Gå til innhold

Hvorfor er barn=bra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne vite deres meninger om hvorfor vårt samfunn er bygget på oppfatningen om at barn = bra. Hvorfor så mange ønsker å få barn, hvorfor det regnes som "idealet", hvorfor barn forventes å være et positivt ladet tema? Hvorfor er det så få som snakker om utfordringene ved at alle skal ha barn? Vil gjerne høre konstruktive og begrunnede tanker, og ikke "de er jo så søte" eller "de gir glede i livet". Hvordan, rent konkret, er det godt for samfunnet og verden, at hver eneste Kari Nilsen i hele verden må gjøre noe med forplantningsbehovet sitt? Er veldig nysgjerrig på og åpen for alle synspunkter 😊 Ønsker å enten bli opplyst selv, eller igangsette litt kritisk tenking hos noen.

Anonymkode: adf8d...1c7

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnen til at jeg heller mot å ikke få barn er fordi : 

- koster mye penger
- er 70% slit, og ingen garanti for at ungen liker deg, omvendt, at ungen klarer seg, er frisk, mm. 
- frihet er borte. 
- rotete
- bråkete
- mye folk inn og ut av huset
- jævlig mye kjedelige aktiviteter/møter mm. 
- mye grining, klaging, krangling. 
- mye bekymring. 
- vi er for mange på jorda
- vi burde gjøre noe med samfunnet før vi tilfører nye hele tiden. 
- verden er ikke et bra sted å vokse opp i for tiden
- vi trenger ikke fler barn, på mange mange år. 

• Liker 26
Skrevet

Å få barn, å videreføre genene sine, er jo en fundamental drivkraft for alt som er levende. Noen vil til og med hevde at nettopp det er hele hensikten. 

Personlig opplever jeg det å ha barn som givende, fordi jeg får bety noe for noen. At livet fylles med mening utover det å kun eksistere. 

• Liker 27
Skrevet

Personlig for de fleste som velger å få barn er det vel rett og slett fordi det er et instinkt vi har i oss, på lik linje med alle andre dyrearter på jorda. Uten dette instinktet så hadde vi dødd ut, for det finnes jo mange gode grunner til å ikke få barn også.

Samfunnsmessig er det vel sett på en positiv ting fordi vi trenger at det fødes barn for at samfunnet skal gå rundt. Vi blir eldre og eldre, og hvis flertallet hadde latt være å få barn vil vi få et stort problem om 20-30 år fordi vi har få personer til å ta seg av den eldre befolkningen (og til å ta seg av alt annet som får samfunnet til å fungere). Vi trenger flere skattebetalere og mennesker i samfunnskritiske yrker og andre viktige yrker.

Anonymkode: cf4a5...532

• Liker 6
Skrevet
stan skrev (17 minutter siden):

Å få barn, å videreføre genene sine, er jo en fundamental drivkraft for alt som er levende. Noen vil til og med hevde at nettopp det er hele hensikten. 

Personlig opplever jeg det å ha barn som givende, fordi jeg får bety noe for noen. At livet fylles med mening utover det å kun eksistere. 

Jeg forstår poenget ditt, og det er jo et faktum at det er en såpass fundamental del av vårt samfunn og mennesket biologisk sett. Imidlertid er det slik at vi har utviklet oss på mange måter, og tidligere nødvendigheter og behov for mennesket er ikke nødvendigvis like aktuelle i et moderne samfunn. For eksempel vil kanskje noen problematisere dette med å spise kjøtt - at det er et behov som henger igjen fra en tid hvor det var nødvendig, men at det samme behovet ikke gjør seg like gjeldende i dag, da man har mulighet til å få i seg næringsstoffene fra andre kilder som ikke skader dyr. Min intensjon er ikke å si at det er en korrekt tankegang, men kun illustrere poenget for sammenlikningens del. Kanskje denne tanken med at barn er nødvendig er en slik ting, som kanskje var nødvendig før, men hvor behovet faktisk begynner å forsvinne?

Har også stor forståelse for sitt subjektive synspunkt. Det er en viktig del av livet å bety noe for noen, og det er viktig at foreldre faktisk forplikter seg til å vie en stor del av sitt liv til barnet dersom de velger å få et.

• Liker 6
Skrevet
Prøver18 skrev (23 minutter siden):

- koster mye penger
- er 70% slit, og ingen garanti for at ungen liker deg, omvendt, at ungen klarer seg, er frisk, mm. 
- frihet er borte. 
- rotete
- bråkete
- mye bekymring. 

Er i utgangspunktet helt enig med synspunktene dine, og akkurat derfor jeg reiser spørsmålet om hvorfor barn absolutt skal være så bra. Men virker som om majoriteten i samfunnet ønsker barn, så lurer oppriktig på hva som er de overveiende årsakene, når det er så mange tungtveiende grunner til å la være å ha dem. Bortsett fra rent egoistisk ønske om avkom.

• Liker 10
Skrevet

Folk drives av normer og sosiale regler. Man er redd for å skille seg ut. Man fores med idèer om hvordan livet BØR og SKAL leves for å være et bra/verdig liv. Det er saueflokkens lov. Alle har potensiale i å finne et meningsfullt liv, både med og uten barn. Men de færreste er villige til å leve ut sitt fulle potensiale, fordi det bryter med saueflokken. Det er samme mekanisme bak hvorfor folk forurenser og forbruker; fordi alle andre gjør det og vi ikke vil skille oss ut. Barn gir også voksne mennesker mye oppmerksomhet og validering, noe man kan bli avhengig av.

Anonymkode: ac02a...1ad

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Personlig for de fleste som velger å få barn er det vel rett og slett fordi det er et instinkt vi har i oss, på lik linje med alle andre dyrearter på jorda. Uten dette instinktet så hadde vi dødd ut, for det finnes jo mange gode grunner til å ikke få barn også.

Samfunnsmessig er det vel sett på en positiv ting fordi vi trenger at det fødes barn for at samfunnet skal gå rundt. Vi blir eldre og eldre, og hvis flertallet hadde latt være å få barn vil vi få et stort problem om 20-30 år fordi vi har få personer til å ta seg av den eldre befolkningen (og til å ta seg av alt annet som får samfunnet til å fungere). Vi trenger flere skattebetalere og mennesker i samfunnskritiske yrker og andre viktige yrker.

Anonymkode: cf4a5...532

Absolutt! Det skal nok mye til før hele menneskeheten går inn for å sette en stopper for det, og være siste gjenlevende generasjon. Men føler at det eksisterer en glorifisering av barnet og familien som kanskje bør problematiseres mer? Det er absolutt ikke alle som burde ha barn. Enkelte som får barn medfører en dobbel belastning for samfunnet ved at de ikke engang klarer å ta vare på seg selv. Enkelte får barn utelukkende for å redde samboerskapet, ekteskapet, eller sin egne mentale helse. Jeg kunne skrevet om mange ting som burde vært mer problematisert ved det å få barn, men nøyer meg for nå med å oppsummere det slik: Når du vurderer å kjøpe en hund, får du gjerne spørsmål om "er du sikker på det? Har du tid til den da? Det er mye ansvar. Det krever mye energi". Hvorfor blir ikke de samme spørsmålene stilt til dem som sier at de ønsker barn?

• Liker 13
Skrevet

Ikke noe i livet gir meg så mye glede som ungene. Nå er det voksne men enda er det slik at når DE har det bra, så har JEG det bra. Jeg vil ikke sitte som gammel og ikke ha arvinger og noen som bryr seg om meg. Det høres ut som et tomt og trist liv. 

Dessuten bor jeg på bygda og her gjelder det å holde folketallet oppe, egentlig burde alle få 4 barn så det er liv laga for framtida og. 

Anonymkode: a88d1...fd1

• Liker 5
Skrevet

Samfunnet kollapser uten barn, enkelt og greit. Selv dagens fødselstall kommer til å bli et kjempeproblem om noen tiår, og kan fort synke dramatisk pga. korona.

Anonymkode: 6f47f...e88

• Liker 5
Skrevet

Det ligger i menneskets instinkt å formere seg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Folk drives av normer og sosiale regler. Man er redd for å skille seg ut. Man fores med idèer om hvordan livet BØR og SKAL leves for å være et bra/verdig liv. Det er saueflokkens lov. Alle har potensiale i å finne et meningsfullt liv, både med og uten barn. Men de færreste er villige til å leve ut sitt fulle potensiale, fordi det bryter med saueflokken. Det er samme mekanisme bak hvorfor folk forurenser og forbruker; fordi alle andre gjør det og vi ikke vil skille oss ut. Barn gir også voksne mennesker mye oppmerksomhet og validering, noe man kan bli avhengig av.

Anonymkode: ac02a...1ad

Ja, er nettopp det! Virker som mange ikke engang tenker over hvorfor dette er noe de "ønsker", de tenker bare at "ja men alle har jo barn og slik har det alltid vært så da vil jeg ha mine egne også". Og plutselig begynner "alle" vennene å få barn, så da "må" man også. Selvfølgelig ikke så enkelt, men virker i alle fall ikke som mange faktisk tenker over hvorfor de egentlig ønsker barn, og hva det å sette et helt menneske til live. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg tror det er biologisk. Akkurat som heterofili... Så finnes det alltid unntak fra biologien, og da er det helt sikkert en mening bak det. Enten at man ikke egner seg som forelder (frivillig barnløs), eller at man av en eller annen grunn ikke kan få barn pga noe fysisk eller psykisk. 

De fleste kvinner vil ha barn, så tenker jeg at de som ikke vil ha barn skal prakke på eget syn på andre og vice versa 

Anonymkode: e6fde...664

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Samfunnet kollapser uten barn, enkelt og greit. Selv dagens fødselstall kommer til å bli et kjempeproblem om noen tiår, og kan fort synke dramatisk pga. korona.

Anonymkode: 6f47f...e88

Men kollapser ikke samfunnet litt uansett? Vi er ganske så overbefolket, rent globalt. Til den grad hvor så naturlige ting som en pandemi prøver å utrydde oss, men vi klamrer oss til livet. I store deler av verden er det absolutt fattigdom, i mange deler av verden er det relativ fattigdom i form av mennesker som sliter med å få arbeid og få nok penger til å få livet til å gå rundt. For å ikke snakke om de menneskeskapte miljøproblemene. Burde vi ikke ta mer bærekraftige valg i forbindelse med menneskeproduksjonen? 7 milliarder mennesker kommer ikke til å trenge færre mennesker til å "ta vare på seg" og "få samfunnet til å gå rundt". Tilsvarende vil gjelde 20 milliarder, vi vil nok aldri akseptere en lavere ratio fordi alle føler seg berettiget til å ha noen. Jeg ser rett og slett ikke ditt argument som noe bærekraftig.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ikke noe i livet gir meg så mye glede som ungene. Nå er det voksne men enda er det slik at når DE har det bra, så har JEG det bra. Jeg vil ikke sitte som gammel og ikke ha arvinger og noen som bryr seg om meg. Det høres ut som et tomt og trist liv. 

Dessuten bor jeg på bygda og her gjelder det å holde folketallet oppe, egentlig burde alle få 4 barn så det er liv laga for framtida og. 

Anonymkode: a88d1...fd1

Jeg forstår absolutt poenget med at det føles godt å ha familie i livet sitt. Men ditt andre poeng tror jeg ikke at kan være holdbart for resten av verden.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror det er biologisk. Akkurat som heterofili... Så finnes det alltid unntak fra biologien, og da er det helt sikkert en mening bak det. Enten at man ikke egner seg som forelder (frivillig barnløs), eller at man av en eller annen grunn ikke kan få barn pga noe fysisk eller psykisk. 

De fleste kvinner vil ha barn, så tenker jeg at de som ikke vil ha barn skal prakke på eget syn på andre og vice versa 

Jeg mente at de som ikke vil ha barn IKKE skal prakke på eget syn på andre og vice versa 

Skrevet (endret)

Jeg synes @stan sa det bra i innlegg 3 i denne tråden.

Det føles dessuten ubeskrivelig å bære frem et barn, et levende menneske og sette til verden noe som er halvparten av dine egne gener. Noe du har skapt med kroppen din. Et aldri så lite hverdagsmirakel egentlig. 

Men jeg sier ikke noe på at folk velger å la være - det må jo være opp til hver enkelt.

Endret av Million
  • Liker 4
Skrevet
Prøver18 skrev (52 minutter siden):

- koster mye penger
- frihet er borte. 
- rotete
- bråkete
- mye bekymring. 

Prøver? 😂 

• Liker 2
Skrevet

For min del så ønsket jeg en stor familie. Ønsker å være mange rundt middagsbordet. Ha masse liv i huset mitt! Har fått 3 barn og synes det er så koselig at vi er såpass. Har søsken som også har fått flere barn. Elsker å samle storfamilien. 

Anonymkode: 70724...7ef

• Liker 1
Skrevet

Skjønner virkelig ikke argumentet med at man får barn for at noen skal være glad i deg når du er gammel 🥵 så dårlig argument! Du stiller et barn til verden pga egen selvfølelse 😩 for et vondt ansvar å gi til barnet. Du har selv ansvar for eget liv og å sørge for at du har det fint. 

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...