Fruktninja Skrevet 18. februar 2021 #81 Skrevet 18. februar 2021 -jk- skrev (56 minutter siden): Laderen? Det er to stk. på Valle. Og to på Rysstad, en omvei på til sammen 5km tur/retur. E’n falt ut, men ja- ingen ladere i drift. Rysstad stod ikke på oversikten når jeg var der. Uflaks? Muligens, men nå foretrekker vi fossibilen på turer nettop av den grunn. Elbilene bruker vi kun i byen/til og fra jobb. At jeg måtte ta den ene elbilen da var pga ektefelle hadde den andre på en annen og lengre tur. 1
Fruktninja Skrevet 18. februar 2021 #82 Skrevet 18. februar 2021 -jk- skrev (56 minutter siden): De står som regel ikke synlige langs veien, og skilting er det generelt dårlig med. Men det finnes nok av apper og kart som viser hvor de er. Og der er dessverre mye av problemet. Apper og kart er ikke alltid riktige, og oppdatert info om lader er i drift eller ikke savnes. Kombinert med dårlig skilting og ofte et stykke fra hovedvei/lite synlig gjør at elbilene hos oss kun brukes til småkjøring i byen, alt av lengre turer osv bruker vi den konvensjonelle bilen til. 1
sicario Skrevet 18. februar 2021 #83 Skrevet 18. februar 2021 Mitt største ankepunkt mot EL-bil er at modellutvalget er alt for dårlig. Det finnes ingen EL-bil i dag som møter de krav jeg har, til en pris jeg har råd til. Utvalget av bensin/diesel er derimot veldig stort i samme segment. Desverre 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #84 Skrevet 18. februar 2021 Fruktninja skrev (26 minutter siden): Og der er dessverre mye av problemet. Apper og kart er ikke alltid riktige, og oppdatert info om lader er i drift eller ikke savnes. Kombinert med dårlig skilting og ofte et stykke fra hovedvei/lite synlig gjør at elbilene hos oss kun brukes til småkjøring i byen, alt av lengre turer osv bruker vi den konvensjonelle bilen til. Slapt! Last ned appen til hurtigladeleverandøren, og sjekk hva som er ledig. Klarer du å bestille en pizza, klarer du dette også. Anonymkode: 04f29...c4b 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #85 Skrevet 18. februar 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Vi vet ganske mye om elbil, kvalitet og pris. Om mannen din begynner lete på for eks youtube (om han kan engelsk), så er det mange mennesker med gode kunnskaper og meninger som kan fortelle deg hva som er bra og hva som er dårlig. Det handler nok mer om interesse og evt tid til å lese seg opp Kjøper du ny familiebil idag som er elbil, så skal det mye til å bli skuffet. Sjekk hvilken kapasitet som passer og se hvilke biler som passer de behovene. Men selvsagt, pris er barriere for mange. Og det er innafor. Om du må kjøpe eldgammel elbil så er det kanskje like greit kjøpe fossil Takk for svar.... fordi om det bare henviser til å søke info andre steder 😊😉 Hva tenker du om elbil ved et slikt behov? Hvof mye må vi punge ut med for en 7 seter elbil vi kan reise til Hemsedal med, og gjerne en sommerferie nedover kontinentet? Den trenger ikke ha 7 seter, det går fint med 5. Den trenger ikke være ny, men forstår ikke helt hvor gammel er gammel når det gjelder elbil. Vet heller ikke hva som er lang kjøre lengde. Har fått med meg at en første gen Nissan ikke er greia å gå for, men kan nok for lite til å føle oss trygg på å investere noe som helst, da vi ikke har peiling på hva som er katta i sekken. Anonymkode: 4fed3...8d5
M71 Skrevet 18. februar 2021 #86 Skrevet 18. februar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar.... fordi om det bare henviser til å søke info andre steder 😊😉 Hva tenker du om elbil ved et slikt behov? Hvof mye må vi punge ut med for en 7 seter elbil vi kan reise til Hemsedal med, og gjerne en sommerferie nedover kontinentet? Den trenger ikke ha 7 seter, det går fint med 5. Den trenger ikke være ny, men forstår ikke helt hvor gammel er gammel når det gjelder elbil. Vet heller ikke hva som er lang kjøre lengde. Har fått med meg at en første gen Nissan ikke er greia å gå for, men kan nok for lite til å føle oss trygg på å investere noe som helst, da vi ikke har peiling på hva som er katta i sekken. Anonymkode: 4fed3...8d5 Hvor mye penger skal brukes?
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #87 Skrevet 18. februar 2021 11 minutter siden, M71 said: Hvor mye penger skal brukes? Det kommer an på bilen det, og om den dekker behovet. 200-300k kanskje? Vi står ikke i noe akutt behov for ny bil. Til høsten kanskje. Anonymkode: 4fed3...8d5
-jk- Skrevet 18. februar 2021 #88 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Slapt! Last ned appen til hurtigladeleverandøren, og sjekk hva som er ledig. Klarer du å bestille en pizza, klarer du dette også. Anonymkode: 04f29...c4b Det er enklere med elbilforeningens app, siden den viser hurtigladere fra alle leverandørene. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #89 Skrevet 18. februar 2021 -jk- skrev (3 timer siden): Sameiet blir nok pent nødt til å legge planer for ladere på resten av P-plassene også snart. Rundt 80% av nybilsalget er ladbare biler nå. men er sameiet pliktig til å ta hensyn til nybilsalg? hvordan hjemles det? er bare frie parkeringsplasser. Anonymkode: e7df8...f66
M71 Skrevet 19. februar 2021 #90 Skrevet 19. februar 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Det kommer an på bilen det, og om den dekker behovet. 200-300k kanskje? Vi står ikke i noe akutt behov for ny bil. Til høsten kanskje. Anonymkode: 4fed3...8d5 Det naturlige valget ville vært en bruxt X, men det blåser budsjettet deres veggimellom. En brukt e-niro er kanskje mere i riktig gate. Alternativt så er det bare å vente et par års tid til de modellene som kommer nå blir tilgjengelig på bruktmarked, tenker da skoda, volkswagen++
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #91 Skrevet 19. februar 2021 1 hour ago, M71 said: Det naturlige valget ville vært en bruxt X, men det blåser budsjettet deres veggimellom. En brukt e-niro er kanskje mere i riktig gate. Alternativt så er det bare å vente et par års tid til de modellene som kommer nå blir tilgjengelig på bruktmarked, tenker da skoda, volkswagen++ Så svaret ditt er egentlig at det er temmelig dyrt med elbil, i anskaffelses kostnad... om man ikke skal ha en liten bybil? Kanskje til og med i drift, om man skal bruke bilen til ferier og ikke kan lade hjemme? Anonymkode: 4fed3...8d5 2
M71 Skrevet 19. februar 2021 #92 Skrevet 19. februar 2021 Først må man definere hva som er dyrt. Er ikke 5-6-7-800000 dyrt så har man flere valg. F.eks, har skoda noen nye varianter nå: ENYAQ IV 50 fra 348.680,-* ENYAQ IV 60 fra 387.680,-* ENYAQ IV 80 fra 449.680,-* ENYAQ IV 80X fra 478.680,-* Hyundai sin Kona er ikke ille Kona Electric Trend Standard Range Elektrisk 136 A/T 305 0 1,43 2 400 A 309 900 Kona Electric Life Long Range Elektrisk 204 A/T 484 0 1,47 2 400 A 330 900 Kona Electric Trend Long Range Elektrisk 204 A/T 484 0 1,47 2 400 A 345 900 Kona Electric Premium Long Range Elektrisk 204 A/T 484 0 1,47 2 400 A 380 900 Skinninteriør (krever Premium) 10 000 Soltak (krever skinninteriør) 10 000 Metallic 5 900 Disse har nok ikke plass til 7, og skodaen er nok best for 5, vil jeg tro. Har man ikke ladeboks hjemme/tilgjengelig kommunal lading og må basere seg på hurtiglading hele tiden , så blir prisen pr KWH relativt høy, og da ville ikke jeg gått for elbil i denne runden. Personlig ligger jeg på 1/5 av driftsutgifter i forhold til bensin/diesel og er godt fornøyd med det 23 minutter siden, AnonymBruker said: Så svaret ditt er egentlig at det er temmelig dyrt med elbil, i anskaffelses kostnad... om man ikke skal ha en liten bybil? Kanskje til og med i drift, om man skal bruke bilen til ferier og ikke kan lade hjemme? Anonymkode: 4fed3...8d5 1
-jk- Skrevet 19. februar 2021 #93 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): men er sameiet pliktig til å ta hensyn til nybilsalg? hvordan hjemles det? er bare frie parkeringsplasser. Anonymkode: e7df8...f66 Du kan lese litt om det her: https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/sameier-og-borettslag/eierseksjoner/lading-av-el-bil-i-sameier/
Illuminatum Skrevet 19. februar 2021 #94 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): jeg har grublet lenge på elbil, men det går rett og slett ikke. har ingen steder å lade, og kjenner at jeg orker ikke alt lade-styret uansett. ønsker å ha et enkelt bilhold. har heller ikke råd til å ha to biler; en til småkjøring og en til langturer. jeg drar ofte til mine foreldre som bor 5 t unna, og vet ikke om en eneste ladestasjon på vegen. vurderte en stund å selge fossilbilen min som ikke er en spesielt god bil, og heller kjøpe en som holder seg i verdi og ikke krever masse reperasjoner før den er noen år. men har bestemt meg for å kjøre den jeg har noen år til, og heller skrote den når den dør😄bil er og blir tapsprosjekt for meg. men her er ikke mulighet for å reise kollektivt, så bil må man ha her. Anonymkode: e7df8...f66 Da lurer jeg fælt på hvor foreldrene dine holder til. Selv har jeg slekt på nordvestlandet og bor i Drammen. Har ingen problem med lading underveis på ferie og til hytta (4 timer unna) har jeg mange lademuligheter underveis. Veldig lite ladestyr og har hatt problemfri bil i over tre år. 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #95 Skrevet 19. februar 2021 Illuminatum skrev (43 minutter siden): Da lurer jeg fælt på hvor foreldrene dine holder til. Selv har jeg slekt på nordvestlandet og bor i Drammen. Har ingen problem med lading underveis på ferie og til hytta (4 timer unna) har jeg mange lademuligheter underveis. Veldig lite ladestyr og har hatt problemfri bil i over tre år. som tidligere nevnt så er det manglende lademuligheter hos meg selv, og ikke på hjemveien til mine foreldre som er hovedproblemet😊 Anonymkode: e7df8...f66 1
Illuminatum Skrevet 19. februar 2021 #96 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): som tidligere nevnt så er det manglende lademuligheter hos meg selv, og ikke på hjemveien til mine foreldre som er hovedproblemet😊 Anonymkode: e7df8...f66 Du skrev nå "jeg drar ofte til mine foreldre som bor 5 t unna, og vet ikke om en eneste ladestasjon på vegen"
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #97 Skrevet 19. februar 2021 Illuminatum skrev (3 timer siden): Du skrev nå "jeg drar ofte til mine foreldre som bor 5 t unna, og vet ikke om en eneste ladestasjon på vegen" uff det var et eksempel på en vanlig situasjon som frembringer rekkeviddeangst. beklager veldig at jeg skrev det. det er hverdagen som blir hovedproblemet. Anonymkode: e7df8...f66 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #98 Skrevet 19. februar 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: uff det var et eksempel på en vanlig situasjon som frembringer rekkeviddeangst. beklager veldig at jeg skrev det. det er hverdagen som blir hovedproblemet. Anonymkode: e7df8...f66 Om man har rekkeviddeangst er løsningen enkel. Følg med på hvor langt du kjører idag. Hvor ofte kjører du over 400 km på en kjøretur? Anonymkode: da24a...cf2 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #99 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Om man har rekkeviddeangst er løsningen enkel. Følg med på hvor langt du kjører idag. Hvor ofte kjører du over 400 km på en kjøretur? Anonymkode: da24a...cf2 maks en gang i mnd til vanlig. men når jeg ikke har mulighet til å lade hjemme, blir det dyrt og styrete å stå i kø på hurtiglading😬jeg er ikke i mot elbil, men ønsker en praktisk og grei hverdag. Anonymkode: e7df8...f66 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #100 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvor ofte kjører du over 400 km på en kjøretur? Hvorfor 400 km? Vanlig rekkevidde på en brukt elbil er vel maks 100. Om sommeren, uten vifte på. Anonymkode: 47497...4cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå