Gå til innhold

Vegansk konfirmasjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selv om dere er veganere så må dere ha i bakhodet at 90 av gjestene ikke er det. Jeg ville ikke kommet i en sånn konfirmasjon, skulle nok kommet på en grei unnskyldning. Hva om jeg inviterte deg og all maten inneholdt kjøtt? Ville du spist det? 

Anonymkode: 7d4a0...4d1

Ja for det som blir servert er selvsagt viktigere enn konfirmanten selv 🙄

Anonymkode: 291ac...ed6

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja for det som blir servert er selvsagt viktigere enn konfirmanten selv 🙄

Utrolig trist at man skal " straffe" konfirmanten med å ikke møte opp pga maten. Jeg har vært i flere selskaper hvor jeg har kunnet spise minimalt av det som blir servert, men da har jeg spist godt på forhånd eller tatt med egen mat.

Anonymkode: 97c14...f7e

• Liker 6
Skrevet
Katten.2.0 skrev (44 minutter siden):

Det høres jo intet mindre enn nydelig ut. Kan jo slenge på vegansk taco for de som er virkelig redde for å prøve noe nytt (bare bittelitt rar ettersmak for de av oss som ikke er vant til det).

Eneste problemet mitt er jo at jeg ikke tåler en dritt av dette, men det gjør heldigvis mesteparten av befolkningen!

Takk, det er også helt nydelig :)Med intoleranser blir det selvsagt litt vanskeligere, der kommer jeg for kort.

Bare av ren nysgjerrighet, hvordan rar ettersmak er det på vegansk taco?

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Inwe said:

Nå er jeg veldig dårlig på vin, så der kommer jeg for kort. Er mer glad i litt spesiell øl, uten at jeg skal si jeg vet hvordan jeg matcher det med mat, men en festmeny skulle jeg klart å få til.

For eksempel kan man servere Meze, der er det mye godt og litt mer koldtbord-aktig slik at gjestene kan ta det de vil selv. Ellers har jeg ofte gått for en skikkelig god vegetarlasagne som er kokt flere timer med rødvin før jeg setter den i ovnen. Skikkelige hjemmelagde falafler med hjemmelagde wraps er også helt fantastisk og ikke noe jeg ville laget på en hverdag da de tar et par timer å lage (i tillegg til at kikertene har stått et døgn i vann). Du har jo også nøttesteken som de tenkte i denne konfirmasjonen. 

Serverte treretters på nyttårsaften, da hadde vi sticky edame til forrett, crispy-jackfruit i asiatiske pannekaker til hovedrett og sjokolademoussekake til dessert. Kunne gjort det enda mer fancy om kjøkkenet var større, da ville jeg kanskje hatt bao-buns, sushi eller ferske vårruller til forrett. 

Du har ikke forsøkt mye vegansk om du ikke tror det kan lages en festmeny av det. Før Oslo stengte ned var jeg på en fantastisk 15 retters på Silk Road restaurant. Noma i København har en sesong med kun vegansk mat, tror det er den på våren. Er også flere andre michelin-kokker som har begynt å lage mer vegansk. For lets face it, grønnsaker smaker mer enn kjøtt. 

Åh herregud...så utrolig godt det høres ut!!🤤 Hvor finner du oppskrifter? Eller lager du bare ut ifra eget hode? Imponert!

Anonymkode: 806c6...3fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åh herregud...så utrolig godt det høres ut!!🤤 Hvor finner du oppskrifter? Eller lager du bare ut ifra eget hode? Imponert!

Falafler, edame, crispy jackfruit, lasagne, bao-buns og sjokolademoussekake fra En skikkelig digg kokebok 2. Begge En skikkelig digg kokebok er å anbefale om man vil spise mer plantebasert. Om du vil lage Meze anbefaler jeg Et kjøkken fra Istanbull.

Her har du Bao Bunsene forresten https://hannelene.no/bao/

Jeg lager det etter våre ganer her hjemme, så med noen forandringer. Ellers er mye av det jeg lager fra eget hode :) Fikk skikkelig interesse for matlaging da vi la om kostholdet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (På 3.3.2021 den 11.22):

Ja, jeg sliter veldig i omtrent alle sammenhenger det serveres mat hvis det ikke er tatt hensyn til det. Det er sånn det er å ha en trøblete tarm. Slik som du uttaler deg er det åpenbart at du aldri har vært borte i magetrøbbel.

Nei, jeg er heldig slik, men jeg tar selvsagt hensyn til gjestene mine og spør alltid om det er noe de ikke tåler eller ikke liker. Er jo ikke gøy å lage mat som gjestene ikke spiser med glede.

Men: ts sier jo tydelig at det bare er laktose (ikke aktuelt uansett når maten er vegansk) og gluten som gjestene har gikk beskjed om. Så da anser jeg det som lett å tilpasse og er sikker på at alle vil få en fin dag. 😀

Anonymkode: dc43f...b04

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Inwe said:

Falafler, edame, crispy jackfruit, lasagne, bao-buns og sjokolademoussekake fra En skikkelig digg kokebok 2. Begge En skikkelig digg kokebok er å anbefale om man vil spise mer plantebasert. Om du vil lage Meze anbefaler jeg Et kjøkken fra Istanbull.

Her har du Bao Bunsene forresten https://hannelene.no/bao/

Jeg lager det etter våre ganer her hjemme, så med noen forandringer. Ellers er mye av det jeg lager fra eget hode :) Fikk skikkelig interesse for matlaging da vi la om kostholdet.

Takk for svar! Bursdagsønsket i boks!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Peonjenta skrev (På 2.3.2021 den 22.21):

Ikke lest alle 12 (!) sidene her, lurer på hvordan veganske kaker smaker. Ikke, egg, ikke smør, ikke melk..

Veganske kaker kan være gode de. Enkelte rawfood-kaker er helt nydelige.

Veganske «vanlige» kan være litt mer tricky mtp egg og krem, og jeg ville aldri aldri brukt margarin i stedet for smør om jeg selv baker, men jeg dør ikke av å spise det en gang hvert jubelår om jeg besøker en veganer. Har spist gode veganske kaker der jeg ikke tenker over at den er vegansk. 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nå er det mange altetere som serverer gryteretter pluss focaccia og salat til konfirmasjon så det er ikke en særlig stor utfordring å matche,men med det sagt er det heller ikke utfordring å lage en langt mere fancy og høytidelig vegansk meny.

Det er det virkelig ikke mange som gjør, ikke i dåp, konfirmasjon eller bryllup. Gryterett og focaccia serverer man typ på dugnad.

Fabienne skrev (19 timer siden):

Jeg har aldri hørt om gryterett og salat i konfirmasjon. Er ikke det en tradisjonell rett som ble servert på bygdelokalet på åttitallets bygdefester sammen med hjemmebrent og kaffe? 

Fint du tar utfordringen. Jeg ser med glede frem i mot en vegansk festmeny som egner seg i en konfirmasjon. 

Enig med deg. Dette er et fenomen jeg kun har lest om på KG. 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

For noe tull! Vet flere som har hatt gryterett i konfirmasjonen, og de bor sentralt i Oslo. Det var for bare noen få år siden og ikke på 80 -tallet som du hentyder. Gryteretter med deilig mørt kjøtt, salat og godt brød til er helt supert å servere i slike anledninger. 

Anonymkode: 9fa9d...428

Pengeinnsamling altså - man serverer kjip billigmat kun for å få presset inn mest mulig gjester så konfirmanten skal få flere gaver? 

Gryterett, salat og brød, really? Kanskje på papptallerkener også?

Er så inderlig glad jeg ikke har et eneste menneske som deg i min familie eller omgangskrets

Anonymkode: b525d...4f3

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Inwe said:

Takk, det er også helt nydelig :)Med intoleranser blir det selvsagt litt vanskeligere, der kommer jeg for kort.

Bare av ren nysgjerrighet, hvordan rar ettersmak er det på vegansk taco?

Det er en litt harsk smak, men sikkert noe man fort tilvennes. Jeg drikker jo tran rett fra flaska uten å tenke over det!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Selv om dere er veganere så må dere ha i bakhodet at 90 av gjestene ikke er det. Jeg ville ikke kommet i en sånn konfirmasjon, skulle nok kommet på en grei unnskyldning. Hva om jeg inviterte deg og all maten inneholdt kjøtt? Ville du spist det? 

Anonymkode: 7d4a0...4d1

Men de fleste kjøttetere spiser også annet enn kjøtt. Gjør man ikke det så kan man vel gi beskjed, og se hva som skjer da. Jeg tror det er ganske uvanlig å kun spise animalsk eller å måtte ha det til ethvert måltid, men det fins visst folk med ganske spesielle matvaner oppdager jeg i denne tråden. Uansett, et måltid uten animalsk er ikke rart det. Man har jo muligheten til å si fra hvis det er noe man ikke kan spise, eller andre spesielle tilfeller. 

Anonymkode: 8759e...b24

• Liker 7
Skrevet
Katten.2.0 skrev (35 minutter siden):

Det er en litt harsk smak, men sikkert noe man fort tilvennes. Jeg drikker jo tran rett fra flaska uten å tenke over det!

Hmm, hvordan taco er det? Vi bruker ofte bønner, linser eller blomkål isteden for kjøttdeig. Om man skal bruke vegetardeig er det noen som synes soya smaker litt harskt til å begynne med, men det finner mye annet :) 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, Fabienne said:

Jeg har aldri hørt om gryterett og salat i konfirmasjon. Er ikke det en tradisjonell rett som ble servert på bygdelokalet på åttitallets bygdefester sammen med hjemmebrent og kaffe? 

Fint du tar utfordringen. Jeg ser med glede frem i mot en vegansk festmeny som egner seg i en konfirmasjon. 

Gryteretter er veldig vanlig i konf her (Oslo)

Anonymkode: 6c81d...915

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)
Fabienne skrev (21 timer siden):

Det finnes mye godt i gryteretter - med og uten kjøtt. Jeg nevner i fleng;

Og slik kunne man fortsatt. Gryterett betyr bare at grønnsaker med eller uten kjøtt eller fisk er tilberedet sammen med sausen fremfor at man steker kjøtt, fisk eller grønnsaker for seg og lager sausen for seg. Det kan bli veldig luksuriøst og festmat og det kan være tonet ned som hverdagsmat.

Gryterett ordentlig tilberedt - enten det er indiske eller asiatiske sterkt krydrete varianter eller mildere europeiske eller nordiske varianter er noe av det beste jeg vet.

Endret av Blondie65
AnonymBruker
Skrevet
Lauv skrev (18 timer siden):

Slike gjester vil jeg ha! Når jeg disker opp med det beste jeg kan servere og ofte har brukt flere dager på å lage mat, da er gjester som deg det tristeste som finnes.

Da beklager jeg at jeg har mage- og tarmproblemer som gjør at jeg ikke kan spise meg fordervet i ditt selskap. Du får la være å be meg eller en som meg da, hvis jeg er så trist for deg. 

Anonymkode: bd439...e8b

• Liker 2
Skrevet

Jeg lager en veldig god curry hvor styrken er lett å tilpasse til et nivå som blir godt for alle 😊 ville laget noe sånt. Er mange (meg selv inkludert som ikke orker soya).  Den metter og man kan ha masse godt tilbehør til som gjestene kan velge selv. Eksempelvis opphakkede nøtter, eple i terninger eller ristede sesamfrø. Og så har du hjemmelaget nanbrød til😊

raw food kaker ville jeg ikke spist rett og slett fordi jeg ikke syntes det smaker godt, så ville hatt noe i tillegg for slike som meg. Hva med skokoladefromasj laget på avokado og fruktsalat?

AnonymBruker
Skrevet

Mest imponert over at noen har menyen for konfirmasjon til høsten klar allerede.

Vi har og konfirmasjon til høsten, men ettersom alt er så usikkert, er jeg mer opptatt av om det faktisk blir et selskap. Med dagens regler kunne vi jo ikke hatt noe. 

Jeg hadde kommet og spist deg jeg fikk servert. 

Anonymkode: 094ce...774

Skrevet
2 hours ago, Inwe said:

Hmm, hvordan taco er det? Vi bruker ofte bønner, linser eller blomkål isteden for kjøttdeig. Om man skal bruke vegetardeig er det noen som synes soya smaker litt harskt til å begynne med, men det finner mye annet :) 

Tenkte på de erstatningene for kjøttdeig.

Taco med bønner og linser, f.eks., smaker helt supert - med bønner er jo døden for mange av oss!

Gjest padawan
Skrevet
Fabienne skrev (På 3.3.2021 den 17.52):

Det er ganske vanlig rett fremdeles. 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Katten.2.0 said:

Tenkte på de erstatningene for kjøttdeig.

Taco med bønner og linser, f.eks., smaker helt supert - med bønner er jo døden for mange av oss!

Jeg har sensitiv mage. For meg er det stor forskjell på bønner og linser man bløtlegger selv, og de man kjøper ferdig bløtlagt på butikk. Jeg tåler ikke ferdig bløtlagte bønner og linser i det hele tatt. Blir veldig uggen av det. Linser og bønner jeg bløtlegger over natten, skyller og koker går helt fint. 

Linser og bønner jeg lager hjemme går greit, men når jeg får servert er det ofte den ferdigbløtede versjonen og det merker jeg etterpå. Sier selvsagt aldri noe, for jeg verdsetter alle verter som lager vegetarisk alternativ til meg. 

Anonymkode: de565...6ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da beklager jeg at jeg har mage- og tarmproblemer som gjør at jeg ikke kan spise meg fordervet i ditt selskap. Du får la være å be meg eller en som meg da, hvis jeg er så trist for deg. 

Anonymkode: bd439...e8b

Var det virkelig det du klarte å få ut av innlegget mitt? Snakker om lange tær. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...