Gå til innhold

Kroppen min og jeg er uenige om vekta - tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er forundret på at så mange mister mensen når de går ned i vekt. Det har jeg aldri opplevd, selv om det for meg har vært nydelig å få en pause. 

Når det kommer til å få kroppen til å akseptere lavere vekt tror jeg det er noe som tar tid. I mellomtiden kan det hende det er mer arbeid enn det er verd. 

Anonymkode: a4bc8...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er rart ingen har nevnt noe om muskelmasse. 

Jeg er 166 og veier 54 kg, aldri sett slankere og sunnere ut. Da jeg var utrent veide jeg 50 og var dvask. 

Jeg har gått opp 4 kg, men er slankere og fastere. Har sluttet å bry meg om vet og tenker heller mer på fettprosent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med den over at det er viktigere med fettprosent, det er derfor jeg teller makroer, for å få fettprosent ned og muskelmasse opp. Vekta er jo seriøst bare et tall utfra at kroppssammensetning kan se veldig ulik ut på samme vekt.

Jeg som skrev om at jeg mister mensen på 54-55 selv om det er en passe vekt for høyden: Det skremmer i alle fall meg. Det er ikke bra å miste den, samme om man gjør det først med ekstremt farlig undervekt eller om man er i normalvekt når det skjer. Kroppen sier jo ifra at den ikke trives og vil at du skal endre noe. For meg skjer det også fordi jeg stresser mye, både med makroer og den biten og med livet generelt. Kombinasjonen mye fokus på mat (jeg spiser i et veldig sunt underskudd, bare så det er sagt), og stress generelt i livet gjør at det er mer sannsynlig at noe sånt skjer. 

Anonymkode: 8c364...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig med den over at det er viktigere med fettprosent, det er derfor jeg teller makroer, for å få fettprosent ned og muskelmasse opp. Vekta er jo seriøst bare et tall utfra at kroppssammensetning kan se veldig ulik ut på samme vekt.

Jeg som skrev om at jeg mister mensen på 54-55 selv om det er en passe vekt for høyden: Det skremmer i alle fall meg. Det er ikke bra å miste den, samme om man gjør det først med ekstremt farlig undervekt eller om man er i normalvekt når det skjer. Kroppen sier jo ifra at den ikke trives og vil at du skal endre noe. For meg skjer det også fordi jeg stresser mye, både med makroer og den biten og med livet generelt. Kombinasjonen mye fokus på mat (jeg spiser i et veldig sunt underskudd, bare så det er sagt), og stress generelt i livet gjør at det er mer sannsynlig at noe sånt skjer. 

Anonymkode: 8c364...0f6

Der sa du det. Menstruasjonen opphører når kvinnen har for lite fett på kroppen. Derfor blir det å få fettprosenten ned, kontraproduktivt hvis man ønsker å beholde menstruasjonen. 

Makrotelling gjør heller ikke noe for kroppssammensetningen - det er det trening og kaloriinntak som gjør. Makrotelling bør være for å få et godt sammensatt kosthold, sånn at man orker å fortsette med treningen og kaloriinntaket, og ellers holde seg frisk.

Anonymkode: 7f9bb...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig med den over at det er viktigere med fettprosent, det er derfor jeg teller makroer, for å få fettprosent ned og muskelmasse opp. Vekta er jo seriøst bare et tall utfra at kroppssammensetning kan se veldig ulik ut på samme vekt.

Jeg som skrev om at jeg mister mensen på 54-55 selv om det er en passe vekt for høyden: Det skremmer i alle fall meg. Det er ikke bra å miste den, samme om man gjør det først med ekstremt farlig undervekt eller om man er i normalvekt når det skjer. Kroppen sier jo ifra at den ikke trives og vil at du skal endre noe. For meg skjer det også fordi jeg stresser mye, både med makroer og den biten og med livet generelt. Kombinasjonen mye fokus på mat (jeg spiser i et veldig sunt underskudd, bare så det er sagt), og stress generelt i livet gjør at det er mer sannsynlig at noe sånt skjer. 

Anonymkode: 8c364...0f6

Kan jeg spørre hvilken fettprosent du er på når du mister menstruasjonen? 

Anonymkode: b6735...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Uten tvil vanskeligere å få den lange smale silhuetten som lav!

Anonymkode: d440e...f42

Absolutt! Jeg er selv 163 og min trivselsvekt er 53 for å få en fin siluett. Jeg kler ikke ridebukselårene som jeg får om jeg bikker 57 kg. Da ser jeg automatisk mye lavere og bredere ut.

Anonymkode: 52c65...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for helseskadelig innhold, brukerdebatt, diskusjon med seg selv, tanker om spiseforstyrrelser og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge trivselsvekten din er innenfor normalvekt synes jeg ikke du skal tenke så mye på de få kiloene. 

Anonymkode: aa866...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kan jeg spørre hvilken fettprosent du er på når du mister menstruasjonen? 

Anonymkode: b6735...132

Det vet jeg faktisk ikke, jeg har ikke målt det på en måte som er nøye nok, personvekt som måler sånt er veldig unøyaktig. Sist var det på 21.3% . Men det er da noen mnd siden jeg mista den, og den vekta er ikke til å stole på, så det tar jeg ikke seriøst. 

Jeg syns det er skremmende å miste den. Har ikke lyst på beinskjørhet og andre problemer eller å ødelegge hormonene mine. Å ha mensen er et tegn på å være frisk, så lenge man ikke tar hormoner som fjerner den "naturlig", da.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Der sa du det. Menstruasjonen opphører når kvinnen har for lite fett på kroppen. Derfor blir det å få fettprosenten ned, kontraproduktivt hvis man ønsker å beholde menstruasjonen. 

Makrotelling gjør heller ikke noe for kroppssammensetningen - det er det trening og kaloriinntak som gjør. Makrotelling bør være for å få et godt sammensatt kosthold, sånn at man orker å fortsette med treningen og kaloriinntaket, og ellers holde seg frisk.

Anonymkode: 7f9bb...ad1

Men jo, å telle makroer kombinert med styrketrening er den beste måten å endre kroppssammensetning på. Å telle makroer er jo en avansert måte å telle kalorier på. Kalorier er viktigst, så proteiner, og så kan man justere på karbohydrater og fett. Karbohydrater gir energi! 😊 og styrketrening kombinert med dette, med progressive overload, er en viktig del av pakka. Kalorier i overskudd for muskelvekst, underskudd for lavere fettprosent og vedlikehold for å beholde nåværende. Man kan jo også gjøre recomp ved å prøve å gjøre begge deler samtidig. Men det tar enormt lang tid. 

Det finnes jo mangfoldige kvinner som er ekstremt veltrente og konkurrerer i bikini-fitness og likevel ikke mister mensen, så jeg tar det seriøst og prøver å lytte til at kroppen føler seg mer vel på et annet sted enn jeg er mest fornøyd med.

Anonymkode: 8c364...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man mister mensen, bør man jo «ta det til etterretning». Da sier kroppen i fra at den trenger mer mat, helt enkelt. Silhuetten kan man fikse med klær og sko. Det skal mye mer kilo til før man ser diger ut.

Anonymkode: 06d22...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...