Gå til innhold

Hvorfor lyver SSB om innvandring?


Bønna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Liberal

Bønna, til å være sosialist synes jeg du er uvanlig opptatt av rasespørsmål. Trodde vi alle var like, og da har vel opprinnelsesland lite med saken å gjøre?

Du har også en del uttalelser her jeg reagerer på - feks. skrev du (om samene): "Og antageligvis langt mer urene enn det vi er. På sin ferd fra asia har de åpenbart blitt blandet med mye rart før de slo seg ned i nordområdene."

Link:

Hva mener du egentlig? At samene er blandet opp med urene folkeslag og dermed mindre verd? Eller, hva legger du i "urene"?

Har ett par spørsmål til - ser at du har fått dem før men du sliter tydeligvis med å svare:

Hva er kriteriene for å være etnisk norsk - dvs. hvor utvanna av ureint blod kan man være? Hvis én av mine foreldre er av utenlandsk opprinnelse (ikke arisk rase) - er jeg da halvblods?. Hva om én av besteforeldrene mine er utenlandsk - eller en av oldeforeldrene mine er det? Det jeg prøver å si er: Hvor går grensa for om man er etnisk norsk?

Hva er poenget? Hvorfor er "etnisk norsk" ett tema? Er vi forskjellige fra andre - annet enn i språk og tildels kultur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikkebønna
Hva er kriteriene for å være etnisk norsk - dvs. hvor utvanna av ureint blod kan man være? Hvis én av mine foreldre er av utenlandsk opprinnelse (ikke arisk rase) - er jeg da halvblods?. Hva om én av besteforeldrene mine er utenlandsk - eller en av oldeforeldrene mine er det? Det jeg prøver å si er: Hvor går grensa for om man er etnisk norsk?

Hva er poenget? Hvorfor er "etnisk norsk" ett tema? Er vi forskjellige fra andre - annet enn i språk og tildels kultur?

1 - en som er etnisk norsk er en som stammer fra nordmenn. Hvis du har en utenlandsk mor eller far, blir du HALVT norsk. Hvis du har en utenlandsk besteforelder - om denne kommer fra Sverige eller svarteste Arfika - kan du heller ikke kalle deg etnisk norsk! Men du kan godt kalle deg norsk.

Hvor grensa går det er vel ikke lett å si, men den bør gå langt tilbake i tid dersom man vil kalle seg etnisk norsk.

2 - HVORFOR etnisk norsk er et tema, hva poenget er???!

Det er helt naturlig å kategorisere folkegrupper! Etter religion, etnisitet, hva som helst Tenk på jødene, som har strenge regler, tenk på ord som mulatt, mestizer, creoler, det er viktig i vitenskapelig øyemed om ikke annet å ha ord for de forskjellige mennesketypene.

Det er lov å snakke om forskjellige sjangre i f.eks. musikken, men ikke når det kommer til mennesker?

Skal ikke arkeologer som snakker om folkegruppenes vandringer få lov til å si hvilke grupper de snakker om? Skal det bli tabu?

Vi er forskjellige fra andre. Vi er statistisk sett høyere enn de fleste i Europa, vi har statistisk sett blondere hår. Vi har ofte annerledes ansiktstrekk. Sammenligner du f.eks. spanjoler og russere vil du også se forskjeller. Ikke noe er bedre eller verre enn andre, men det må være lov til å sette ord på det!

Kanskje om 1000 år finnes det ingen etniske "rene" befolkningsgrupper igjen på jorda, da er alle blandet med alle, men vi har da ikke kommet dit ennå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit nok at man har etniske folkeslag, men at ssb skal gå så dypt ned i etnisitet og opprinnelse og ætt under en befolkningsstatistikk er for mange (også ssb ser det ut for) ganske drøyt.

men dersom ordet norsk/nordmann er det samme som etnisk norsk/germansk med vikingeætt, HVA kaller vi da norske/nordmenn/statsborgere av norge som IKKE er "rene" etnisk norske?

for tydeligvis for vi ikke lov å snakke om dem som norske eller nordmenn, og da lurer jeg på hva de er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 - en som er etnisk norsk er en som stammer fra nordmenn. Hvis du har en utenlandsk mor eller far, blir du HALVT norsk. Hvis du har en utenlandsk besteforelder - om denne kommer fra Sverige eller svarteste Arfika - kan du heller ikke kalle deg etnisk norsk! Men du kan godt kalle deg norsk.

(...)

Hvor grensa går det er vel ikke lett å si, men den bør gå langt tilbake i tid dersom man vil kalle seg etnisk norsk.

Dersom vi skal følge din definisjon er det nok SVÆRT få som kan kalle seg etnisk norsk! De aller fleste vil nok et eller annet sted i bakgrunnen sin finne en som ikke er etnisk norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som sier det skal være forbudt eller tabu å kartlegge etnistet. Etnistet kan f.eks. være viktig innen medisinen. Enkelte sykdommer er mere trolig innen enkelte etniske grupper enn andre og kan også kreve annen behandling. Et enkelt eksempel er f.eks. d-vitamin mangel hos mørkhudede som bor i land med lite sollys.

Det er bare det at det ikke har noe med en innvandringstatestikk å gjøre. Innvandring har med nasjonstilhørighet og landegrenser, disse er ikke bundet av etnisk tilhørighet. Ergo så er også begrept "etnisk norsk" et ikke-begrep.

Det er også betent å snakke om rene etniske grupper. Selv om man ikke rasist, dvs spesielt om man ikke er rasist, så må man passe seg når en skal bruke dette begrepet. Etter en del grusome hendeleser opp igjennom historien så har dette blitt et særs negativt ladet begrep. Selv om man ikke mener det er noe forskjell på menneskeverdet mellom forskjellige grupper eller at det er noe galt i få barn med en fra en anne gruppe så er det veldig fort det folk oppfatter at du sier når en slenger rundt seg med slike begreper.

Forøvrig er en rasist en som tror på at det fins menneskeraser. Forskjellen mellom etiske grupper er alt for små til at det klassifiserer til å være forskjellige raser. Enkelt sagt så er en puddel en puddel uavhengig om den er svart eller rosa, men den er ikke en schæfer. Et rasebevist menneske er da enten uvitende eller en rasist i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var da litt av et samensurium...

Dersom man skal blande etnisitet inn i innvandringsstatsistikk, må det vel i så fall være om hvilken etnisitet de som kommer inn har.

Dersom man også vil lage statistikk om etnistiet i Norge kan man selvfølgelig også gjøre det, men det er jo et resultat av innvandring, ikke et element i hvem som skal kalles innvandrere.

Etnisitet er en ting, om man har innvandret eller er født her er en annen. De har selvfølgelig en viss sammenheng, men de ER likevel to vidt forskjellig ting!

Så Bønna.. Forsøk nå å holde tunga rett i munnen.. Ikke bland sammen det å være "innvandrer" og det å være "etnisk ikke germansk".

Siden du blandet inn begrepet "germaner" må du være klar over at svært mange av våre innvandrere er jo germanere og (etter hvert) en god andel av "ikke innvandrede nordmenn" er ikke germanere (blant annet samer som du har nevnt).

Så vær så snill... Bestem det for om det er etnisitet, genetisk historie eller innvandring du vil ha statisstikk over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liberal
Hvor grensa går det er vel ikke lett å si, men den bør gå langt tilbake i tid dersom man vil kalle seg etnisk norsk.

Som "Gjest" også påpekte betyr din definisjon at det bor forholdsvis få etnisk norske her i landet.

2 - HVORFOR etnisk norsk er et tema, hva poenget er???!

Det er helt naturlig å kategorisere folkegrupper! Etter religion, etnisitet, hva som helst Tenk på jødene, som har strenge regler, tenk på ord som mulatt, mestizer, creoler, det er viktig i vitenskapelig øyemed om ikke annet å ha ord for de forskjellige mennesketypene.

Det er lov å snakke om forskjellige sjangre i f.eks. musikken, men ikke når det kommer til mennesker?

Skal ikke arkeologer som snakker om folkegruppenes vandringer få lov til å si hvilke grupper de snakker om? Skal det bli tabu?

Vi er forskjellige fra andre. Vi er statistisk sett høyere enn de fleste i Europa, vi har statistisk sett blondere hår. Vi har ofte annerledes ansiktstrekk. Sammenligner du f.eks. spanjoler og russere vil du også se forskjeller. Ikke noe er bedre eller verre enn andre, men det må være lov til å sette ord på det!

Kanskje om 1000 år finnes det ingen etniske "rene" befolkningsgrupper igjen på jorda, da er alle blandet med alle, men vi har da ikke kommet dit ennå!

Kriteriene for å kunne kalle seg jøde trodde jeg var av religiøs art, ikke etnisk. Hvis du ser på hvor jødene "kommer fra" ser du også at de etniske forskjellene mellom jøder og arabere ikke er nevneverdig store. Så vidt jeg vet er det bare én gjeng som har snakket om jøder som en rase.

Forskjellige sjangre innen musikk kan vel neppe brukes som begrunnelse til raseteoriene. Vitenskapelig sett, dvs. medisinsk sett, har det iblandt noe for seg å skille på "rase" - det er nevnt D-vitamin mangel hos mørkhudete som bor i solfattige strøk. Kan også nevne at hos japanere er hjerte og karsykdommer nesten ukjent. Vet ikke om de er kommet til noen konklusjon, men sist jeg hørte om det lurte de på om det kunne være genetisk - eller om løsningen var så enkel som kosthold.

Etnisk tilhørighet er altså definert av utseende slik jeg forstår deg (blondt hår, høyde og ansiktstrekk). Jeg vet at jeg er 100% norsk siden ca. 1820 - da mister vi "kontakten" med en gren så sannsynligvis er jeg norsk enda litt til - men på utseende stryker jeg altså (mørkt hår, brune øyne, normal europeisk høyde). Ja, ja - det var gøy så lenge det varte.

Når arkeologer snakker om folkegruppers vandring mener de ikke om gruppene er raserene. Vi snakker da om grupper med felles språk / kultur som forflytter seg.

Du må gjerne sette ord på både det ene og det andre, men jeg ser ikke relevansen av etnisk opprinnelse i innvandringsdebatten. Kulturell opprinnelse har til tider betydning, men å snakke om etnisk tilhørighet for ett adoptert barn fra Ghana, som er vokst opp på Utsira blir rein rasisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite svar til Bønna her.

Jeg kan flytte til Grønland jeg, jeg blir ingen eskimo. MEN du snakker om NORDMENN, ikke ETNISK RASE. En eskimo kan ha tysk statsborgerskap og bo Frankrike, han er da for de franske myndigheter en tysker.

En innvandrer ER en som har vandret/tatt båten-flyet-bilen etc. inn i Norge i SIN levetid. En som er født i Norge ER en nordmann, fordi begrepet og de statutter som beskriver en persons nasjonale tilhørighet er nedskrevet i grunnloven. Disse lovene finner du i de fleste stater i verden, så de er ikke spesielle for Norge.

Folk i Norge er nordmenn, men du har f.eks ca. 12.000 kvenere (pr. 1994, disse er finsktalende). Det eksisterer juridisk og fiskalt bevismateriale om at enkelte kvener har slått seg ned i Nord-Norge allerede på 1500-tallet. Er disses etterkommere, hvis de bor i Norge fremdeles norske ?

I Tromsø-området er det funnet bevis på at det har vært bosettinger der i ca. 9000 år. I Norge har man funnet bosettinger så langt tilbake som ca. 8000 f.kr. Hvem av oss er i slekt med denne gruppen av mennesker ?.

F.eks. Tyskerne er jo germanere som stammer fra frankere, og frankere var ikke en homogen gruppe med tanke på raserenhet osv, det var flere krigerstammer som kom ifra ulike deler av Sørøst-Europa.

Tysklands historie begynner offisielt i 911 ved valget av Conrad, hertug av Franken, som konge, etter at den siste av karolingerkongene i det Øst Frankiske riket avgikk ved døden. Forstavelsen «tysk-» ble egentlig først tat t i bruk av Liudolfingerslekten. Karolingerslekten var først rikshovmestere (major domus) under Merovingerslekten. Deretter overtok de som konger av Franken fra 751 til 800 og som tysk-romerske keisere fra 800 til 928.

Så du vil ikke finne NOE som er rent ETNISK NOE STED. Folk har flyttet på seg i alle tider, og slike er det den dag i dag. Dine tanker om etnisk rene nordmenn eller noen andre er en drøm desverre. Alle har noen som ikke er fra ....... osv.

Jeg er sikker på at SSB gjør en bra jobb i dette spesielle arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...