Gå til innhold

Forklar meg hvorfor elbil er mer økonomisk enn fossilbil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, AnonymBruker said:

maks en gang i mnd til vanlig. men når jeg ikke har mulighet til å lade hjemme, blir det dyrt og styrete å stå i kø på hurtiglading😬jeg er ikke i mot elbil, men ønsker en praktisk og grei hverdag.

Anonymkode: e7df8...f66

Hvorfor kan du ikke lade hjemme?  Om du er en fattigmann og leier og ikke kan råde over egen eiendom er en ting, da er det selvsagt begrenset hva du kan gjøre. Det er ingen som sier at folk som ikke har råderett over egen eiendom absolutt skal ha elbil. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor 400 km? Vanlig rekkevidde på en brukt elbil er vel maks 100. Om sommeren, uten vifte på. 

Anonymkode: 47497...4cd

Hæ? Hva baserer du det på? Nye elbiler kan komme med en rekkevidde på over 600 km om sommeren. Selv en hard vinter reduserer ikke kapasieteten med 1/6

Anonymkode: da24a...cf2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hæ? Hva baserer du det på? Nye elbiler kan komme med en rekkevidde på over 600 km om sommeren. Selv en hard vinter reduserer ikke kapasieteten med 1/6

Les mitt innlegg: ... brukt elbil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

ja svar heller ts. jeg er ikke ekstremt fattig, men vi har bilfritt tun og antar det blir særdeles upopulært og brannfarlig å bruke masse skjøteledninger helt fra leiligheten min og bort til parkeringen ute.

ellers håper jeg at en dag kan jeg også ha elbil😀😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 11.49):

Jeg forstår det nemlig ikke. 

Forsikring er lik. 
Billån er en en prosent billigere. 
Samme avgifter for parkering (i alle fall her i byen).

Ja, du slipper å fylle bensin/diesel, men strøm er mye dyrere. 

Du tar veldig feil om at strøm er mye dyrere. En elektrisk motor bruker rund 70 % mindre energi enn en bensinmotor. Jeg brukte før 3800 kr i måneden på bensin,  gikk over til elbil og bruker nå rundt 5000-6000 i året på strøm.

Anonymkode: 70289...20c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du tar veldig feil om at strøm er mye dyrere. En elektrisk motor bruker rund 70 % mindre energi enn en bensinmotor. Jeg brukte før 3800 kr i måneden på bensin,  gikk over til elbil og bruker nå rundt 5000-6000 i året på strøm.

Som sagt flere ganger før i denne tråden, det kommer an på hvor du har mulighet til å lade. Kan du ikke lade hjemme/på jobb eller må bruke hurtiglading ofte på grunn av kort rekkevidde, er det mye dyrere

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en halv tank bensin i måneden på min gamle bil, elbilen jeg byttet til må lades annenhver dag. Rekkevidde på 70 km om vinteren (om jeg ikke bruker varmeapparat), så må hurtiglade mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte en halv tank bensin i måneden på min gamle bil, elbilen jeg byttet til må lades annenhver dag. Rekkevidde på 70 km om vinteren (om jeg ikke bruker varmeapparat), så må hurtiglade mye. 

Da må du vel ha trilling som er ganske gammel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (21 timer siden):

Da må du vel ha trilling som er ganske gammel. 

2015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

2015

Det er vel en 10 år gammel bil som gåt ca 15 mil på sommeren. Burde være kjent at den har enda dårligere rekkevidde på vinteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 22.12):

Pluss er folk klar over hvor dårlig disse batteriene er for miljøet. Ja du har ikke utslipp av bensin/diesel mens du kjører, men å lage disse batteriene og ta seg av de etter bruk...

Dette er vel gammel myte av det jeg har forstått 

Anonymkode: f8aa9...6af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 18.44):

hovedproblemet er ikke manglende lademulighet på tur, men det at jeg ikke har mulighet til lading hjemme(ikke på jobb heller). har gratisparkering ute, men ingen ladere. har spurt styret i sameiet men det foreligger ingen planer. antar det også ville blitt ekstremt dyrt da det ikke er lagt til rette, slik som for de som har garasje. tror de betalte rundt 15 000 for ladestasjon. om det blir garasjeplass til salgs(hvilket er tvilsomt), så koster det 300 000+15 000. klarer meg uten garasje i dag, så det blir evt en dyr el bil til slutt🙃

Sameie er vel dog pliktig til omlegge for rette for elbil lader så fremt man har rett til å parkere på parkeringsplass

Beboere i borettslag og sameier skal kunne få tilgang til en parkeringsplass med lademulighet. Forutsetningen er at man allerede har rett til å parkere på borettslaget eller sameiers eiendom.

Fra 1. januar 2021 ble reglene i borettslag endret, slik at reglene nå er like for borettslag og sameier. Disse behandles derfor i samme artikkel.

https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/sameier-og-borettslag/eierseksjoner/lading-av-el-bil-i-sameier/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sameie er vel dog pliktig til omlegge for rette for elbil lader så fremt man har rett til å parkere på parkeringsplass

Beboere i borettslag og sameier skal kunne få tilgang til en parkeringsplass med lademulighet. Forutsetningen er at man allerede har rett til å parkere på borettslaget eller sameiers eiendom.

Fra 1. januar 2021 ble reglene i borettslag endret, slik at reglene nå er like for borettslag og sameier. Disse behandles derfor i samme artikkel.

https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/sameier-og-borettslag/eierseksjoner/lading-av-el-bil-i-sameier/

takk, skal se nærmere på dette😊men tror fellesutgiftene kan øke enormt om dette skal bli etter fordelingsnøkker🤨

vi er ikke så mange som parkerer ute, og det blir urettferdig for de som har betalt garasje og ladestasjoner og måtte sponse oss andre?

er vel ikke sånn at enova sponser noe(som de gjør til noen bedrifter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

takk, skal se nærmere på dette😊men tror fellesutgiftene kan øke enormt om dette skal bli etter fordelingsnøkker🤨

vi er ikke så mange som parkerer ute, og det blir urettferdig for de som har betalt garasje og ladestasjoner og måtte sponse oss andre?

er vel ikke sånn at enova sponser noe(som de gjør til noen bedrifter)

Infrastruktur skal fordeles på alle, både den til ladestasjoner innendørs og utendørs. Selve ladestasjonene betaler beboer selv. Felles ladestasjoner må man nedbetale enten over strømprisen til de som bruker de, eller med f.eks månedsavgift for de som skal ha tilgang.

Infrastruktur er da strømtilførsel, dvs. kabler og sikringsmateriell.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.2.2021 den 19.37):

Men tilogmed den eldste Leaf-en klarer mer enn 100 km på sommertid. Snakker vi enda eldre biler enn det så er det sikkert riktig, men de er det jo ikke mange som kjører.

Jeg har nesten den eldste Leaf-en, kun noen få oppgraderinger men samme batteripakke. Den har 140 km på sommeren ca. Under 100 på vinteren. Mange variabler såklart, men ikke i nærheten av under 100 km på sommeren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lass4r skrev (32 minutter siden):

Men tilogmed den eldste Leaf-en klarer mer enn 100 km på sommertid. Snakker vi enda eldre biler enn det så er det sikkert riktig, men de er det jo ikke mange som kjører.

Jeg har nesten den eldste Leaf-en, kun noen få oppgraderinger men samme batteripakke. Den har 140 km på sommeren ca. Under 100 på vinteren. Mange variabler såklart, men ikke i nærheten av under 100 km på sommeren.

Med 24 kWt??? Vår Leaf klarer 60 km vinterstid, 80-90 km om sommeren - maks. Med elleve streker.

Anonymkode: 04f29...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Med 24 kWt??? Vår Leaf klarer 60 km vinterstid, 80-90 km om sommeren - maks. Med elleve streker.

Anonymkode: 04f29...c4b

Det var veldig rart, det er 24 kWt ja. Men du har kanskje bil fra 2011-tidlig 2013? Sommer 2013 kom 24 kWt-versjonen med mange forbedringer, men at rekkevidden ble så mye bedre var jeg ikke helt klar over. Min Leaf er fra desember 2013, med 11 streker. Klarer ca 80-90 på vinter og 140 på sommer ja. Si 130 for å være sikker, men jeg tyner jo aldri batteriet maks heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hallo. Ikke vær så døll nå. Alle vet at en bil skal brumme litt. 

Elbil er for folk som ikke takler vibrasjoner og som kun tåler seg selv. 

Anonymkode: dfe88...fc7

Har bensinbil selv, jeg da. Og seriøst, det er lukten som sjenerer meg mest. Ønsker meg elbil. Beklager, men det virker så utdatert, den forbreningsmotor- teknologien. Har du tenkt at det som skjer, at man i praksis lager en bål for å starte sin bil? Hvor bortkastet ikke det, det føles som miljøkriminalitet, når bare skal på Rema 1000 en kilometer unna. Det er ikke veldig langt ifra kulltog og damplokomotiv, det er bare en annen drivstoff. Det er bare så skjult nå at man ikke lengre føler det på seg, at man forurenser så mye. Om man fortsatt måtte kaste kull i åpen flamme, ville det vært mer synlig, men det er jo samme greie! 

Anonymkode: 9f44b...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.2.2021 den 20.53):

Du sparer mye med strøm for en innkjøp pris av? Hva er vitsen med å spare "bensin" hvis El bilen koster mer enn et bein? 

Anonymkode: d0d42...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bensinbil selv, jeg da. Og seriøst, det er lukten som sjenerer meg mest. Ønsker meg elbil. Beklager, men det virker så utdatert, den forbreningsmotor- teknologien. Har du tenkt at det som skjer, at man i praksis lager en bål for å starte sin bil? Hvor bortkastet ikke det, det føles som miljøkriminalitet, når bare skal på Rema 1000 en kilometer unna. Det er ikke veldig langt ifra kulltog og damplokomotiv, det er bare en annen drivstoff. Det er bare så skjult nå at man ikke lengre føler det på seg, at man forurenser så mye. Om man fortsatt måtte kaste kull i åpen flamme, ville det vært mer synlig, men det er jo samme greie! 

Anonymkode: 9f44b...741

Kult, hva med de som pendler mye, kjører lenger avstand, tilhenger, kjører lenger rekkevidde og har ikke tid til å vente 40 min på hurtiglader stasjonen? 

Eller tror du alle som eier bil bruker den kun for rema 1000 handel? 

Anonymkode: d0d42...d13

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...