Gå til innhold

Fomleriene

Fru Fomle

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Meksikansk suppe: (4 pers)

2-3 løk (store)

3 hvitløksbåter

2 ss soyaolje

6-8 røde/grønne chili (6 er nok til 4, 10 er nok til dobbel)

(1/2 med frø, 1/2 uten)

4 1/2 dl kyllingkraft (hønsebuljong)

4 1/2 dl kjøttkraft (kjøttbuljong)

3 1/2 dl tomatjuice (ca 5 er nok til dobbel)

2 bokser hermetiske tomater (i biter)

1 ss spisskummin

1 ts chilipulver

1 ts cayennepepper (strøken)

1 ss worchestershiresaus

1 hel, grillet kylling i biter (4 kyllingfileter)

Løk og hvitløk, hakkes - brunes gyldne (bruk helst soyaolje)

Chilien deles i biter (og evt flåes)

Suppen kokes i 2 - 5 timer (minimum 2)

Kyllingbitene has i siste halvtime

Tilbehør:

Tortillachips (gjerne med ostesmak)

Revet ost

Rømme

Serveres i skål: Chips oppdelt i bunnen, en klype ost, en skje rømme, suppe helles over!

God fornøyelse! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg oppdatert meg i dagboka di.

Det høres ut som det er travelt å være trebarns mor. Med dåpsforberedelser, bursdager, barseltreff osv.

Men det skinner igjennom at du trives i hverdagen og da er ingenting bedre.

Luking kan virke som et evighetsprosjekt av og til, jeg kjenner til det. Jeg er så lei av de brune sneglene som spiser opp alle de flotte plantene våres. Tror jeg må kjøpe et middel som kan ta knekken på de.

Håper dere får det fint hos foreldrene dine og kan ta det litt med ro og kanskje bli litt oppvarta....

Ha en fin miniferie!! :)

Jeg er veldig fornøyd med tilværelsen for tiden ja. :) Trives med å være hjemme med Lillegull, og så får jeg sett mer til storebrødrene også. Men det er mer hektisk enn jeg trodde. ;)

------------------

Det ble bare en helgetur på oss. Fomlemannen ville ta med en tilhenger med ved og da ville han ikke la meg kjøre (glad jeg slapp altså ;)). Så da ble vi heller med ut igjen framfor å stresse med kollektivtransport et par dager senere.. Reiser heller innover igjen når barnedåpen er unnagjort.

Er veldig glad for at vi gjorde det, det har vært masse å gjøre disse dagene. I dag kjenner jeg meg såpass sliten at jeg ikke orker å gjøre så mye. Så selv om Lillegull sover ennå, så unner jeg meg en time på sofaen med god samvittighet. :)

Det høres vel ut som vi overdriver litt for en skarve barnedåp ;), men det blir så mye fordi prosjektet i kjelleren kommer oppå alt som vi skal gjøre av andre forberedelser. Vi er kommet så langt i ryddeprosessen der nede at nå er det bare dille-rydding igjen. Det tar tid, men viser dessverre lite igjen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slitsomt å være hjemme med små barn, husker da jeg startet på jobb igjen etter siste fødsel, bare det å drikke kaffe uten mas , var deilig :ler:

Slapp av når du kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Takk for oppskrift, denne skal jeg prøve :)

Nå er også jeg klar for ferie, og koffertene er ferdigpakket. Jeg er særdeles dårlig på pakking, synes jeg har alt for mye fine sommerklær som må luftes (les; møkkavær på mine kanter, ergo lite brukt) Håper du og familien får en fin sommer, kos dere så masse :sol:

Ha en kjempeflott sommerferie :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den suppa så kjempegod ut :sikle: Den skal prøves.

Er det i helga dere har barnedåp? I tilfelle, ønsker jeg lykke til. Og en riktig god helg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den suppa så god ut. :sikle:

Masse lykke til med barnedåpen. Håper det blir en fin dag for både store og små. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere får en koselig barnedåp, Fru Fomle. Og at du ikke har slitt deg helt ut med forberedelsene :klem:

Endret av Kira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var dåpshelg + litt til unnagjort! :)

Vi hadde en veldig fin dag, alt gikk helt som det skulle og vi fikk til og med slappet av og nytt god mat og selskapet. :) Lillegull oppførte seg fint i kirken, men jeg måtte ta henne ut og gi henne litt pupp under preken. Heldigvis hadde jeg ikke bunad, måtte "bare" strippe av meg kjolen. :ler:

Litt vemodig var det også, nå blir det lenge til neste gang den nydelige dåpskjolen vil bli brukt. Forhåpentligvis av våre barnebarn når den tid kommer, rart å tenke på. Kjolen er over 90 år gammel og ble laget av min bestemor da eldstejenta hennes skulle døpes. Og flere av de som er døpt i kjolen, er nå døde.. Ble litt satt ut da jeg begynte å tenke på det i kirka.

I går var jeg på sykehuset med Lillegull, hun skulle ta ultralyd av hjertet. Det ble funnet bilyd da hun hadde ørebetennelse, men heldigvis så var det ingenting galt. :) Hun ble også målt og veid, hun er nå 7,4 kg og 62 cm. Hun var faktisk så rund at legen hadde problemer med å komme til med ultralyden. ;) Det var den samme (sure) barnelegen som var på barselavdelingen da Lillegull ble født, Lillegull løste det ved å ligge å sparke han i siden under hele undersøkelsen. :legrine:

Og i dag har jeg vært på treningssenteret for første gang etter fødselen. :tommel: Benyttet anledningen når jeg hadde foreldrene mine her som barnevakter. Var deilig å trene igjen, men jeg merket det var lenge siden sist. ;) Kunne ikke legge på "normal" vektbelastning, men det kommer seg forhåpentligvis raskt når jeg kommer igang igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en grå og trist sommer-dag! Mine nyvaskede vinduer er allerede et sorgens kapittel igjen og sommerblomstene på terassen er rett og slett i ferd med å drukne. :forvirret: Kjenner jeg har behov for litt sol og varme snart, forhåpentligvis blir det bedre i august når vi har ferie..

I morgen tror jeg at jeg reiser hjem til foreldrene mine igjen. Gutta boys har godt av litt forandring, og der er det hverken TV-kanaler eller X-box å sløve foran når været ikke er helt topp. De elsker og utforske området rundt gården, der er det masse og finne på utendørs. Har kjøpt inn skikkelig regntøy så det skal ikke stå på klærne. ;)

Liten oppdatering på Lillegull: Hun har begynt å le! :rødme: Første gangen var forrige fredag, da klarte vi også å få en liten filmsnutt med foto-apparatet. Vi må jobbe skikkelig iherdig for å få henne til og le, og av og til blir det så voldsomt at hun nesten ser litt skremt ut. :ler: Nå koser hun seg masse under baby-gymmen. Hun har begynt å rulle over på den ene siden, og hun roterer også litt rundt når hun ligger. Hun har ikke vært så veldig glad i å ligge på magen før, men nå begynner det også å komme seg. Hun er en skikkelig godklump, med valker overalt. :rødme: Må huske å ta bilde av de, de forsvinner alt for fort...

Kanskje det blir turorientering på oss i dag selv om været ikke er det beste. Må finne på noe, og jeg vil gjerne ut en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et ganske trist sommervær. Men som du sier, man må bare komme seg ut og gjøre det beste ut av det!

Og masse bilder er gode minner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Det er et ganske trist sommervær. Men som du sier, man må bare komme seg ut og gjøre det beste ut av det!

Og masse bilder er gode minner :)

Har nå tatt endel bilder av valker. ;)

--------------

I dag skal Lillegull på 3 mnd-kontroll, jeg har derfor vært hjemme noen dager. Gutta boys har vært med svigerforeldrene mine på hytta i fjellet og kost seg masse. :)

Må visst trekke litt tilbake av ting jeg skrev rundt påsketider.

Været har vært litt opp og ned, men i går satt jeg ute en liten stund og klarte nesten å bli solbrent. :ler: Vi har brukt dagene hjemme til å arbeide på storebrors rom. Er nesten ferdig med paneltaket, og en skrivepult er malt hvit.

I går kveld fant vi ut at vi hadde glemt å betale Danmarks-turen! :klaske: Heldigvis ordnet det seg....

Reiser igjen etter timen på helsestasjonen og blir borte til over neste helg. Ønsker alle sammen en fortsatt fin sommer. :):klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt guttene fikk kost seg med besteforeldrene. :smile:

Håper dere har det fint på tur. Her hjemme er det så og si bare :regn::regn: og :regn: . :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madeline

:vinke: Bare innom for å si at jeg har startet med blanke ark. Link til dagboka mi finner du i signaturen.

Har dere vært i Danmark? Hvordan var i tilfelle turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Godt guttene fikk kost seg med besteforeldrene. :smile:

Håper dere har det fint på tur. Her hjemme er det så og si bare :regn::regn: og :regn: . :sur:

Vel, vi har omtrent regnet vekk vi også.. :regn: Var borte i nesten to uker, og hadde ikke en eneste dag uten at himlens sluser åpnet seg! :sur:

Så fint at guttene dine har kost seg :)

Håper dere koser dere i Danmark. Ha en fortsatt fin ferie :klem:

Har ikke vært i Danmark enda. ;) Har vært på hjemstedet vårt.

Ferierer du fortsatt, Fru Fomle?

:sol:

:Nikke:

Men nå er vi hjemme noen dager før turen går sørover. :)

:vinke: Bare innom for å si at jeg har startet med blanke ark. Link til dagboka mi finner du i signaturen.

Har dere vært i Danmark? Hvordan var i tilfelle turen?

Skal innom og legge igjen spor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var vi hjemme igjen og turen kan vel kort oppsummeres: :regn: Håper inderlig det blir bedre når vi skal til Danmark, ellers blir dette den bleikeste sommeren ever! :fnise:

Men egentlig så savner jeg ikke varmen så mye. :sjenert: Ikke for min egen del, men Lillegull blir svært utilpass og grinete når det blir varmt. Hadde en super-varm dag på mandag, og da var jeg redd hun skulle bli syk igjen..

Har såpass mye jeg burde ha skrevet at hodet rett og slett ble helt tomt her. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vekt:

Har ikke sett alle disse smileyene før.....

Krysser fingrene for sol og finvær i Danmark :klemmer:

Endret av Kira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...