Gå til innhold

Fomleriene


Fru Fomle

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hjortesteik høres godt ut. Hvilket tilbehør har du til steiken?

Kanskje jeg skulle følge ditt eksempel å ta frem symaskinen? Har nemelig diverse ødelagte sømmer som må fikses.

Kos deg som jakt-enke i helgen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din heldiggris :sikle:

Ha en fortsatt fin helg :klemmer:

Det er vel verdt å være alene noen helger når det fylles opp i fryseren. Men ikke for mange. ;)

Hjortesteik høres godt ut. Hvilket tilbehør har du til steiken?

Kanskje jeg skulle følge ditt eksempel å ta frem symaskinen? Har nemelig diverse ødelagte sømmer som må fikses.

Kos deg som jakt-enke i helgen! :)

Er veldig godt med hjortesteik. :Nikke: Litt forskjellig hva vi har av tilbehør, men ofte fløtegratinerte poteter og grønnsaker (gulrøtter, rosenkål mm). Ellers får vi mye grytekjøtt og kjøttdeig, kjøttdeigen sliter jeg litt med å få brukt opp..

For å være ærlig så står symaskinen trygt i kjelleren enda. :fnise: Har vasket stoffet jeg skal bruke i dag, det er da en begynnelse..

--------------

Nok en hjort har møtt sin skjebne i dag... Og det var mannen som fikk æren av å skyte sin aller første hjort. Han var helt i 100 da jeg snakket med han. Dette har han ventet på i flere år, og i dag klaffet det endelig. :)

Burde krype tidlig til køys i kveld, er :Gjesp:. Men skal bestille noe fra Nøstebarn først. Vil kjøpe noe ull-klær til Lillegull, hun blir veldig fort kald når hun ligger på gulvet selv om temperaturen i rommet er 23-24 grader. Svigermor skal også strikke en dress til henne i Nøstebarn-garn. Gleder meg nesten til det blir enda kaldere jeg. :jepp: Nå må jeg bare komme igang med pose-prosjektet mitt, det kan jo bli spennende. :fnise:

I dag rullet Lillegull nesten fra rygg til mage. Hun ligger helt over på siden og mangler bare en liten vridning før hun er over. Kanskje det blir i morgen, på 5 mnd dagen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 mnd allerede? Som tiden flyr. Og hun er da ganske tidlig ute hvis hun allerede nå ruller fra rygg til mage. Ikke lenge før hun kommer seg rundt da.

Skal du sy i dag? Eller må du pakke kjøtt? Deilig med viltkjøtt i fryseren, her venter vi på elgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 mnd allerede? Som tiden flyr. Og hun er da ganske tidlig ute hvis hun allerede nå ruller fra rygg til mage. Ikke lenge før hun kommer seg rundt da.

Skal du sy i dag? Eller må du pakke kjøtt? Deilig med viltkjøtt i fryseren, her venter vi på elgen :)

I dag er hun 5 mnd ja. :duskedame: :duskedame: Tida har gått ufattelig fort, begynner allerede å grue meg til å begynne på jobb igjen i mars. Det er jo rett rundt hjørnet... Og hun er ikke helt i mål med rullingen enda, ligger foreløpig og vipper på siden. Så det kan skje i dag eller om en måned, plutselig finner hun på noe annet som er mer interessant. ;)

Jeg burde sy, men mangler energi.. :sjenert: Er heldigvis ikke fullt så trøtt i dag som jeg har vært resten av helgen, så jeg håper jeg er på oppadgående form igjen. Når jeg er alene så er det deilig å slappe av litt også når hun sover, føler jeg har mer enn nok med å følge opp de daglige gjøremålene..

Kjøttet kommer ikke før tirsdag tenker jeg. De leverer dyret til en videregående skole som deler det opp, lager steik, maler kjøttdeig osv. Veldig greit, kommer ferdig pakket i små poser og bare å putte rett i fryseren. Må bare huske å skrive utpå hva det er, det har vi brent oss på før. :fnise:

Jeg er i handlehumør :shoppe:, men skulle liksom være flink å spare denne måneden. What to dooooo? :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at Lillegull alt er 5 måneder. Jammen har tiden gått fort. Det er en slitsom, men også veldig morsom tid. Utviklingen går så utrolig fort det første året. Du får bare nyte tiden som du finner henne igjen på samme plass som du la henne. Det er ikke lenge til Lillegull er både høyt og lavt.

Hjortesteik høres veldig godt ut. Jeg tror faktisk ikke jeg har smakt det noen gang. Vi har ingen jegere i familien og det blir ikke til at jeg kjøper slikt kjøtt i butikken.

Det med handlehumøret kjenner jeg meg igjen i. Jeg har også lyst til å handle, men har ikke allverden å bruke på slikt denne mnd. Neste mnd. derimot :sjarmor::shoppe:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får komme hit en tur, så skal du få smake hjortekjøtt, Madeline. ;)

Typisk at handlehumøret er på topp når det ikke burde. :fnise: Jeg har nå gått gjennom kontoene våre og sett hva vi egentlig bruker penger på, og det ga endel aha-opplevelser. Skjønner at vi har problemer med å spare.... Men det blir det forhåpentligvis ordnings på nå, så kan jeg også shoppe om noen måneder. Akkurat i passe tid for januarsalget. ;)

----------------

Ny uke - nye muligheter! :)

Vekta kryper sakte, men sikkert nedover. Er enda ikke kvitt feriekiloene, men har ikke vært særlig flink med kostholdet i uka som gikk. Har fått bra rutine med trimmingen, og her er ukens treningsplan:

Mandag - mor&barn time. Oppfølgingstime fysioterapaut. Knipeøvelser ;)

Tirsdag - Gåtur med vogn (5-6 km). Hjemmeprogram mage/rygg

Onsdag - Styrketrening treningssenter. Knipeøvelser

Torsdag - Svømming

Fredag - Hjemmeprogram mage/rygg. Knipeøvelser

Lørdag - Styrketrening?

Søndag - Turorientering med familien? Knipeøvelser

Ikke rart jeg ikke får tid til alle hobby-prosjektene mine.. :fnise: Men nå skal jeg komme igang med syyingen, symaskinen flyttes opp i stua i dag, baste bom. Trur eg! :ler:

Jeg skal begynne planlegging av nytt bad! :juhu: :danser: Vi kommer nok ikke igang før tidligst om ett år, men jeg skal begynne å sjekke priser, få tegnet forslag osv. Litt usikker på hvordan jeg skal gå fram, bør vel kontakte mer enn en rørlegger? Prisene er vel også ganske så bonanza i disse tider.. Vet ihvertfall en jeg skal kontakte, har sett flere bad de har laget og de er kjempefine. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige deg som får hjortekjøtt, jeg kjenner jeg får vann i munnen her! Av kjøttdeigen kan du vel lage viltkarbonader, det bruker min mor å gjøre, og det er så utrolig godt!

Jeg er IKKE i handlemodus, og lurer på når denne lasten (og gleden) skal komme tilbake. Jeg kunne trenge noen mer spreke jobbklær, og kanskje noen lave støvletter. Ny veske står på ønskelisten, men har enda ikke funnet. Det spørs om jeg heller må utvide horisonten litt, det er ikke alt som er like lett å få tak i her jeg bor. Kanskje litt nettshopping er tingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttet kommer ikke før tirsdag tenker jeg. De leverer dyret til en videregående skole som deler det opp, lager steik, maler kjøttdeig osv. Veldig greit, kommer ferdig pakket i små poser og bare å putte rett i fryseren. Må bare huske å skrive utpå hva det er, det har vi brent oss på før. :fnise:

Det høres veldig greit ut. Vi har tilgang på hjorte- og rådyrterreng (min far er grunneier i hjorteland). Men siden ingen i familien er jegere, selger han jakta hvert år. Kunne ofte tenkt meg en mann med gevær (men han er ikke så verst uten heller da).

Det var litt av et treningsprogram du har satt opp. Flinke Fomle :)

Tenker at motivasjonen øker når du ser resultater. Flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige deg som får hjortekjøtt, jeg kjenner jeg får vann i munnen her! Av kjøttdeigen kan du vel lage viltkarbonader, det bruker min mor å gjøre, og det er så utrolig godt!

Jeg er IKKE i handlemodus, og lurer på når denne lasten (og gleden) skal komme tilbake. Jeg kunne trenge noen mer spreke jobbklær, og kanskje noen lave støvletter. Ny veske står på ønskelisten, men har enda ikke funnet. Det spørs om jeg heller må utvide horisonten litt, det er ikke alt som er like lett å få tak i her jeg bor. Kanskje litt nettshopping er tingen?

Viltkarbonader er sikkert godt, takk for tips. :) Tror jeg skal blande i litt vanlig kjøttdeig også, det er enkelte i husstanden som er litt sære når det kommer til kjøttdeig av hjort.. Utrolig nok jegeren selv..

Nettshopping er tingen! Men farlig! :fnise: Har akkurat bestilt for 1500,- hos Nøstebarn, og i dag dumpet det ned en regning fra Ellos på nesten samme summen. :sjenert: Så jeg må roe ned litt.

Det høres veldig greit ut. Vi har tilgang på hjorte- og rådyrterreng (min far er grunneier i hjorteland). Men siden ingen i familien er jegere, selger han jakta hvert år. Kunne ofte tenkt meg en mann med gevær (men han er ikke så verst uten heller da).

Det var litt av et treningsprogram du har satt opp. Flinke Fomle :)

Tenker at motivasjonen øker når du ser resultater. Flott!

Jeg er ikke akkurat overbegeistret for at mannen jakter, det skjer litt for mange stygge ulykker synes jeg.. Og ikke er de alltid like flinke til å overholde god jakt-etikk heller, når de skyter mora før kalven får jeg lyst til å :kjefte:.

Spørs om jeg klarer å følge treningsplanen til punkt å prikke. Men det er ingen krise. ;)

----------------------

Jeg håper finværet holder seg noen dager, det er sånne dager som i dag som gjør høsten til en flott tid. :jepp:

Nå skal jeg hente symaskinen! :pisk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du piske meg litt også? Jeg skulle absolutt ha tatt frem symaskina i kveld, men dørstokkmila er lang.... I tillegg er jeg høyst usikker på om jeg vil klare å tre (træ?) tråden, jeg har nemlig ikke brukt denne maskina tidligere. Huff...

Ang strikkekåper og annet "småsnacks". her er en link som passer bra for oss. Kanskje ikke for Fomlis da, hun er vel noget yngre enn oss, Kira :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ser jeg for meg Miami og Kira her: To rynkete gamle damer med blått hår, krumbøyd over PC-en. :skratte: Dere er da ikke så veldig mye eldre enn meg, og den klesbloggen du linket til Miami var jo kjempefin. :sjenert:

Og ja, jeg fikk sydd endel i går. :tommelsmil: Skal ikke påstå at kvaliteten på sy-arbeidet er det beste, men øvelse gjør mester. Fikk gjort ferdig gardin-par nr. 2 og så fikk jeg begynt på den virkelige styrkeprøven; vognpose. Begynner å bli ferdig med bunndelen, ble sittende oppe til langt på kveld i går for jeg måtte få et inntrykk av hvordan det blir. Glidelåsene er skjeve og stoffet har bulket seg flere steder, men til å være første forsøk er det til å leve med :fnise:. Jeg blir nok aldri en syerske, er for utålmodig og lite nøyaktig til det.. Så er vel også en vognpose litt i overkant å gå igang med for en nybegynner, men det er jo typisk meg!

Lillegull er visst allerde trøtt her, så jeg må få henne i seng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg for meg Miami og Kira her: To rynkete gamle damer med blått hår, krumbøyd over PC-en. :skratte: Dere er da ikke så veldig mye eldre enn meg, og den klesbloggen du linket til Miami var jo kjempefin. :sjenert:

:hoho:

Og ja, jeg fikk sydd endel i går. :tommelsmil: Skal ikke påstå at kvaliteten på sy-arbeidet er det beste, men øvelse gjør mester. Fikk gjort ferdig gardin-par nr. 2 og så fikk jeg begynt på den virkelige styrkeprøven; vognpose. Begynner å bli ferdig med bunndelen, ble sittende oppe til langt på kveld i går for jeg måtte få et inntrykk av hvordan det blir. Glidelåsene er skjeve og stoffet har bulket seg flere steder, men til å være første forsøk er det til å leve med :fnise:. Jeg blir nok aldri en syerske, er for utålmodig og lite nøyaktig til det.. Så er vel også en vognpose litt i overkant å gå igang med for en nybegynner, men det er jo typisk meg!

Så flink du er. Jeg tok også frem symaskina i går. Men tror du jeg greide å spole på undertråden? :kjefte: Må forsøke på nytt igjen i dag, ikke p.... om jeg ber symaskinens eier om hjelp. Klare selv, ja :ler:

Tur unnagjort! Hjemmeprogram unnagjort! :tommelsmil:

:tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Imponert over vognpose prosjektet ditt. Så flink du er!

Jeg hadde også tanker om å sy vognpose, men jeg tror ikke den tanken skal realiseres. :ler:

Men det er veldig gøy og lage noe selv, og man kan jo bare bli flinkere hvis man ikke er helt fornøyd. :icon_razz:

Hjortekjøtt er kjempegodt, tror ikke jeg har smakt noe av kjøttdeig før, men karbonader hørtes spennende ut. :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med vognposen! :juhu:

Mangler kun strikk til stramming, så i morgen skal vi på prøvetur! :sjarmor: Det ble endel :kjefte: på slutten (stakkars mannen :sjenert:), det er 1000 ting som ikke er perfekt og som kan forbedres. Men: Jeg klarte det!!! :juhu:

Nå er jeg utslitt! :søvn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...