Gå til innhold

Når kjæresten ikke er norsk, og han har besøk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han har besøk av en kamerat de sitter  i sofaen med meg. Begge kan de norsk,men velger å prate på sitt morsmål. Jeg synes dette er respektløst, hva tenker dere?

Anonymkode: 99682...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han må da kunne snakke med kameraten sin uansett språk. La de nå få litt alene tid. 

Anonymkode: 0336f...f7e

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din jobb er å servere. Ikke være deltaker.

Anonymkode: 4a2be...a75

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis respektløst, kommer an på om du er en naturlig del av samtalen eller ikke. 

Jeg har ei venninne som er norsk, men gift med en franskmann (de bor i Frankrike). Når de er påbesøk i Norge, eller jeg er hos dem i Frankrike, snakker vi en del norsk selv om han er i rommet, da ofte om ting som bare handler om henne og meg (minner, felles kjente som han ikke kjenner ol), men ofte glir samtalen over på engelsk for å inkludere ham. Han gjør seg ikke noe av det, han skjønner at det er hyggelig for henne å snakke litt norsk med meg innimellom, og er trygg på at vi glir over i engelsk så ofte vi husker på det.

Anonymkode: b4217...b8c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi.  Når jeg er med barndomsvenner snakker vi nesten alltid morsmål uten å tenke oss om. Mannen har aldri kommentert eller sett ut som han plages av dette.. selv om vi er i Norge, og snakker norsk til vanlig, er det jo det språket vi er vokst opp med! Så kan snakke uten å tenke først 😉 Vi snakker jo om gamle minner, bekjente osv. Mannen har jo lært seg endel av språket, så han får med seg litt. Men er vi bare 3 i rommet har vi jo en samtale alle 3 på et språk alle forstår. 

 

Spurte mannen nå og det har aldri plaget han. Han er bare glad for å se meg så glad og engasjert med gamle venner. Og han liker å høre meg snakke morsmål 

Anonymkode: e3c15...8c3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fetter med engelsk kone, og vi prøver å snakke mest engelsk når vi er sammen for å inkludere. Men skal innrømme at jeg synes det er litt hyggelig å mimre, snakke om felles kjente osv på norsk innimellom også. Håper hun ikke synes det er respektløst...

Anonymkode: 61771...115

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er naturlig å snakke sitt eget morsmål med nære kjente. Jeg ville gjort det samme om jeg var hos min søster selv om hun bor i et engelskspråklig land. Synes det må være greit å switche om litt, det er ikke som om de sitter å baksnakker deg (regner ikke med det i hvertfall..) 

Anonymkode: 78f50...aa7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Din jobb er å servere. Ikke være deltaker.

Anonymkode: 4a2be...a75

🤣🤣🤣

Anonymkode: 08c74...d34

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bor begge her og snakker norsk begge to. Sist satt de i 6 timer på sitt eget morsmål. Eneste gangen kameraten oversatte så sa han " skulle kappet pikken av meg" var sikkert noe jeg skulle høre i og med det gikk på norsk. Min mening er at jeg trenger da ikke å sitte der som typen vil. 

Anonymkode: 99682...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om du hadde bodd i England og hadde engelsk samboer. Så fikk du besøk av en norsk venninne. Ville dere ikke foretrukket å snakke norsk, siden dere uttrykker dere bedre på norsk?

Anonymkode: 8a958...843

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er en uting. Man føler seg ikke veldig inkludert. Jeg mener at når man har besøk og alle sitter sammen så snakker man et språk som alle forstår.

Jeg hadde ikke giddet å være i samme rom som dem, jeg hadde gått og gjort noe annet. Du er jo ikke inludert så hvorfor skal du sitte der? 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polly Ester skrev (Akkurat nå):

Jeg syns det er en uting. Man føler seg ikke veldig inkludert. Jeg mener at når man har besøk og alle sitter sammen så snakker man et språk som alle forstår.

Jeg hadde ikke giddet å være i samme rom som dem, jeg hadde gått og gjort noe annet. Du er jo ikke inludert så hvorfor skal du sitte der? 

Dette jeg tenker også.

Anonymkode: 99682...260

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respektløst om de aldri inkluderer deg. Men jeg vet ikke om det er respektløst eller ikke ut fra den informasjonen jeg får i HI. Har du blitt presentert for kameraten, eller behandler de deg som luft?

Når mannen treffer bekjente, savner jeg at han f.eks sier til meg dette er Per Spelmann, en kollega, og at han til kollegaen sier Dette er AnonymBruker, min kone. Da ville jeg følt meg inkludert. I stedet blir det til at jeg føler meg som luft, for de snakker om interne ting jeg ikke har mulighet til å involvere meg i uansett. På norsk, dog. 😅

Anonymkode: db856...540

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er samboer med en mann som er tospråklig. De fleste av hans venner, og hele hans familie, snakker et annet språk enn norsk, selv om de alle kan og behersker norsk. Jeg forstår litt av dette språket, men ikke nok til å delta i samtaler de imellom. Jeg er selv tospråklig, og vet at man helt naturlig snakker det språket som man forbinder med personen man snakker med. For meg føles det unaturlig å snakke norsk med venner og familie som ikke har norsk som førstespråk, men som likevel kan norsk. Derfor er det vanlig å bytte mellom språk i hverdagen, alt etter hvem man snakker med. 

Jeg lar min samboer snakke sitt førstespråk med sine venner og sin familie, også når jeg er tilstede, på samme måte som at min samboer lar meg snakke mitt andre språk med venner og familie, selv om han ikke forstår dette språket. Det handler om å gi hverandre rom. Jeg ser på det som en form for respekt. Når vi er flere som snakker sammmen, og det eneste felles språket alle har er norsk, snakker vi selvsagt norsk, men om det er en samtale mellom to mennesker, brukes det språket som føles naturlig, selv om det også er andre i rommet.

For mennesker som er flerspråklige er det viktig å snakke språket sitt for å ta vare på språket sitt. Språket er også en viktig del av ens identitet. Jeg ville latt ham snakke sitt språk med kompisen sin, og ser det på ingen måte som respektløst. Jeg forstår at du kan føle deg utenfor. Spør gjerne om du kan få bli med i samtalen, og at dere kan prate norsk en stund, men vær forsiktig med å kreve at de legger om språket sitt. Her handler det om gjensidig respekt.

Anonymkode: 2e86c...a40

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenk om du hadde bodd i England og hadde engelsk samboer. Så fikk du besøk av en norsk venninne. Ville dere ikke foretrukket å snakke norsk, siden dere uttrykker dere bedre på norsk?

Anonymkode: 8a958...843

Da hadde jeg pratet engelsk hjemme, men tatt en tur på feks kafé og pratet alene på norsk med venninnen. Såpass respekt har jeg.

Anonymkode: 99682...260

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er ganske kleint å snakke Engelsk med andre nordmenn om man skal ha personlige samtaler 🤷‍♀️ De møtes vel ikke for å underholde deg heller. De vil catche opp på sitt vennskap. 

Anonymkode: 78f50...aa7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De har begge bodd i Norge i snart 30 år.

Anonymkode: 99682...260

Språket er likevel deres morsmål. Gi dem litt rom. Det er godt å få snakket sitt språk innimellom.

Dersom dette plager deg mye, bør du ta en prat med kjæresten om det. De mener nok ingenting vondt med å snakke sitt morsmål, men det er det språket som er mest naturlig for dem å snakke. 

Anonymkode: 2e86c...a40

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er ganske kleint å snakke Engelsk med andre nordmenn om man skal ha personlige samtaler 🤷‍♀️ De møtes vel ikke for å underholde deg heller. De vil catche opp på sitt vennskap. 

Anonymkode: 78f50...aa7

This ⬆️⬆️⬆️

Anonymkode: 2e86c...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er ganske kleint å snakke Engelsk med andre nordmenn om man skal ha personlige samtaler 🤷‍♀️ De møtes vel ikke for å underholde deg heller. De vil catche opp på sitt vennskap. 

Anonymkode: 78f50...aa7

Men da kan de vel gjøre det uten at TS må sitte sammen med dem i timesvis og høre på at de to prater seg i mellom og hun ikke skjønner et kvekk av hva som blir sagt. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...