Gå til innhold

Når kjæresten ikke er norsk, og han har besøk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det skjer både hos han og meg.

Anonymkode: 99682...260

Jeg synes kanskje det er en liten forskjell der. Hjemme hos seg selv styrer han mer selv, hos deg er det bare respektløst. Jeg hadde aldri funnet meg i det, særlig om de satt i stua mi i timevis og skvaldret på kaudervelsk.

Anonymkode: 5253b...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke finne på noe annet å gjøre? Må du høre på deres samtale? 

Anonymkode: fb2fb...740

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De bor begge her og snakker norsk begge to. Sist satt de i 6 timer på sitt eget morsmål. Eneste gangen kameraten oversatte så sa han " skulle kappet pikken av meg" var sikkert noe jeg skulle høre i og med det gikk på norsk. Min mening er at jeg trenger da ikke å sitte der som typen vil. 

Anonymkode: 99682...260

Må du sitte der? Kan du ikke si at du heller vil gjøre andre ting? 

Anonymkode: 57ce9...718

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes kanskje det er en liten forskjell der. Hjemme hos seg selv styrer han mer selv, hos deg er det bare respektløst. Jeg hadde aldri funnet meg i det, særlig om de satt i stua mi i timevis og skvaldret på kaudervelsk.

Anonymkode: 5253b...7c7

Synes ikke det er greit å ekskludere uansett jeg. 

Anonymkode: 99682...260

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Han har besøk av en kamerat de sitter  i sofaen med meg. Begge kan de norsk,men velger å prate på sitt morsmål. Jeg synes dette er respektløst, hva tenker dere?

Anonymkode: 99682...260

at det va..  whaat? 😁 respektløst faktisk.. Vel, da er jeg desverre respektløs, og det er min mann også for jeg snakker med skotsk dialekt med de som er fra samme sted som meg her i Norge og vi sammen snakker norsk når vi er i Skottland.. Fy så fæle vi er..

Endret av Carrot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Han har besøk av en kamerat de sitter  i sofaen med meg. Begge kan de norsk,men velger å prate på sitt morsmål. Jeg synes dette er respektløst, hva tenker dere?

Anonymkode: 99682...260

Jeg hadde tenkt at om det er noe som handler om meg eller noe jeg bør vite, så snakker de norsk til meg. Ellers ville jeg antatt at det er gutteprat og gitt faen. 

Anonymkode: c9264...089

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes kanskje det er en liten forskjell der. Hjemme hos seg selv styrer han mer selv, hos deg er det bare respektløst. Jeg hadde aldri funnet meg i det, særlig om de satt i stua mi i timevis og skvaldret på kaudervelsk.

Anonymkode: 5253b...7c7

Synes det er minst like uhøflig å invitere to stykker på besøk for å så snakke et språk som kun én av dem forstår. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har tatt det opp,  men han skjønner ikke at jeg føler meg ekskludert. Han sier "Jeg prate norsk med en fra mitt hjemland? Aldri!" 

 

Anonymkode: 99682...260

Si at han skal la være å invitere deg da, om du uansett ikke skal bli inkludert i samtalene deres. Hadde også sagt ifra om at kompisen ikke hadde vært velkommen i mitt hjem med mindre han snakket et språk jeg også forsto. Makan til respektløshet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Han forventer jo at jeg er der. Besøket kan sitte i mange timer. 

Anonymkode: 99682...260

Det er dårlig gjort av kjæresten. Da er en samtale om inkludering virkelig på sin plass. En ting er at de ønsker å snakke sammen på sitt språk, som er helt forståelig, men at kjæresten din forlanger at du er der, uten at du på noen måte skal bli inkludert, er ikke greit. 

Har du snakket med kjæresten din om dette? 

Anonymkode: 2e86c...a40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er dårlig gjort av kjæresten. Da er en samtale om inkludering virkelig på sin plass. En ting er at de ønsker å snakke sammen på sitt språk, som er helt forståelig, men at kjæresten din forlanger at du er der, uten at du på noen måte skal bli inkludert, er ikke greit. 

Har du snakket med kjæresten din om dette? 

Anonymkode: 2e86c...a40

Ja se svar lenger opp.

Anonymkode: 99682...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min og jeg har engelsk som fellesspråk, jeg bor i hans hjemland og snakker foreløpig veldig lite av språket.

Når vi treffer folk sammen, så går samtalen på engelsk. Enkelte venner er ikke helt stødige, da hender det de unnskylder seg og sier at de vil forklare på morsmålet, deretter oversetter kjæresten min det jeg ikke forstår. Blir det veldig mye prat på morsmålet, så gå jeg og gjør noe annet. Ikke på noen demonstrativ eller sint måte, men for å gi rom både til meg og dem.

Jeg hadde aldri funnet meg i at kjæresten min forventet at jeg skulle være til stede når det bare snakkes på et språk jeg ikke forstår. Da får du gå og gjøre noe annet, TS. Si at du ikke gidder å bli med på middag/ha besøk eller være på besøk samtidig som han kameraten, for du forstår jo ikke hva som foregår. Da har du bedre ting å bruke tiden din på!

Anonymkode: b29b4...25e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må jo få snakke morsmålet sitt sammen. Det er en viktig del av sjargongen mellom to personer. For svært mange er det slik at man forbinder et språk med en person. Sett deg ned og prat med dem i noen minutter på norsk,  og så trekker du deg tilbake for å pusle med dine ting. 

Anonymkode: eeafe...ad7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

De må jo få snakke morsmålet sitt sammen. Det er en viktig del av sjargongen mellom to personer. For svært mange er det slik at man forbinder et språk med en person. Sett deg ned og prat med dem i noen minutter på norsk,  og så trekker du deg tilbake for å pusle med dine ting. 

Anonymkode: eeafe...ad7

Vi bor ikke sammen, så å pusle med mine ting blir å dra hjem. Umulig å komme inn i deres prat. Ikke er det noe oversettelse heller.

Anonymkode: 99682...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når dere ikke bor sammen skjønner jeg ikke at du gidder å være der så lenge. Dra og gjør noe annet, han holder deg vel ikke igjen fysisk?

Men når man bor sammen synes jeg man kan være litt romslig, og la partner få bruke morsmålet sitt, det har en verdi det også. Eksen min hadde ikke besøk men skypet mye med familie og venner fra hjemlandet, mens jeg gjorde mine ting. Da inkluderte han meg ved å vinke meg over også hilste jeg på engelsk og samtalte litt over skulderen hans, og så fortsatte han på morsmålet. Helt greit for meg. 

Nå er jeg sammen med en som har engelsk som morsmål, han kan en del norsk, så vi snakker kanskje 80/20 engelsk/norsk. Vi bor ikke sammen, og jeg snakker norsk til han jeg bor med, selv om kjæresten er der, siden han stort sett forstår og vil lære. Han bor sammen med to kompiser, som har to helt andre morsmål, og de snakker kanskje 80/10/10 engelsk/språk2/språk3, noe som også er helt greit for meg, jeg forstår jo det meste de sier, og jeg spør gjerne hva de ordene de bruker mye betyr, og dermed lærer jeg jo også litt språk og skjønner mer. 

Jeg synes også det er naturlig å lære seg litt av partners morsmål, dersom det er et seriøst og langvarig forhold, og spesielt dersom man har/skal ha barn. 

Anonymkode: 4a183...e4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Han må da kunne snakke med kameraten sin uansett språk. La de nå få litt alene tid. 

Anonymkode: 0336f...f7e

Alenetid kan de jo ha når de er alene. Når ts er med de så er det jo ikke gøy for henne at de sitter rett foran henne og snakker på et språk hun ikke kan. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tenk om du hadde bodd i England og hadde engelsk samboer. Så fikk du besøk av en norsk venninne. Ville dere ikke foretrukket å snakke norsk, siden dere uttrykker dere bedre på norsk?

Anonymkode: 8a958...843

Det blir ikke det samme. I ts tilfelle bor jo både typen og kompisen i Norge og snakker flytende norsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men hvorfor blir TS sittende der i timesvis da? Det er jo åpenbart at hun ikke skal være en del av samtalen, da kan hun ha respekt nok til å forlate dem og finne på noe annet.

Anonymkode: b4217...b8c

Det står jo ingenting om at han vil hun skal gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De bor begge her og snakker norsk begge to. Sist satt de i 6 timer på sitt eget morsmål. Eneste gangen kameraten oversatte så sa han " skulle kappet pikken av meg" var sikkert noe jeg skulle høre i og med det gikk på norsk. Min mening er at jeg trenger da ikke å sitte der som typen vil. 

Anonymkode: 99682...260

Jeg tenker naturlig  nok at de snakker om ting som du ikke skal vite om. Ettersom de snakker norsk begge to, så snakker de på sitt språk fordi du ikke forstår det.

De vil holde deg utenfor. Enten av kriminelle (evt terror) årsaker, eller at de vil snakke privat av andre årsaker. Men det er litt rart å holde samboer utenfor ja!

Anonymkode: 7addb...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjæresten min og jeg har engelsk som fellesspråk, jeg bor i hans hjemland og snakker foreløpig veldig lite av språket.

Når vi treffer folk sammen, så går samtalen på engelsk. Enkelte venner er ikke helt stødige, da hender det de unnskylder seg og sier at de vil forklare på morsmålet, deretter oversetter kjæresten min det jeg ikke forstår. Blir det veldig mye prat på morsmålet, så gå jeg og gjør noe annet. Ikke på noen demonstrativ eller sint måte, men for å gi rom både til meg og dem.

Jeg hadde aldri funnet meg i at kjæresten min forventet at jeg skulle være til stede når det bare snakkes på et språk jeg ikke forstår. Da får du gå og gjøre noe annet, TS. Si at du ikke gidder å bli med på middag/ha besøk eller være på besøk samtidig som han kameraten, for du forstår jo ikke hva som foregår. Da har du bedre ting å bruke tiden din på!

Anonymkode: b29b4...25e

Bor du i Tyrkia, Egypt eller Marokko?

Anonymkode: 7addb...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi bor ikke sammen, så å pusle med mine ting blir å dra hjem. 

Anonymkode: 99682...260

Kan du ikke dra hjem, da? 

Anonymkode: 4cc54...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...