Gå til innhold

Er det lov å la folk bo gratis?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir nektet å flytte ut fra en leilighet pga alle beboerne må si opp samtidig, og de andre nekter. Jeg har tilbudt meg å finne en ny person til å overta kontrakten min, men det blir ikke godtatt. Ifølge kontrakten kan de gjøre dette. Men jeg flytter uansett, og må da mest sannsynlig betale for et rom jeg ikke bor i. Men det jeg lurer på er om jeg kan la folk sove der gratis en natt eller 2? Det blir vel regnet som å ha besøk? Er vel ikke fremleie det? 

 

Takk for svar :)

Anonymkode: f4f6e...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som en merkelig kontrakt, hvorfor kan de nekte deg å finne en annen som flytter inn? Tror ikke dette står seg juridisk i hele tatt

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (2 minutter siden):

Høres ut som en merkelig kontrakt, hvorfor kan de nekte deg å finne en annen som flytter inn? Tror ikke dette står seg juridisk i hele tatt

Helt enig.

Ellers er det ikke fremleie om du har gjester.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (1 minutt siden):

Høres ut som en merkelig kontrakt, hvorfor kan de nekte deg å finne en annen som flytter inn? Tror ikke dette står seg juridisk i hele tatt

Fordi at det er en person som leier leiligheten, vi andre leier bare et rom. Og ifølge kontrakten tar den som leier hele leiligheten alle avgjørelser på de andres vegne. Vi kan kun flytte om hun godtar den som skal overta kontrakten. Hun har fått 10 forskjellige personer å velge mellom som vil leie. Men hun sier nei. Vi har ikke oppsigelsestid tydeligvis, annet enn når hun da sier opp leiligheten sammen med oss andre. Så jeg er økonomisk låst i en leilighet hvor det er veldig dårlig stemming og mye bråk. Jeg kan ikke bo der mer. Men blir økonomisk ansvarlig for min del av leien. 

Anonymkode: f4f6e...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi at det er en person som leier leiligheten, vi andre leier bare et rom. Og ifølge kontrakten tar den som leier hele leiligheten alle avgjørelser på de andres vegne. Vi kan kun flytte om hun godtar den som skal overta kontrakten. Hun har fått 10 forskjellige personer å velge mellom som vil leie. Men hun sier nei. Vi har ikke oppsigelsestid tydeligvis, annet enn når hun da sier opp leiligheten sammen med oss andre. Så jeg er økonomisk låst i en leilighet hvor det er veldig dårlig stemming og mye bråk. Jeg kan ikke bo der mer. Men blir økonomisk ansvarlig for min del av leien. 

Anonymkode: f4f6e...1be

Dette er det bare å gå videre med, det er ikke lov. Men at dere har signert på det i utgangspunktet er kanskje det dummeste. Lett å være etterpåklok. 

Anonymkode: a3bf0...656

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Illuminatum skrev (6 minutter siden):

Helt enig.

Ellers er det ikke fremleie om du har gjester.

Ok bra! Tenkte å gi det bort til lavterskel-tilbud. Regner med at etter noen netter med div nattens fugler, så aksepterer dem noen andre til å leie ganske fort ;)

Anonymkode: f4f6e...1be

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er det bare å gå videre med, det er ikke lov. Men at dere har signert på det i utgangspunktet er kanskje det dummeste. Lett å være etterpåklok. 

Anonymkode: a3bf0...656

Jeg fikk lån til kontantdepositumet gjennom nav, så de leste igjennom kontrakten først og godkjente den. Jeg var dum som stolte på dem og underskrev. Men kontrakten er veldig innviklet. Jeg kan ikke gå videre, for jeg har ikke råd til advokat, men får heller ikke fri rettshjelp for jeg tjener noen tusen formye. 

Anonymkode: f4f6e...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi at det er en person som leier leiligheten, vi andre leier bare et rom. Og ifølge kontrakten tar den som leier hele leiligheten alle avgjørelser på de andres vegne. Vi kan kun flytte om hun godtar den som skal overta kontrakten. Hun har fått 10 forskjellige personer å velge mellom som vil leie. Men hun sier nei. Vi har ikke oppsigelsestid tydeligvis, annet enn når hun da sier opp leiligheten sammen med oss andre. Så jeg er økonomisk låst i en leilighet hvor det er veldig dårlig stemming og mye bråk. Jeg kan ikke bo der mer. Men blir økonomisk ansvarlig for min del av leien. 

Anonymkode: f4f6e...1be

Det høres jo ut som bare tull fra utleier sin side. :) Selvfølgelig, så har dere oppsigelsestid. Selvfølgelig, så kan dere flytte. 

Anonymkode: 2deed...980

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk lån til kontantdepositumet gjennom nav, så de leste igjennom kontrakten først og godkjente den. Jeg var dum som stolte på dem og underskrev. Men kontrakten er veldig innviklet. Jeg kan ikke gå videre, for jeg har ikke råd til advokat, men får heller ikke fri rettshjelp for jeg tjener noen tusen formye. 

Anonymkode: f4f6e...1be

Men tror ikke du trenger å betale noe, så lenge DU ikke starter en sak..Altså, blir du andmeldt for å ha brutt en kontrakt som i all hovedsak kanskje ikke er gyldig.. så kan ikke de gjøre så mye. Tror jeg, altså. 

Anonymkode: 39565...629

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Homer Simpson

Kan du legge ut hva som står i kontrakten ordrett her så kanskje det er noen smarte folk her som kan hjelpe deg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fordi at det er en person som leier leiligheten, vi andre leier bare et rom. Og ifølge kontrakten tar den som leier hele leiligheten alle avgjørelser på de andres vegne. Vi kan kun flytte om hun godtar den som skal overta kontrakten. Hun har fått 10 forskjellige personer å velge mellom som vil leie. Men hun sier nei. Vi har ikke oppsigelsestid tydeligvis, annet enn når hun da sier opp leiligheten sammen med oss andre. Så jeg er økonomisk låst i en leilighet hvor det er veldig dårlig stemming og mye bråk. Jeg kan ikke bo der mer. Men blir økonomisk ansvarlig for min del av leien. 

Anonymkode: f4f6e...1be

Slik er ikke uvanlig å fordele kollektivt, men det vil ikke si at enkeltboere kan holdes igjen. Så send oppsigelse og betal vanlig oppsigelsestid. Etter det bare avsluttet du. Da har du ingen forpliktelser dit lenger.

Anonymkode: d7645...4ab

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du leier et rom i leiligheten til utleier (i dette tilfellet framleier) så er det en måneds gjensidig oppsigelsesfrist som gjelder. Den regnes fra månedsskifte. Har du gitt beskjed om oppsigelse? 
Hvis du sa opp før nyttår, så er du kun pliktig å betale ut januar. 

Du trenger ikke advokat, det står lett tilgjengelig på lovdata.

De på nav har ikke nødvendigvis kompetanse på husleieavtaler, og tenkte vel ikke over konsekvensen av ulike formuleringer der. Men det er rett som noen sier, det er loven som gjelder om regelen i kontrakten er mer urimelige. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg fikk lån til kontantdepositumet gjennom nav, så de leste igjennom kontrakten først og godkjente den. Jeg var dum som stolte på dem og underskrev. Men kontrakten er veldig innviklet. Jeg kan ikke gå videre, for jeg har ikke råd til advokat, men får heller ikke fri rettshjelp for jeg tjener noen tusen formye. 

Anonymkode: f4f6e...1be

Nav kan ikke sine egne regler en gang, så jeg ville ikke fått det for god fisk at fordi de har godkjent det, så må det være riktig. 

Anonymkode: b815a...c44

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ok bra! Tenkte å gi det bort til lavterskel-tilbud. Regner med at etter noen netter med div nattens fugler, så aksepterer dem noen andre til å leie ganske fort ;)

Anonymkode: f4f6e...1be

Akkurat det går vel neppe under gjester:-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nav kan ikke sine egne regler en gang, så jeg ville ikke fått det for god fisk at fordi de har godkjent det, så må det være riktig. 

Anonymkode: b815a...c44

Tatt*

Anonymkode: b815a...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest theTitanic
Juniper skrev (5 minutter siden):

Når du leier et rom i leiligheten til utleier (i dette tilfellet framleier) så er det en måneds gjensidig oppsigelsesfrist som gjelder. Den regnes fra månedsskifte. Har du gitt beskjed om oppsigelse? 
Hvis du sa opp før nyttår, så er du kun pliktig å betale ut januar. 

Du trenger ikke advokat, det står lett tilgjengelig på lovdata.

De på nav har ikke nødvendigvis kompetanse på husleieavtaler, og tenkte vel ikke over konsekvensen av ulike formuleringer der. Men det er rett som noen sier, det er loven som gjelder om regelen i kontrakten er mer urimelige. 

Ts vil vel komme i en knipe med nav som har lagt ut depositum om dette holdes igjen? Så skjønner hennes bekymring. Men selvsagt er det ikke juridisk forsvarlig å tvinge henne til å bo der. Eier av leiligheten har fått flere gode tilbud, og det er ikke sannsynlig at alle 10 er ubrukelige. Da er det eier det er noe galt med. Hun kan ikke tvinge deg til å leie hos henne på ubestemt tid, det er jo så godt som en gisselsituasjon. Du lar deg kanskje herse med og derfor er ønsket boende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homer Simpson skrev (14 minutter siden):

Kan du legge ut hva som står i kontrakten ordrett her så kanskje det er noen smarte folk her som kan hjelpe deg 😊

" I de tilfeller der denne kontrakten er undertegnet av flere enn en leietager, kan kontrakten kun sies opp ovenfor utleier ved at samtlige leietagere underskriver oppsigelsen for leieforholdet"

Anonymkode: f4f6e...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å legge kontrakten og saken frem for Forbrukerrådet, og rådspurt dem? De kan kanskje se over kontrakten og si om den er lovlig og "holder vann"? Jeg synes det høres ut som rene svindelen. Hun har ikke lov til å nekte folk å si opp! 

Anonymkode: 7b4e9...056

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (4 minutter siden):

Ts vil vel komme i en knipe med nav som har lagt ut depositum om dette holdes igjen? Så skjønner hennes bekymring. Men selvsagt er det ikke juridisk forsvarlig å tvinge henne til å bo der. Eier av leiligheten har fått flere gode tilbud, og det er ikke sannsynlig at alle 10 er ubrukelige. Da er det eier det er noe galt med. Hun kan ikke tvinge deg til å leie hos henne på ubestemt tid, det er jo så godt som en gisselsituasjon. Du lar deg kanskje herse med og derfor er ønsket boende. 

Depositumskravet kan avvises med bakgrunn i loven. 
Kan uansett lønne seg å ta en prat med NAV i forkant, ja. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...