Gå til innhold

Rasistisk motivert mobbesak i Lillesand


Gjest Freakingawesome

Anbefalte innlegg

Hr. Aktiv skrev (4 minutter siden):

Tafatte folk som sitter i stillinger de aldri skulle hatt. Ansvarsfraskrivelse for å får sin egen rygg fri og drit i resten. Slik har samffunnet desverre blitt.

Lett å dekke seg bak den i tro om at du vil gå fri. Tro meg hadde de hatt gode argumenter hadde de allerede vært sluppet. 

Her er helt og holdent foreldre og et skolevesen som aldri skulle vært ansvarlige for barnas oppvekst som nå prøver en febrilsk brannslukking. Dette bekreftes også fra Statsforvalteren.

Statsforvalteren hadde aldri brukt ordlyden "ikke gjort nok" hvis argumentene på den andre siden av bordet hadde vært gode. 

Joda. Det er ikke gjort nok for å bedre ungdomsmiljøet, åpenbart. At jentene her er helt fri for skyld er det ingen offentlige instanser som har sagt. Statsforvalteren har  heller ikke sagt noe om foreldre 😅. Man kan ikke finne på ting underveis her :P 

De lar ikke saken ligge på bakgrunn av at det finnes gode argumenter for å mobbe/mobbe igjen - det sier seg selv. Mobbing er aldri greit, hverken den ene eller andre veien. Men, alle som har vært ekle med hverandre må ta sin del av skyllebøtten og legge seg flate (også jentene som tilsynelatende har vært rasistiske mot andre barn + søsteren som hengte ut unger på nett). Dette må jo gå to veier om det er flere parter som føler seg krenket. Eller?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

In absentia skrev (1 time siden):

Hva i alle dager er det som skjer i Lillesand?

Er det rasisme, og hvordan kan det ha gått til at omtrent alle på et trinn ble rasister i Norge i dag?

Foreldrene til de angivelig 19 mobberne mener at det er flere sider ved saken. Hva slags sider er det snakk om når det er 19 mot 2?
 

https://www.nrk.no/sorlandet/statsforvalteren-mener-lillesand-ungdomsskole-ikke-har-gjort-nok-i-mobbesak-1.15499448

Det siste som jeg har lest om denne saken, var at disse søstrene ønsket å vinkle saken i sin favør, selv om de hadde kalt andre medstudenter med ulike rasistiske utsagn 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gasellen skrev (59 minutter siden):

kjenner du til saken? (Spør fordi jeg er oppriktig nysgjerrig. Noe veldig rart her)

Ikke noe mer enn at jeg syntes det er en veldig interessant og kompleks sak, så har lest det meste som er offentlig, og fulgt saken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (37 minutter siden):

Jeg er så drittlei av å høre at skoler ikke klarer å få stoppet mobbing. Hva er greia? Bryr de seg ikke? Har de ikke ressurser nok? Mangler de kompetanse om temaet? Tenker de bare at det går over av seg selv? Jeg blir så sint. :sur:

Jeg tror generelt at vi ikke kan nok om hvordan effektivt få slutt på mobbing. De tiltakene vi bruker i dag fungerer ikke selv om det gjøres en innsats. Sier man ifra er man taperen som sladrer, hvis instanser blir involvert er man taperen som ikke klarer å stå opp for seg selv og slik fortsetter det. I beste fall blir fasaden bedre, mens mobbingen fortsetter i skjul. Vi kan klage over at skoler ikke gjør nok, men i denne saken var jo familiekontor, kommunen, barnevern, politi og flere andre instanser involvert så det virker som de har prøvd. 

Mobbing i stort omfang er et så komplekst fenomen som miljø at det er nesten håpløst å ta knekken på. Her trengs det holdningsforandringer hos en hel by for at forandringer skal bli langvarige tror jeg. 

Endret av Jaymie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaymie skrev (14 minutter siden):

Jeg tror generelt at vi ikke kan nok om hvordan effektivt få slutt på mobbing. De tiltakene vi bruker i dag fungerer ikke selv om det gjøres en innsats. Sier man ifra er man taperen som sladrer, hvis instanser blir involvert er man taperen som ikke klarer å stå opp for seg selv og slik fortsetter det. I beste fall blir fasaden bedre, mens mobbingen fortsetter i skjul. Vi kan klage over at skoler ikke gjør nok, men i denne saken var jo familiekontor, kommunen, barnevern, politi og flere andre instanser involvert så det virker som de har prøvd. 

Mobbing i stort omfang er et så komplekst fenomen som miljø at det er nesten håpløst å ta knekken på. Her trengs det holdningsforandringer hos en hel by for at forandringer skal bli langvarige tror jeg. 

Et problem er at lærerne ikke har noen metoder for å straffe mobbere. De klarer jo knapt å værne seg selv mot frekkhet, ukvemsord og vold. Melding hjem er liksom det eneste middelet de har. 

Jeg har mange forslag! 
-Inndra stipend/utstyrsstipendet dersom orden/oppførsel går ned. Evt. gi en større pengepremie til de med perfekt orden/oppførsel (typ. 5.000 per år), 2000 til de med normal, 0 til de med dårlig.

-Gi saftige bøter, eventuelt til foreldrene dersom barna er mindreårige. All vold bør få store konsekvenser.

-Send verstingene på internatskole med millitært disiplin

 

Vi får nok aldri slutt på mobbing i form av utestenging og stygge ord. Men den fysiske volden og trusler må vi slå kraftig ned på. Jentene tør jo ikke å gå ut i denne saken! 

 

Endret av In absentia
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Dette var oppriktig en mobbesak dersom man leser siste nytt. 

 

Jeg hadde lenge en del tvil, fordi alt hva man leser i mediene gir ikke til enhver tid er korrekt bilde. 

Når det er sagt, så bør man være veldig forsiktig med og å sitte på nett og mene når det enda ikke finnes nok informasjon ute. Og man bør i hvert fall ikke spre påstander i sosiale medier helt ukritisk, da det kan ødelegge for en del mennesker, spesielt i fall saken er noe helt annet enn det man tror. 

 

Og samtidig bør man ikke dømme en hel bygd for hva noen enkeltmennesker gjør. 

Men utover det, håper jeg at skolen blir oppriktig straffet her. Og alle skoler som velger og å vende ryggen til mobbing, hets eller vold 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altflyter skrev (På 16.1.2021 den 20.19):

1. Hvordan kan du vite at saken er så sort hvitt som den fremstilles? Ut ifra uttallelsene fra foreldrene til mobberne og fra rektor på skolen så er dette en feide som har gått begge veier. Hvilken info sitter du på som vi ikke har som viser at en ensidig framstilt sak garantert er den fulle og hele sannheten? 

2. Jeg har aldri sagt at handligene kan rettferdiggjøres. jeg har sagt at det kan hende det er mer til denne saken enn det vi har tilgang til av info og at vi derfor skal være forsiktig med å henge ut barn som ender opp med å motta trusler og blir redd for å forlate huset. Som voksne skal vi håndtere ting på en saklig måte, ikke synke til tenåringenes nivå, eller mener du at øye for øye, tann for tann er en fornuftig filosofi?

3. Du har åpenbart ikke lest all infoen fra den kanten, fordi det har blitt sagt mer enn at de har afrikanske venner (det er jeg enig med deg i er et latterlig argument). Husk at media framstiller saken fra det perspektivet som selger mest aviser/genererer mest klikk. 

4. At mobbere i for stor grad er beskyttet er jeg fult og helt enig med deg i, men at voksne folk henger ut og trakkasserer barn er ikke en god løsning på det problemet. 

Mobbing er ikke en konflikt. Det sagt er det ikke greit og å henge ut noen, heller 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Madame Butterfly skrev (På 23.1.2021 den 8.16):

Stakkars bøller?

De har holdt på med terroren sin i flere år, og kommer til å holde på resten av livet. Det eneste som endrer seg er offeret. Denne gangen er det denne jenta, neste gang er det en kollega, et barn, naboer. 

Det er stygge greier de har holdt på med, lenge. De har hatt mange anledninger til å ta seg i det, og valgt å fortsette. 

De må jo mene at de gjør det rette, så da er det bare å stå for det, da blir man ikke uthengt og offer. 

Jeg tror ikke vi skal behandle dette som et svar skrevet i Stein. Det kan definitivt vaere sannsylig at mange mobber i voksen alder, ogsaa, men det er ikke ensbetydende med at det er to streker under svaret.

Slik jeg leser her og av Emily Bazelon sin egen bok om mobbing er det ikke det

 

 https://blogs.bcm.edu/2018/01/30/once-a-bully-always-a-bully-tips-to-address-adult-bullying-behavior/

 

Mobbing er sjeldent saa enkelt som at det bare finnes ett svar ene og alene saann utover de kriteriene fagpersoner enes om.

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...