Gå til innhold

Bilkjøring og alt for skvetten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Galdhøpiggen skrev (10 minutter siden):

Du får oppfatte meg på den måten du vil det kan ikke jeg gjøre noe med 👍 jeg skriver på min måte, det kan forandre seg fra tråd til tråd, men slik som dette så er det viktig å være helt klar i sin tale. Slik det er beskrevet her så er TS en stor fare for både seg selv og alle andre i trafikken. 

Det er på ingen måte drittslenging og er ikke som hevn på at jeg har mistet førerkortet. Jeg sier bare min helt klare mening om det. Når det kommer til mitt førerkortbeslag så er det av en latterlig grunn, er tråder om det her inne om du ikke har lest det. 

Men du har vel litt rett, tror jeg kan irritere på meg de fleste her inne på en eller annen måte, det er hvertfall ikke vondt ment. 

Førerkort er ikke for alle, der er jeg også nå men på en annen grunn enn ts. Jeg tåler å høre det aller aller meste uten å ta meg nær av ting, folk kan gjerne kalle meg en idiot uten at jeg bryr meg for 5 flate øre 😉

Men nå er det mitt valg å bruke penger på å lære å kjøre bil. Og om jeg blir satt opp på oppkjøring og består, så er det faktisk fordi jeg er flink nok. Om jeg vil bruke 300 000 på dette, så er det mitt valg. Derav er det latterlig av deg å kvakke om at det ikke er menneskerett å få førerkort. De som kvalifiserer for det, får det.

Anonymkode: 74eb1...d35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du har brukt 150.000 tenker jeg at enten har Kjøreskolen lurt deg eller så bør du gi opp. 

Hvor mange oppkjøringer har du hatt? 

Jeg kan skvette selv, når jeg kjører. Men jeg seiler ikke ut mot fortau eller lignende. Tenk om noen hadde gått der du traff kanten? Du kunne faktisk kjørt ned noen. 

Anonymkode: 5a552...908

Jeg seilet ikke ut mot fortauskanten fordi jeg skvatt- jeg skvatt fordi jeg traff fortauskanten. Tror det er en vesensforskjell her.

Anonymkode: 74eb1...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som bilkjøring for deg er en utfordring. Litt småskvetting kan jo være normalt men slik du beskriver så lurer jeg på om du bør ha førerkort. 

Anonymkode: ddf06...aeb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men nå er det mitt valg å bruke penger på å lære å kjøre bil. Og om jeg blir satt opp på oppkjøring og består, så er det faktisk fordi jeg er flink nok. Om jeg vil bruke 300 000 på dette, så er det mitt valg. Derav er det latterlig av deg å kvakke om at det ikke er menneskerett å få førerkort. De som kvalifiserer for det, får det.

Anonymkode: 74eb1...d35

Ja, har jeg sakt noe på pengeforbruket? Jeg snakker her av sikkerhetsmessige årsaker, blir man skremt av å kjøre bil så har man rett og slett ikke noe bak et ratt å gjøre. 

Det er nå en gang slik at det ikke er en menneskerett å ha førerkort, så det kan ingen nekte meg til å si 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Opplever det du skriver som ganske aggressivt. Kjører du bil på en aggressiv måte også? Du vet kanskje at dersom du ønsker at andre mennesker skal lytte til deg og ta det du sier alvorlig, så snakker du til dem med respekt. 

Anonymkode: 74eb1...d35

Personen du siterer har helt rett. 

Det er ikke alle som takler å føre en motorvogn, det er et stort ansvar. 

I trafikken skal man forholde seg rolig å balansert, ikke skrike og skvette over små bagateller. Det er livsfarlig. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg høres det veldig ut som om du trenger å bytte kjøreskole og kjørerlærer. En annen kjørerlærer vil kanskje se akkurat hva du trenger og har metodene og pedagogisk tilnærming som funker mot angsten din.  Jeg tror du bokstavelig talt har kjørt deg i et spor,  150 000 og du er ikke i nærheten av å  kjøre selvstendig,  da tror jeg du har mye igjen for en vurdering av en ny og nøytral part som kan ta ting fra skratch. Men da må du legge alle kortene på bordet og være ærlig på hva som plager deg. Jeg brukte også lang tid på lappen og ca 70.000 kr før jeg hadde førerkortet,  men på 150 000 tror jeg du trenger hjelp av noen andre enn nåværende kjørerlærer for å komme videre

Anonymkode: f0265...1b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Galdhøpiggen skrev (5 timer siden):

Ja, har jeg sakt noe på pengeforbruket? Jeg snakker her av sikkerhetsmessige årsaker, blir man skremt av å kjøre bil så har man rett og slett ikke noe bak et ratt å gjøre. 

Det er nå en gang slik at det ikke er en menneskerett å ha førerkort, så det kan ingen nekte meg til å si 

Pfff, jeg var livredd for å kjøre bil da jeg startet med øvelseskjøring, men allikevel klarte jeg å få lappen 😁 Og jeg kjører trygt!

 

TS: kan det hende du sliter med oppmerksomheten? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brimi skrev (5 timer siden):

Pfff, jeg var livredd for å kjøre bil da jeg startet med øvelseskjøring, men allikevel klarte jeg å få lappen 😁 Og jeg kjører trygt!

 

TS: kan det hende du sliter med oppmerksomheten? 

Når man starter ja, men ikke etter så lang tid

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galdhøpiggen skrev (24 minutter siden):

Når man starter ja, men ikke etter så lang tid

Du kverulerer. Jeg har gjort dette over mange år. Det har stoppet opp pga pengemangel og barnefødsler, og korona, så jeg har måttet starte nesten på scratch flere ganger. Har også kjørt manuelt når lærer burde sagt fra fra start at jeg burde kjøre automat. Det er en helt annen verden. 

Anonymkode: 74eb1...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brimi skrev (5 timer siden):

Pfff, jeg var livredd for å kjøre bil da jeg startet med øvelseskjøring, men allikevel klarte jeg å få lappen 😁 Og jeg kjører trygt!

 

TS: kan det hende du sliter med oppmerksomheten? 

Ja jeg får ikke med meg alt av skilt så jeg er på en måte fortsatt på trinn tre. Den første kjørelæreren satte meg opp til oppkjøring for tidlig, på et tidspunkt jeg ikke hadde fått stålkontroll på informasjonsinnhenting. Så jeg måtte gå tilbake på nivå da jeg strøk første gang, men hadde ikke mulighet til å gjøre det før to år senere. Da følte jeg meg ikke sikker, men kjørelæreren sa go, og så strøk jeg igjen. 

Anonymkode: 74eb1...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brimi skrev (5 timer siden):

Pfff, jeg var livredd for å kjøre bil da jeg startet med øvelseskjøring, men allikevel klarte jeg å få lappen 😁 Og jeg kjører trygt!

 

TS: kan det hende du sliter med oppmerksomheten? 

Tusen takk forresten, det var oppmuntrende å høre ♥️

Anonymkode: 74eb1...d35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kverulerer. Jeg har gjort dette over mange år. Det har stoppet opp pga pengemangel og barnefødsler, og korona, så jeg har måttet starte nesten på scratch flere ganger. Har også kjørt manuelt når lærer burde sagt fra fra start at jeg burde kjøre automat. Det er en helt annen verden. 

Anonymkode: 74eb1...d35

Du må ikke ta dette personlig på noen som helst måte, jeg hadde sakt det samme til min beste venn også. 

Kan forstå at slike stopp ikke gjør det så lett, men allikevel burde man ikke bli så skremt av å ha kjørt så lenge over flere år, da burde man ha lært og hatt lappen, det er nå en gang slik at ikke alle er sikre nok til å kjøre bil, førerkort er ikke en menneskerett. 

Det å kjøre manuelt og automat er ikke så stor forskjell, man lærer veldig fort å gire. 

Du bør muligens melde denne kjøreskole til forbrukerrådet eller hvor man gjør slik med slike saker. Det skal ikke skje at man bruker 150k og flere år på bil lappen uten at kjørelærer anbefaler deg noe annet, her har de nok dessverre kun utnyttet deg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men nå er det mitt valg å bruke penger på å lære å kjøre bil. Og om jeg blir satt opp på oppkjøring og består, så er det faktisk fordi jeg er flink nok. Om jeg vil bruke 300 000 på dette, så er det mitt valg. Derav er det latterlig av deg å kvakke om at det ikke er menneskerett å få førerkort. De som kvalifiserer for det, får det.

Anonymkode: 74eb1...d35

Dersom du har brukt 150.000kr på et B-førerkort, må du nok bare innse at bilkjøring ikke er en ting du mestrer. Du har rett og slett ikke trafikkforståelse. Det ligger ikke for alle. Du behøver ikke føle deg ille. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Galdhøpiggen skrev (4 timer siden):

Når man starter ja, men ikke etter så lang tid

Selvsagt kan det være slik etter lang tid også. Hvis man ikke opplever nok mestring bak rattet så tar det lengre tid før man ikke er redd lenger.  Og det er fremdeles ting jeg er redd for i trafikken, men det betyr ikke at jeg ikke burde ha lappen. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja jeg får ikke med meg alt av skilt så jeg er på en måte fortsatt på trinn tre. Den første kjørelæreren satte meg opp til oppkjøring for tidlig, på et tidspunkt jeg ikke hadde fått stålkontroll på informasjonsinnhenting. Så jeg måtte gå tilbake på nivå da jeg strøk første gang, men hadde ikke mulighet til å gjøre det før to år senere. Da følte jeg meg ikke sikker, men kjørelæreren sa go, og så strøk jeg igjen. 

Anonymkode: 74eb1...d35

Har du sjekket ut om det er en grunn til at du sliter med oppmerksomheten? Har du nye angst når du kjører med kjørelærer? Jeg hadde veldig mye presentasjonsangst når jeg kjørte med kjørelærer😅 Og det gjorde faktisk at jeg ikke fikk med meg alle skilt og sånt.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brimi skrev (42 minutter siden):

Selvsagt kan det være slik etter lang tid også. Hvis man ikke opplever nok mestring bak rattet så tar det lengre tid før man ikke er redd lenger.  Og det er fremdeles ting jeg er redd for i trafikken, men det betyr ikke at jeg ikke burde ha lappen. 

Har du sjekket ut om det er en grunn til at du sliter med oppmerksomheten? Har du nye angst når du kjører med kjørelærer? Jeg hadde veldig mye presentasjonsangst når jeg kjørte med kjørelærer😅 Og det gjorde faktisk at jeg ikke fikk med meg alle skilt og sånt.  

 

Klart man kan bli litt redd av og til i trafikken, men ikke på det som ts beskriver 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har forsøkt å forklare kjøreskolelærer at jeg har behov for å lage min egen rute, sånn at situasjonen blir mer lik sånn det vil være når jeg kjører alene. Til vanlig kjører jeg jo kun etter lærers instruksjoner. Men kjøreskolelærer mente at det er best å kun kjøre etter instruksjoner, fordi det er slik på førerprøven. Jeg er ikke helt enig, fordi hjernen jobber på en helt annen måte da og jeg får liksom ikke helt "tatt eierskap" eller hva jeg skal si.

Men kjørelærer har jo rett. Hvis du ikke kan kjøre på "kommando" vil du jo stryke. Du kan ikke forvente å bare kjøre den ruta du selv vil. Har du ingen å øvelseskjøre med utenom? 

Anonymkode: 246b0...895

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men kjørelærer har jo rett. Hvis du ikke kan kjøre på "kommando" vil du jo stryke. Du kan ikke forvente å bare kjøre den ruta du selv vil. Har du ingen å øvelseskjøre med utenom? 

Anonymkode: 246b0...895

Ja, og det er greit nok det, det er jo sånn vi kjører hele tida. Men jeg trenger mer trening i å velge ut ei rute selv, visualisere den og tenke mer selv- istedenfor bare å reagere når kjørelærer gir instruksjon.

Nei, jeg har ikke noen å øvelseskjøre med privat, dessverre. Har ei venninne med manuell som har tilbudt seg, men jeg takket nei, har ikke lyst å komme i ansvarsposisjon i tilfelle noe skulle gå galt.

Anonymkode: 74eb1...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brimi skrev (2 timer siden):

Selvsagt kan det være slik etter lang tid også. Hvis man ikke opplever nok mestring bak rattet så tar det lengre tid før man ikke er redd lenger.  Og det er fremdeles ting jeg er redd for i trafikken, men det betyr ikke at jeg ikke burde ha lappen. 

Har du sjekket ut om det er en grunn til at du sliter med oppmerksomheten? Har du nye angst når du kjører med kjørelærer? Jeg hadde veldig mye presentasjonsangst når jeg kjørte med kjørelærer😅 Og det gjorde faktisk at jeg ikke fikk med meg alle skilt og sånt.  

 

Ja, jeg vil gjerne være "flink" men det kjennes som jeg brenner meg ut. På alle områder. Vet ikke om jeg burde ta en pause eller bare dure på siden kjøringen er ferskvare. Jeg har spart opp 100 000 kr og de skulle egentlig gå til en bil, men nå går de øvelseskjøring isteden. 

 

Anonymkode: 74eb1...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (6 timer siden):

Dersom du har brukt 150.000kr på et B-førerkort, må du nok bare innse at bilkjøring ikke er en ting du mestrer. Du har rett og slett ikke trafikkforståelse. Det ligger ikke for alle. Du behøver ikke føle deg ille. 

Selvfølgelig føler jeg meg ille når du uttaler deg om noe som jeg har brukt 150 000 på og som vil heve min livskvalitet betraktelig når jeg får lappen, da jeg vil få mulighet til å komme meg rundt. Grunnen til at jeg har brukt så mye penger er at jeg har ikke fått til kontinuitet i kjøringen. Det er tale om kjøring over mange år, ca 6 år faktisk, som har stoppet opp pga pengemangel og barnefødsler.  Og i tillegg har jeg syklet og gått til fots hele mitt liv, slik at jeg må bruke hjernen på en helt ny måte. Og nå er det altså noe som gjør at jeg er svært sliten, og muligvis trenger en pause.

Men; Til alle de som sier at jeg ikke bør ha førerkort bla bla: det er sånn at jeg kjører med en kjørelærer som setter meg opp på oppkjøring når han mener jeg er klar. På oppkjøring vil jeg kjøre med en sensor, dermed får jeg en kvalitetsvurdering og kvalitetssikring av min kjøring i to ledd. 

Så det er sånn at dersom jeg tar en førerprøve, og faktisk består den, så innebærer det både at jeg mestrer og har trafikkforståelse. Gir ikke mening for meg at dere uttaler dere så bombastisk når det er tale om at jeg går en læringskurve og at jeg bruker mine penger som jeg vil.

Anonymkode: 74eb1...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du burde kjøpe deg månedskort på buss. Bilkjøring er ikke for alle.

Anonymkode: 3516d...a15

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...