Gå til innhold

Rasistisk motivert mobbesak i Lillesand


Gjest Freakingawesome

Anbefalte innlegg

Freakingawesome skrev (2 timer siden):

Kan godt være han lyver ja. Eller at han prøver å beskytte barnet sitt, et rasismestempel er litt sosialt selvmord, selv i den alderen jentungen hans er i. 

UAnsett hva som er grunnlaget for at faren velger gå ut i media burde han gåt tut med en ydmyk tilnerming dersom han i en setning sier "jeg erkjenner at min datter er en mobber" for så i neste å si "men meldingene om apekatter er ikke rasistisk altså" 

Det forvarer liksom nada - poenget mitt er mer at om jeg som mor får tilbakemeldinger om at mitt barn mobber er det mitt fordømte ansvar å først se på hvordan jeg selv snakker, reagerer og tilnermer meg, deretter et klinkeklart ansvar for å ta praten med mitt barn om at dette er ikke på noen måte OK og dette skal vi ikke ha noe av. Dersom alle foreldre og alle voksne har en tilnerming som egentlig går ut på at vi ikke aksepterer noen form for mobbing så lærer vi heller ikke ungene som vokser opp at mobbing er en ting. Holdningsendring starter alltid med oss selv - uansett om vi er involverte eller ikke. 

tunaen skrev (1 time siden):

Faren sier at datteren ikke er rasist, og har mange utenlandske venner. Nei, da så. Da er jo hele saken tydeligvis oppspinn.

selv utlenninger er rassister liksom så ja, jeg syns det hele er veldig spesielt av far her.. Man kan jo spørre seg hva han håpet oppnå bortsett fra å unnskylde datteren og å ta henne i forsvar. 

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Freakingawesome
Carrot skrev (1 minutt siden):

UAnsett hva som er grunnlaget for at faren velger gå ut i media burde han gåt tut med en ydmyk tilnerming dersom han i en setning sier "jeg erkjenner at min datter er en mobber" for så i neste å si "men meldingene om apekatter er ikke rasistisk altså" 

Det forvarer liksom nada - poenget mitt er mer at om jeg som mor får tilbakemeldinger om at mitt barn mobber er det mitt fordømte ansvar å først se på hvordan jeg selv snakker, reagerer og tilnermer meg, deretter et klinkeklart ansvar for å ta praten med mitt barn om at dette er ikke på noen måte OK og dette skal vi ikke ha noe av. Dersom alle foreldre og alle voksne har en tilnerming som egentlig går ut på at vi ikke aksepterer noen form for mobbing så lærer vi heller ikke ungene som vokser opp at mobbing er en ting. Holdningsendring starter alltid med oss selv - uansett om vi er involverte eller ikke. 

 

 

Vet ikke helt hvorfor du quota meg? Jeg er helt enig med deg. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freakingawesome skrev (1 minutt siden):

Vet ikke helt hvorfor du quota meg? Jeg er helt enig med deg. 🙂

fordi det var et oppfølgingssvar på det du skrev :) ikke noe annet.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av mobberne er jo tydeligvis 15 år gamle, altså over den kriminelle lavalder. Håper det vil få alvorlige konsekvenser for disse bøllene, at de driver å ødelegger andres liv på denne måten. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann Mo skrev (3 timer siden):

Tror det er greit å holde tunga rett i munnen. Eller sannhet til grunn. 

Vi vet ikke om det er «rasistisk motivert» mobbing. Det kan like gjerne være «mobbing», hvor rasistiske kommentarer er blitt brukt som et ledd i nedtrykking og hån, på lik linje som fedme eller annen «litt annerledeshet» kan bli brukt mot ofre for mobbing.

Det utgjør en stor forskjell. Fra hva vi leser i artikkelen så har flere av mobberne mange utenlandske venner, og mener de ikke er rasister ved å være i mot utlendinger grunnet deres bakgrunn. Men at de har oppført seg stygt og mobbende mot de involverte her. 

Heldigvis har kommunen tatt tak i det. Og vi har en kultur i Norge, om at det er nulltoleranse for rasistiske kommentarer. Slik at dette blir tatt tak i og hverken er godtatt offentlig eller sosialt når det kommer frem. 

Jeg er enig med deg i at man ikke kan slå fast at mobbingen er «rasistisk motivert» på bakgrunn av hva som kommer fram så langt. Samtidig vil ikke farens opplysning om at halve vennegjengen er av utenlandsk bakgrunn utelukke at barna er rasister. Å være av utenlandsk bakgrunn forteller bare at man ikke har et norsk opphav. De er jo ikke nødvendigvis av tilsvarende bakgrunn som personen utsatt for mobbing. Hvis halve vennegjengen er av asiatiske opphav, betyr ikke det automatisk at vennegjengen ikke kan være negativt innstilt til svarte eller andre av et annet opphav enn dem selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celina holmkold
Ann Mo skrev (3 timer siden):

Tror det er greit å holde tunga rett i munnen. Eller sannhet til grunn. 

Vi vet ikke om det er «rasistisk motivert» mobbing. Det kan like gjerne være «mobbing», hvor rasistiske kommentarer er blitt brukt som et ledd i nedtrykking og hån, på lik linje som fedme eller annen «litt annerledeshet» kan bli brukt mot ofre for mobbing.

Det utgjør en stor forskjell. Fra hva vi leser i artikkelen så har flere av mobberne mange utenlandske venner, og mener de ikke er rasister ved å være i mot utlendinger grunnet deres bakgrunn. Men at de har oppført seg stygt og mobbende mot de involverte her. 

Heldigvis har kommunen tatt tak i det. Og vi har en kultur i Norge, om at det er nulltoleranse for rasistiske kommentarer. Slik at dette blir tatt tak i og hverken er godtatt offentlig eller sosialt når det kommer frem. 

Unnskyld meg, men jeg kjenner disse jentene og har snakket med de og broren deres, og det ligger en rasistisk bakgrunn for mobbingen. Ja. Når andre ukjente som ikke kjenner dem hater på dem pga deres hudfarge; så ja. De som har utøvd vold i denne saken skal anmeldes, så får skolen etterhvert samarbeide med politet om dette. De skriker i videoen «JÆVLA NEGER. APEKATT» i videoen.. det er stor grunn til å tro at det var rasistisk motiv for  mobbingen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes det var grusomt å lese denne saken og beskrivelsene til denne jenten er rett og slett forferdelig. det er flott at kommunen endelig tar grep selv om de burde ha gjort det for lenge siden.
 

Jeg er likevel bekymret for sakens framstilling. For det første så oppmuntres det til selvjustis og nærmest en lynsjemobb mot en gruppe barn. Det er overhodet ikke greit. Mobbingen bør få konsekvenser og det er definitivt ikke greit med de uttalensene som har kommet fram.

Samtidig er det viktig å huske på at vi har en person sin opplevelse av en situasjon fra ett perspektiv. Rektoren på skolen sier at det er flere sider av denne saken og jeg tror det er farlig å dømme en gjeng ungdommer uten at deres side av saken er kommet fram på noen som helst måte.

Det kan godt hende de er rasistiske rasshøl, men det kan også hende det er skjedd ting i kulissene som vi ikke vet om.
 

Kanskje er disse jentene totalt uskyldige ofre i dette og kanskje har de gjort ugreie ting selv. Det vet vi faktisk ikke for vi har kun en side av saken.
 

Dette er ikke ment som et forsvar eller en bagatellisering, men en oppfordring til å huske på at en sak alltid har flere sider. Det er viktig å huske på før man går til frontalangrep.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altflyter skrev (1 time siden):

Jeg syntes det var grusomt å lese denne saken og beskrivelsene til denne jenten er rett og slett forferdelig. det er flott at kommunen endelig tar grep selv om de burde ha gjort det for lenge siden.
 

Jeg er likevel bekymret for sakens framstilling. For det første så oppmuntres det til selvjustis og nærmest en lynsjemobb mot en gruppe barn. Det er overhodet ikke greit. Mobbingen bør få konsekvenser og det er definitivt ikke greit med de uttalensene som har kommet fram.

Samtidig er det viktig å huske på at vi har en person sin opplevelse av en situasjon fra ett perspektiv. Rektoren på skolen sier at det er flere sider av denne saken og jeg tror det er farlig å dømme en gjeng ungdommer uten at deres side av saken er kommet fram på noen som helst måte.

Det kan godt hende de er rasistiske rasshøl, men det kan også hende det er skjedd ting i kulissene som vi ikke vet om.
 

Kanskje er disse jentene totalt uskyldige ofre i dette og kanskje har de gjort ugreie ting selv. Det vet vi faktisk ikke for vi har kun en side av saken.
 

Dette er ikke ment som et forsvar eller en bagatellisering, men en oppfordring til å huske på at en sak alltid har flere sider. Det er viktig å huske på før man går til frontalangrep.

Enig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unicef reagerer med vantro 

Mobbesaken i Lillesand: – Vi har en vei å gå når det gjelder voksne og nettvett

Flere barn i Lillesand er nå så redde at de isolerer seg hjemme. Unicef Norge reagerer på at voksne har spredd poster som identifiserer barn i sosiale medier.

https://www.nrk.no/sorlandet/mobbesaken-i-lillesand_-_-vi-har-en-vei-a-ga-nar-det-gjelder-voksne-og-nettvett-1.15328557

Endret av Ann Mo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pinnelinn skrev (6 timer siden):

Å ha mange utenlandske venner er ikke et alibi for at dette ikke er rasisme og mobbing. Definisjonen på rasisme handler om hva som blir sagt og gjort og til hvem. Det er ikke avgjørende at avsenderen er hvit uten utenlandske venner.

SIgnerer. Disse utenlandske vennene kan jo være etniske svensker for alt vi vet. Utenlandsk betyr ikke automatisk mørk i huden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Kitten skrev (1 minutt siden):

SIgnerer. Disse utenlandske vennene kan jo være etniske svensker for alt vi vet. Utenlandsk betyr ikke automatisk mørk i huden. 

«Faren sier saken er en stor belastning. Han understreker også at de ikke er rasister.

– Min datters beste venn er fra Afrika. Familien vi henger mest med er derfra. 70 prosent i denne vennegjengen har minoritetsbakgrunn. Her er det ingen rasisme, sier faren.

Bildet må nyanseres

Han poengterer at han ikke forsvarer meldingene datteren har sendt, men mener bildet må nyanseres.

– Saken er mer sammensatt enn den framstår som. Uansett går det ikke an å legge ut usensurerte bilder av barn, sier han.»

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobbing er ikke greit, uansett motiv. 
Det de jentene som henges ut utsettes for er ren hevn. Det får man lite ut av. Om noe så skaper man polarisering fremfor å bygge broer.  Jentene er vel anmeldt og politiet får ta seg av straffen - ikke storsamfunnet. 

Utover det så er det mange barn som mobbes daglig, mange også grovt. Håper det blir et større fokus på mobbing landet over. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freakingawesome

Er ikke for uthenging, og er fullstendig enig i at hevnaksjoner er fullstendig i mot hensikten her. 

Men på en annen side, kanskje disse barna som nå sitter hjemme redde for represalier slutter å være så jævla ekle, og kanskje de tar lærdom av det å blir bedre mennesker. Igjen, barn er sånn sett uskyldige, og det er foreldrene som har hovedansvaret her. Men etter en såpass grusom sak, så klarer jeg ikke å la vær å føle at det er litt fortjent. Følelser overgår logikk i dette tilfelle.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes visst en Spleis side som samler inn penger til mobbeofrene, som går til støtte til rettshjelp/gjenreisning.

Jeg bor på sørlandet, men hadde ikke hørt om denne saken før noen skrev om det på forumet her for noen dager siden. Rart den ikke kunne løses lokalt? Her der det noen ledd som har sviktet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freakingawesome skrev (8 timer siden):


Er selv fra Kristiansand, og har sjeldent/aldri opplevd mye rasisme her nede

 

Altså, jeg trodde faktisk Kristiansand og Sørlandet generelt var beryktet for å være temmelig rasistiske og lite tolerante overfor andre. Stemmer ikke det? FMI? Nynazisme? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Invicta skrev (1 minutt siden):

Altså, jeg trodde faktisk Kristiansand og Sørlandet generelt var beryktet for å være temmelig rasistiske og lite tolerante overfor andre. Stemmer ikke det? FMI? Nynazisme? 

Joda, det kunne være ganske nådeløst og vokse opp på sørlandet, spesielt for noen tiår siden. Det har kanskje blitt litt bedre med tiden. Problemet nå er jo at mye av mobbingen og slikt skjer på nett og i sosiale medier, men det gjelder jo over hele landet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Callisto83 skrev (1 time siden):

Det finnes visst en Spleis side som samler inn penger til mobbeofrene, som går til støtte til rettshjelp/gjenreisning.

Jeg bor på sørlandet, men hadde ikke hørt om denne saken før noen skrev om det på forumet her for noen dager siden. Rart den ikke kunne løses lokalt? Her der det noen ledd som har sviktet.

Om de har krav på oppreising så får de det ved en dom (voldsoffererstatning). Det er også fri rettshjelp i straffesaker (bistandsadvokat). Folk må gi veldedighet der de ønsker, men formålet skal ikke villede. 

På mange måter «ødelegger» dette mer enn det hjelper. Det gir en bismak når det henges ut barn og deres foreldre på nett, og det gir en bismak når historien ikke gir anledning for begge sider å uttale seg (til tross for at enkelthendelsene ikke er akseptable). 

For ungdommene er det nok straff at historien havner i media, og at det kommer en anmeldelse. At de atpåtil skal stå i gapestokk og at navnene deres + familie skal annonseres til halve Norge er direkte ondskapsfullt, og på grensen til sykt. Forskjellen mellom mobbingen og de som er gjort mot mobberne er at sistnevnte er gjort av voksne mot barn. Vel viten om at dette kan ødelegge livene deres. 
 

Hadde jeg vært mamma så hadde jeg anmeldt de som sprer navnet til barnet mitt. (Uavhengig av at barnet mitt hadde fått store konsekvenser for egen oppførsel). 

§ 247.

 Den som i ord eller handling optrer på en måte som er egnet til å skade en annens gode navn og rykte eller til å utsette ham for hat, ringeakt eller tap av den for hans stilling eller næring fornødne tillit, eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. Er ærekrenkelsen forøvet i trykt skrift eller i kringkastingssending eller ellers under særdeles skjerpende omstendigheter, kan fengsel inntil 2 år anvendes.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann Mo skrev (5 timer siden):

«Faren sier saken er en stor belastning. Han understreker også at de ikke er rasister.

– Min datters beste venn er fra Afrika. Familien vi henger mest med er derfra. 70 prosent i denne vennegjengen har minoritetsbakgrunn. Her er det ingen rasisme, sier faren.

Bildet må nyanseres

Han poengterer at han ikke forsvarer meldingene datteren har sendt, men mener bildet må nyanseres.

– Saken er mer sammensatt enn den framstår som. Uansett går det ikke an å legge ut usensurerte bilder av barn, sier han.»

Det finnes ikke en eneste "sammensatt" grunn som rettferdiggjør, unnskylder eller forklarer en slik sak uansett hvor hardt denne faren prøver... beklager, jeg skjønner at han ønsker beskytte sitt barn, men han burde latt være å gå til media, det gjør saken bare verre syns jeg at han prøver høste sympati for en mobber eller flere. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altflyter skrev (8 timer siden):

Jeg syntes det var grusomt å lese denne saken og beskrivelsene til denne jenten er rett og slett forferdelig. det er flott at kommunen endelig tar grep selv om de burde ha gjort det for lenge siden.
 

Jeg er likevel bekymret for sakens framstilling. For det første så oppmuntres det til selvjustis og nærmest en lynsjemobb mot en gruppe barn. Det er overhodet ikke greit. Mobbingen bør få konsekvenser og det er definitivt ikke greit med de uttalensene som har kommet fram.

Samtidig er det viktig å huske på at vi har en person sin opplevelse av en situasjon fra ett perspektiv. Rektoren på skolen sier at det er flere sider av denne saken og jeg tror det er farlig å dømme en gjeng ungdommer uten at deres side av saken er kommet fram på noen som helst måte.

Det kan godt hende de er rasistiske rasshøl, men det kan også hende det er skjedd ting i kulissene som vi ikke vet om.
 

Kanskje er disse jentene totalt uskyldige ofre i dette og kanskje har de gjort ugreie ting selv. Det vet vi faktisk ikke for vi har kun en side av saken.
 

Dette er ikke ment som et forsvar eller en bagatellisering, men en oppfordring til å huske på at en sak alltid har flere sider. Det er viktig å huske på før man går til frontalangrep.

Det vi ikke skal gjøre er å sette mobberne i offerrolle. Jentene som ble mobbet, slått og truet er også barn. De har blitt terrorisert i 2 år og er sikkert psykisk skadet for livet. De ble sviktet av skolen, politiet og barnevernet. Det jeg ikke kan forstå er hvordan mange av dere forsvarer og bagatelliserer rasismen og  psykisk terror denne familien har gått gjennom i de siste 2 årene. Uttalelsen fra faren sier veldig mye om hate og rasismen disse har ungene ytret seg. La oss ikke unnskylde deres rasisme. 

Alt jeg lest fra mobberne`s side er unnskyldninger og bortforklaringer på hvorfor de valgte å rasistisk trakassere dem og utøve grovt voldelige handlinger mot disse jentene. Uansett hvordan denne konflikten startet/utartet seg, vil det aldri være en grunn for disse mobberne å gjenge seg sammen for å rasistisk trakassere disse jentene. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

moon_child skrev (18 minutter siden):

Det vi ikke skal gjøre er å sette mobberne i offerrolle. Jentene som ble mobbet, slått og truet er også barn. De har blitt terrorisert i 2 år og er sikkert psykisk skadet for livet. De ble sviktet av skolen, politiet og barnevernet. Det jeg ikke kan forstå er hvordan mange av dere forsvarer og bagatelliserer rasismen og  psykisk terror denne familien har gått gjennom i de siste 2 årene. Uttalelsen fra faren sier veldig mye om hate og rasismen disse har ungene ytret seg. La oss ikke unnskylde deres rasisme. 

Alt jeg lest fra mobberne`s side er unnskyldninger og bortforklaringer på hvorfor de valgte å rasistisk trakassere dem og utøve grovt voldelige handlinger mot disse jentene. Uansett hvordan denne konflikten startet/utartet seg, vil det aldri være en grunn for disse mobberne å gjenge seg sammen for å rasistisk trakassere disse jentene. 

Det er feil. Kommunen har uttalt at de trodde saken var løst etter forrige runde med barnevernet, politi/konfliktråd og skole som var involvert. Hendelsene på bussen kom et halvt år senere. 

Hendelsene bagatelliseres ikke, men de mindreårige som henges ut er nå også blitt ofre. Hvilken sak som er mest belastende kan ingen av oss uttale oss om - men begge parter har noe å anmelde og er fornærmede. Hadde de holdt seg for gode til å drive med hevnaksjon så kanskje de hadde unngått å måtte dele offerrollen.. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...