Gå til innhold

Hvor mange timer med lite liv før man tar kontakt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde morkaken foran og kjente generelt lite liv hele svangerskapet (tror jeg - har bare hatt et svangerskap). Var bekymret flere ganger, men hadde alltid kald saft klar i kjøleskapet. Heldigvis kjente jeg liv hver gang jeg drakk saft så ringte aldri. Men jeg var som sagt vant til og forberedt på å kjenne litt mindre liv pga morkaken. Hadde jeg merket store endringer hadde jeg ringt! Bedre å sjekke en gang for mye. :)

Anonymkode: 93520...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts her. 

Nå har jeg ligget stille halvannen time og spist og drukket iskaldt vann. Bevegelsene har tatt seg opp og magen er i full sving igjen. 

Jeg skal fortsatt være oppmerksom på bevegelsesmønster og ringer dersom det avtar igjen, men nå den siste timen føler jeg at det har vært tilsvarende alle andre dager. 

Tusen takk for alle svar! Det er rett som noen sier at man ikke vil oppleves hysterisk og være til bry, men når jeg leser svarene deres så ser jeg at jeg ikke trenger å være bekymret for det ihvertfall ♥️

Anonymkode: a5c5c...f39

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man skal altså kjenne liv hver time for at alt skal være normalt? Fra hvilken uke da?Jeg venter mit første barn,er i uke 24.

Anonymkode: cd45f...0aa

Det er ikke så svart-hvitt at fra uke X, så skal man kjenne liv. Når man først begynner å kjenne liv, da skal man kjenne regelmessig. Noen er veldig aktive, andre fostre tar livet mer med ro. Noen holder turnshow om kvelden, andre slapper av. Viktigste er at du kjenner bevegelsesmønsteret for din baby og vet hva som er unormalt for ditt barn 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Btw, så gikk jeg og tok ultralyd annenhver uke fra uke 28. Så hadde stålkontroll på hvordan det stod til med fosteret. Gjorde du? Ikke det, nei, høres ut som en dårlig mor du da. 

Anonymkode: c110b...875

Hva hvis det hadde skjedd noe mellom to av ultralydene da? Da er to uker altfor lang tid... 

Anonymkode: ae64d...bf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patriotpaula skrev (26 minutter siden):

Det er ikke så svart-hvitt at fra uke X, så skal man kjenne liv. Når man først begynner å kjenne liv, da skal man kjenne regelmessig. Noen er veldig aktive, andre fostre tar livet mer med ro. Noen holder turnshow om kvelden, andre slapper av. Viktigste er at du kjenner bevegelsesmønsteret for din baby og vet hva som er unormalt for ditt barn 😊

Det stemmer ikke helt, da det ikke er vanlig med et fast bevegelsesmønster før mot uke 28. 

Anonymkode: 02fd9...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det stemmer ikke helt, da det ikke er vanlig med et fast bevegelsesmønster før mot uke 28. 

Anonymkode: 02fd9...422

Ikke helt enig i det, jf kjennliv.no; 

Fra rundt uke 24 blir babyens bevegelser mer organiserte med perioder da de er våkne og perioder da de sover og dermed ikke beveger seg.

Videre skriver de; Fra og med uke 28 kan du gjerne begynne å følge daglig med på babyens bevegelser

Denne teksten er ikke helt enig med deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva hvis det hadde skjedd noe mellom to av ultralydene da? Da er to uker altfor lang tid... 

Anonymkode: ae64d...bf1

Folk ringer jo føden i hytt og pine. Spesielt på kveldstid er det mange telefoner, da sitter engstelige gravide og kjenner litt for godt etter og overtenker. Ha is i magen, og avvent til over natten. 

Anonymkode: c110b...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det bør applauderers. Fryktelig mange som løper ned føden. Å ringe én gang er greit, men om man nesten ukentlig ringer fordi man er litt bekymret, bør man roe seg. 

Dette ble litt avsporing og er ikke ment til ts. Er du bekymret, så ringer du. 

Anonymkode: c110b...875

Nei. Å anse en ekstra sjekk som "unødvendig" bør aldri applauderes.

Anonymkode: 1a60c...f12

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Folk ringer jo føden i hytt og pine. Spesielt på kveldstid er det mange telefoner, da sitter engstelige gravide og kjenner litt for godt etter og overtenker. Ha is i magen, og avvent til over natten. 

Anonymkode: c110b...875

Er jo nettopp det en ikke skal gjøre!!! 

Anonymkode: 73e48...4ab

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Folk ringer jo føden i hytt og pine. Spesielt på kveldstid er det mange telefoner, da sitter engstelige gravide og kjenner litt for godt etter og overtenker. Ha is i magen, og avvent til over natten. 

Anonymkode: c110b...875

Delvis enig, delvis uenig. Er man 23+ uker så burde man ringe , men folk må også sette seg inn i hva som er normalt/unormalt før man ringer mener jeg. 
 

før uke 23 så gjør de sånsett ikke noe for å redde liv så hvis folk skal ringe i hytt å pine pga eks.lite bevegelse ikke bare for man da tar ressurser fra de som faktisk kan reddes men også fordi det ikke er ett mønster enda da.

Anonymkode: 6093f...cd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, så skummelt at denne tråden er full av "ha is i magen"-kommentarer,  og shaming av redde mødre. Det skal man ikke ha. Det er sånn babyer dør i magen til mor. Ring når du er bekymra, og heller én gang for mye enn én gang for lite.

Anonymkode: db0a8...0d8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Herregud, så skummelt at denne tråden er full av "ha is i magen"-kommentarer,  og shaming av redde mødre. Det skal man ikke ha. Det er sånn babyer dør i magen til mor. Ring når du er bekymra, og heller én gang for mye enn én gang for lite.

Anonymkode: db0a8...0d8

Helt enig i det du skriver!! I sånne situasjoner skal man ikke vente og se an, det KAN være forskjell på om barnet overlever eller ikke 🤭😣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trynefaktor
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ringte aldri. Flere netter jeg lå og var litt engstelig, men vet jo at man av og til stresser seg opp. Så kom igjennom svangerskapet uten en eneste unødvendig kontroll. 

Anonymkode: c110b...875

For et elendig råd.

Jeg ringte, fikk beskjed om å komme rett inn. Lå til observasjon en natt, babyen ble født dagen etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Peppis
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Folk ringer jo føden i hytt og pine. Spesielt på kveldstid er det mange telefoner, da sitter engstelige gravide og kjenner litt for godt etter og overtenker. Ha is i magen, og avvent til over natten. 

Anonymkode: c110b...875

Nei dårlig råd. Ikke vær redd for å ringe. Hvis det er vanlig at de ringes ned på kveldene så er de vant til det. Er du helsearbeider på føden siden du skriver dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peppis

Jeg ringte flere ganger, og det var godt å bare snakke med de. De ba meg komme inn hver gang fordi de mente at selv om alt er bra så er det ikke bra for mor eller barn at mor er stresset og nervøs. Hvorfor vente å gå lenger tid med bekymring når de kan se om alt er bra. Det er det ingen vits i sa de. Og de som mener man skal vente fordi folk ringer for ofte for den minste ting, jeg lurer på hva slags faglig grunnlag og kompetanse de har som kan uttale seg på den måten🤬

Endret av Peppis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peppis skrev (23 minutter siden):

Jeg ringte flere ganger, og det var godt å bare snakke med de. De ba meg komme inn hver gang fordi de mente at selv om alt er bra så er det ikke bra for mor eller barn at mor er stresset og nervøs. Hvorfor vente å gå lenger tid med bekymring når de kan se om alt er bra. Det er det ingen vits i sa de. Og de som mener man skal vente fordi folk ringer for ofte for den minste ting, jeg lurer på hva slags faglig grunnlag og kompetanse de har som kan uttale seg på den måten🤬

Det er én telefon på kveldstid, den skal også fødende ringe til. Av og til er det umulig å komme gjennom linjen, fordi den blir okkupert av folk som aldri skulle ringt. 

Hadde de hatt vett nok til å ringe på dagtid, når det faktisk er ordentlig med bemanning, men neida, de avventer til kvelden og så får de ikke sove for de er nervøs, og først da ringer de. 

Anonymkode: c110b...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Peppis
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er én telefon på kveldstid, den skal også fødende ringe til. Av og til er det umulig å komme gjennom linjen, fordi den blir okkupert av folk som aldri skulle ringt. 

Hadde de hatt vett nok til å ringe på dagtid, når det faktisk er ordentlig med bemanning, men neida, de avventer til kvelden og så får de ikke sove for de er nervøs, og først da ringer de. 

Anonymkode: c110b...875

Jeg kjenner situasjonen, alt roer seg om kvelden og man begynner å kjenne etter og tenke. Hvis mange hadde latt være å ringe regner jeg med vi hadde hatt flere dødfødsler.

Siden du vet at det noen ganger er vanskelig å komme igjennom så regner jeg med du har ringt flere ganger?

Endret av Peppis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er én telefon på kveldstid, den skal også fødende ringe til. Av og til er det umulig å komme gjennom linjen, fordi den blir okkupert av folk som aldri skulle ringt. 

Hadde de hatt vett nok til å ringe på dagtid, når det faktisk er ordentlig med bemanning, men neida, de avventer til kvelden og så får de ikke sove for de er nervøs, og først da ringer de. 

Anonymkode: c110b...875

Så du har erfaring med å ikke komme gjennom på tlf så har du vel ringt flere ganger selv?

Og har aldri hørt om fødende som ikke har fått hjelp fordi de ikke kommer gjennom på telefon altså. Tror ikke det er et kjempeproblem. 

Det finnes heller ikke «de som aldri skulle ringt.» Man SKAL ringe hvis man kjenner lite liv eller stor forandring i bevegelsesmønster. Enten blir man beroliget over tlf eller så får man beskjed om å komme inn på en sjekk. 

At enkelte ringer legevakt pga sår hals i stedet for å kontakte fastlege dagen etter er unødvendig. Når det handler om baby i magen ringer man alltid heller en gang for mye enn en gang for lite. 

Anonymkode: 7ab50...181

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte en gang rundt uke 26 med datteren min, da lå hun bare litt vendt innover å sparket liksom mot ryggen min slik at jeg ikke merket noe :) 
 

I går var jeg på vekstestimering, og da hadde hun problemer med å måle han fordi han lå med ryggen utover og beina inn mot ryggen min. Så de snurrer og styrer der inne, selv i «min» uke 36 :) 

 

Men anbefaler å ringe om man er bekymret. Helt merkelige råd her i tråden om å vente til dagen derpå etc. Godt du merket liv ved å legge deg ned litt ❤️

Anonymkode: cfae9...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peppis skrev (4 timer siden):

Jeg kjenner situasjonen, alt roer seg om kvelden og man begynner å kjenne etter og tenke. Hvis mange hadde latt være å ringe regner jeg med vi hadde hatt flere dødfødsler.

Siden du vet at det noen ganger er vanskelig å komme igjennom så regner jeg med du har ringt flere ganger?

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så du har erfaring med å ikke komme gjennom på tlf så har du vel ringt flere ganger selv?

Og har aldri hørt om fødende som ikke har fått hjelp fordi de ikke kommer gjennom på telefon altså. Tror ikke det er et kjempeproblem. 

Det finnes heller ikke «de som aldri skulle ringt.» Man SKAL ringe hvis man kjenner lite liv eller stor forandring i bevegelsesmønster. Enten blir man beroliget over tlf eller så får man beskjed om å komme inn på en sjekk. 

At enkelte ringer legevakt pga sår hals i stedet for å kontakte fastlege dagen etter er unødvendig. Når det handler om baby i magen ringer man alltid heller en gang for mye enn en gang for lite. 

Anonymkode: 7ab50...181

Jordmor prøvde 15 minutter å komme igjennom 

Hun ville sende meg videre til føden pga høyt blodtrykk og protein i urinen. Hun var ganske oppgitt, for å si det mildt. 

Anonymkode: c110b...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...