Gå til innhold

Rasistisk motivert mobbesak i Lillesand


Gjest Freakingawesome

Anbefalte innlegg

Ann Mo skrev (31 minutter siden):

Jeg tenker også at det ikke er forskjell ovenfor offeret, om det er rasistisk motivert eller ikke (så lenge dette ikke utløser mindre eller mere støtte fra omverdenen). Mobbing er svært farlig uansett. Det ødelegger selvfølelsen, tryggheten og identiteten i offeret, og skaper frykt, depresjon, eksklusjon fra andre, utrygghet ovenfor andre mennesker og mere. Jeg ser svært alvorlig på mobbing, og mener dette må stanses umiddelbart med de ressurser det kreves. Det er så farlig og ødeleggende for ofrene. 

Men jeg tenker at om det er rasistisk motivert mobbing, så er dette et ytterligere ekstra problem hvor det ligger farlige rasistiske holdninger hos en mindre eller større gruppe, som sannsynlig var årsaken til at disse jentene ble angrepet i sin hverdag. Dersom det var tilfelle, så medfører det risiko for skade på flere andre mørkhudede fremover dersom disse holdningene ikke blir tatt tak i og endret. Rasisme er farlig i seg selv mot de som tilhører gruppen som blir rasistisk angrepet. (Slik som mobbing er farlig mot de mer tilfeldige ofrene som blir utsatt for det.) 

Hittil har vi ingen bevis for at det var rasistisk motivert mobbing. Men vi vet at antirasismeaktører kan være farlige og voldelige aktører, og at påstander om at noen er rasister kan gjøre at vedkommende mister stillinger, verv, blir utestengt og utsatt for farlig vold. Vi vet også at fremmede voksne fra andre deler av Norge har fremsatt trusler mot disse barna som er blitt identifisert på Internett og fremstilt som rasister offentlig ovenfor både egen by og land. Og vi vet at de som blir identifisert og lagt ut om i saken her, er barn. 

Jeg vet ikke hva som er sant om alt hva som har forløpt frem og tilbake mellom partene i akkurat saken her. Og det tviler jeg på at andre her har oversikt på heller. Det sto noe om slag og kommentarer begge veier, men vi vet ingenting om det er overveiende større urettferdig behandling som har hovedsakelig gått én vei, eller om det har gått vært to sider med skyld, i denne saken her. Derfor synes jeg vi skal være forsiktige med å dømme, hetse og påstå hvordan disse identifiserte barna har vært rasistisk motiverte mobbere og definere hvilken grad av skyld de har. For det vi sitter å nyter en god diskusjon med her, med de påstander vi fremmer ut på nett om disse barna, har konsekvenser for de i deres virkelige liv.

Til og med UNICEF er sjokkert over hvordan så mange voksne mennesker har bidratt på internett til å legge ut barnas identifikasjon og bosted, kommet med trusler og kommet med påstander om barna på Internett. Det er farlig. 

 

Følger deg langt på vei, og enig i at vi vet for lite. Men det er også viktig å ikke gjøre dette til en bothside-ism greie før man kjenner årsak-virkning-forholdet. Ser over at noen skriver at jentene kalte noen etnisk norske for hvite horer. Da jeg ble mobbet kalte jeg en gang den ene mobberen for en feit gris. Det forandret overhodet ikke maktforholdet og gjorde ikke meg til en likeverdig aktør - jeg forsøkte å beskytte meg selv og å ta igjen. Som publikum blir vi bare vitner til hva mediene skriver, så jeg er enig i at man som leser ikke bør felle noen dom i saken. Mobbesaken er grotesk slik den har kommet frem av mediene, og etterspillet på sosiale medier likeså. Men oppførselen til de det er snakk om er likevel rasistisk, uten at jeg påstår at mobbingen er rasistisk motivert, eller at de er rasister. Hvis noen hetser meg fordi de ikke liker meg, men hetsen tar form av sexisme, så er oppførselen deres likevel sexistisk. Hvis jeg misliker en fyr og min hets av ham består i at jeg slenger dritt om menn, så er min hets preget av misandri, uansett hva utgangspunktet for hetsen er. Likevel tror jeg vi er forholdsvis enige.

Endret av Lava Anne
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lava Anne skrev (2 minutter siden):

Følger deg langt på vei, og enig i at vi vet for lite. Men det er også viktig å ikke gjøre dette til en bothside-ism greie før man kjenner årsak-virkning-forholdet. Ser over at noen skriver at jentene kalte noen etnisk norske for hvite horer. Da jeg ble mobbet kalte jeg en gang den ene mobberen for en feit gris. Det forandret overhodet ikke maktforholdet og gjorde ikke meg til en likeverdig aktør - jeg forsøkte å beskytte meg selv og å ta igjen. Som publikum blir vi bare vitner til hva mediene skriver, så jeg er enig i at man som leser ikke bør felle noen dom i saken. Mobbesaken er grotesk, og etterspillet på sosiale medier likeså. Men oppførselen deres er rasistisk, uten at jeg påstår at mobbingen er rasistisk motivert, eller at de er rasister. Hvis noen hetser meg fordi de ikke liker meg, men hetsen tar form av sexisme, så er oppførselen deres likevel sexistisk. Hvis jeg misliker en fyr og min hets av ham består i at jeg slenger dritt om menn, så er min hets preget av misandri, uansett hva utgangspunktet for hetsen er. Likevel tror jeg vi er forholdsvis enige.

Ja, jeg er enig med deg i at dersom noen ytrer rasistiske kommentarer så er dette rasistisk. (Og at dette bør tas tak i) 

Men jeg mener det er et helt annet og større gruppeproblem, dersom det foregår rasistisk motivert mobbing. Tilfeldige kommentarer om det som er mulig å angripe er én ting, men å jakte på mennesker med annen bakgrunn for å angripe disse, stiller saken i et helt annet lys. Det fortjener større omtale offentlig for å stanse det som er et samfunnsproblem som må irettesettes. 

Jeg er også enig i at det trenger ikke nødvendigvis å bety stort i saken om slag og kommentarer har gått begge veier. For det sier ingenting om styrkeforholdet mellom partene som er involvert, og heller ikke noe om agendaen til de ulike partene. Det kan være at offerets kommentar og slag er kun endel av nødvendig selvhevdelse som forsvar og beskyttelse mot vold og angrep. Og det kan være offeret er mer likeverdig aktør med å selv ha vært like trakasserende og ute etter de som er identifisert som mobbere her. Poenget mitt om dette var at vi vet ikke hva som har vært historien her, fordi vi har ikke vært der. 

På samme måte så vet vi heller ikke hvor mye disse rasistiske utsagnene som er ytret betyr. Det kan ha vært omfattende og bakgrunnen for hetsen, men det kan også ha vært noen tilfeldige dårlige slengkommentarer som ikke har vært organiserte og satt i system. 

Som voksne så bør vi være forsiktige med å dømme de involverte da vi ikke har vært der. Men det vi kan gjøre er å ta et ståsted mot både mobbing, rasistiske kommentarer, og rasistisk motivert mobbing. Og kreve debatt om dette og kreve at aktører med ansvar setter inn nødvendige ressurser for å stanse og forhindre at slikt oppstår. 

Men ikke dømme barn offentlig, som også er blitt identifisert. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. Jeg tror jeg og @Lava Anne er enige i alt dette. Skriver inn synspunktene vedrørende de ulike delene, for å la leserne av tråden få ta del i hver av perspektivene. Det vil nok kunne bety mye hvilken utvikling nettdebattene tar når det gjelder identifiserbare barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Crocs_
Snurrepurre skrev (2 timer siden):

Jeg blir uvel av voksne mennesker som opplever skadefryd over at 15åringer mottar grove trusler og hets fra voksne mennesker. Det er noe sykt over det, spør du meg. Man kan iallfall ikke heve seg over mobberne når man selv sitter og godter seg over sånn - som voksen! 

Lillesand har innvilget en halv mill for å forebygge mobbing i lys av saken, så dette blir bra for samtlige ungdommer i kommunen. 

Og jeg blir uvel når jeg ser hva de som mobbet har skrevet til mobbeofrene, og diskuterer hvordan de skal angripe henne med en stol og at de faktisk blir truet med en kniv. Ingen av delene er riktig så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrepurre skrev (14 timer siden):

Det er feil. Kommunen har uttalt at de trodde saken var løst etter forrige runde med barnevernet, politi/konfliktråd og skole som var involvert. Hendelsene på bussen kom et halvt år senere. 

Hendelsene bagatelliseres ikke, men de mindreårige som henges ut er nå også blitt ofre. Hvilken sak som er mest belastende kan ingen av oss uttale oss om - men begge parter har noe å anmelde og er fornærmede. Hadde de holdt seg for gode til å drive med hevnaksjon så kanskje de hadde unngått å måtte dele offerrollen.. 


Det er lett å uttale seg hvilken sak som er mest belastende, og det er jentene som har levde med mobbing og vold mot seg på 2 år👀🙄. Kommunen har ikke gjort en dritt. Disse jentene måtte gå med voksne i frimunitte og ta taxi hjem fordi de følte seg ikke trygg på skolen. Rektoren også meldte moren til barnevernet pga hennes reaksjonen til barnet hennes blitt banket opp. 
Ser ut som kommunen legger mye arbeid på hvordan de såkalte "stakkars mobberne" har blitt utsatt/"hengt" på nettet, men de har ikke sagt et ord om hvordan ofrene føler seg eller veien videre for å hjelpe dem. Kan ikke si at jeg er overrasket fordi denne rasisme er større enn disse ungene. Mobberne er fra ressurse sterke familie så det forklarer godt hvorfor denne familien står og har stått alene mot bøllene og deres tilhengere.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

moon_child skrev (9 minutter siden):


Det er lett å uttale seg hvilken sak som er mest belastende, og det er jentene som har levde med mobbing og vold mot seg på 2 år👀🙄. Kommunen har ikke gjort en dritt. Disse jentene måtte gå med voksne i frimunitte og ta taxi hjem fordi de følte seg ikke trygg på skolen. Rektoren også meldte moren til barnevernet pga hennes reaksjonen til barnet hennes blitt banket opp. 
Ser ut som kommunen legger mye arbeid på hvordan de såkalte "stakkars mobberne" har blitt utsatt/"hengt" på nettet, men de har ikke sagt et ord om hvordan ofrene føler seg eller veien videre for å hjelpe dem. Kan ikke si at jeg er overrasket fordi denne rasisme er større enn disse ungene. Mobberne er fra ressurse sterke familie så det forklarer godt hvorfor denne familien står og har stått alene mot bøllene og deres tilhengere.

 

Høres ut som du er et familiemedlem, eller i nær relasjon til disse jentene. (Ettersom du har informasjon om saken som ikke er offentlig). Da klarer du dessverre ikke å se dette objektivt. 

Jeg kjenner ikke noen av sidene utover det som står i media - men ser likevel at det som er gjort mot mobberne potensielt er minst like belastende. De blir lynsjet av voksne mennesker - som også trakasserer foreldrene deres. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

_Crocs_ skrev (2 timer siden):

Og jeg blir uvel når jeg ser hva de som mobbet har skrevet til mobbeofrene, og diskuterer hvordan de skal angripe henne med en stol og at de faktisk blir truet med en kniv. Ingen av delene er riktig så klart.

Så fordi du blir uvel av saken (som de fleste med moderat mengde empati gjør) - så føler du det er berettighet å godte deg over urett gjort mot andre barn, og deres nærmeste? Spesielt.  

Du skjønner at sånne holdninger ikke hører hjemme i et moderne samfunn? Å godte seg over hevn mot barn som har gjort noe galt? 
Men for all del, det er jo noen som syntes det er deilig å tenke på at naboungen får smake beltet etter å tråkket i bedet deres for 10ende gang. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrepurre skrev (7 minutter siden):

Høres ut som du er et familiemedlem, eller i nær relasjon til disse jentene. (Ettersom du har informasjon om saken som ikke er offentlig). Da klarer du dessverre ikke å se dette objektivt. 

Jeg kjenner ikke noen av sidene utover det som står i media - men ser likevel at det som er gjort mot mobberne potensielt er minst like belastende. De blir lynsjet av voksne mennesker - som også trakasserer foreldrene deres. 

Vel, det er ingen konkurranse og det er ingen vits i å diskutere på denne måten. Det handler ikke om å dele noen som helst posisjon. Er man en mobber, skal man virkelig få passet sitt påskrevet (av riktige autoriteter), men man skal selvfølgelig ikke oppleve hets fra masse folk man ikke kjenner til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (Akkurat nå):

Vel, det er ingen konkurranse og det er ingen vits i å diskutere på denne måten. Det handler ikke om å dele noen som helst posisjon. Er man en mobber, skal man virkelig få passet sitt påskrevet (av riktige autoriteter), men man skal selvfølgelig ikke oppleve hets fra masse folk man ikke kjenner til.

Nei, det er ingen konkurranse - men det må likevel anerkjennes at det i kjølvannet av dette er påført enorme belastninger for begge parter.

Hadde familien til jentene holdt seg for gode til å henge ut mindreårige, så hadde de nok fått mye mer sympati og en helt annen vinkling på saken.

Nå er dette for øvrig et diskusjonsforum, og det er viktig at hele saken blir belyst i en slik tråd. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrepurre skrev (13 minutter siden):

Høres ut som du er et familiemedlem, eller i nær relasjon til disse jentene. (Ettersom du har informasjon om saken som ikke er offentlig). Da klarer du dessverre ikke å se dette objektivt. 

Jeg kjenner ikke noen av sidene utover det som står i media - men ser likevel at det som er gjort mot mobberne potensielt er minst like belastende. De blir lynsjet av voksne mennesker - som også trakasserer foreldrene deres. 

Jeg er ikke familiemedlem eller kjenner noen av de involverte i saken.  Hvilken informasjon sa jeg som ikke er offentlig? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Crocs_
Snurrepurre skrev (5 minutter siden):

Så fordi du blir uvel av saken (som de fleste med moderat mengde empati gjør) - så føler du det er berettighet å godte deg over urett gjort mot andre barn, og deres nærmeste? Spesielt.  

Du skjønner at sånne holdninger ikke hører hjemme i et moderne samfunn? Å godte seg over hevn mot barn som har gjort noe galt? 
Men for all del, det er jo noen som syntes det er deilig å tenke på at naboungen får smake beltet etter å tråkket i bedet deres for 10ende gang. 

Er det noen som faktisk har utført disse truslene da? For det har mobberne. Jeg synes ikke det er spesielt dumt at mobberne får smake litt på sin egen medisin egentlig, selv om det selvfølgelig skulle skjedd på en rett måte og at voksne skal holde seg for god til å komme med trusler så klart. Men jeg er ikke for at det faktisk skal skje noe vondt med disse ungdommene, nei. Mobberne er slik jeg forstår det rundt 15 år og vet nok godt at det de har gjort er veldig galt, og nå får de møte motstand fra samfunnet, når dette har fått pågått så alt for lenge.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrepurre skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ingen konkurranse - men det må likevel anerkjennes at det i kjølvannet av dette er påført enorme belastninger for begge parter.

Hadde familien til jentene holdt seg for gode til å henge ut mindreårige, så hadde de nok fått mye mer sympati og en helt annen vinkling på saken.

Nå er dette for øvrig et diskusjonsforum, og det er viktig at hele saken blir belyst i en slik tråd. 

Joda, men man trenger ikke engang komme inn på det, på en slik måte. Det er det som er så irriterende. Selvfølgelig er det fucka å synes det er digg at voksne mennesker hetser barn de ikke kjenner, men jeg er så dritlei av at man ikke skiller saker fra hverandre, men setter dem ved siden av hverandre og måler noe som ikke bør måles, og ikke kan måles. Her snakkes vi om to ulike erfaringer, som fint kan snakkes om hver for seg, uten å ta noe som helst mål av hvem som opplever mest belastning. Og man kan heller ikke regne med at alle skal være strategiske og sitte å regne på hva som gir dem mest sympati. Mennesker generelt er mer impulsive enn de er så kyniske - gudskjelov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Crocs_ skrev (3 minutter siden):

Er det noen som faktisk har utført disse truslene da? For det har mobberne. Jeg synes ikke det er spesielt dumt at mobberne får smake litt på sin egen medisin egentlig, selv om det selvfølgelig skulle skjedd på en rett måte og at voksne skal holde seg for god til å komme med trusler så klart. Men jeg er ikke for at det faktisk skal skje noe vondt med disse ungdommene, nei. Mobberne er slik jeg forstår det rundt 15 år og vet nok godt at det de har gjort er veldig galt, og nå får de møte motstand fra samfunnet, når dette har fått pågått så alt for lenge.  

Dette her går det ikke an å diskutere med. Anbefaler at du leser innleggene mine igjen, og jobber med egne holdninger rettet mot barn og medmennesker. (Du kan iallfall ikke ha noe imot mobberne prinsipielt - for alt du vet, så har de bare «tatt igjen» 😉). 

takk for meg 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

altflyter skrev (15 timer siden):

Hvor har jeg unnskyld eller bagatellisert det jentene er blitt utsatt for? Jeg prøvde å være tydelig på at ut ifra det som er kommet fram, så er dette uholdbart. Samtidig har jeg levd lenge nok til å vite at en sak sjelden er så sort hvitt som den framstilles.

Handlinger skal ha konsekvenser, men selvjustis og uthenging av disse ungdommene som ikke har fått mulighet til å forklare sin side, gjør faktisk dem til ofre også. 
 

Det de har gjort er overhodet ikke akseptabelt, og de skal selvsagt ha sin straff når alle fakta er på bordet, men å henge barn ut på denne måten er ikke rett måte å gjøre det på.

Du sier det de har gjorde er overhode ikke greit men mener samtidig at forklaring fra deres side av saken kan på et eller enn måte rettferdiggjøre det de har utsatt for disse jentene. Saken er så sort hvitt som den fremstilles . De hadde sjanse for å vise fram "deres side av saken" men det beste de kom med var "datteren min har utenlandsk/afrikanske venner". Handlingen deres fikk aldri konsekvenser fordi de er beskyttet av alle. Vi bor i land der mobbere er beskyttet og har mer rettigheter enn mobbeofre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

moon_child skrev (16 timer siden):

Det vi ikke skal gjøre er å sette mobberne i offerrolle. Jentene som ble mobbet, slått og truet er også barn. De har blitt terrorisert i 2 år og er sikkert psykisk skadet for livet. De ble sviktet av skolen, politiet og barnevernet. Det jeg ikke kan forstå er hvordan mange av dere forsvarer og bagatelliserer rasismen og  psykisk terror denne familien har gått gjennom i de siste 2 årene. Uttalelsen fra faren sier veldig mye om hate og rasismen disse har ungene ytret seg. La oss ikke unnskylde deres rasisme. 

Alt jeg lest fra mobberne`s side er unnskyldninger og bortforklaringer på hvorfor de valgte å rasistisk trakassere dem og utøve grovt voldelige handlinger mot disse jentene. Uansett hvordan denne konflikten startet/utartet seg, vil det aldri være en grunn for disse mobberne å gjenge seg sammen for å rasistisk trakassere disse jentene. 

Jeg er helt enig med deg, denne saken er åpenbart rasistisk og det er hårreisende å se hvordan folk prøver å finne alle mulige unnskyldninger for mobbende/rasistisk oppførsel.

Ser at flere rundt forbi nevner at en sak har flere sider. Det er helt sant. En sak har alltid flere sider, men det som er kommet frem unnskylder ingenting som helst. Disse jentene har blitt sviktet på det groveste, av flere instanser, og nå ser vi også hvordan kommunen + foreldre prøver å dysse ned den mobbingen og rasismen som har foregått. Det var en stor gjeng mot 2-3 jenter? Det er IKKE OK i det hele tatt. Hele maktbalansen er så skjev atte hjelp. At det finnes flere sider av denne saken er egentlig ganske irrelevant når man ser dokumentasjon på de tingene som har skjedd. Det går virkelig ikke an å forsvare dette. Jeg er ikke for å navngi mobberne, men at de har det kjipt nå er ingenting annet enn velfortjent. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MonicaM skrev (16 timer siden):

Noen av dem var utenlandske og mørke i huden. Som sagt, dette kom frem før instagrammene deres samt navn ble fjernet/sladdet.

Det at mobberne var mørkhudet selv har 0 å si for om dette er rasisme eller ikke. I en del land er det vanlig at mørkhudede er rasistiske mot folk som ikke har den samme hudfargen som dem selv. Det finnes nyanser av hudfarger, og dessverre så skjer det rett som det er at mennesker som er mørke i huden undertrykker andre som er mørke i huden. 

Endret av clyde
læif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

moon_child skrev (4 timer siden):

Du sier det de har gjorde er overhode ikke greit men mener samtidig at forklaring fra deres side av saken kan på et eller enn måte rettferdiggjøre det de har utsatt for disse jentene. Saken er så sort hvitt som den fremstilles . De hadde sjanse for å vise fram "deres side av saken" men det beste de kom med var "datteren min har utenlandsk/afrikanske venner". Handlingen deres fikk aldri konsekvenser fordi de er beskyttet av alle. Vi bor i land der mobbere er beskyttet og har mer rettigheter enn mobbeofre.

1. Hvordan kan du vite at saken er så sort hvitt som den fremstilles? Ut ifra uttallelsene fra foreldrene til mobberne og fra rektor på skolen så er dette en feide som har gått begge veier. Hvilken info sitter du på som vi ikke har som viser at en ensidig framstilt sak garantert er den fulle og hele sannheten? 

2. Jeg har aldri sagt at handligene kan rettferdiggjøres. jeg har sagt at det kan hende det er mer til denne saken enn det vi har tilgang til av info og at vi derfor skal være forsiktig med å henge ut barn som ender opp med å motta trusler og blir redd for å forlate huset. Som voksne skal vi håndtere ting på en saklig måte, ikke synke til tenåringenes nivå, eller mener du at øye for øye, tann for tann er en fornuftig filosofi?

3. Du har åpenbart ikke lest all infoen fra den kanten, fordi det har blitt sagt mer enn at de har afrikanske venner (det er jeg enig med deg i er et latterlig argument). Husk at media framstiller saken fra det perspektivet som selger mest aviser/genererer mest klikk. 

4. At mobbere i for stor grad er beskyttet er jeg fult og helt enig med deg i, men at voksne folk henger ut og trakkasserer barn er ikke en god løsning på det problemet. 

Endret av altflyter
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (5 minutter siden):

En av foreldrene til ungdommene som blir anklaget for hetsen sier følgende:

– Selvfølgelig må det få konsekvenser hvis ungdommer er stygge mot hverandre. Men det er viktig å presisere at vi hele livet har tatt sterk avstand fra rasisme. Det er så utrolig trist å få stempel som rasist når man selv har minoritetsbakgrunn og er så sterkt imot rasisme.

—————

Flere av meldingsutvekslingene som TV 2 har sett, viser at også søstrene selv har sendt flere meldinger med rasistiske uttrykk tilbake.

Som «Jævla araber» og «Chingchong».

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (3 minutter siden):

«Etter en del tvil ble det til slutt viktig for oss i TV 2 å lage denne saken. Den er et viktig eksempel på hva som kan skje når innlegg på sosiale medier deles ukritisk - uten at fakta sjekkes eller at man vet begge sider av saken. Det handler også om voksnes ansvar - de har også delt og kommentert innlegget. Foreldre, lærere og andre voksne må snakke med unge om kildekritikk. I virkeligheten har en sak alltid to sider, sier Solbrække.»

Håper alle leser denne saken - her har de sjekket saken grundig, og kommet frem til at - jøss! Det finnes jo to sider her, og det er mye løgn og overdrivelse i innlegget på Facebook. Utrolig bra at det kommer frem 👏🏻

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...