Gå til innhold

Forklar meg hvorfor elbil er mer økonomisk enn fossilbil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvilke slitedeler er det ikke på en elbil kontra fossilbiler?

Anonymkode: 9f627...bad

I en fossbil er det ca 10.000 bevegelige deler i motoren og tilknyttede systemer. En elbil har i gjennomsnitt 20 bevegelige deler i drivenheten (som tilsvarer motoren). 

Anonymkode: 64362...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I en fossbil er det ca 10.000 bevegelige deler i motoren og tilknyttede systemer. En elbil har i gjennomsnitt 20 bevegelige deler i drivenheten (som tilsvarer motoren). 

Anonymkode: 64362...b11

Motordeler er ikke regnet som slitedeler.. det er heller ikke vanlig å rutinemessig bytte motorkomponenter...

Anonymkode: 9f627...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvilke slitedeler er det ikke på en elbil kontra fossilbiler?

Anonymkode: 9f627...bad

Motoren, vesentlig færre deler. Ingen girkasse. Regner med det er kjent? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (7 minutter siden):

Motoren, vesentlig færre deler. Ingen girkasse. Regner med det er kjent? 

Ja... men hverken motor eller girkasse er regnet som slitedeler...

 

Anonymkode: 9f627...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (35 minutter siden):

Motoren, vesentlig færre deler. Ingen girkasse. Regner med det er kjent? 

Det er bare tullprat! Det som er slitedeler på bensin/diesel er nøyaktig det samme som på elbil. Og det er hjuloppheng etc. Må ha særdeles lite peiling på hvordan en bil er bygd opp for å kunne fremsette noe slik vås.

Anonymkode: 8142f...474

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er bare tullprat! Det som er slitedeler på bensin/diesel er nøyaktig det samme som på elbil. Og det er hjuloppheng etc. Må ha særdeles lite peiling på hvordan en bil er bygd opp for å kunne fremsette noe slik vås.

Anonymkode: 8142f...474

En elbil har bevegelige deler som av og til må byttes. En fossilbil har laaaangt færre. 

Jeg må forresten huske å bytte registerreim og clutch på elbilen min snart.. Nei, forresten, hvordan var det igjen..

Anonymkode: 64362...b11

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En elbil har bevegelige deler som av og til må byttes. En fossilbil har laaaangt færre. 

Jeg må forresten huske å bytte registerreim og clutch på elbilen min snart.. Nei, forresten, hvordan var det igjen..

Anonymkode: 64362...b11

*flere mente jeg selvfølgelig :)

Anonymkode: 64362...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er bare tullprat! Det som er slitedeler på bensin/diesel er nøyaktig det samme som på elbil. Og det er hjuloppheng etc. Må ha særdeles lite peiling på hvordan en bil er bygd opp for å kunne fremsette noe slik vås.

Anonymkode: 8142f...474

Du nevner at noe er likt. Jeg nevnte noe som var bedre på elbiler. Såvidt jeg er det ikke noe som har mindre bevegelige deler på en bil med forbrenningsmotor, sammenlignet med elbiler. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (7 minutter siden):

Du nevner at noe er likt. Jeg nevnte noe som var bedre på elbiler. Såvidt jeg er det ikke noe som har mindre bevegelige deler på en bil med forbrenningsmotor, sammenlignet med elbiler. 

 

Når ble en forbrenningsmotor slitedel som byttes med gjevne mellom?? Det samme med girkassa??

Anonymkode: 8142f...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når ble en forbrenningsmotor slitedel som byttes med gjevne mellom?? Det samme med girkassa??

Anonymkode: 8142f...474

Hvor tett i knollen er du egentlig? Du har fått svar flere ganger nå. Les de.

Anonymkode: 04f29...c4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvor tett i knollen er du egentlig? Du har fått svar flere ganger nå. Les de.

Anonymkode: 04f29...c4b

Jada jeg har lest, det er et fjollesvar og et som ikke henger på greip. Kan du å lese og forstå hvordan en bil er bygd opp?

Anonymkode: 8142f...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når ble en forbrenningsmotor slitedel som byttes med gjevne mellom?? Det samme med girkassa??

Anonymkode: 8142f...474

Motoren skiftes sjeldent, men det er diverse deler knyttet til motoren som slites. 

På mine biler har jeg skiftet eller hatt service på diverse startmotorer, tennplugger, foringer, registerreim, drivstoffpumpe, drivstoff filter, forgasser og oljeskift. I tillegg har jeg skiftet deler til clutch og girkasse. 

Kanskje ikke med jevne mellomrom alt dette, men det utgjør en stor del av utgiftene til vedlikehold. 

Det et spiller ingen rolle for meg om du ikke vil kjøre elbil. Det er jo mange grunner til å velge bil, men økonomi alene er ikke et argument for å ikke velge elbiler. 

 

Endret av stan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jada jeg har lest, det er et fjollesvar og et som ikke henger på greip. Kan du å lese og forstå hvordan en bil er bygd opp?

Anonymkode: 8142f...474

Det virker som du "glemmer" noen deler og systemer i biler. Skulle nesten tro du er et troll? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stan skrev (1 time siden):

Det virker som du "glemmer" noen deler og systemer i biler. Skulle nesten tro du er et troll? 

Har ikke glemt noen ting. For det jeg sikter til, som jeg selv har skiftet ofte på mine biler, er deler som holder bilen oppe på hjulene. Det kalles hjuloppheng samt endeledd til styring på forhjul. Det er litt merkelig at det skal trekkes fram st det er motoren som er den store forskjellen når det gjelder slitasje. Motor og girkasse kan ikke taes med i denne sammenhengen, da de er mer avhengig av bruken til eieren. Det er null problem å knerte ei girkasse på kort tid, det samme med motoren. Hard bruk stor slitasje og derfor tidlig utslitt. Noe som er helt unødvendig, og begge deler kan holde i mange år og mange mil. 

Anonymkode: 8142f...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har ikke glemt noen ting. For det jeg sikter til, som jeg selv har skiftet ofte på mine biler, er deler som holder bilen oppe på hjulene. Det kalles hjuloppheng samt endeledd til styring på forhjul. Det er litt merkelig at det skal trekkes fram st det er motoren som er den store forskjellen når det gjelder slitasje. Motor og girkasse kan ikke taes med i denne sammenhengen, da de er mer avhengig av bruken til eieren. Det er null problem å knerte ei girkasse på kort tid, det samme med motoren. Hard bruk stor slitasje og derfor tidlig utslitt. Noe som er helt unødvendig, og begge deler kan holde i mange år og mange mil. 

Anonymkode: 8142f...474

Hva med alle de andre kommentarene du så pent ignorerer? Ordinært vedlikehold på forbrenningsmotorer; belter, filtre, væsker, EGR ventiler, plugger og ledninger koster penger for dem som ikke vedlikeholder selv. Et registerreimskifte på en Audi koster fort 15000 kr hos forhandler. Det skal gjøres en gang hvert femte år, eller hyppigere om du kjører mye. Det er bare ett ordinært vedlikeholdspunkt blant mange på forbrenningsmotorer. Og om du virkelig kan bil, vet du også at det er vedlikehold på automatkasser; olje- og filterskifte, eller helst en skylling (6-8000kr) blir nødvendig etter 150000km.

Anonymkode: 04f29...c4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva med alle de andre kommentarene du så pent ignorerer? Ordinært vedlikehold på forbrenningsmotorer; belter, filtre, væsker, EGR ventiler, plugger og ledninger koster penger for dem som ikke vedlikeholder selv. Et registerreimskifte på en Audi koster fort 15000 kr hos forhandler. Det skal gjøres en gang hvert femte år, eller hyppigere om du kjører mye. Det er bare ett ordinært vedlikeholdspunkt blant mange på forbrenningsmotorer. Og om du virkelig kan bil, vet du også at det er vedlikehold på automatkasser; olje- og filterskifte, eller helst en skylling (6-8000kr) blir nødvendig etter 150000km.

Anonymkode: 04f29...c4b

Bare å glede deg til elmotor eller batteri takker for seg i elbilen, utenfor garantitida. Bensin/diesel er ikke i nærheten av den kostnaden det medfører. Da er det billig å skifte regreim på DKW’n😉

Anonymkode: 8142f...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke glemt noen ting. For det jeg sikter til, som jeg selv har skiftet ofte på mine biler, er deler som holder bilen oppe på hjulene. Det kalles hjuloppheng samt endeledd til styring på forhjul. Det er litt merkelig at det skal trekkes fram st det er motoren som er den store forskjellen når det gjelder slitasje. Motor og girkasse kan ikke taes med i denne sammenhengen, da de er mer avhengig av bruken til eieren. Det er null problem å knerte ei girkasse på kort tid, det samme med motoren. Hard bruk stor slitasje og derfor tidlig utslitt. Noe som er helt unødvendig, og begge deler kan holde i mange år og mange mil. 

Anonymkode: 8142f...474

Du kan jo heller ikke sammenligne en dårlig og uvøren sjåfør med bensinbil, med en god og forsiktig med elbil. 

Samme sjåfør vil slite mindre på en elbil enn med en elbil, og få mindre vedlikeholdsutgifter.

Du vil sikkert måtte skifte hjuloppheng også om du hadde elbil. Men girkassa slipper du garantert service på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Motordeler er ikke regnet som slitedeler.. det er heller ikke vanlig å rutinemessig bytte motorkomponenter...

Anonymkode: 9f627...bad

 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er bare tullprat! Det som er slitedeler på bensin/diesel er nøyaktig det samme som på elbil. Og det er hjuloppheng etc. Må ha særdeles lite peiling på hvordan en bil er bygd opp for å kunne fremsette noe slik vås.

Anonymkode: 8142f...474

https://www.tv2.no/broom/11977222/?fbclid=IwAR11hjlBBFJn0Hkv5B72HnAgD3EnHUw4jAaPJTRlPqZ9-QaoBATNOEqrvjQ

Anonymkode: 64362...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare å glede deg til elmotor eller batteri takker for seg i elbilen, utenfor garantitida. Bensin/diesel er ikke i nærheten av den kostnaden det medfører. Da er det billig å skifte regreim på DKW’n😉

Anonymkode: 8142f...474

Seriøst, mann...en elmotor som går i stykker? Det verste er DC-konvertorer og ladere, det er grunnen til at så mange 8-10 år gamle Leafer skrotes. Men fikser du det selv, er denne jobben gjort med deler for 5-8000 kr. Det er en utgift som ikke en gang merkes jf. et fossilbilbudsjett. Du aner virkelig ikke hva du snakker om.

Anonymkode: 04f29...c4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Seriøst, mann...en elmotor som går i stykker? Det verste er DC-konvertorer og ladere, det er grunnen til at så mange 8-10 år gamle Leafer skrotes. Men fikser du det selv, er denne jobben gjort med deler for 5-8000 kr. Det er en utgift som ikke en gang merkes jf. et fossilbilbudsjett. Du aner virkelig ikke hva du snakker om.

Anonymkode: 04f29...c4b

Pr nå så venter ca 140-150 Kia Soul eiere på ny motor til bilen, omtrent det samme antallet venter på ny batteripakke... dette er forsåvidt greit så lenge bilen har garanti, men nå begynner flere og flere biler å falle utenom og da er kostnaden så stor at bilen ikke repareres men heller skrotes og ny innkjøpt. Og de delene som plukkes av hos høggern- de går til oppkjøpere og ut av landet, kun en brøkdel legges ut for ordinært salg.... de fleste dyrere deler som legges ut på nettsiden til huggerene er «dummy-varer». De er pålagt å legge ut en viss prosent for salg. Så selv om feks et batteri tilsynelatende er til salgs-så er det solgt for lengst....

Anonymkode: 9f627...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...