Gå til innhold

Kroppen min og jeg er uenige om vekta - tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er egentlig tidenes ikke-problem.

Jeg er ca 160 cm høy, og liker best å veie ca 50-53 kg. Det meste av klærne mine passer bra når jeg er på denne vekta. Dessverre er kroppen min ikke enig, og jeg er konstant sulten på den vekta. Hvis jeg bare spiser det jeg har lyst på og ikke teller kalorier og spiser når jeg er sulten, så er vekta stabil på 55-56 kg. 

Klarer helt fint å gå ned til 50-53 kg, men å  holde meg der blir bare evig kaloritelling og stress. Klarte å holde meg der i ca 1 år, men så fort jeg begynte med mer vanlige spisevaner/ikke stresset over det, så gikk jeg opp igjen. Jeg går heller ikke noe mer opp enn 55-56 kg med mindre jeg spiser veldig mye søtsaker, virker som om kroppen min trives best der.

Er det bare å gi opp og kjøpe nye klær, eller er det noen som har noen gode tips?

Anonymkode: 360ad...6e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje kan du se på sammensetningen av kosten, i tilfelle det er noe å hente der. Men jeg hadde ikke giddet. Jeg tror ikke jeg vil anbefale deg det heller, sånn uten videre, hvis det bare handler om noen plagg. Jeg har samme høyde som deg, og 55-56 er den perfekte vekta for meg.

Anonymkode: 7f9bb...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres nok ut som at kroppen din trenger å ha en bmi på rundt 22, og det er jo egentlig helt perfekt. Hvor gammel er du?

Jeg har merket at dess eldre jeg blir, dess høyere vekt trenger kroppen. 

Anonymkode: 893d1...443

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme, men på en annen måte. Trivselsvekt på 55-56, men om jeg går under 59kg mister jeg mensen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camillapb skrev (2 minutter siden):

Sliter med det samme, men på en annen måte. Trivselsvekt på 55-56, men om jeg går under 59kg mister jeg mensen... 

Samme her. Jeg er bare 160 høy og skal i teorien kunne gå ned til ca 48 uten å være undervektig, men kroppen tåler ikke å komme under 60kg. Mistet mensen i nesten et år sist jeg havnet under 55.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tamsi skrev (Akkurat nå):

Samme her. Jeg er bare 160 høy og skal i teorien kunne gå ned til ca 48 uten å være undervektig, men kroppen tåler ikke å komme under 60kg. Mistet mensen i nesten et år sist jeg havnet under 55.

160 jeg også! Veldig snodig, men gjør meg heller ingenting å veie 59-61, så ikke verdens undergang. Kan bare ikke forstå det helt 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener. Er høyere enn deg, og veier litt mer, men omtrent likt på BMI. Selv betrakter jeg det som et normalt vektspenn som naturlig vil variere etter årstid og humør. På sommeren har jeg ingen problemer med å holde meg på en BMI på rundt 20. Eller når jeg har mye å gjøre, perioder med lite sosialisering, er ekstra glad eller ekstra trist. Men pleier å legge på meg litt på vinteren. Klærne passer uansett om jeg er 3-4 kg opp og ned, så er ikke noe jeg pleier å problematisere så mye.

Anonymkode: ae6db...7ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her! 159 høy, ønsker å være på ca 49-52. Kroppen streber etter 55. 🙈

Anonymkode: 0e722...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tar det alltid en god stund for meg å bli vant til en ny vekt, særlig når jeg har gått ned i vekt. På grunn av diverse sykdom har jeg vært overalt på 40-tallet i 1,5 år. Nå har den stabilisert seg på 44-45kg. Jeg var ekstremt sulten en lang periode, men jeg fikk rett og slett ikke i meg særlig mat grunnet kvalme og oppkast. Ikke at det er løsningen, men nå er jeg vant til dette. For noen år siden var det 47kg, og før det 50 kg. 
 

Men det er jo viktig at du lytter til kroppen. Jeg spiser jo hva jeg vil nå uten at det påvirker vekten. Jeg hadde ikke orket kaloritelling og strikt matinntak på grunn av noen kg. 

Anonymkode: 59746...f63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen vil være sunn og du vil være tynn. Selvfølgelig har kroppen rett.

Anonymkode: 94073...510

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje, bare kanskje, prøver kroppen å fortelle noe når man mister menstruasjonen under en viss vekt...? 

Anonymkode: bf087...bef

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje, bare kanskje, prøver kroppen å fortelle noe når man mister menstruasjonen under en viss vekt...? 

Anonymkode: bf087...bef

Det står jo ingenting om mistet mens med den vekten. Det er innenfor normalområdet for TS for øvrig BMI-messig.

Anonymkode: 59746...f63

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye verre å holde seg slank/

tynn når man er lav!

Anonymkode: d440e...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bet-t-ina

Oj! Jeg veier 52kg og er 177cm jeg klarer ikke å legge på meg. Alle er forskjellige. Kan du ikke trives med vekten din i dag? Det er ikke noe å stresse med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mye verre å holde seg slank/

tynn når man er lav!

Anonymkode: d440e...f42

Du vet at bmi tar utgangspunkt i høyde eller? En lav person legger ikke på seg raskere enn en som er høy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ville kanskje kuttet litt i søtsaker/mat et par dager i uka og lagt inn en ekstra treningsøkt dersom det er veldig viktig for deg å være slank. Men dersom du trives der du er trenger du jo ikke gå ned i vekt. 55 kg er en fin vekt i forhold til høyden din

Anonymkode: b6735...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ny teori om at noe heter "set point weight", der kroppen trives best og fungerer optimalt. Jeg er selv 164, og liker best hvordan jeg ser ut på 54-55 kg, mens kroppen min helst vil være på 57. Jeg har trent kropp, men syns selv jeg ser mye bedre ut rundt 54, som sagt. MEN da må jeg passe på kalorier og makroer hele tiden, og jeg mister mensen. Selv om jeg altså er en bra vekt for høyden på de kiloene, liker tydeligvis ikke kroppen det, og hver gang jeg har vært nøye og kommet til rundt den vekta, forsvinner mensen. 

Jeg har brukt stort sett de samme klærne, da, men enkelte sitter bedre på den lavere vekta. 50-53 hadde vært for lite for meg, men er jo litt høyere enn deg. Jeg vet også jeg burde spise meg opp fordi jeg ønsker mer muskelvekst, og kommer ikke dit ved å hele tiden være redd for vekta.

Jeg prøver å tenke og huske på at vekta er bare gravitisjon, og at det er bedre å være der kroppen trives best og ikke begynner å tulle, enn det er å bare se et tall på en teit maskin. ;) 

Anonymkode: 8c364...0f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nerine_ said:

Du vet at bmi tar utgangspunkt i høyde eller? En lav person legger ikke på seg raskere enn en som er høy. 

Jo, faktisk. Siden små personer har mye mindre slingringsmonn i hva de kan spise uten å legge på seg. En jente på 55 kg forbrenner kanskje 1700 kalorier på en dag. En mann på 70 kg forbrenner kanskje 2500 kalorier hver dag. Det er mye vanskeligere å holde seg innenfor 1700 kalorier enn 2500. 

 

https://www.shape.com/weight-loss/tips-plans/weight-loss-short-vs-tall-women#:~:text=Fact or Fiction%3A It's Harder for Shorter Women to Lose Weight&text=And because you have to,the faster your metabolism works.

Anonymkode: b6735...132

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 160,veier 61 i dag, trivselvekt er 55 kg, men klarer ikke gå ned til 55. Da må jeg leve strengt. Når jeg var 20 veide jeg 55 uansett hvor mye jeg spiste men nå ved 31 må veldig mye til før jeg går ned. Jo eldre jo vanskeligere. Kan leve med 61, men er ingen supermodell med den vekta likwom

Anonymkode: c5cfd...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...