Gå til innhold

Innafor å invitere halve jenteflokken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

det koster oss minst 1500 kroner faktisk..  

Anonymkode: 78451...ad1

Det er mulig å organisere en billigere bursdag enn bowling. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kristin70 skrev (5 minutter siden):

Tror du ja, men hvis bursdager blir arrangert slik er det noen som aldri blir invitert og det er utrolig sårt. Det koster så lite å være inkluderende. 

Lærte oss tidlig å invitere den ene som "ingen inviterte" uansett og droppet å invitere de som ellers hadde gode venner og andre bursdager å gå i. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke greit å dele gruppen slik.

At noen andre har gjort det gjør det ikke bedre, tvert i mot.

Det blir stort sett de samme som aldri hører hjemme i et slikt utvalg. Det blir slik at noen inviteres alltid, mange inviteres noen ganger, og noen inviteres aldri. Det behøver vi ikke støtte opp om og legge til rette for når de er så unge.

Anonymkode: 175aa...8b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (3 minutter siden):

Lærte oss tidlig å invitere den ene som "ingen inviterte" uansett og droppet å invitere de som ellers hadde gode venner og andre bursdager å gå i. 

Langt bedre løsning dette. Synes gjerne ts kan snakke med datter om det er noen som er utenfor i klassen, både i hverdagen, og i slike arrangement og evt. invitere dem. I et slikt tilfelle kan jo både datter og den som faller utenfor ende opp med en ny venninne. 

Endret av PetterKanin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (2 minutter siden):

Det er mulig å organisere en billigere bursdag enn bowling. 

ja.. men vet du hva, i fjor måtte vi avlyse feiringen.. Så jeg syns faktisk at i år så skal hun få bestemme selv.. :)  men jeg tar til meg det dere skriver over her og føler jeg kan invitere halvparten med god samvittighet da jeg vet at alle er inkludert hos den ene eller andre.

Anonymkode: 78451...ad1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Flamme said:

Lærte oss tidlig å invitere den ene som "ingen inviterte" uansett og droppet å invitere de som ellers hadde gode venner og andre bursdager å gå i. 

Uansett om dere var flinke til å invitere de "upopulære" så er det verdifullt å bidra til inkludering og felles opplevelser for jentene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og så har vi hun som alltid er invitert som aldri kommer fordi hun har en festglad mor som sender hun bort til besteforeldrene hver helg.. det er mange skjebner.. 

Anonymkode: 78451...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

ja.. men vet du hva, i fjor måtte vi avlyse feiringen.. Så jeg syns faktisk at i år så skal hun få bestemme selv.. :)  men jeg 

Anonymkode: 78451...ad1

Så lenge det ikke er alvorlige mobbesaker mener jeg at 9 åringer ikke skal bestemme selv når det gjelder invitasjon til bursdager. Det dere gjør vil ofte bidra til en sementering av "de kule" og "de ukule" jentene i klassen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha invitert alle jentene i klassen på noen morsomme aktiviteter ute. Med litt grilling av pølser og smores blir det topp stemning! Billig også :) Uka etter kan hun få ta med to venninder på bowling. 

Anonymkode: 1319d...3a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud jeg er SÅ lei av dette alle jentene/guttene eller ingen!!

Detter er jo bare idioti, fra ende til annen, og stort sett er det bare kaos og ikke koselig for noen uansett.

Vi ga opp etter 2. klasse med begge to, og etter det har vi hatt koselige bursdager.

Inviter de gjestene din datter ønsker, men ta invitasjonen privat. I år kan du jo faktisk begrunne det hele med smittevern, og det vil jo alle forstå.

Vi gjorde det i høst, med guttungen. Han ville ha kompisene sine og de 3 jentene han leker mest med. I Oslo var det ikke lov  å være med enn  10, så da var det vedlig greit.

Og ja noen blir kanskje utestengt offte, men de har gjerne problemer sosialt resten av året også...

Husketr med gru alle bursdagene jeg måtte gå i som barn, til de som mobbet meg. Jeg visste jo veldig godt at jeg kun var invitert på grunn av regelen om å invitere alle...

For ikke å snakke om hvor vondt det var å måtte invitere mobberne hjem til meg selv i bursdag, bare fordi ingen skulle utelates.

Dette tullet bør vi virkelig slutte med! ungene kan like gjerne lære det først som sisst? Vi voksne inviterer da ikke masse folk vi ikke er venner med i selskap?

Anonymkode: 10783...25a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (18 minutter siden):

Uansett om dere var flinke til å invitere de "upopulære" så er det verdifullt å bidra til inkludering og felles opplevelser for jentene. 

Høres mer ut som tvangsosialisering når man ikke får holde bursdagen sin som man vil. Kan være inkluderende resten av året 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Flamme said:

Høres mer ut som tvangsosialisering når man ikke får holde bursdagen sin som man vil. Kan være inkluderende resten av året 👍

"Jeg kan være inkluderene resten av året, bare ikke på bursdagen min for da vil jeg ikke være ta hensyn til de jeg ikke liker så godt - det er jo bursdagen min og da må jo jeg bestemme." Det er ikke rart noen skoler sliter med inkludering i klassene når foreldrene har slike holdninger. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Gud jeg er SÅ lei av dette alle jentene/guttene eller ingen!!

Detter er jo bare idioti, fra ende til annen, og stort sett er det bare kaos og ikke koselig for noen uansett.

Vi ga opp etter 2. klasse med begge to, og etter det har vi hatt koselige bursdager.

Inviter de gjestene din datter ønsker, men ta invitasjonen privat. I år kan du jo faktisk begrunne det hele med smittevern, og det vil jo alle forstå.

Vi gjorde det i høst, med guttungen. Han ville ha kompisene sine og de 3 jentene han leker mest med. I Oslo var det ikke lov  å være med enn  10, så da var det vedlig greit.

Og ja noen blir kanskje utestengt offte, men de har gjerne problemer sosialt resten av året også...

Husketr med gru alle bursdagene jeg måtte gå i som barn, til de som mobbet meg. Jeg visste jo veldig godt at jeg kun var invitert på grunn av regelen om å invitere alle...

For ikke å snakke om hvor vondt det var å måtte invitere mobberne hjem til meg selv i bursdag, bare fordi ingen skulle utelates.

Dette tullet bør vi virkelig slutte med! ungene kan like gjerne lære det først som sisst? Vi voksne inviterer da ikke masse folk vi ikke er venner med i selskap?

Anonymkode: 10783...25a

De holdningene du utviser her synes jeg er triste og strengt tatt forkastelige. "Noen blir kanskje utestengt ofte, men de har gjerne problemer sosialt resten av året også"? 

Å invitere mobbere hjem i bursdager er en fin måte å prøve å få til sosial reparasjon på, å utestenge mobbere er å bruke samme taktikk som dem.

 

Anonymkode: a57a5...826

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Gud jeg er SÅ lei av dette alle jentene/guttene eller ingen!!

Detter er jo bare idioti, fra ende til annen, og stort sett er det bare kaos og ikke koselig for noen uansett.

Vi ga opp etter 2. klasse med begge to, og etter det har vi hatt koselige bursdager.

Inviter de gjestene din datter ønsker, men ta invitasjonen privat. I år kan du jo faktisk begrunne det hele med smittevern, og det vil jo alle forstå.

Vi gjorde det i høst, med guttungen. Han ville ha kompisene sine og de 3 jentene han leker mest med. I Oslo var det ikke lov  å være med enn  10, så da var det vedlig greit.

Og ja noen blir kanskje utestengt offte, men de har gjerne problemer sosialt resten av året også...

Husketr med gru alle bursdagene jeg måtte gå i som barn, til de som mobbet meg. Jeg visste jo veldig godt at jeg kun var invitert på grunn av regelen om å invitere alle...

For ikke å snakke om hvor vondt det var å måtte invitere mobberne hjem til meg selv i bursdag, bare fordi ingen skulle utelates.

Dette tullet bør vi virkelig slutte med! ungene kan like gjerne lære det først som sisst? Vi voksne inviterer da ikke masse folk vi ikke er venner med i selskap?

Anonymkode: 10783...25a

I en del tilfeller kan det stemme. Men det blir ja bare ekstra viktig å inkludere dem da. Barn forstår ikke helt alltid at å ekskludere andre er slemt, spesielt mot andre barn. Derfor synes jeg det er helt greit når foreldre setter foten ned og sier alle eller ingen. Når de blir eldre er de ikke lenger like sårbare for det å ikke bli invitert, selv om det kan være vondt i voksen alder også. 

Dette med mobbing er jo et poeng. Men det er jo mobbing å utestenge også. Husker jeg ikke ble invitert en gang som barn, ble faktisk veldig lei meg. 

Anonymkode: 3f9a2...d31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I en del tilfeller kan det stemme. Men det blir ja bare ekstra viktig å inkludere dem da. Barn forstår ikke helt alltid at å ekskludere andre er slemt, spesielt mot andre barn. Derfor synes jeg det er helt greit når foreldre setter foten ned og sier alle eller ingen. Når de blir eldre er de ikke lenger like sårbare for det å ikke bli invitert, selv om det kan være vondt i voksen alder også. 

Dette med mobbing er jo et poeng. Men det er jo mobbing å utestenge også. Husker jeg ikke ble invitert en gang som barn, ble faktisk veldig lei meg. 

Anonymkode: 3f9a2...d31

Er det virkelig utestenging og mobbing om det er flere jenter i en klasse som ikke blir invitert til -alle- bursdager? Hadde skjønt det om det var én eller to stk man ikke inviterer, men det er jo ikke tilfellet her. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (3 minutter siden):

Er det virkelig utestenging og mobbing om det er flere jenter i en klasse som ikke blir invitert til -alle- bursdager? Hadde skjønt det om det var én eller to stk man ikke inviterer, men det er jo ikke tilfellet her. 

Nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Fnuggolina
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke noe skolen kan bestemme, dessuten så er det kjønnsdiskriminerende.

Barn må få invitere vennene sine uansett hvilket kjønn de er, dette med at alle av samme kjønn i klassen må inviteres er bare tull og det er heller ikke sånn det fungerer senere i livet. Man kan invitere venner utenfor skoletiden, det er ikke nødvendig at alt skal i i regi av skolen.  

Anonymkode: c638f...3f3

De kan selvsagt invitere hele klassen om ønskelig.

Hadde de hatt faste grupper kunne sikkert det og vært en løsning (enten lekegruppa/kjønn/alle etc).

Kjønn er valgt fordi det er eneste faste kriterie - de bytter på grupper, og dermed er det lett at de samme aldri/alltid blir invitert.

Jeg er MEGAfeminist og velger å sette barn og inkludering foran mine egne feministiske prinsipper om kjønn asså. Redusering av mobbing, usynliggjøring og ensomhet hos barn er en trillion ganger viktigere. 

Poenget er å lære de verdier som er bedre enn voksne rasshøl :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

i utgangspunktet enig, men nå har det vert så mange bursdager hvor kun noen av jentene er invitert.. min datter har vert på noen, ikke alle..  å da tenker jeg at det er greit andre veien også?

Anonymkode: 78451...ad1

Høres ut som en dårlig løsning. Alle eller ingen. Ved at alle inviterer kun noen, så kan jeg garantere at det er 1-2 som aldri blir invitert. Det er veldig sårt fort den det gjelder!

Anonymkode: 4a6ef...59d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei.

Jenta mi har bursdag og ønsker å feire dagen sin i bowlinghallen. 

Det er ett stykke dit, og vi har mulighet til å tkjøre to biler. Da har vi plass til 8 barn. I klassen er det 15 jenter. så da får vi invitert halvparten av de 14 jentene (teller ikke med vår datter). Er dette innafor i 3. klasse? 

De som er invitert er ofte på besøk og leker mye med vår datter. De andre har aldri vert på besøk og er lite sammen ellers, så vi splitter ikke en "gjeng" heller.  

Det har vert flere bursdager hvor bare noen av jentene er invitert, så det gjelder ikke bare oss.

Anonymkode: 78451...ad1

Det er vel ingen som har bowlingbursdag nå i corona-tid? Hovedstaden er nede for full telling, og butikker er stengt. Ikke spre mer smitte, vi i Oslo har fått mer enn nok.

en annen ting: så klart du må ta alle. Selv om ditt barn ikke føler tilhørighet, kan du jo ikke vite om noen av de andre jentene i den andre gjengen gjør det..

Anonymkode: 2f084...ad6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...