Gå til innhold

Hater alle vestlendinger alle østlendinger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hater alle vestlendinger alle fra østlandet? Og tror alle vestlendinger at Oslo er hele østlandet og at vi prater bare én dialekt på østlandet? 

Har opplevd mye drit helt siden jeg flyttet til vestlandet som 10-åring. De voksne kunne være veldig slemme mot meg pga jeg pratet så fint...men jeg kommer ikke fra Oslo. Føler jeg ble dømt med en gang jeg åpent kjeften. 

Anonymkode: 37743...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og alle på Mysen hater folk fra Skjeberg.

Anonymkode: edc45...24f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle :) Jeg kjenner mange hyggelige østlendinger.

Anonymkode: 99218...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Alle vestlendinger hater alle østlendinger.

Som man spør får man svar.

Anonymkode: b4034...798

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altsååååå..... 🙄

 

Håper da virkelig ikke alle vestlendinger hater alle østlendinger for i så fall har forloveden min og hele svigerfamilien latet som at de har likt meg de siste 8 årene. For ikke å glemme mange av mine nærmeste venner og kollegaer..

Anonymkode: 0c86e...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel bare meg som har vært veldig uheldig og møtt på fordomsfulle doutchbags... 

Anonymkode: 37743...175

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror både sør, vest og nordlendinger flest misliker østlendinger. Å hate er kanskje å ta for hardt i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (1 minutt siden):

Jeg tror både sør, vest og nordlendinger flest misliker østlendinger. Å hate er kanskje å ta for hardt i. 

Men hvorfor gjør de det? 

Anonymkode: 37743...175

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I jobben min snakker jeg mye i telefonen med folk fra hele landet. Jeg er selv vestlending. Jeg har svært lite problemer med å forstå alle de mangfoldige dialektene som finnes. Kanskje fordi jeg har dialekt selv?

Og 80% av gangene jeg snakker med østlendinger blir jeg bedt om å snakke normalt/norsk/skikkelig/slik at det går an å forstå meg.  Ingen fra nord, sør eller andre plasser på vestlandet har problemer med å forstå meg. Det blir litt som amerikanere som reiser til utlandet og forventer at alle de treffer på skal snakke engelsk.

Dette er jo o det store og hele et lite problem for meg i hverdagen. Men den er et symptom som flere av oss i distriktene er lei. At folk fra østlandet har liten til ingen forståelse for hvordan resten av Norges befolkning lever. Alt handler om hva som skjer på østlandet, og alt skal innrettes dem.

Dette er selvfølgelig grove generaliseringer, og må ikke tas som sannhet for hele alle østlendinger.

Og ja vi vet det finnes forskjellige dialekter på østlandet. Vi er eksperter på dialekter. Visste du at det finnes store dialektforskjeller i Vestland fylke?

Anonymkode: a7d78...281

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som østlending på oljeplattformer får man høre mye rart. 😅 Det finnes folk som oppriktig mener at alle østlendinger bare sitter og drikker kaffe latte og snylter på Vestlandets oljerikdom hele dagen. De bare antar at jeg er fra Oslo når jeg egentlig er gårdsjente oppvokst timesvis derfra. Men de aller fleste er helt normale og trivelige 😄

Anonymkode: d774f...cdf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun bærumsosser og frognerfruer. Vanlige østlendinger med føttene planta på jorden er det få som har noe imot 

Anonymkode: 0b3b0...5ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er større problemer mellom sunnmøringer og romsdalinger 😱

Anonymkode: c48b8...ed3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer fra vestlandet og bor i Oslo, så jeg hater åpenbart ikke østlendinger. Men jeg hører rett og slett ikke forskjell på ulike østlandsdialekter i det hele tatt, alt høres bare "bokmål" ut for meg, enten man er fra Oslo, Sarpsborg, Halden, Porsgrunn eller Elverum.

Alle i Oslo tror jeg er fra Bergen da, når jeg egentlig kommer fra en plass sør for Stavanger med mer Stavanger-dialekt, så østlendinger er ikke så mye bedre på å identifisere dialekter virker det som.

Anonymkode: eadfc...8ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så trasig. Kan det være omgivelsene dine er litt ræv? 

Vestlending her som bor på Østlandet. Har opplevd ikke eksakt det samme som deg, men har fått smake litt på kulturforskjellene. Jeg er litt mer "rett ut", men på en høflig måte. Mens her jeg bor skal det være så glatt og overfladisk. 

Beklager på vegne av vestlendinger hvis du har opplevd noe negativt bare fordi du snakker annerledes. Vær stolt av den du er og behold din østlandsk dialekt. Noen folk er bare litt ræv. Be de ta seg en bolle 😆

Anonymkode: 600c3...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvorfor gjør de det? 

Anonymkode: 37743...175

Jeg vet ikke, det bare er sånn. I nord er det kanskje misunnelse fra gammelt, da ble jo også nordlendinger diskriminert på Østlandet. Ellers vet jeg bare ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har opplevd litt det samme som Ts. Er selv fra Østlandet (Telemark) og har flyttet nå til Bergen. Har møtt bergensere som sa rett ut til meg at de ikke liker østlendinger fordi de syntes de er overfladiske, fordomsfulle (??) inneslutta og selvopptatte. Var litt sjokk for meg å bli møtt av så fordomsfulle (kan nesten kalle det østlandsrasistiske) holdninger av enkelte. Tror ikke de tenkte noe over at de sa det til en østlending, var bare vanlig prat liksom.. 

Må legge til at dette er kun noen få episoder. Den store delen av bergensere har ikke disse holdningene (hvertfall ikke noe jeg har merket) 

Endret av mlifjeld
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket mye av det da jeg flytta til Bergen som 20-åring. Jeg er fra skikkelig bondelandet i innlandet, men har ikke en veldig bred dialekt (ikke som Oslomål i det hele tatt, men det hørtes tydeligvis sånn ut), og særlig bergenserne fra byen trodde automatisk at a) jeg var fra Oslo, b) jeg så ned på Bergen som by, c) Så ned på bergensere og vestlendinger generelt, d) jeg trodde jeg var noe, arrogant og overlegen. Sannheten var e) Jeg syns Bergen var fantastisk, en storby, og jeg misunte jo de som faktisk var derfra og følte meg skikkelig bondeknøl selv. Også hadde vi jo den f): At jeg sikkert kjente ethvert menneske som er fra Moss, eller Gudbrandsdalen, eller Bærum, eller Tønsberg....Jeg snakka jo likt som dem.... 

Anonymkode: c2735...e00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opprinnelig østlending og mannen min vestlending, og opplever det mer motsatt. Mye kommentarer om at han må snakke "rett" og at han som kommer fra landet ikke vet noe som helst om verden. Mest sjokkert ble jeg i starten da jeg fikk kommentarer fra folk om at det var overraskende at jeg fant meg en fra der folk har sex med dyr, og at de regnet meg jeg skulle finne meg en bygutt. Det at han er fra Bergen og har mastergrad fra USA var vist ikke nok bygutt for dem. 

Det er selvsagt litt kommentarer fra vestlendinger og ellers i landet om østlendinger, men dette er mer rettet mot politikk og oss som gruppe, og aldri på personnivå. Og mye av kommentarene kan man også skjønne. For eksempel er det helt forståelig at de har avsmak på at folk i Oslo skal mene, og ofte også bestemme, noe som de egentlig ikke har grunnlag for å bestemme noe om. I tillegg ler de selvsagt også litt av oss når vi snakker om krise med 2cm snø, liten storm eller de gangene det er buss for tog. Ja, de ser litt "ned" på oss iblant, men kun som en generell gruppe. Ulike deler av landet ulikt. Vi ler når mor på 60 fra Vestlandet sliter med å forstå bussystemet i Oslo, og de ler av oss når vi blir over oss av begeistring når vi ser en ku eller et fjell.  

Anonymkode: 26feb...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...