Gå til innhold

Bilkjøring og alt for skvetten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Høres ut som du burde kjøpe deg månedskort på buss. Bilkjøring er ikke for alle.

Anonymkode: 3516d...a15

For et gnæg om dette. Takker for meg i denne tråden.

Tusen takk til dere som har vært konstruktive ❤️

Hilsen TS

Anonymkode: 74eb1...d35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du kverulerer. Jeg har gjort dette over mange år. Det har stoppet opp pga pengemangel og barnefødsler, og korona, så jeg har måttet starte nesten på scratch flere ganger. Har også kjørt manuelt når lærer burde sagt fra fra start at jeg burde kjøre automat. Det er en helt annen verden. 

Anonymkode: 74eb1...d35

Det er vel opp til deg å kaste bort dine penger, men det er absolutt ikke normalt å ikke ha tydelig fremgang etter så lang tid.

Jeg hadde meldt meg opp til oppkjøring da jeg ble involvert i en bilulykke på vinteren. Det skremte livet av meg, så hele greia ble lagt på is. Over 10 år senere fikk jeg jobb som krevde lappen. Først da satt jeg bak rattet igjen. Jeg kjørte hjemme over sommeren, tok 2 dobbelttimer hos kjøreskole og bestod førerprøven. Jeg skulle vært mer skvetten enn deg da jeg var involvert i bilulykken...

Som andre nevner her, du bør bytte kjøreskole/lærer, uavhengig om du har grei kjemi med nåværende. Du trenger konstruktiv tilbakemelding fra en annen part, da det ikke virker som den du har nå ikke når inn til deg. Ut ifra det du forteller, så synes jeg kjørelæreren din er grei og har riktig tilnærming som nekter å la deg kjøre etter din vante rute.

Det er fort gjort å miste kontrollen over bilen. Du bortforklarer med at du skrek/skvatt da hjulet traff fortauskanten. Men tenk deg om da, om det er alt som skal til for at du for at du skal skvette og skrike bak rattet, hvem vet hvordan du reagerer når noen tuter på deg, kjører tett bakpå bilen, eller om du mister veigrepet på glatt føre? Min mening er at du bør jobbe mer med deg selv og få kontroll på angsten din.

Helt enig med andre at førerkortet ikke er en menneskerett. Det finnes mange idioter i trafikken som har lappen også.

Anonymkode: 12e16...1f1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ellevilt å bruke 150K på lappen. Jeg øvelseskjørte ikke noe privat, og brukte 30K for 10 år siden.

Ut i fra hva du beskriver i tråden fremstår det ikke som du burde ha førerkort. Heldigvis har du det ikke, for det er livsfarlig med mennesker som reagerer på denne måten i trafikken.

Endret av Vigilante8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig føler jeg meg ille når du uttaler deg om noe som jeg har brukt 150 000 på og som vil heve min livskvalitet betraktelig når jeg får lappen, da jeg vil få mulighet til å komme meg rundt. Grunnen til at jeg har brukt så mye penger er at jeg har ikke fått til kontinuitet i kjøringen. Det er tale om kjøring over mange år, ca 6 år faktisk, som har stoppet opp pga pengemangel og barnefødsler.  Og i tillegg har jeg syklet og gått til fots hele mitt liv, slik at jeg må bruke hjernen på en helt ny måte. Og nå er det altså noe som gjør at jeg er svært sliten, og muligvis trenger en pause.

Men; Til alle de som sier at jeg ikke bør ha førerkort bla bla: det er sånn at jeg kjører med en kjørelærer som setter meg opp på oppkjøring når han mener jeg er klar. På oppkjøring vil jeg kjøre med en sensor, dermed får jeg en kvalitetsvurdering og kvalitetssikring av min kjøring i to ledd. 

Så det er sånn at dersom jeg tar en førerprøve, og faktisk består den, så innebærer det både at jeg mestrer og har trafikkforståelse. Gir ikke mening for meg at dere uttaler dere så bombastisk når det er tale om at jeg går en læringskurve og at jeg bruker mine penger som jeg vil.

Anonymkode: 74eb1...d35

Du kan være ekstremt heldig en av de gangene du kjører opp og dermed får lappen uten at du egentlig skulle hatt den. Hva når noe skremmende skjer i trafikken, hva gjør du da? Lukker øynene, slipper rattet og håper på det beste?? Å bli redd for å komme borti en kantstein er ikke noe å bli skremt av, det er det minst skremmende i trafikken! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

For et gnæg om dette. Takker for meg i denne tråden.

Tusen takk til dere som har vært konstruktive ❤️

Hilsen TS

Anonymkode: 74eb1...d35

Forstår at du ikke lærer når du blir irritert av å høre fakta og at folk prøver å lære deg til å kjøre bil...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en diagnose som gjør at jeg skvetter veldig fort, så min lege har frarådet meg å starte med kjøretimer til jeg får symptomet i sjakk. Skvettingen kan gjøre meg til en utrygg sjåfør. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen bilførere kan belage seg på at man ikke møter uforutsette ting i trafikken eller aldri kjører på ukjente veier. Om du kan øvelseskjøre såpass mye med venninnen din at du blir vant med dette og overkommer reaksjonsmønsteret ditt så er det jo håp, men jeg synes ikke du bør fortsette å finansiere denne kjøreskolen du har brukt 150 000 kr på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her burde du seriøst revurdere billappen. Ditt reaksjonsmønster som flere nevner, er ikke forenelig med bilkjøring. Du er rett og slett en fare i trafikken. 

Jeg brukte ekstra tid og penger på kjøretimer. For jeg var i en alvorlig bilulykke noen uker før jeg startet opp. Jeg har hatt noen ekle opplevelser bak rattet, blant annet vannplaning, elg nesten i frontruta og grusvei som forsvant under bilen. Uten at du noen sinne har merket det på selve bilen, for jeg verken rykker i rattet eller bråbremser unødvendig. Jeg får hjertebank og måtte kjøre til side for å trekke pusten, for det ble en "WTF skjedde nå?"- opplevelse, men jeg mistet ikke all fornuft, sikkerhet og kjøreevner bare fordi jeg ble overasket. Når jeg med ptsd takler hindringer og overraskelser, så sier det litt hvor ute å kjøre du faktisk er. Jeg kan ofte møte på idioter som gjør at jeg "skvetter til", noe som betyr at jeg roper ut en stygg glose eller to. Har ikke opplevd å bråbremse eller noe sånt av skvetting. Jeg har handlet raskt, fordi han foran bråbremset, men ikke i en "gjort en dårlig situasjon unødvendig verre ved å overreager"-reaksjon, om du forstår hva jeg mener. 
Dersom du skvetter sånn at du bråbremser av filleting og rykker i ratte, så er du farlig bak rattet. Samme fader hvor mye penger du bruker på førerkortet, så er du farlig. 
Min søster er som deg og hun fikk beskjed om at hun ikke var moden nok til å kjøre bil. Hun tåler ingenting og hyler av ingenting, slipper rattet for å holde seg for øynene og ser skygger og farer når det ikke er noe der. Hun har derfor ikke førerkortet og jeg tviler på at hun noen gang vil få det. Noen folk egner seg bare ikke bak rattet, og du høres ut som en av dem.

Anonymkode: f64c6...56f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarte ikke på mitt spørsmål om hvor gammel du er? Kanskje du faktisk bør legge det på is noen år? Uansett bør du prøve deg med en annen kjørelærer, i hvert fall noen få timer. 

Anonymkode: 246b0...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig føler jeg meg ille når du uttaler deg om noe som jeg har brukt 150 000 på og som vil heve min livskvalitet betraktelig når jeg får lappen, da jeg vil få mulighet til å komme meg rundt. Grunnen til at jeg har brukt så mye penger er at jeg har ikke fått til kontinuitet i kjøringen. Det er tale om kjøring over mange år, ca 6 år faktisk, som har stoppet opp pga pengemangel og barnefødsler.  Og i tillegg har jeg syklet og gått til fots hele mitt liv, slik at jeg må bruke hjernen på en helt ny måte. Og nå er det altså noe som gjør at jeg er svært sliten, og muligvis trenger en pause.

Men; Til alle de som sier at jeg ikke bør ha førerkort bla bla: det er sånn at jeg kjører med en kjørelærer som setter meg opp på oppkjøring når han mener jeg er klar. På oppkjøring vil jeg kjøre med en sensor, dermed får jeg en kvalitetsvurdering og kvalitetssikring av min kjøring i to ledd. 

Så det er sånn at dersom jeg tar en førerprøve, og faktisk består den, så innebærer det både at jeg mestrer og har trafikkforståelse. Gir ikke mening for meg at dere uttaler dere så bombastisk når det er tale om at jeg går en læringskurve og at jeg bruker mine penger som jeg vil.

Anonymkode: 74eb1...d35

Altså... det finnes mange idioter i trafikken og alle har en ting tilfelles: De har bestått oppkjøring. Du har idioter som miste førerkortet timer og dager etter at de har fått det! Det at du består betyr ikke nødvendigvis at du er en god sjåfør. En sensor kan ikke luke ut de som ikke har potensiell til å bli bedre. For nå er det faktisk slik at du skal ikke være perfekt eller mester i å kjøre bil for å bestå. Du skal kunne det grunnleggende. 
Alle har "gått til fots og syklet" før de begynner med kjøretimer, så du er ikke unik der og det er ikke normalt å bruke 6 år på førerkortet. 

Du burde se på serien Britain's/America's/Canada's Worst Driver, ligger på youtube. Sistenevnte er best. Der møter du folk som er kronisk inkompetente bak rattet. Noen folk hører ikke til bak rattet, og du høres dessverre ut som en.

 

Anonymkode: f64c6...56f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For et gnæg om dette. Takker for meg i denne tråden.

Tusen takk til dere som har vært konstruktive ❤️

Hilsen TS

Anonymkode: 74eb1...d35

Du har ikke tatt til deg det konstruktiv. Kun de som kommer med det du anser som positive kommentarer. Mitt tidligere innlegg var et konstruktivt råd. Men da det ikke passer det du alt har sett for deg, så tar du kritikken på en dårlig måte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (4 timer siden):

Du har ikke tatt til deg det konstruktiv. Kun de som kommer med det du anser som positive kommentarer. Mitt tidligere innlegg var et konstruktivt råd. Men da det ikke passer det du alt har sett for deg, så tar du kritikken på en dårlig måte. 

Jeg hører ikke etter de som bare ber meg gi meg med førerkortet. Jeg synes ikke det er konstruktivt. 

De andre som forsøker å nøste i det og kommer med forslag til løsninger, det er konstruktivt. 

Anonymkode: 74eb1...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Altså... det finnes mange idioter i trafikken og alle har en ting tilfelles: De har bestått oppkjøring. Du har idioter som miste førerkortet timer og dager etter at de har fått det! Det at du består betyr ikke nødvendigvis at du er en god sjåfør. En sensor kan ikke luke ut de som ikke har potensiell til å bli bedre. For nå er det faktisk slik at du skal ikke være perfekt eller mester i å kjøre bil for å bestå. Du skal kunne det grunnleggende. 
Alle har "gått til fots og syklet" før de begynner med kjøretimer, så du er ikke unik der og det er ikke normalt å bruke 6 år på førerkortet. 

Du burde se på serien Britain's/America's/Canada's Worst Driver, ligger på youtube. Sistenevnte er best. Der møter du folk som er kronisk inkompetente bak rattet. Noen folk hører ikke til bak rattet, og du høres dessverre ut som en.

 

Anonymkode: f64c6...56f

Har ikke brukt 6 år, jeg har flere år med opphold. Men jeg startet for 5-6 år siden. Opphold på to år før jeg startet igjen. Fikk flere barn, opphold flere år igjen. Fortsatte kjøring, så kom korona. På an igjen i høst. 60 min koster 1000kr. Statens vegvesen anbefaler 150 t med øvelseskjøring før start på skoletimer. Jeg har ikke kjørt privat, kun med skole. 

Det høres for meg helt søkt ut at kjøreskolelærer skal melde til oppkjøring en som er talentløs i trafikken? Min kjøreskolelærer gjør ikke det, fordi jeg har sagt at jeg ønsker å være trygg på at jeg ikke stryker.

Det var en annen lærer som meldte meg opp sist da jeg strøk. På dere høres det ut som kjøreskolebransjen er helt Texas, men de blir ført tilsyn med og setter de opp idioter bak rattet til førerprøve gjentatte ganger kan de få sanksjoner for det. 

Anonymkode: 74eb1...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her burde du seriøst revurdere billappen. Ditt reaksjonsmønster som flere nevner, er ikke forenelig med bilkjøring. Du er rett og slett en fare i trafikken. 

Jeg brukte ekstra tid og penger på kjøretimer. For jeg var i en alvorlig bilulykke noen uker før jeg startet opp. Jeg har hatt noen ekle opplevelser bak rattet, blant annet vannplaning, elg nesten i frontruta og grusvei som forsvant under bilen. Uten at du noen sinne har merket det på selve bilen, for jeg verken rykker i rattet eller bråbremser unødvendig. Jeg får hjertebank og måtte kjøre til side for å trekke pusten, for det ble en "WTF skjedde nå?"- opplevelse, men jeg mistet ikke all fornuft, sikkerhet og kjøreevner bare fordi jeg ble overasket. Når jeg med ptsd takler hindringer og overraskelser, så sier det litt hvor ute å kjøre du faktisk er. Jeg kan ofte møte på idioter som gjør at jeg "skvetter til", noe som betyr at jeg roper ut en stygg glose eller to. Har ikke opplevd å bråbremse eller noe sånt av skvetting. Jeg har handlet raskt, fordi han foran bråbremset, men ikke i en "gjort en dårlig situasjon unødvendig verre ved å overreager"-reaksjon, om du forstår hva jeg mener. 
Dersom du skvetter sånn at du bråbremser av filleting og rykker i ratte, så er du farlig bak rattet. Samme fader hvor mye penger du bruker på førerkortet, så er du farlig. 
Min søster er som deg og hun fikk beskjed om at hun ikke var moden nok til å kjøre bil. Hun tåler ingenting og hyler av ingenting, slipper rattet for å holde seg for øynene og ser skygger og farer når det ikke er noe der. Hun har derfor ikke førerkortet og jeg tviler på at hun noen gang vil få det. Noen folk egner seg bare ikke bak rattet, og du høres ut som en av dem.

Anonymkode: f64c6...56f

That escalated quickly. Hvor leser du at jeg på noe som helst tidspunkt rykker i rattet og bråbremser? Jeg skvetter. Og skrek til. Og må jobbe med å få ned stressnivået mitt. Det er det jeg skriver. 

Anonymkode: 74eb1...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galdhøpiggen skrev (6 timer siden):

Du kan være ekstremt heldig en av de gangene du kjører opp og dermed får lappen uten at du egentlig skulle hatt den. Hva når noe skremmende skjer i trafikken, hva gjør du da? Lukker øynene, slipper rattet og håper på det beste?? Å bli redd for å komme borti en kantstein er ikke noe å bli skremt av, det er det minst skremmende i trafikken! 

Ja, og så trykker jeg tungt på gassen 😊

Anonymkode: 74eb1...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg hører ikke etter de som bare ber meg gi meg med førerkortet. Jeg synes ikke det er konstruktivt. 

De andre som forsøker å nøste i det og kommer med forslag til løsninger, det er konstruktivt. 

Anonymkode: 74eb1...d35

Du har til og med fått en logisk forklaring på hvorfor du ikke bør kjøre bil. Det kan ikke bli mer konstruktivt enn det! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjenner jeg får litt vondt av deg.🥵 For det første har du brukt sinnsykt mye penger på dette førerkortet som du ikke virker helt klar på å ta. Ja, det er normalt å være litt nervøs og litt ekstra hard på bremsa de første gangene man sitter bak rattet og skal lære seg å kjøre bil, men dette går seg til etterhvert hos de aller aller fleste som klarer å «gjennomføre veien til førerkortet». Det virker som du «mister litt hodet» når du er ute å kjører, og det er nettopp det som igjen kan skape en farlig situasjon som ikke bare går ut over deg selv, men også andre som ferdes i trafikken!!🙄 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smurfii skrev (3 timer siden):

Jeg kjenner jeg får litt vondt av deg.🥵 For det første har du brukt sinnsykt mye penger på dette førerkortet som du ikke virker helt klar på å ta. Ja, det er normalt å være litt nervøs og litt ekstra hard på bremsa de første gangene man sitter bak rattet og skal lære seg å kjøre bil, men dette går seg til etterhvert hos de aller aller fleste som klarer å «gjennomføre veien til førerkortet». Det virker som du «mister litt hodet» når du er ute å kjører, og det er nettopp det som igjen kan skape en farlig situasjon som ikke bare går ut over deg selv, men også andre som ferdes i trafikken!!🙄 

 

Jeg er ikke hard på bremsa. Skjønner ikke hvordan dere leser dere til det. 

Anonymkode: 74eb1...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier kjørelæreren i disse situasjonene da TS? Er du sånn i andre situasjoner også - ikke bare bilkjøring? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (8 minutter siden):

Hva sier kjørelæreren i disse situasjonene da TS? Er du sånn i andre situasjoner også - ikke bare bilkjøring? :) 

Han sier at jeg må få ned stressnivået mitt og at jeg ikke må være så skvetten. Slik jeg forstår han er kjøringen min ikke så verst og snart klar til ny oppkjøring, men at jeg ikke må "slippe ut" alt jeg blir stresset for. Selv føler jeg tidvis full kontroll og at det går veldig bra, og det er gjerne timer hvor jeg ikke har følt på stress. Men så kan jeg komme til en time og føle at det går elendig, og da er lærer enig.  

Så tidvis går jeg ut av time og føler mestring og er i godt humør og tenker at dette går veien. Og tidvis går det dårlig og jeg blir helt nedbrutt og skjønner ikke at jeg fortsatt orker å holde på med dette. Men nå har jeg brukt så mye penger og livet er så himla låst sånn som jeg lever nå, at jeg føler at jeg ikke kan gi meg.

Jeg tror jeg er gjennomgående hypersensitiv på alle områder i livet, men ellers lever jeg et veldig rolig liv så skvettenheten får ikke utslag på samme måte som ved bilkjøring. 

Anonymkode: 74eb1...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...