Gå til innhold

Borgerlønn er veien å gå, og det kunne ikke vært enklere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Argumentet om at ingen vil jobbe tror jeg ikke holder vann. Jeg hadde startet bedrift, engasjert meg frivillig, tatt utdanning på deltid og tatt ekstravakter på sykehjem for å spe på økonomien om jeg hadde hatt borgerlønn. 

Anonymkode: da83f...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AlmaSofie
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Argumentet om at ingen vil jobbe tror jeg ikke holder vann. Jeg hadde startet bedrift, engasjert meg frivillig, tatt utdanning på deltid og tatt ekstravakter på sykehjem for å spe på økonomien om jeg hadde hatt borgerlønn. 

Anonymkode: da83f...ba5

Hvorfor gjør du ikke det samme uten borgerlønn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlmaSofie skrev (Akkurat nå):

Hvorfor gjør du ikke det samme uten borgerlønn da?

Jeg gjør det, bortsett fra starte bedrift fordi jeg ikke har overskudd etter alt det andre pluss familieliv. 

Anonymkode: da83f...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AlmaSofie
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg gjør det, bortsett fra starte bedrift fordi jeg ikke har overskudd etter alt det andre pluss familieliv. 

Anonymkode: da83f...ba5

Vel, da må du sørge for en inntekt du klarer å leve for ved å jobbe slik som vi andre må gjøre  uten borgerlønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lasox said:

Hmm! Tja! Men, antar at de også vil forsvinne etterhvert slik som roboter bygger roboter idag. Roboter kan programmere roboter senere. Så overrasker meg ikke om servicetekniker også vil forsvinne iløpet av den tidsperioden? 

Men, foreløpig så bør det jo være en trygg jobb, men da vil et annet problem oppstå senere. "Alle" kommer til å utdanne seg til det senere. Så vanskelig dilemma.

Man kan jo ikke la være å utdanne seg selv om det kanskje en gang i fremtiden kan bli endringer i en bransje. Tilogmed gamle siv.ingeniører i statikk fra dentids NTH klarte å omstrukturere seg da datamaskinen kom til kontoret. Frem til da brukte de penn, papir og mattekunnskaper for å beregne bæresystem på bygg og oljeplattformer. Så kom avanserte beregningsprogrammer som overtok drittjobben. Og gjør jobben meget godt. Men fortsatt må noen sitte å evaluere om svaret til datamaskinen gir noen form for mening... 

Mange av drittjobbene vil nok forsvinne, og det vil være behov for mer utdannelse og kunnskap for å fungere i samfunnet. Men vi er da mennesker, øverst i hierarkiet i naturen, og vi fnyser av en utfordring eller to. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Dere som er for borgerlønn?

 

Hvordan ligger dere an økonomisk? Hvor gamle er dere? 

Jeg er totalt imot og sitter meget godt i det økonomisk. Men det er fordi jeg har jobbet hardt for det. 

Anonymkode: f0d82...80f

De fleste innbiller seg det.

Anonymkode: 7e491...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste innbiller seg det.

Anonymkode: 7e491...eed

Må da si at ganske mange har jobbet relativt hardt for å komme seg dit de er. Velge fag målrettet på videregående, sørge for akseptable karakterer der, velge et studie med omhu hvor man har siktet ut studieretning mot en ønsket kompetanse man trenger i jobben man ser for seg, sørge for gode nok karakterer til å henge med faglig, være positiv og tilstrekkelig utadvendt så man blir likt på jobbintervju, og når man først får jobben arbeide hardt og yte det man antar arbeidsgiver forventer. Det er en prosess som tar nærmere 10 år fra start på videregående til man har jobbet etpar år. Med 300 studiepoeng, deltidsjobbing og faglig sett relevant sommerjobb i perioden må man kunne slå seg på brystet og si at man har jobbet relativt hardt for det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt nyttesløst å diskutere borgerlønn. Fordi det fungerer ikke til noen formål, hva enn formålet egentlig er. Flere land har prøvd, men det viser seg å ikke gi noe effekt verken fra eller til. Så det har blitt skrotet ganske kjapt. 

Dessuten står valutaen vår i stor fare hvis man gir ut borgerlønn til alle. Den norske kronen vi synke i verdi og svekkes opp mot internasjonale valutaer, eksport vil gi oss mindre og import vil koste mer, konsumprisindeksen vil oppjustere seg opp mot folks kjøpekraft, det vil skape enda større forskjeller blant folk og enda mer fattigdom. Den illustrerte vinningen går fort opp i spinningen. 

Og rart at enkelte er fryktelig bekymret for norsk statlig økonomi hvor dem angriper velferdssystemet, men samtidig ønsker og nærmest forlanger borgerlønn til absolutt ALLE. Borgerlønn vil uansett aldri erstatte velferdssystemet vårt. Det er fordi velferdssystemet vårt ligger så høyt ettersom medianlønnen i Norge er så høy. 

Det finnes ingen logikk bak borgerlønn. Det vil aldri bli borgerlønn i Norge. Face it. 

Anonymkode: cb75f...d6d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.2.2021 den 3.22):

Det går jo ikke? ENig med borgerlønn, men ikke å kutte i velferd. Kreftbehandling kan koste millioner om man skal dekke det selv, det klarer man ikke å dekke selv om man er ufør og må leve og dekke alle utgifter med borgerlønnen etc.

Anonymkode: b479a...977

Men hvordan tenker du at staten skal finansiere borgerlønn og i tillegg kunne tilby alle godene vi har i dag i lengden? Om det skal tilbys borgerlønn, må jo noe annet bort. 

Anonymkode: 0adf7...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (3 minutter siden):

Må da si at ganske mange har jobbet relativt hardt for å komme seg dit de er. Velge fag målrettet på videregående, sørge for akseptable karakterer der, velge et studie med omhu hvor man har siktet ut studieretning mot en ønsket kompetanse man trenger i jobben man ser for seg, sørge for gode nok karakterer til å henge med faglig, være positiv og tilstrekkelig utadvendt så man blir likt på jobbintervju, og når man først får jobben arbeide hardt og yte det man antar arbeidsgiver forventer. Det er en prosess som tar nærmere 10 år fra start på videregående til man har jobbet etpar år. Med 300 studiepoeng, deltidsjobbing og faglig sett relevant sommerjobb i perioden må man kunne slå seg på brystet og si at man har jobbet relativt hardt for det

Flere titalls tusen gjør dette årlig. Det er ikke spesielt "hardt jobbet" for det. Hard jobbing er sånn vi så for 30-40 år siden.

Nå går folk rund og tror de gjør det samme.

Anonymkode: 7e491...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Flere titalls tusen gjør dette årlig. Det er ikke spesielt "hardt jobbet" for det. Hard jobbing er sånn vi så for 30-40 år siden.

Nå går folk rund og tror de gjør det samme.

Anonymkode: 7e491...eed

Så lenge dagens samfunn er så enkelt; hvorfor er borgerlønn i det hele tatt et diskusjonstema? Da er det jo bare å få seg en utdannelse og jobbe. Da får man meeer en nok penger til å takle hverdag og fest

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (14 minutter siden):

Så lenge dagens samfunn er så enkelt; hvorfor er borgerlønn i det hele tatt et diskusjonstema? Da er det jo bare å få seg en utdannelse og jobbe. Da får man meeer en nok penger til å takle hverdag og fest

Det stemmer. En trenger ikke utdannelse heller, men jobbe må man.

Anonymkode: 7e491...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Flere titalls tusen gjør dette årlig. Det er ikke spesielt "hardt jobbet" for det. Hard jobbing er sånn vi så for 30-40 år siden.

Nå går folk rund og tror de gjør det samme.

Anonymkode: 7e491...eed

Så eneste form for "hard jobbing" i ditt hode er hardt fysisk arbeid, som å legge jernbanesviller manuelt? Å utvikle f.eks. vaksiner er ikke "hardt jobbet"?  

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det stemmer. En trenger ikke utdannelse heller, men jobbe må man.

Anonymkode: 7e491...eed

Faller logisk nok inn under din definisjon av jobb, som består av hardt fysisk arbeid, ikke hjerneaktivitet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (57 minutter siden):

Så eneste form for "hard jobbing" i ditt hode er hardt fysisk arbeid, som å legge jernbanesviller manuelt? Å utvikle f.eks. vaksiner er ikke "hardt jobbet"?  

Faller logisk nok inn under din definisjon av jobb, som består av hardt fysisk arbeid, ikke hjerneaktivitet... 

Noe sånt.

Anonymkode: 7e491...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De fleste innbiller seg det.

Anonymkode: 7e491...eed

Tre lavlønte jobber under studietiden og jobbet 20t i døgnet de første årene etter studiene. 
 

Jeg vil si jeg har jobbet ganske hardt, ja. Det har vært mange nedturer, men motivet har hele tiden vært økonomisk frihet. 
 

 

Anonymkode: f0d82...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tre lavlønte jobber under studietiden og jobbet 20t i døgnet de første årene etter studiene. 
 

Jeg vil si jeg har jobbet ganske hardt, ja. Det har vært mange nedturer, men motivet har hele tiden vært økonomisk frihet. 
 

 

Anonymkode: f0d82...80f

Som du sto på.

Anonymkode: 7e491...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som du sto på.

Anonymkode: 7e491...eed

For å kunne oppnå de målene jeg har satt for livet mitt. Det er dessverre slik livet er. 
 

Men akk så deilig det er når man får lønn for strevet☺️

Anonymkode: f0d82...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en lav borgerlønn som erstatning for NAV-ytelser kunne fungert. Folk ville nok uansett jobba, både fordi borgerlønna ville vært lav, og fordi de fleste trenger en mening med livet. De fleste friske ønsker å jobbe. 

Samtidig får man det samme problemet som med dagens barnetrygd, at alle får selv om de ikke trenger, mens det blir lite til de som faktisk trenger. Usikker på hvor hensiktsmessig/rettferdig ordningen ville vært.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Jeg tror en lav borgerlønn som erstatning for NAV-ytelser kunne fungert. Folk ville nok uansett jobba, både fordi borgerlønna ville vært lav, og fordi de fleste trenger en mening med livet. De fleste friske ønsker å jobbe. 

Samtidig får man det samme problemet som med dagens barnetrygd, at alle får selv om de ikke trenger, mens det blir lite til de som faktisk trenger. Usikker på hvor hensiktsmessig/rettferdig ordningen ville vært.

Problemet er at en lav borgerlønn som erstatning for NAV-ytelser ville rammet hardt de som idag har og TRENGER en NAV-ytelse. Som AAP, uføretrygd og pensjon. Her ville de aller fleste gått ned i inntekt ved å gå over til en borgerlønn som prøver å sikte seg inn på å være "så lav at det lønner seg å jobbe i kassen på Rema". 

Eksempel: En 18-åring som får tarifflønn i kassa på Rema skal tjene 160 kr timen (ifølge google), med 37,5 arbeidstimer i uka blir dette 1695 arbeidstimer i et år, med en årslønn på 271.200 kr. Han/Hun betaler 48 602 kr i skatt og sitter igjen med 222.598 kr, eller 18.549 kr utbetalt i måneden.

Max uføretrygd er for eksempel 399.378 kroner.

Og for å ta meg selv som eksempel, med en rimelig normal årslønn på 550.000 kr og som aleneforsørger for 3 barn, så ville jeg slitt hardt om jeg skulle ned på 399.378 kroner i inntekt og hadde aldri klart å få det til å gå rundt på 271.200 kr. Og så skal jeg altså få ENDA mindre enn det, fordi det skal lønne seg for meg å ta den jobben på Rema istedenfor å motta borgerlønn. Og på toppen av det, så skal det ikke finnes noe sikkerhetsnett i form av bostøtte, barnetrygd eller sosialstønad.

 

 

På den andre siden, så er det en gruppe som kommer til å juble over borgerlønn - skolelei ungdom. Hvorfor skal de gå på skole, eller sitte i kassa på Rema, når de får nesten det samme uansett OG de kan game hele natta? Jeg ser for meg at vi fort får en tapt generasjon der. Og hvis de plutselig vil inn på arbeidsmarkedet senere, uten utdannelse og med hull i CVen, så må de konkurrere med en haug arbeidsinnvandrere akkurat som i dag, for de forsvinner jo IKKE med dette systemet. 

Anonymkode: ce564...84f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...