Gå til innhold

Naboen plager oss skikkelig. Hvor mye må man finne seg i?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Drizzt skrev (7 minutter siden):

bor han over, ved siden av eller under dere?

For en ufordragelig nabo.

Eier dere? Var naboen der fra før dere kjøpte? Ble de opplyst om ufordragelig nabo i salgsprospektet?

Det høres ut som at i tillegg til en ufordragelig nabo, så kan det hende at det er problem med selve bygningen. Dette ville jeg undersøkt. Dere skal ikke puste inn røyk, heller ikke barna. Det er helseskadelig. Jeg ville undersøkt alt mulig, inkludert snakket med advokat som kan sende et ''hyggelig'' brev til han, naboen deres. 

Det er ikke stort en advokat kan gjøre med dette: 

"Aksla borettslag sitt krav om tvangssalg av Antonsen andel ble derfor ikke tatt til følge.

Vidar Antonsen har vunnet saken fullt ut og skal etter tvisteloven § 20-2 første og annet ledd ha full erstatning for sine kostnader."

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/02/18/195650296/borettslag-krevde-at-vidar-matte-flytte-fordi-han-roykte-i-sin-egen-stue

Anonymkode: 1c699...4e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke stort en advokat kan gjøre med dette: 

"Aksla borettslag sitt krav om tvangssalg av Antonsen andel ble derfor ikke tatt til følge.

Vidar Antonsen har vunnet saken fullt ut og skal etter tvisteloven § 20-2 første og annet ledd ha full erstatning for sine kostnader."

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/02/18/195650296/borettslag-krevde-at-vidar-matte-flytte-fordi-han-roykte-i-sin-egen-stue

Anonymkode: 1c699...4e6

Denne rettsavgjørelsen virker utrolig feil. På alle punkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er ikke stort en advokat kan gjøre med dette: 

"Aksla borettslag sitt krav om tvangssalg av Antonsen andel ble derfor ikke tatt til følge.

Vidar Antonsen har vunnet saken fullt ut og skal etter tvisteloven § 20-2 første og annet ledd ha full erstatning for sine kostnader."

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/02/18/195650296/borettslag-krevde-at-vidar-matte-flytte-fordi-han-roykte-i-sin-egen-stue

Anonymkode: 1c699...4e6

OK...jeg skjønner at folk skal bestemme ting i leiligheten sin, men det må jo finnes en grense, hvis en nabo gjør et eller annet som er til stor sjenanse for andre naboer? 

Anonymkode: 300b6...faf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Naboen spiller høy musikk, røyker inne så mye at vi knapt kan puste inne i vår leilighet...Er det ingenting vi kan gjøre? 🙁

Må vi puste røyk? Vi kan jo ikke gå ut så ofte, det anbefales jo ikke. Folk er inne stort sett hele tiden. Vi har små barn....😖 

Anonymkode: 300b6...faf

Høy musikk innenfor normaltider må du tåle, røking likeså.

Deres hjem deres valg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hmmm...uansett hvor mye han røyker? 

Små barn må puste det? 

Anonymkode: 300b6...faf

Fremdeles nei dere kan ikke nekte naboen deres å røke innendørs

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han kan røyke så mye han ønsker i sin egen leilighet, selv om barn puster det inn. Leilighet er uansett ikke egnet plass for barn å vokse opp, ønsker dere å bestemme å ha et bedre oppvekstmiljø så er det kun enebolig som duger.

Høres ut som en super måte å oppdra barn på.

Anonymkode: 1c699...4e6

Wow da slet mine eldste, siden de bodde de fleste av oppveksten i leilighet...

Leiligheter er helt greit å vokse opp i

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (1 time siden):

Denne rettsavgjørelsen virker utrolig feil. På alle punkter.

Hvordan?

Mener du, helt seriøst, at en ikke skal benytte sin bolig til lovlige formål?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (7 minutter siden):

Høy musikk innenfor normaltider må du tåle, røking likeså.

Deres hjem deres valg

 Jeg antar dette er borettslag eller eierseksjonssameie. Loven er klar. Man skal bruke leiligheten slik at bruken ikke er til vesentlig sjenanse for naboene. Da kan man ikke spille så høyt en vil. Naboene kan forvente normal bruk. Det er ikke å sette anlegget på full guffe. Man må riktignok tåle mer på dagtid enn sen kveld og natt, men det er ikke fritt frem.

Når det gjelder røyk må vi dessverre tåle forurensing av luft noen år til, men om 10 år har vi garantert hjemmel til å forby sjenerende røyking også. Antakelig tidligere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne:

 

«....ikke skal røykes i offentlige lokaler og at barn har rett på et røykfritt miljø, men private boliger er altså ikke underlagt disse bestemmelsene. Men i både naboloven, eierseksjonsloven og borettslagsloven kommer det frem at man ikke skal påføre naboen ulempe. Borettslagslovens § 5-11 sier blant annet at bruken av boligen ikke skal «på urimelig eller unødvendig vis være til skade eller ulempe for andre andelseiere»

Anonymkode: 300b6...faf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hmmm...uansett hvor mye han røyker? 

Små barn må puste det? 

Anonymkode: 300b6...faf

Da hadde jeg valgt å flytte. Du kan ikke nekte noen å røyke i sin egen leilighet. 

Jeg siterer:

"Helse- og omsorgsdepartementet har uttalt at røyking i egen leilighet tilhører den private sfære, og er ikke noe som kan reguleres i ordensregler. Det samme gjelder for balkonger/terrasser som kun benyttes av den enkelte boenhet. Enhver har derfor rett til å røyke i egen leilighet dersom man ønsker det".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«selv om man er i sitt hus så betyr det ikke at man kan gjøre hva som helst. Ens rettigheter stopper i det det man gjør forstyrrer naboene« 

Anonymkode: 300b6...faf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har naboen valgt å røyke inne.

Det finnes utallige tråder her inne om at naboen røyker på terrassen og at det er til sjenanse for andre. Nå må dere bestemme dere hvor naboen kan røyke! 

Anonymkode: 472cc...bc9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hmmm...uansett hvor mye han røyker? 

Små barn må puste det? 

Anonymkode: 300b6...faf

Hvis du mener at ditt barn lever i forhold som ikke er bra for hens helse, er det i bunn og grunn ditt ansvar, ikke naboen. Som så mange andre - og som en som har tilbragt mesteparten av livet i blokk, også med røykende naboer - sliter jeg litt med å skjønne hvor sjenerende røyking inne i en annen leilighet kan være.

Støy ville jeg tatt opp med styret, evnt med politiet hvis det er urimelig høyt/seint/langvarig, men en del må man leve med når man bor i blokk. Ungene dine er neppe lydløse de heller - jeg har hørt mer fra ettbarnsfamilien veggivegg på tre måneder enn jeg hørte fra paret som bodde der før på tre år...

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leier dere eller eier dere? Om dere leier og han leier så er det noe som kanskje kan bli gjort ved å henvende seg direkte til eieren. Om dere har kjøpt og han har kjøpt, så er det ikke stort å gjøre 🤷‍♀️

Anonymkode: 2b0ef...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Leier dere eller eier dere? Om dere leier og han leier så er det noe som kanskje kan bli gjort ved å henvende seg direkte til eieren. Om dere har kjøpt og han har kjøpt, så er det ikke stort å gjøre 🤷‍♀️

Anonymkode: 2b0ef...89c

😩😩

Anonymkode: 300b6...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Her har naboen valgt å røyke inne.

Det finnes utallige tråder her inne om at naboen røyker på terrassen og at det er til sjenanse for andre. Nå må dere bestemme dere hvor naboen kan røyke! 

Anonymkode: 472cc...bc9

De skal ikke røyke 🤪

Å kjenne lukten er ikke skadelig. Jeg antar at leiligheten til TS ikke er fylt med røyk, bare. 
 

Jeg leide hos noen hysteriske ikke-røykere som angivelig hadde røykstinkende håndklær på badet....ikke min feil at viften deres trakk inn luft istedet for å blåse den ut... 

Anonymkode: f5942...873

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dævendøtte skrev (33 minutter siden):

Da hadde jeg valgt å flytte. Du kan ikke nekte noen å røyke i sin egen leilighet. 

Jeg siterer:

"Helse- og omsorgsdepartementet har uttalt at røyking i egen leilighet tilhører den private sfære, og er ikke noe som kan reguleres i ordensregler. Det samme gjelder for balkonger/terrasser som kun benyttes av den enkelte boenhet. Enhver har derfor rett til å røyke i egen leilighet dersom man ønsker det".

Hvorfor skal VI flytte? Det er jo naboen som plager ALLE som bor her. Én person plager mange. 

Anonymkode: 300b6...faf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De skal ikke røyke 🤪

Å kjenne lukten er ikke skadelig. Jeg antar at leiligheten til TS ikke er fylt med røyk, bare. 
 

Jeg leide hos noen hysteriske ikke-røykere som angivelig hadde røykstinkende håndklær på badet....ikke min feil at viften deres trakk inn luft istedet for å blåse den ut... 

Anonymkode: f5942...873

Aner du hvor jævlig det faktisk lukter?

Anonymkode: 6feb2...7c4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...