Gå til innhold

Kroppen min og jeg er uenige om vekta - tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo, faktisk. Siden små personer har mye mindre slingringsmonn i hva de kan spise uten å legge på seg. En jente på 55 kg forbrenner kanskje 1700 kalorier på en dag. En mann på 70 kg forbrenner kanskje 2500 kalorier hver dag. Det er mye vanskeligere å holde seg innenfor 1700 kalorier enn 2500. 

 

https://www.shape.com/weight-loss/tips-plans/weight-loss-short-vs-tall-women#:~:text=Fact or Fiction%3A It's Harder for Shorter Women to Lose Weight&text=And because you have to,the faster your metabolism works.

Anonymkode: b6735...132

Nei, det er ikke vanskeligere, man må bare spise mindre. En mann på 70kg trenger vel strengt tatt mer kalorier ila dagen enn ei jente på 55kg. Vanskelig er feil ord å bruke, man må tilpasse matinntaket, enkelt og greit. 

Endret av Nerine_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Nerine_ said:

Nei, det er ikke vanskeligere, man må bare spise mindre. En mann på 70kg trenger vel strengt tatt mer kalorier ila dagen enn ei jente på 55kg. Vanskelig er feil ord å bruke. 

Dersom man overspiser med 500 kalorier vil man for jenta spise 130% av kaloribehovet. For mannen blir det 120%. Det er mye enklere for mannen å forbrenne det ekstra måltidet. Altså er det vanskeligere å holde vekta når man er lav. 

Anonymkode: b6735...132

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Dersom man overspiser med 500 kalorier vil man for jenta spise 130% av kaloribehovet. For mannen blir det 120%. Det er mye enklere for mannen å forbrenne det ekstra måltidet. Altså er det vanskeligere å holde vekta når man er lav. 

Anonymkode: b6735...132

Jeg syns "vanskeligere" er helt feil ord å bruke. Det handler om å justere inntak etter hver enkelts behov for kalorier, i forhold til vekt, energiforbruk i form av aktivitet osv. 

Det som er vanskelig med det sitter eventuelt i hodet (med mindre man har en eller annen fysisk sykdom). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Nerine_ said:

Jeg syns "vanskeligere" er helt feil ord å bruke. Det handler om å justere inntak etter hver enkelts behov for kalorier, i forhold til vekt, energiforbruk i form av aktivitet osv. 

Det som er vanskelig med det sitter eventuelt i hodet (med mindre man har en eller annen fysisk sykdom). 

Er det vanskeligere å holde budsjettet dersom man har 10000 kr i inntekt eller 15000 kr i inntekt? Det er enklere dersom man har større slingringsmonn, altså vanskeligere dersom man har mindre slingringsmonn. 

Oppgitt næringsinnhold kan variere med 10% og om man har mindre å gå på er det vanskeligere å overholde. 

Anonymkode: b6735...132

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil vanskeligere å få den lange smale silhuetten som lav!

Anonymkode: d440e...f42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det vanskeligere å holde budsjettet dersom man har 10000 kr i inntekt eller 15000 kr i inntekt? Det er enklere dersom man har større slingringsmonn, altså vanskeligere dersom man har mindre slingringsmonn. 

Oppgitt næringsinnhold kan variere med 10% og om man har mindre å gå på er det vanskeligere å overholde. 

Anonymkode: b6735...132

Nei, ikke så lenge budsjettet er tilpasset inntekten. Det også handler om å legge seg på et realistisk nivå🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man mister menstruasjonen av å slanke seg så er jo det et TYDELIG tegn på at man er under trivselsvekt... Tjukke er jo ingen av dere, så hvorfor stresse med det? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nerine_ said:

Nei, ikke så lenge budsjettet er tilpasset inntekten. Det også handler om å legge seg på et realistisk nivå🙂

Teori og praksis er to helt forskjellige ting. Det er ikke mulig å planlegge søvn, aktivitet og matinntak 100%. De fleste skeier ut i blant, og da er det vanskeligere når man forbrenner mindre både under hvile og aktivitet. 

Anonymkode: b6735...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Teori og praksis er to helt forskjellige ting. Det er ikke mulig å planlegge søvn, aktivitet og matinntak 100%. De fleste skeier ut i blant, og da er det vanskeligere når man forbrenner mindre både under hvile og aktivitet. 

Anonymkode: b6735...132

Jeg er fortsatt ikke enig i at vanskeligere er riktig ord å bruke, det handler om å tilpasse etter behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nerine_ skrev (5 minutter siden):

Jeg er fortsatt ikke enig i at vanskeligere er riktig ord å bruke, det handler om å tilpasse etter behov. 

Hva er din høyde og vekt da? Og alder? Og kjønn?

Anonymkode: d440e...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er din høyde og vekt da? Og alder? Og kjønn?

Anonymkode: d440e...f42

Det er privat🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nerine_ said:

Jeg er fortsatt ikke enig i at vanskeligere er riktig ord å bruke, det handler om å tilpasse etter behov. 

Det er vanskeligere når man har mindre feilmargin. Så enkelt er det. 

Anonymkode: b6735...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vanskeligere når man har mindre feilmargin. Så enkelt er det. 

Anonymkode: b6735...132

Da må man ta høyde for det, problem løst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør noe hvis du er opptatt av bentettheten din. Hvis man mister mensen ved lav vekt er det fordi man får for lavt østrogennivå, noe som kan føre til blant annet osteoporose og hårtap. 

Anonymkode: b19f7...45c

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod.

Endret av Perelandra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er vanskeligere når man har mindre feilmargin. Så enkelt er det. 

Anonymkode: b6735...132

Jeg tenker også at det er vanskeligere. Jeg kan spise 750 kalorier mindre enn mannen min for å holde vekten. Han spiser gjerne en hel sjokoladeplate hver kveld, det kan ikke jeg for å si det sånn.

Anonymkode: b19f7...45c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oppsummert har lave mennesker et mindre daglig kaloribehov, og får høyere kalorioverskudd av en kake. Dette er jo enkel matte, og det har jeg aldri benektet. Men igjen, det handler om å legge seg på et nivå som passer ens eget behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kroppen vil være sunn og du vil være tynn. Selvfølgelig har kroppen rett.

Anonymkode: 94073...510

Tull. Hun er 160, da er man ikke tynn på 50-53. Man er heller ikke tjukk på 55-56, så det er sagt, men det har ikke ta sagt heller.

Jeg er 161, ser best ut, har mest energi og føler meg sterkest og rasket på 49-51, men da må jeg passe på kostholdet mitt, og det fucker med hodet mitt. Når jeg lar det glippe veier jeg 54-55. Føler meg tung og treig, men ser i speilet at det SER akseptabelt ut. Så da blir det litt jojo. Har vekslet mellom 49-55 de siste 25 årene. 

Anonymkode: 32ad8...0fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt av 15kg og veier nå 70kg. Er 165cm høy. Kunne tenkt meg å kommer meg over på 60-siden, men ser at det går mye langsommere nå. Tenker å gå ned 5kg til, men over tid da kiloene ikke raser slik som da jeg gikk fra 85 til 70. 

Da håper jeg at jeg er fornøyd med vekten. Jeg har kun endret på kostholdet og jeg ser nå at jeg ikke tenker like mye på mat, og jeg klarer å lengre uten mat. Så hvis jeg ikke er fornøyd med 65kg, så tror jeg ikke at det er lurt å redusere kaloriene, men heller finne e kostholdsplan som gjør at jeg klarer å holde vekten og evt. gå ned noen få kilo til, men da ved hjelp av trening. Tenker også at når jeg begynner å trene så vil kroppen stramme seg litt opp og da blir jeg kanskje fornøyd likevel. Jeg er også opptatt av at jeg ikke skal trenge å tenke på vekten HELE tiden, så jeg vil finne en vekt jeg trives med og ikke må stresse for mye med å holde. 

Det er rett og slett en livsstilendring jeg holder på med. Jeg har lært meg hvor mye jeg kan spise, hvilke matvarer jeg kan spise ubegrenset av (f.eks bær) og hvilke jeg må begrense. Før kunne jeg spise en halv pose chips og halv melkesjokolade en lørdag, i tillegg til en håndfull med noe godt her og og der i ukedagene. Nå spiser jeg heller popcorn eller jeg henter en liten skål med chips lørdag, også noen få biter sjokolade. Om jeg er fysen på noe i ukedagene så forsøker jeg å holde meg til bær og mager vaniljekesam eller gulrøtter og dipp (mager kesam). Har jeg absolutt lyst på noe digg, så tar jeg kanskje EN kjeks, men jeg gomler ikke på hele pakken. Så jeg har lært meg selvbeherskelse. 

Anonymkode: d4062...014

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 163 og kroppen min vil veie 53 kg. Estetisk ser jeg bedre ut på 51-52, men da må jeg leve så restriktivt med mat at det går utover livskvaliteten min. Har derfor det siste året flyttet fokus fra hvordan kroppen ser ut, til hvordan den fungerer. Jobber med å bli sterkere, mer fleksibel, få til nye ting. Det er moro å øke i pull-ups f. eks og det gjør at jeg også er fornøyd med kroppen selv om jeg ikke ser «perfekt» ut. 

Anonymkode: 2802d...48f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...