Gå til innhold

Hater alle vestlendinger alle østlendinger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

🤣🤣

Oslo vest, og "innerst i en fjord" på vestlandet her.

Vi har vært gift i 15 år. Og bodd både i øst og i vest. 

Aldri opplevd noe negativitet på arbeidsplassene våre, blant familie, eller venner. 

Har en herlig blandet omgangskrets av folk fra hele landet, og hele verden. 

(og er jeg som er oslo-vest. Har aldri opplevd annet enn hyggelige, åpne og imøtekommende bergensere, eller "sambygdinger" ;))

Anonymkode: 44b1d...149

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg er gift med en østlending, og barna mine er østlendinger, så jeg hater ikke alle. 

Men jeg har en tendens til å tenke ar østlendinger generelt er litt dumme på en amerikansk måte - typ forstår ikke dialekter, tror alle som er fra andre steder er bønder og fiskere etc., tror at alle egentlig ønsker å bo i Oslo. Men jeg generaliserer jo like mye selv, for jeg mener tydeligvis Oslo-folk når jeg sier østlendinger 😛

Anonymkode: aa80f...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg merket mye av det da jeg flytta til Bergen som 20-åring. Jeg er fra skikkelig bondelandet i innlandet, men har ikke en veldig bred dialekt (ikke som Oslomål i det hele tatt, men det hørtes tydeligvis sånn ut), og særlig bergenserne fra byen trodde automatisk at a) jeg var fra Oslo, b) jeg så ned på Bergen som by, c) Så ned på bergensere og vestlendinger generelt, d) jeg trodde jeg var noe, arrogant og overlegen. Sannheten var e) Jeg syns Bergen var fantastisk, en storby, og jeg misunte jo de som faktisk var derfra og følte meg skikkelig bondeknøl selv. Også hadde vi jo den f): At jeg sikkert kjente ethvert menneske som er fra Moss, eller Gudbrandsdalen, eller Bærum, eller Tønsberg....Jeg snakka jo likt som dem.... 

Anonymkode: c2735...e00

Det synes jeg er litt gøy også, for mange vestlendinger klager over oss østlendinger fordi vi ikke forstår dialekt. Jeg kommer fra Gudbrandsdalen med bred dialekt (Dovre), hører selv godt om noen kommer fra Bergen, Haugesund eller Ålesund liksom, men nei for endel vestlendinger så hørtes min dialekt ut som Oslomål, altså DA kan man snakke om å ikke ha språkøre. Langt ifra alle var sånn selvfølgelig,men mange fler enn hva jeg hadde trodd. At jeg bodde nærmere Trondheim enn Oslo, og 4 timer nord for Oslo var overraskende for mange. 

Anonymkode: 42c59...4f9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

 

Og ja vi vet det finnes forskjellige dialekter på østlandet. Vi er eksperter på dialekter. Visste du at det finnes store dialektforskjeller i Vestland fylke?

Anonymkode: a7d78...281

Det morsomme er at ikke alle østlendinger forstår selv at de prater dialekt. Eksen min er fra Porsgrunn, og mente bestemt at han ikke hadde en dialekt, han snakket bokmål slik som resten av Østlandet. Etter hans mening var det bare "resten av Norge" som hadde dialekt.. :ler:

Anonymkode: 2a119...37e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vestlending og selvsagt hater vi ikke østlendinger. Når vi noen ganger slenger med leppa om østlendinger så er det fordi vi føler at østlandet alltid blir prioritert over vestlandet.  Det kan være veibygging, offentlig transport, arbeidsplasser eller lign. Vi blir sinte på beslutningstakere som sitter i Oslo og mener at vestlandet skal ha samme regler som østlandet selv om natur og terreng er svært forskjellig. Vi blir sinte når Oslofolk sutrer over dårlige veier når vi selv strever med veier hvor det hver dag kan gå livsfarlige ras. Men sinnet vårt går absolutt ikke på personnivå, det er politisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I jobben min snakker jeg mye i telefonen med folk fra hele landet. Jeg er selv vestlending. Jeg har svært lite problemer med å forstå alle de mangfoldige dialektene som finnes. Kanskje fordi jeg har dialekt selv?

Og 80% av gangene jeg snakker med østlendinger blir jeg bedt om å snakke normalt/norsk/skikkelig/slik at det går an å forstå meg.  Ingen fra nord, sør eller andre plasser på vestlandet har problemer med å forstå meg. Det blir litt som amerikanere som reiser til utlandet og forventer at alle de treffer på skal snakke engelsk.

Dette er jo o det store og hele et lite problem for meg i hverdagen. Men den er et symptom som flere av oss i distriktene er lei. At folk fra østlandet har liten til ingen forståelse for hvordan resten av Norges befolkning lever. Alt handler om hva som skjer på østlandet, og alt skal innrettes dem.

Dette er selvfølgelig grove generaliseringer, og må ikke tas som sannhet for hele alle østlendinger.

Og ja vi vet det finnes forskjellige dialekter på østlandet. Vi er eksperter på dialekter. Visste du at det finnes store dialektforskjeller i Vestland fylke?

Anonymkode: a7d78...281

Ja det viste jeg faktisk. Og jeg har faktisk ingen problemer med å verken forstå eller høre forskjell på de fleste av dem heller, selv om jeg har vokst opp i Bærum.  Rart det ser altså 

Anonymkode: 0c86e...b2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I jobben min snakker jeg mye i telefonen med folk fra hele landet. Jeg er selv vestlending. Jeg har svært lite problemer med å forstå alle de mangfoldige dialektene som finnes. Kanskje fordi jeg har dialekt selv?

Og 80% av gangene jeg snakker med østlendinger blir jeg bedt om å snakke normalt/norsk/skikkelig/slik at det går an å forstå meg.  Ingen fra nord, sør eller andre plasser på vestlandet har problemer med å forstå meg. Det blir litt som amerikanere som reiser til utlandet og forventer at alle de treffer på skal snakke engelsk.

Dette er jo o det store og hele et lite problem for meg i hverdagen. Men den er et symptom som flere av oss i distriktene er lei. At folk fra østlandet har liten til ingen forståelse for hvordan resten av Norges befolkning lever. Alt handler om hva som skjer på østlandet, og alt skal innrettes dem.

Dette er selvfølgelig grove generaliseringer, og må ikke tas som sannhet for hele alle østlendinger.

Og ja vi vet det finnes forskjellige dialekter på østlandet. Vi er eksperter på dialekter. Visste du at det finnes store dialektforskjeller i Vestland fylke?

Anonymkode: a7d78...281

Ts her. Nå har jeg vokst opp på vestlandet og farssiden er fra Vestlandet. Morsiden er fra fjellbygdene på Østlandet. Så har god kjennskap til dialekter og har skrevet nynorsk hele livet da jeg bare har bodd i nynorskkommune på Østlandet og Vestlandet. 

Grunnen til at jeg prater så fint bymål fra østlandet er at mange av de på morssiden har lagt om pga dialekten de prater er uforståelig for mange. Faren min prater vestlandsdialekt men måtte legge om pga jobb på Østlandet. Og mamma la om fra sin østlandsdialekt fra fjellbygda til pen bymålsdialekt på Østlandet. 

Jeg tenker at du har møtt på de som kommer fra byene på Østlandet, spesielt Oslo og Akershus, som ikke har noe kjennskap til dialekter og ikke har slekt som kommer fra andre steder i landet. 

Anonymkode: 37743...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kommer fra vestlandet og bor i Oslo, så jeg hater åpenbart ikke østlendinger. Men jeg hører rett og slett ikke forskjell på ulike østlandsdialekter i det hele tatt, alt høres bare "bokmål" ut for meg, enten man er fra Oslo, Sarpsborg, Halden, Porsgrunn eller Elverum.

Alle i Oslo tror jeg er fra Bergen da, når jeg egentlig kommer fra en plass sør for Stavanger med mer Stavanger-dialekt, så østlendinger er ikke så mye bedre på å identifisere dialekter virker det som.

Anonymkode: eadfc...8ac

Oslo og byene rundt Oslo prater ganske likt, men det er små forskjeller. Østfoldialekt er ganske utpreget, men de fleste legger om til penere mål når de drar til byen. 

Østlandet er stort. Om du drar til f.eks Østerdalen, Gudbrandsdalen, Valdres, Hallingdal, Telemark så vil du få ganske utpregede dialketer som kan være vanskelig å forstå. Det er lett for meg som er vant til disse dialektene, men for de som ikke har hørt de før er det ganske uforståelig. Derfor legger de om til pent bymål for å bli forstått. 

Så på nyhetene om det drapet på Vinstra i Gudbrandsdalen f.eks. Da pratet politiet pent bymål, men jeg kunne høre en svak dialekt der. Hadde de pratet døl ville de fleste ikke forstått noe. 

Anonymkode: 37743...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Huff så trasig. Kan det være omgivelsene dine er litt ræv? 

Vestlending her som bor på Østlandet. Har opplevd ikke eksakt det samme som deg, men har fått smake litt på kulturforskjellene. Jeg er litt mer "rett ut", men på en høflig måte. Mens her jeg bor skal det være så glatt og overfladisk. 

Beklager på vegne av vestlendinger hvis du har opplevd noe negativt bare fordi du snakker annerledes. Vær stolt av den du er og behold din østlandsk dialekt. Noen folk er bare litt ræv. Be de ta seg en bolle 😆

Anonymkode: 600c3...d8a

Jeg var vel litt uheldig pga jeg pratet pen bymål fra østlandet. Også var jeg ganske ung og sårbar også. Måtte gå igjennom mye fra jeg var 10-20 år. Bor på Østlandet nå. 

Hadde jeg pratet min egentlige dialekt fra østlandet ville ingen forstått noe. 

Anonymkode: 37743...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke, det bare er sånn. I nord er det kanskje misunnelse fra gammelt, da ble jo også nordlendinger diskriminert på Østlandet. Ellers vet jeg bare ikke. 

Men ble de diskriminert på hele Østlandet? Det var vel mest i byene der man måtte prate pent? 

Ellers på Østlandet prater de forskjellige dialekter, og også disse måtte legge om til pent bymål da de var i byen. 

Anonymkode: 37743...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg merket mye av det da jeg flytta til Bergen som 20-åring. Jeg er fra skikkelig bondelandet i innlandet, men har ikke en veldig bred dialekt (ikke som Oslomål i det hele tatt, men det hørtes tydeligvis sånn ut), og særlig bergenserne fra byen trodde automatisk at a) jeg var fra Oslo, b) jeg så ned på Bergen som by, c) Så ned på bergensere og vestlendinger generelt, d) jeg trodde jeg var noe, arrogant og overlegen. Sannheten var e) Jeg syns Bergen var fantastisk, en storby, og jeg misunte jo de som faktisk var derfra og følte meg skikkelig bondeknøl selv. Også hadde vi jo den f): At jeg sikkert kjente ethvert menneske som er fra Moss, eller Gudbrandsdalen, eller Bærum, eller Tønsberg....Jeg snakka jo likt som dem.... 

Anonymkode: c2735...e00

Er ekstremt stor forskjell på f.eks Gudbrandsdølsdialekt og Østfolddialekt og pen bymål. Hahaha. 

Noen tror jo at man prater bare én dialekt på Østlandet. 

Anonymkode: 37743...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er opprinnelig østlending og mannen min vestlending, og opplever det mer motsatt. Mye kommentarer om at han må snakke "rett" og at han som kommer fra landet ikke vet noe som helst om verden. Mest sjokkert ble jeg i starten da jeg fikk kommentarer fra folk om at det var overraskende at jeg fant meg en fra der folk har sex med dyr, og at de regnet meg jeg skulle finne meg en bygutt. Det at han er fra Bergen og har mastergrad fra USA var vist ikke nok bygutt for dem. 

Det er selvsagt litt kommentarer fra vestlendinger og ellers i landet om østlendinger, men dette er mer rettet mot politikk og oss som gruppe, og aldri på personnivå. Og mye av kommentarene kan man også skjønne. For eksempel er det helt forståelig at de har avsmak på at folk i Oslo skal mene, og ofte også bestemme, noe som de egentlig ikke har grunnlag for å bestemme noe om. I tillegg ler de selvsagt også litt av oss når vi snakker om krise med 2cm snø, liten storm eller de gangene det er buss for tog. Ja, de ser litt "ned" på oss iblant, men kun som en generell gruppe. Ulike deler av landet ulikt. Vi ler når mor på 60 fra Vestlandet sliter med å forstå bussystemet i Oslo, og de ler av oss når vi blir over oss av begeistring når vi ser en ku eller et fjell.  

Anonymkode: 26feb...5d0

Ja, men jeg liker ikke at man tar alle under én kam. Jeg kommer fra en gård oppi fjellbygda på Østlandet hvor vi prater bred dialekt, men vi legger om til pen bymål når vi prater med folk som ikke forstår dialekt. Så dømmer folk meg pga at jeg prater pent. Kanskje jeg skal bare prate dialekta mi når jeg er på vestlandet, så får de si hæ til alt jeg sier. 

Syns det er dumme folk som generaliserer mannen din. Drøyt å at folk fra Vestlandet har sex med dyr... 

Anonymkode: 37743...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert og jobbet med mange østlendinger, og de har aldri sagt at de har hatt negative opplevelser. Men jeg har venner på østlandet som har fått stygge kommentarer fordi de kommer fra Vestlandet. En venninne fikk kjeft av en fremmed i Oslo fordi hun snakket bergensk i telefonen.
Jeg vet ikke om andre ligger merke til ulike dialekter på Østlandet, men jeg gjør det. Jeg kan ikke si hvor de er fra, men jeg kan høre forskjellene. 

Endret av Chiyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke bare ulike dialekter på østlandet, det er ulike måter å snakke på innad i Oslo. Vi høres ikke like ut alle sammen her. 

(Og ja- jeg som har bodd i Oslo hele livet klarer faktisk å høre stor forskjell på ulike vestlandsdialekter). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2021 den 15.19):

I jobben min snakker jeg mye i telefonen med folk fra hele landet. Jeg er selv vestlending. Jeg har svært lite problemer med å forstå alle de mangfoldige dialektene som finnes. Kanskje fordi jeg har dialekt selv?

Og 80% av gangene jeg snakker med østlendinger blir jeg bedt om å snakke normalt/norsk/skikkelig/slik at det går an å forstå meg.  Ingen fra nord, sør eller andre plasser på vestlandet har problemer med å forstå meg. Det blir litt som amerikanere som reiser til utlandet og forventer at alle de treffer på skal snakke engelsk.

Dette er jo o det store og hele et lite problem for meg i hverdagen. Men den er et symptom som flere av oss i distriktene er lei. At folk fra østlandet har liten til ingen forståelse for hvordan resten av Norges befolkning lever. Alt handler om hva som skjer på østlandet, og alt skal innrettes dem.

Dette er selvfølgelig grove generaliseringer, og må ikke tas som sannhet for hele alle østlendinger.

Og ja vi vet det finnes forskjellige dialekter på østlandet. Vi er eksperter på dialekter. Visste du at det finnes store dialektforskjeller i Vestland fylke?

Anonymkode: a7d78...281

Men akkurat hvordan tror du det har seg at nordlendingene forstår deg - tror du de, i motsetning til østlendingene, bruker fritid på å lære seg forskjellige dialekter fordi de er mindre navlebeskuende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, jeg hater ikke østlendinger (er vestlending), men jeg synes de har ufattelig dårlig humor. Hvordan kan noen le av Linn Skåber, Thomas og Harald eller Tusvik og Tønne? Vestlandshumor er tusen ganger bedre, den er skarpere og dyrker den gode, tørrvittige replikken. På Østlandet ler man av gummitryner eller vulgære utsagn, det er ikke humor slik jeg ser det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er østlending og bor på vestlandet, og kan ikke si at jeg har merket at folk her hater meg. 

Anonymkode: 3e4bb...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vestlending og har blant annet studert på et universitet i Bergen som tiltrekker seg mye østlendinger. Beklager, men inntrykket er at østlendinger generelt ser ned på de som ikke er fra Oslo området Og dette merker selvfølgelig vi som ikke er fra oslo og legger således østlendinger for hat. Bare det med at de ikke forstår dialekter feks føler jeg handler mye om vilje, men de ønsker ikke forstår vestlendinger/nordlendinger osv.

Anonymkode: 5dd41...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er vestlending og har blant annet studert på et universitet i Bergen som tiltrekker seg mye østlendinger. Beklager, men inntrykket er at østlendinger generelt ser ned på de som ikke er fra Oslo området Og dette merker selvfølgelig vi som ikke er fra oslo og legger således østlendinger for hat. Bare det med at de ikke forstår dialekter feks føler jeg handler mye om vilje, men de ønsker ikke forstår vestlendinger/nordlendinger osv.

Anonymkode: 5dd41...d56

Det der stemmer jo ikke. 

Jeg har ingen østlandske venner som ikke klarer å skille dialekter fra hverandre eller plassere hvor i landet folk kommer fra. Det der tror jeg bare er noe folk antar. Eller så har de kanskje møtt 3 som er sånn, og derav er plutselig alle sånn. 

Jeg har ingen problemer med dialekter, men jeg kan jo ikke hvert eneste enkelt ord på alle dialekter så hvis noen bruker en setning med 5 ulike veldig lokale dialektuttrykk vil jeg naturligvis ikke vite hva det betyr. Det er ganske mange dialekter i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...