AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #101 Skrevet 28. februar 2021 Vi er en vegansk familie. ikke kommet til konfirmasjon enda, men hatt noen selskaper. Ingen i familien som er veggiser, og mange skeptikere. Jeg vil anbefale å lage noe veldig vanlig, ikke sær mat. F.eks gryte av noe slag, lapskaus, taco, tapas, pizza. I navnefesten til min sønn hadde vi «jegergryte» med kjøtterstatning. Lagde ikke selv, men bestilte. Alle syns maten var kjempegod Jeg lager mye kaker og min erfaring er at folke flest ikke er så fan av raw. Det som har vært mest populært her er red velvet, sjokoladekake, pikekyss, bløtkake og gulrotkake. Folk merker ikke forskjell. Anonymkode: 80a11...a10 6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #102 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Til høsten skal sønnen vår konfirmeres. Vi er veganere (ideologisk og sunnhetsmessig). Jeg ser meg rett og slett ikke mål på å servere verken kjøtt eller fisk da det strider mot alt vi står for. Men jeg sliter litt med menyen. Har tenkt å servere nøttestek med grønnsaker og poteter, vegansk moussaka samt salat. Hva tenker dere ikke-veganere om det? Noe dere kunne spist? Eventuelt noen som har andre forslag? Anonymkode: b8b84...1e2 Selvfølgelig kunne jeg spist dette. Selv om jeg spiser kjøtt så kan jeg fint gå en ettermiddag uten å gjøre det. Jeg dør ikke av det. Dessuten er nye smaksopplevelser alltid velkommen, uansett om det er kjøtt eller ikke! Det er helt idiotisk av ikke-veganere å i det hele tatt stusse på dette. Jeg kjenner jeg blir irritert og provosert at noen "forlanger" å få servert kjøttmåltid i en enkel konfirmasjon. Mat er mat, uansett om det er kjøtt eller ikke i det, og det veganske kjøkken har mye spennende mat i seg. Spis det du får servert av andre, og hold kjeft. Smaksløkene har godt av forandringer, og sjansene er store for at man blir positivt overrasket. Anonymkode: bd439...e8b 13
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #103 Skrevet 28. februar 2021 TS: Jeg håper du gir gjestene beskjed om hva som står på menyen i forkant. Min mann tåler verken nøtter eller bønner, så med mindre du vil ha konfirmasjonen avbrutt av ambulanse-besøk så bør du sjekke at ingen av gjestene har allergier før selve dagen. Anonymkode: d8e8d...2cb 6
Bitten68 Skrevet 28. februar 2021 #104 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Til høsten skal sønnen vår konfirmeres. Vi er veganere (ideologisk og sunnhetsmessig). Jeg ser meg rett og slett ikke mål på å servere verken kjøtt eller fisk da det strider mot alt vi står for. Men jeg sliter litt med menyen. Har tenkt å servere nøttestek med grønnsaker og poteter, vegansk moussaka samt salat. Hva tenker dere ikke-veganere om det? Noe dere kunne spist? Eventuelt noen som har andre forslag? Anonymkode: b8b84...1e2 Jeg har aldri smakt nøttestek, men regner med at det er godt 😀 Som kjøttspisende gjest i konfirmasjonen, hadde jeg forventet veganmeny i en veganerfamilie, og sett frem til en fin fest. Avhengig av deres kapasitet på matlagingsfronten, hadde jeg synes det var ekstra stas med buffet/tapas-lignende meny. Har fått servert utrolig god vegansk buffet på DogA i Oslo - kanskje noen tips fra menyen der? Hvis det er mange i konfirmasjonen som er uvant med vegansk mat - kanskje legge seg nært et tradisjonelt koldtbord med potetsalat, andre salater, falaffel og andre proteinkilder? Kanskje en varm suppe? Som ikke-veganer hadde jeg vært mest bekymret for kakene 😂 6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #105 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg har aldri smakt vegansk mat, og aner ikke om jeg hadde likt det. Så for meg hadde koldtbord der man får smake litt forskjellig vert spennende🙂 Jeg synest at voksne folk bør være høflige nok til å spise det de får servert, så det skulle smakt veldig vondt for at jeg ikke skulle spist det. Jeg hadde nok skrytt av maten, uansett om jeg mente det eller ei... 😜 ( Men mulig jeg hadde gjemt en liten nødmatpakke i bilen😜) Kunne jeg foresten gått med bunaden min, som inneholder både ull og silke, i vegansk konfirmasjon? Anonymkode: fc680...40e Du har aldri smakt vegansk mat? Du har aldri spist et eple? Anonymkode: f2ecd...f6c 12
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #106 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi blir ca 30 stykker. Ingen matallergier utover at én person har cøliaki og én ikke skal ha laktose. Det blir altfor mye å merke all mat. Det går rett og slett ikke da vegansk mat har veldig mange ingredienser. Vi spiser ofte chili sin carne. Det er hverdagsmat for oss, så det tenker vi ikke servere. Men sopp retten hørtes spennende ut. Anonymkode: b8b84...1e2 Det er ikke nødvendig å merke alle retter med alle ingredienser mtp matintoleranser. Det holder å merke dem med de ingrediensene enkeltgjester reagerer på. Inneholder: laktose, gluten. Da vet gjestene det gjelder hvilke retter de ikke kan forsyne seg av. Anonymkode: c410f...49d 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #107 Skrevet 28. februar 2021 Som kjøtteter som er fullstendig åpen for en vegansk festaften i forbindelse med en konfirmasjon, ønsker jeg å gi deg et tips: Det vil bli stilt høye krav til din veganske mat, dessverre. Ikke fra meg, men av andre (det ser du i tråden). Jeg tenker du må supplere mye for å innfri. Herav anbefaler jeg deg å lage en buffet med flere momenter, samt mange nøytrale ikke-typisk vegansk mat. Altså, f.eks et par gode salater, ris, chips/potet osv. Har du da noen beholdere med forskjellige varmretter som nøttestek, vegan-burger, bønnegryterett og kanskje en vegansk pizza, så hadde det vært en smak for alle. Og da mener jeg ALLE, uansett allergi eller fordom. Hvis noen da klager på vegansk mat etter konfirmasjonen med et slikt utvalg, så handler det mer om prinsipiell stahet og frekkhet enn at maten faktisk ikke var god nok. Prinsipiell stahet og frekkhet sier mer om dem som gjester enn deg, som tross alt har vartet opp med det aller beste du kan gi, på mange forskjellige måter. For øvrig finnes det også mye gode kaker man kan lage. Alt fra nøttebunn eller kjeksbunn med kokoskrem og bær til fruktsalater. Klarer ikke disse kjøttprinsipielle å finne seg en smak her heller så får dem jammen være fri for mat! Anonymkode: bd439...e8b 11
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #108 Skrevet 28. februar 2021 14 minutter siden, AnonymBruker said: TS: Jeg håper du gir gjestene beskjed om hva som står på menyen i forkant. Min mann tåler verken nøtter eller bønner, så med mindre du vil ha konfirmasjonen avbrutt av ambulanse-besøk så bør du sjekke at ingen av gjestene har allergier før selve dagen. Anonymkode: d8e8d...2cb Det gjør man vel uavhengig om det er kjøtt eller ikke på menyen? Anonymkode: 6c81d...915 7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #109 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har tenkt å servere litt forskjellige raw kaker samt ei vegansk gulrotkake. Kaker er viktige - det har du helt rett i. Anonymkode: b8b84...1e2 Denne kaken er et must spør du meg https://www.detsoteliv.no/oppskrift/ultimate-chocolate-crazy-cake Bruker eldorado margarin Anonymkode: 291ac...ed6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #110 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi blir ca 30 stykker. Ingen matallergier utover at én person har cøliaki og én ikke skal ha laktose. Det blir altfor mye å merke all mat. Det går rett og slett ikke da vegansk mat har veldig mange ingredienser. Vi spiser ofte chili sin carne. Det er hverdagsmat for oss, så det tenker vi ikke servere. Men sopp retten hørtes spennende ut. Anonymkode: b8b84...1e2 Men laktose er jo noe du ikke finner i vegansk mat uansett? Vet du, jeg ser du nevner chili sin carne som hverdagsmat. Men husk at dette er ikke hverdagsmat for andre. Og det er kanskje det du er aller best på å servere. Jeg ville ha laget en gryte med dette som et moment i en buffe med 2-3 forskjellige varmretter. Så kan jo dere spise noe annet. Anonymkode: bd439...e8b 6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #111 Skrevet 28. februar 2021 Så dumt at Anonymkode: 8f822...19c kuppet tråden. Startet å lese fordi jeg er interessert i temaet, men jeg synes svarene denne personen gir tar seg til rette på TS sine vegne og lager dårlig stemning med (av og til) barnslige svar. TS: Jeg ville nok gått for tapasbord med mange alternativer. Ulike salater, oljer og dressinger, brød, "smør" og pålegg, osv. Da er det større sjanse for at alle finner i hvert fall noe de liker (noe som ofte er en vanlig problemstilling uavhengig av om det serveres vegansk eller kjøtt). Anonymkode: aa028...3b1 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #112 Skrevet 28. februar 2021 Vi serverte denne med jordskokkpuré i konfirmasjonen og alle gjestene var strålende fornøyd med maten https://gryr.no/oppskrifter/gode-middagsretter/vegansk-soppgryte Anonymkode: 291ac...ed6 1
Mezzosoprena Skrevet 28. februar 2021 #113 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Til høsten skal sønnen vår konfirmeres. Vi er veganere (ideologisk og sunnhetsmessig). Jeg ser meg rett og slett ikke mål på å servere verken kjøtt eller fisk da det strider mot alt vi står for. Men jeg sliter litt med menyen. Har tenkt å servere nøttestek med grønnsaker og poteter, vegansk moussaka samt salat. Hva tenker dere ikke-veganere om det? Noe dere kunne spist? Eventuelt noen som har andre forslag? Anonymkode: b8b84...1e2 Jeg har ikke giddet å lese 9 sider med svar, så jeg svarer bare ut fra HI: Hvis jeg er invitert et sted, er jeg fornøyd med det vertskapet serverer - uavhengig på om det går på smak, ideologi eller helse. Det er dere som inviterer, dere bestemmer hva som skal serveres. Det er ingen som har vondt av å spise vegansk mat en dag. 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #114 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du har aldri smakt vegansk mat? Du har aldri spist et eple? Anonymkode: f2ecd...f6c Hjelpes....😳🤪 Snakk om å misforstå med vilje...Viss det er en skål med epler de har tenkt å servere, så ville jeg definitivt blitt skuffet ja.... Anonymkode: fc680...40e 12
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #115 Skrevet 28. februar 2021 Åh, forresten. Husk å kjøp en eller to pk kaffemelk. Melk, fra kyr. Det må du nesten ha, uansett om du vil eller ikke. Andre typer melk er ikke like godt og/eller klumper seg i kaffen. For det er ingenting som er mer frustrerende enn å være avhengig av en god melk i kaffen, også har ikke vertskapet det under en slik kaffesammenheng. Utfordre gjerne folk på mat og kaker, men ikke ødelegg kaffen deres! Anonymkode: bd439...e8b 6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #116 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hver obs på at det er en god del veganske produkter som inneholder gluten. Oatly sine produkter kan ikke spises av folk med cøliaki f.eks. Du skriver at dere ikke kan merke produktene. Det hadde vært et usikkerhetsmoment for vår del, som har en datter med cøliaki. Men det kan jo løses med litt dialog på forhånd. Takk for påminnelsen. Vi kommer til å passe på å merke rettene hvor det er eventuelt gluten, etter tips fra dere her på KG 🙂 Anonymkode: b8b84...1e2 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #117 Skrevet 28. februar 2021 MAMUTTsalget har for litt over hundrelappen en bok med bare forskjellige vegetarburgeroppskrifter. Alt som er vegetaridk har forslag til veganalternativ. Jeg synes det er helt greit at folk er veganere. Noen av vennene mine er det, men jeg kan ikke fordra veganere av typen som poster manipulerte bilder av mennesker smurt inn i blod og en gigantisk ku som spiser som mennesker, manipulerte bilder av mennesker på grillen. Har noen av den typen veganere som Facebookvenner. Jeg er ganske sikker på at de istedet skremmer vekk potensielle vegetarianere. Anonymkode: 5e02a...a6e
Suma Skrevet 28. februar 2021 #118 Skrevet 28. februar 2021 Har bare lest noen sider av denne lange tråden, men må si at noen av dere virker som svært krevende og sære gjester! 😲 Jeg hadde ikke reagert på at det ble servert kun vegansk mat i konfirmasjonen til en veganerfamilie, på samme måte som jeg skjønner at jeg ikke får servert svin hos en muslimsk familie... Lykke til med konfirmasjonsdagen😊 10
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #119 Skrevet 28. februar 2021 Jeg er ikke veganer men spiser det meste jeg får servert og har respekt for menyen dere tenker, men sånne raw-kaker har jeg ingenting til overs for -det er for spesielt interesserte -har smakt en del av de, da en kollega av meg hadde med seg støtt og stadig på jobben -ble ikke akkurat topp stemning av den fredagskaffen når hun hadde ansvaret for kaka..... hva med å få en gjest til å ta med seg en kake som ikke nødvendigvis er vegansk. Om jeg var i komf og ikke fikk ett «ordentlig» kakestykke så hadde jeg nesten blitt litt lei meg...Maten er liksom veldig viktig for folk som kommer på sånne tilstelninger, men skjønner at dere har ett prinsipp. Jeg personlig hadde justert på prinsippet mitt og servert ett alternativ som er ikke-vegansk. Uansett lykke til, hva dere en lander på. Anonymkode: 3e3fa...cc9 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #120 Skrevet 28. februar 2021 Du kjenner gjestene, så du vet selv hvor åpne de er for "annerledes" mat. Flere retter vil gjøre det lettere for alle å finne noe de liker, hvis du er i tvil. Når det kommer til kaker bør du ha noen skikkelig usunne kaker, fordi de er mest likt det folk er vant til. Jeg vil anbefale Oreokake og en saftig sjokoladekake. Sjokoladekaken kan være fylt med vaniljekrem (Freia pose er vegansk og fungerer fint med litt mindre havremelk) og med smørkrem av vegansk "smør". Coop mørk kokesjokolade er vegansk, og fungerer fint til baking. Anonymkode: d3f6f...962 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå