Gå til innhold

Når kjæresten ikke er norsk, og han har besøk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen min er engelsk og snakker bare veldig grunnleggende norsk. Når jeg har venninner på besøk prater jo vi på norsk uansett, dersom samtalen bare er mellom oss. Han er uansett ikke interesser i å "smyglytte" på dette. 

Dersom han også er en del av samtalen snakker vi engelsk. 

Anonymkode: 273a8...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mannen min er engelsk og snakker bare veldig grunnleggende norsk. Når jeg har venninner på besøk prater jo vi på norsk uansett, dersom samtalen bare er mellom oss. Han er uansett ikke interesser i å "smyglytte" på dette. 

Dersom han også er en del av samtalen snakker vi engelsk. 

Anonymkode: 273a8...cba

Er aldri en del av samtalen.

Anonymkode: 99682...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor finner du deg i dette da?

Jeg hadde reist meg opp og gått. Hvorfor skal du sitter der og ikke få være med i samtalen? Ekstremt respektløst!

Jeg har venner og kolleger som har annet morsmål og ingen snakker et språk ikke alle kan, om vi er sammen. Jeg har to fantastiske kolleger som snakker samme språk. De kan stå og snakke sammen på sitt morsmål, men så fort noen andre kommer bort til dem så bytter de til norsk. Det slik at andre skal forstå hva de snakker om, selv om vi ikke er med i samtalen. Ingen har bedt dem om det, de ønsker å gjøre det av respekt slik at ikke noen tror de snakker dritt bak ryggen på andre.

Anonymkode: 4a3d7...cf8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har tatt det opp,  men han skjønner ikke at jeg føler meg ekskludert. Han sier "Jeg prate norsk med en fra mitt hjemland? Aldri!" 

 

Anonymkode: 99682...260

«Jeg sitte til pynt mens dere prater morsmål? Aldri!»

Greit nok at de vil ha guttetid på sitt morsmål, men det er helt bak mål at du skal sitte der og være hans stumme rekvisitt. Det smaker av stygg kvinnediskriminering, og jeg ville gått holdningene godt etter i sømmene før jeg risikerte å få barn med han der. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Er aldri en del av samtalen.

Anonymkode: 99682...260

Da skjønner jeg ikke hvorfor de ikke kan snakke på sitt morsmål, som naturlig nok vil føles mer naturlig for dem. Med mindre du prøver ta en del av samtalen og de ekskluderer deg; da er det jo en annen sak. Men hvis du driver med ditt i bakgrunnen og er opptatt, så ser jeg ikke problemet.

Anonymkode: 273a8...cba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min er tospråklig og snakker alltid morsmålet sitt når vi er hos hans familie. Begge forstår norsk og mor snakker norsk til meg. Far er derimot svært usikker på språket og snakker engelsk når det kun er oss to i rommet. Jeg bryr meg ikke om at de snakker et språk jeg ikke forstår, MEN det er fordi samboeren min alltid oversetter underveis. Jeg er heller ikke pliktet til å følge med på samtalen når de snakker deres språk, jeg kan fint holde på med mobilen, kose med hunden eller noe helt annet uten at folk tenker negativt om meg. 

Ts, jeg tenker at det er rimelig at de skal få snakke sitt morsmål sammen, men hvis du er til stede burde samboeren din eventuelt oversatt slik at du kunne deltatt litt på samtalen. Dette ser jeg på som litt vanskelig med kun tre stk (ofte når jeg opplever dette er det når fem-seks stk snakker slik at samboer har god tid til å forklare), så det enkleste er jo at dere tre snakker norsk. Det blir fryktelig vonft om du skal være den eneste som ikke forstår.

Anonymkode: b0d49...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da skjønner jeg ikke hvorfor de ikke kan snakke på sitt morsmål, som naturlig nok vil føles mer naturlig for dem. Med mindre du prøver ta en del av samtalen og de ekskluderer deg; da er det jo en annen sak. Men hvis du driver med ditt i bakgrunnen og er opptatt, så ser jeg ikke problemet.

Anonymkode: 273a8...cba

Er ikke med da jeg ikke kan språket. Sier jeg noe blir det kort setning på norsk til svar, så over til sitt språk igjen.

Går jeg blir han sur. 

Anonymkode: 99682...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg synes dette er respektløst, hva tenker dere?

Jeg tenker selvfølgelig at det er mangel på normal folkeskikk, og lite trivelig... Why gidd you, lizm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er ikke med da jeg ikke kan språket. Sier jeg noe blir det kort setning på norsk til svar, så over til sitt språk igjen.

Går jeg blir han sur. 

Anonymkode: 99682...260

Det er veldig feil av ham ar han blir sur hvis du går. Sitter man sammen i en samtale så snakker man et språk alle forstår. Det er helt normal høflighet. Og så forstår jeg at to venner med samme morsmål har behov for å snakke det seg i mellom, men da går du. Jeg hadde forklart dette til kjæresten.

 

 

 

 

Anonymkode: 66579...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er ikke med da jeg ikke kan språket. Sier jeg noe blir det kort setning på norsk til svar, så over til sitt språk igjen.

Går jeg blir han sur. 

Anonymkode: 99682...260

Da syns jeg du skal bare si ifra at du ikke vil ha besøk av dem begge to hjemme hos deg og er det hos han så drar du heller hjem til deg selv og når han blir sur så får han bare være det.

Hvis du sitter der fordi du ikke vil han skal være sur og han blåser i at du ikke er med i samtalen og gir generelt sett blaffen i dag når han har besøk av kompisen sin, så har han nok kuet deg litt for mye sånn jeg ser det. 

Jeg håper du klarer å si ifra at du ikke ønsker å være sammen med de to når de ikke inkluderer deg. Og så finner du på noe annet de gangene de to sitter og slarver. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2021 den 23.06):

Han har besøk av en kamerat de sitter  i sofaen med meg. Begge kan de norsk,men velger å prate på sitt morsmål. Jeg synes dette er respektløst, hva tenker dere?

Anonymkode: 99682...260

Det er slitsomt å snakke norsk. Utlendinger slapper av mye mer på sitt eget språk. De slipper å tenke hele tiden.

Når det er sagt, jeg håper de kan snakke mer på ditt språk også. Det er utrolig slitsomt å sitte å høre på utenlandsk, og litt halvveis forstå hvert tredje ord. Det blir støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er ikke med da jeg ikke kan språket. Sier jeg noe blir det kort setning på norsk til svar, så over til sitt språk igjen.

Går jeg blir han sur. 

Anonymkode: 99682...260

Det holder ikke, han har ikke rett til å bli sur hvis du forlater en sosial situasjon som bare er støy der du ikke er inkludert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes han behandler deg dårlig. Men jeg syntes også du burde lære hans språk. 
 Hilsen ei som var gift med en utenlands mann. Hadde det på sammen måte, til jeg ble drittlei å lærte meg språket hans

Anonymkode: c24b8...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg syntes han behandler deg dårlig. Men jeg syntes også du burde lære hans språk. 
 Hilsen ei som var gift med en utenlands mann. Hadde det på sammen måte, til jeg ble drittlei å lærte meg språket hans

Anonymkode: c24b8...f69

Hadde vi bodd sammen og vært gift hadde jeg lært meg språket. Men,.er som regel bare vi to som møtes, og helt ærlig så er jeg usikker på hvor gammelt dette forholdet blir.

Anonymkode: 99682...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...