Gud gjennom å bestemme hvem som skal leve eller dø. Vet dette er en upopulær mening.
 

Endret av Gjenferdet
  • Liker 7
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Gikk litt fort i svingen.

Det har ingenting med moral å gjøre, hvis man skal begrunne at abort er galt med moral så må man også kunne vise til vitenskapelige beviser for at et foster eller en celleklump er et fullkomment bevist menneske med alt som hører til.

Hvor mye husker du fra du ble unnfanget eller fra når du ble født?.

Anonymkode: 8ee01...7b1

Hva baserer du den forutsetningen på? At det kun er "fullkomne" bevisste mennesker en skal kunne argumentere for at det er galt å ta livet av vil det være mange moralske og etiske spørsmål en blir blind for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial
Gjenferdet skrev (1 minutt siden):

Jeg er også imot abort og mener at det er drap. Vanligvis er jeg ganske liberal. Jeg er ikke imot samboerskap, sex før ekteskap, homofili og transeksualisme - som mange kristne er. Jeg tenker at folk må få lov å gjøre det de vil så lenge de ikke skader andre, men, akkurat abort, det kan jeg ikke stå inne for. Det strider mot mitt menneskesyn og tro på at alle mennesker er skapt av Gud. Det er ikke riktig at vi skal leke Gud gjennom å bestemme hvem som skal leve eller dø. Vet dette er en upopulær mening.
 

Men da trenger jo ikke du ta abort om du blir ufrivillig gravid. Jeg tror ikke på noen gud, så det betyr ikke noe for meg. Min kropp, mitt valg. Din kropp, ditt valg. Tåpelig at tro skal tvinges på andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elder Millennial skrev (5 minutter siden):

Men da trenger jo ikke du ta abort om du blir ufrivillig gravid. Jeg tror ikke på noen gud, så det betyr ikke noe for meg. Min kropp, mitt valg. Din kropp, ditt valg. Tåpelig at tro skal tvinges på andre. 

Det blir litt misvisende logikk. Skal jeg si da at ikke drep hvis du er imot drap, men la andre drepe om de vil?

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jaconandersen said:

Å få eksistere er vel evig mye bedre enn å aldri få lov til det.

Nei

Anonymkode: a5f34...164

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjenferdet skrev (13 minutter siden):

Jeg er også imot abort og mener at det er drap. Vanligvis er jeg ganske liberal. Jeg er ikke imot samboerskap, sex før ekteskap, homofili og transeksualisme - som mange kristne er. Jeg tenker at folk må få lov å gjøre det de vil så lenge de ikke skader andre, men, akkurat abort, det kan jeg ikke stå inne for. Det strider mot mitt menneskesyn og tro på at alle mennesker er skapt av Gud. Det er ikke riktig at vi skal leke Gud gjennom å bestemme hvem som skal leve eller dø. Vet dette er en upopulær mening.
 

Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, skal også dere gjøre mot dem

Matt 7,12

 

Hvordan ville du ha likt å bli tvungen igjennom et fysisk og psykisk belastende svangerskap og fødsel for et barn som du ikke ønsket? Et barn som ble unnfanget som resultat av voldtekt eller incest? Et barn som skulle bli født til en verden hvor du ikke har kapasitet til å oppdra det. Et barn som blir født inn i et systen som ikke tar vare på den, hvor statistikker for overgrep, voldtekt, rusavhengighet, dårlig psykisk helse og selvmord er høy?

Anonymkode: da82b...f77

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial
Gjenferdet skrev (2 minutter siden):

Det blir litt misvisende logikk. Skal jeg si da at ikke drep hvis du er imot drap, men la andre drepe om de vil?

Det kan ikke sammenlignes. De fleste aborter i Norge skjer i løpet av de første 8 ukene. Da er det fortsatt ett embryo på 1-2cm. 

Med logikken din her så er det også drap med spiral? Eller hvis du vil dra enda lengre ut på viddene, så spiser du vel ikke dyr heller? Det er tross alt drap det også.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (13 minutter siden):

Det blir litt misvisende logikk. Skal jeg si da at ikke drep hvis du er imot drap, men la andre drepe om de vil?

Det er dette som virker å gå en del over hodet. Så lenge spørsmålet er hvor verdifullt det livet en tar er blir svar som det du siterer meningsløse, da det tross alt ikke kun er en handling som angår en selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Elder Millennial skrev (16 minutter siden):

Det kan ikke sammenlignes. De fleste aborter i Norge skjer i løpet av de første 8 ukene. Da er det fortsatt ett embryo på 1-2cm. 

Med logikken din her så er det også drap med spiral? Eller hvis du vil dra enda lengre ut på viddene, så spiser du vel ikke dyr heller? Det er tross alt drap det også.
 

Poenget er vel at det i begge tilfeller er en feilet logikk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "pro-choice", personlig kunne jeg ikke tatt abort men har ingen problemer med at andre velger dette. Årsaken til at jeg er for valgfriheten (innenfor fornuftige grenser så klart) er fordi det er kvinnen som vil måtte bære frem dette barnet, ja kvinnen "låner" bort denne kroppen en periode til barnet men kvinnen kan likevel få drøssevis med forskjellige komplikasjoner og i verstefall dø. Da synes jeg det er like "umenneskelig" å måtte tvinge en kvinne til å risikere livet for at ett barn (hun ikke vil ha) skal bli født. 

Jeg synes også det er utrolig umoralsk å skulle tvinge barn til å bli født inn i en verden av foreldre som ikke ønsker dem, for så å bli kastet inn i systemet og "håpe" på å bli adoptert. Bare fordi enkelte mener de har rett på å bli født. Folk er så raske med å rope "Bare å adoptere det bort" uten å ha satt seg inn i hvor tung, dyr og ikke minst streng en adopsjonsprosess er, det har seg nemlig slik at det kan ta flere år før ett barn blir adoptert.

"Er jo bare å holde seg unna sex så slipper man å bli gravid" eeeh, nei. Dette er ett tynt argument da det ikke bare er prevensjon som kan svikte, men også svangerskap som resultat av overgrep, og ikke minst at vi som mennesker har behov for nærhet, kos og intimitet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er stort sett religiøse fanatikere som tror at en klump med celler er guds verk som er i mot abort, normale oppegående mennesker som har et snev av vitenskapelig og mer enn bare grunnskolen skjønner at dette ikke er tilfelle.

Anonymkode: 8ee01...7b1

Så du kjenner altså til alle religiøse fanatikere også ja? 

 

Jøss.. 

Du er virkelig noe for deg selv må jeg si

Anonymkode: 75a47...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MMonroe skrev (6 minutter siden):

Jeg er "pro-choice", personlig kunne jeg ikke tatt abort men har ingen problemer med at andre velger dette. Årsaken til at jeg er for valgfriheten (innenfor fornuftige grenser så klart) er fordi det er kvinnen som vil måtte bære frem dette barnet, ja kvinnen "låner" bort denne kroppen en periode til barnet men kvinnen kan likevel få drøssevis med forskjellige komplikasjoner og i verstefall dø. Da synes jeg det er like "umenneskelig" å måtte tvinge en kvinne til å risikere livet for at ett barn (hun ikke vil ha) skal bli født. 

Jeg synes også det er utrolig umoralsk å skulle tvinge barn til å bli født inn i en verden av foreldre som ikke ønsker dem, for så å bli kastet inn i systemet og "håpe" på å bli adoptert. Bare fordi enkelte mener de har rett på å bli født. Folk er så raske med å rope "Bare å adoptere det bort" uten å ha satt seg inn i hvor tung, dyr og ikke minst streng en adopsjonsprosess er, det har seg nemlig slik at det kan ta flere år før ett barn blir adoptert.

"Er jo bare å holde seg unna sex så slipper man å bli gravid" eeeh, nei. Dette er ett tynt argument da det ikke bare er prevensjon som kan svikte, men også svangerskap som resultat av overgrep, og ikke minst at vi som mennesker har behov for nærhet, kos og intimitet.

Dette virker som et rart argument, all den tid lite tyder på at flertallet av "uønskede" eller bortadopterte barn ønsker de ikke levde. At en ikke lar det leve av hensyn til barnet virker dermed som en logisk feilslutning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...