Gjest In absentia Skrevet 2. mars 2021 #181 Skrevet 2. mars 2021 Vestlandlove skrev (2 minutter siden): Det er ikke faren som er dum, det er de som totalt mangle allmennkunnskap er dumme! Ja, læreren var ganske dum han/hun også. De fleste lærere er det, men hva foreslår du at vi gjør? Setter dem alle i fengsel? Det er ikke sånn systemet fungerer, og den hevgjerrigheten og egoismen som denne familien viser ved å gå til politiet og mediene i stedet for å bare ta det med skolen i ro og mak, det er sånn oppførsel som kommer til å velte hele velferdsstaten til slutt. Vi jobber i et system sammen og da kan ikke enkeltpersoner drive å hakke ned systemet for å mele egen pose sånn som dette. Er folk misfornøyde med systemet så får de engasjere seg i politikk og stemme ved valg, ikke misbruke systemet slik som vi ser her.
velociraptor Skrevet 2. mars 2021 #182 Skrevet 2. mars 2021 In absentia skrev (3 minutter siden): Ja, læreren var ganske dum han/hun også. De fleste lærere er det, men hva foreslår du at vi gjør? Setter dem alle i fengsel? Det er ikke sånn systemet fungerer, og den hevgjerrigheten og egoismen som denne familien viser ved å gå til politiet og mediene i stedet for å bare ta det med skolen i ro og mak, det er sånn oppførsel som kommer til å velte hele velferdsstaten til slutt. Vi jobber i et system sammen og da kan ikke enkeltpersoner drive å hakke ned systemet for å mele egen pose sånn som dette. Er folk misfornøyde med systemet så får de engasjere seg i politikk og stemme ved valg, ikke misbruke systemet slik som vi ser her. Jeg tror absolutt ikke at lærere i snitt er dummere enn andre, men de fleste folk generelt er jo dessverre dumme. 1
Gjest In absentia Skrevet 2. mars 2021 #183 Skrevet 2. mars 2021 Svartfugl skrev (3 timer siden): Jeg skal love deg at "norske" foreldre er de som skriker høyest om det meste. Hadde dette skjedd med en norsk gutt, hadde det nok også havnet i avisene, og jeg både håper og tror at foreldrene hadde reagert. Se i tråden som ligger hos NRK på facebook. Det er plenty av norske som har fått ungen sin skadet på skolen og som måtte dra fra jobben og kjøre dem selv. Flere var i mye mer livstruende situasjoner enn denne gutten. Sakene ble tatt med skolen, men ingen hadde i sin villeste fantasi funnet på å anmelde læreren som «hevn» for en feilvurdering. Har selv sittet en hel skoledag med beinbrudd og gråten i halsen som 10-åring fordi læreren nektet å i det hele tatt kontakte foreldrene mine. Fikk streng beskjed om å slutte å gråte fordi «man tror ikke at man har beinbrudd, det VET man». Sånn er mange lærere, men de skal da ikke i fengsel eller betale bot for det. Hadde jeg fått senskader siden det ikke ble stabilisert raskt nok så kunne vi krevd erstatning fra skolen (men ikke læreren).
Justlooking Skrevet 2. mars 2021 #184 Skrevet 2. mars 2021 Svartfugl skrev (5 timer siden): Jeg skal love deg at "norske" foreldre er de som skriker høyest om det meste. Hadde dette skjedd med en norsk gutt, hadde det nok også havnet i avisene, og jeg både håper og tror at foreldrene hadde reagert. Men er det ikke mer enn nok om det kommer i avisen, hvorfor anmelde læreren? Vedkommende får refs og skolen gjennomgår rutinene. Det må være poenget, ikke å anmelde læreren. Det gikk tross alt bra. 2
Vestlandlove Skrevet 2. mars 2021 #185 Skrevet 2. mars 2021 5 hours ago, Hummingbird2 said: Det er jo helt SINNSYKT at læreren ikke ringte 113! Gutten kunne fått varige men! Bra at foreldrene anmeldte! Alle oppegående foreldre hadde gjort det samme! Helt enig med deg! Det bare flaks at gutten ikke fikk mer alvorlig skadde. Det skal så lite til. Gutten har marginen på sin side, heldigvis. Jeg har lært at i en slik tilfelle skal man ekstrem forsiktig å flytte på den som er skadde. Feil håndtering , bevegelse kan føre til mer skadde. Derfor er det svært viktig at de profesjonelle involveres med en gang. 2
Svartfugl Skrevet 2. mars 2021 #186 Skrevet 2. mars 2021 Justlooking skrev (1 time siden): Men er det ikke mer enn nok om det kommer i avisen, hvorfor anmelde læreren? Vedkommende får refs og skolen gjennomgår rutinene. Det må være poenget, ikke å anmelde læreren. Det gikk tross alt bra. Det er da helt opp til foreldrene om de vil anmelde. Jeg vet ikke hva som har skjedd i denne saken, men generelt er det alvorlig å ikke hjelpe en alvorlig skadet person. Det kan være forhold med læreren, eleven og hans familie som vi ikke kjenner til også, naturligvis. 4
Svartfugl Skrevet 2. mars 2021 #187 Skrevet 2. mars 2021 In absentia skrev (3 timer siden): Se i tråden som ligger hos NRK på facebook. Det er plenty av norske som har fått ungen sin skadet på skolen og som måtte dra fra jobben og kjøre dem selv. Flere var i mye mer livstruende situasjoner enn denne gutten. Sakene ble tatt med skolen, men ingen hadde i sin villeste fantasi funnet på å anmelde læreren som «hevn» for en feilvurdering. Har selv sittet en hel skoledag med beinbrudd og gråten i halsen som 10-åring fordi læreren nektet å i det hele tatt kontakte foreldrene mine. Fikk streng beskjed om å slutte å gråte fordi «man tror ikke at man har beinbrudd, det VET man». Sånn er mange lærere, men de skal da ikke i fengsel eller betale bot for det. Hadde jeg fått senskader siden det ikke ble stabilisert raskt nok så kunne vi krevd erstatning fra skolen (men ikke læreren). Å anmelde er et personlig valg som disse foreldrene har tatt. Det er helt opp til dem. Om de mener læreren har brutt loven, er det opp til dem å anmelde. 4
Vestlandlove Skrevet 2. mars 2021 #188 Skrevet 2. mars 2021 1 minutt siden, Svartfugl said: Å anmelde er et personlig valg som disse foreldrene har tatt. Det er helt opp til dem. Om de mener læreren har brutt loven, er det opp til dem å anmelde. Yes! Here you go!
hlidskjalf Skrevet 2. mars 2021 #189 Skrevet 2. mars 2021 Å bli lærer er ikke å anbefale med andre ord. Her forventes det tydeligvis at du også, i tillegg til å kunne undervise i fagene, skal ha medisinsk ekspertise til å vurdere om en skadet elev skal til legevakt eller sykehus. Rett som det er kan vel elever også overdrive hvor skadet de er og da får vel læreren på pukkelen for å ta det for seriøst og. 6
I Grosny Skrevet 2. mars 2021 #190 Skrevet 2. mars 2021 Jeg gikk tilbake til NRK-artikkelen og leste den en gang til. Hvem har skylda her? Ungdommene akte på et akebrett av den livsfarlige typen, altså et rundt brett? Hvorfor er det lovlig å selge runde brett i det hele tatt? De er fullstendig umulige å styre. Den store feilen her var at tre ungdommer satte i vei nedover en farlig bakke på et rundt brett. Dette er først de tre ungdommenes ansvar, og unggutten kan likså godt saksøke faren sin for ikke å ha gitt han trygg oppdragelse og lært seg sikkerhetsvurderinger. 4
Example Skrevet 2. mars 2021 #191 Skrevet 2. mars 2021 Som lærer selv så er jeg kritisk til håndteringen. Har jeg med elever på tur følger jeg med, har med førstehjelpsutstyr og helst en ekstra voksen og gjerne egen bil tilgjengelig. Hadde ikke nølt et sekund ved å ringe ambulanse om det hadde vært nødvendig. Uhell kan skje. Det kan man ikke alltid belage seg mot. Samtidig må man reagere handlekraftig om det skjer. 9
Gjest ATLAS6 Skrevet 3. mars 2021 #192 Skrevet 3. mars 2021 hlidskjalf skrev (5 timer siden): Å bli lærer er ikke å anbefale med andre ord. Her forventes det tydeligvis at du også, i tillegg til å kunne undervise i fagene, skal ha medisinsk ekspertise til å vurdere om en skadet elev skal til legevakt eller sykehus. Rett som det er kan vel elever også overdrive hvor skadet de er og da får vel læreren på pukkelen for å ta det for seriøst og. Nei, man skal ikke ha medisinsk ekspertise for å vurdere en skade. Det er nemlig derfor man ringer til 113 eller legevakten på 116 117 som tar vurderingen for deg.
Katten.2.0 Skrevet 3. mars 2021 #193 Skrevet 3. mars 2021 Står det virkelig så dårlig til med førstehjelpskunnskapene her? Man har hjelpeplikt når det kommer til potensiell alvorlig skade. Siden mesteparten av oss ikke er helsepersonell, skal vi ringe 113. Der er det personell som er treng til å innhente informasjon, fra innringer, som forteller alvorlighetsgraden. Det som er fantastisk for oss, er at ved å ringe 113 så har vi gjort vår plikt. Når vi har gitt dem vår informasjon så er vi ikke lengre juridisk ansvarlig for utfallet (innen rimelighetens grenser). Strafferammen er vel på ~6mnd fengsel, men mener det er sjeldent noen blir dømt for det. Er dog lettere å bli dømt i en sivil sak kontra strafferetten. 4
Annabel Skrevet 3. mars 2021 #194 Skrevet 3. mars 2021 I Grosny skrev (10 timer siden): Jeg gikk tilbake til NRK-artikkelen og leste den en gang til. Hvem har skylda her? Ungdommene akte på et akebrett av den livsfarlige typen, altså et rundt brett? Hvorfor er det lovlig å selge runde brett i det hele tatt? De er fullstendig umulige å styre. Den store feilen her var at tre ungdommer satte i vei nedover en farlig bakke på et rundt brett. Dette er først de tre ungdommenes ansvar, og unggutten kan likså godt saksøke faren sin for ikke å ha gitt han trygg oppdragelse og lært seg sikkerhetsvurderinger. Igjen - dette var i skoletiden. Ansvaret for å vurder hvor farlige slike akebrett ligger jo på skolen (eller, som du skriver - produsentene av slike akebrett), ikke på 16-åringer uten ferdigutviklede frontallapper som synes alt av fart og spenning er dødsgøy. Foreldrene har heller ikke noe kontroll på hvem barna deres låner akebrett av på en klassetur. 3
Vestlandlove Skrevet 3. mars 2021 #195 Skrevet 3. mars 2021 10 hours ago, Example said: Som lærer selv så er jeg kritisk til håndteringen. Har jeg med elever på tur følger jeg med, har med førstehjelpsutstyr og helst en ekstra voksen og gjerne egen bil tilgjengelig. Hadde ikke nølt et sekund ved å ringe ambulanse om det hadde vært nødvendig. Uhell kan skje. Det kan man ikke alltid belage seg mot. Samtidig må man reagere handlekraftig om det skjer. Thank you!!!!! Du er en lære jeg vil ha for mitt barn! 5
kajakn Skrevet 3. mars 2021 #196 Skrevet 3. mars 2021 I Grosny skrev (På 28.2.2021 den 23.45): Læreren tok ansvar og ringte far. Far kunne ha ringt ambulanse eller taxi. Læreren vurderte feil. Han er ikke lege. Barn faller og slår seg hver dag, og det er vanskelig for ukyndige å vurdere riktig hver gang. Å straffe læreren er helt feil, med mindre han dømmes til et par dagers førstehjelpskurs. Her er det ikke snakk om et barn som har falt og slått kneet eller noe! Barn kræsjer ikke hodet i et tre hver dag. Og når man vet noen har slått hodet kraftig, så bør selv ukyndige tenke at dette kan være alvorlig! Når han i tillegg ikke klarer å ha øyekontakt eller føre en samtale bør absolutt varselsbjellene ringe hos læreren! Man trenger ikke være lege for å kunne tenke såpass at skader mot hodet kan være alvorlig og i verste fall dødelig! Hvis gutten hadde hatt hjerneblødning istedenfor hjernerystelse, kunne dette endt mye verre. 4
Vestlandlove Skrevet 3. mars 2021 #197 Skrevet 3. mars 2021 (endret) 51 minutter siden, kajakn said: Her er det ikke snakk om et barn som har falt og slått kneet eller noe! Barn kræsjer ikke hodet i et tre hver dag. Og når man vet noen har slått hodet kraftig, så bør selv ukyndige tenke at dette kan være alvorlig! Når han i tillegg ikke klarer å ha øyekontakt eller føre en samtale bør absolutt varselsbjellene ringe hos læreren! Man trenger ikke være lege for å kunne tenke såpass at skader mot hodet kan være alvorlig og i verste fall dødelig! Hvis gutten hadde hatt hjerneblødning istedenfor hjernerystelse, kunne dette endt mye verre. Enig!! Når det gjelder den type skadde, helle ring ambulanse en gang for mye enn for lite. Det er bare Common sense , allmennkunnskap for en voksen, ikke snakk om for en lære som jobb med barn og ungdom. Det er enda viktigere elementært kunnskap for en skole lære. Feil håndtering , feil bevegelse kan føre til svært alvorlig konsekvens. De som sier det er storm i glass , vente til det skjer med deres egne barn!!! Endret 3. mars 2021 av Vestlandlove 2
Katten.2.0 Skrevet 3. mars 2021 #198 Skrevet 3. mars 2021 14 minutter siden, Vestlandlove said: Enig!! Når det gjelder den type skadde, helle ring ambulanse en gang for mye enn for lite. Det er bare Common sense , allmennkunnskap for en voksen, ikke snakk om for en lære som jobb med barn og ungdom. Det er enda viktigere elementært kunnskap for en skole lære. Feil håndtering , feil bevegelse kan føre til svært alvorlig konsekvens. De som sier det er storm i glass , vente til det skjer med deres egne barn!!! Strengt tatt ringer man AMK, og de gjør en vurdering på hvorvidt det trengs ambulanse eller ei. Det er derfor de er der, og man kan ikke ringe dem for mye angående potensielt alvorlige skader. 3
Gjest ATLAS6 Skrevet 3. mars 2021 #199 Skrevet 3. mars 2021 Fortauet skrev (På 1.3.2021 den 19.40): Igjen; det er kommunen som bestemmer hva vi skal jobbe med på planleggingsdagene, uten om en av dagene, da bestemmer rektor. Det kan være leselos, ståstedsanalyse, nasjonale prøver, mobbesaker, årsplaner, osv. Dette er ting som brenner under føttene på oss. Så nei, vi har ikke tid til 4-8 timer utenom arbeidstid. Tror du kommunene vil betale overtidsbetaling for 45 lærere (på min skole)? Skolen min hat som sagt aldri tilbudt førstehjelpskurs, dog har vi fått voldskurs opptil flere ganger. Vi utsettes for vold daglig, men førstehjelp har jeg ikke fått bruk for i min 20 år. Du har et svært urealsitisk syn på skolenorge! Dere får voldskurs, men ikke førstehjelpskurs for å håndtere skader etter ev. vold? At du ikke har fått bruk for førstehjelp hittil betyr ikke at du ikke vil få bruk for det. Hva gjør du da om en kollega blir slått i hodet og svimer av? Eller får hjerteinfarkt av den stressende situasjonen? Eller i verste fall store kuttskader og blødninger?
Vestlandlove Skrevet 3. mars 2021 #200 Skrevet 3. mars 2021 9 minutter siden, Katten.2.0 said: Strengt tatt ringer man AMK, og de gjør en vurdering på hvorvidt det trengs ambulanse eller ei. Det er derfor de er der, og man kan ikke ringe dem for mye angående potensielt alvorlige skader. Enig ! Uansett må involvere profesjonelle så fort så mulig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå