Gå til innhold

Er det lov å la folk bo gratis?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det du gjør er å flytte ut, la være å betale husleie, så får hun trekke husleie av depositumet ditt. 

På denne måten blir du fri. 

Du får ikke depositumet ditt, men siden du ikke betaler husleie så går det opp i opp. 

Endret av Bølle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nomore82 skrev (1 minutt siden):

Men igjen - hvilken navn står på kontrakten du har?

Hennes som hoved. At hun står for alle avgjørelser. Så står vi andre under at vi forplikter oss til å la henne ta avgjørelser vedr leieforholdet (strøm etc)  det står også at ingen av oss kan flytte ut med mindre hun godkjenner dette, eller at hun flytter ut selv ( da må vi andre flytte ut også) Det står at hun kan ikke si oss opp, det er kun megleren som kan gjøre. Men hun kan nekte meg å flytte ut ved å ikke godkjenne nye leietagere. Disse leietagerene må hun finne ved annonse på finn.no. Jeg kan ikke si opp eller finne leietager. Kun hun som kan gjøre det.

Anonymkode: f4f6e...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Still spørsmålet på diskusjon.no. Jeg har inntrykk av at det er en del brukere der som er vel bevandret i jussens verden. Spesielt en bruker, mener det er Krikkert han kaller seg, har jeg sett kommer gjerne med gode råd. 

Anonymkode: aa8c0...f15

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hennes som hoved. At hun står for alle avgjørelser. Så står vi andre under at vi forplikter oss til å la henne ta avgjørelser vedr leieforholdet (strøm etc)  det står også at ingen av oss kan flytte ut med mindre hun godkjenner dette, eller at hun flytter ut selv ( da må vi andre flytte ut også) Det står at hun kan ikke si oss opp, det er kun megleren som kan gjøre. Men hun kan nekte meg å flytte ut ved å ikke godkjenne nye leietagere. Disse leietagerene må hun finne ved annonse på finn.no. Jeg kan ikke si opp eller finne leietager. Kun hun som kan gjøre det.

Anonymkode: f4f6e...1be

Dette var veldig rotete.

Kan du legge ut bilde av kontrakten her? Sladd adresser, kontonummer, telefonnummer og navn. Utleiemegleren trenger du ikke så sladde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølle skrev (2 minutter siden):

Det du gjør er å flytte ut, la være å betale husleie, så får hun trekke husleie av depositumet ditt. 

På denne måten blir du fri. 

Du får ikke depositumet ditt, men siden du ikke betaler husleie så går det opp i opp. 

Jeg trenger dep for å leie et nytt sted.. de fleste skal ha over 20 000 kr. Og det har ikke jeg råd til på stående fot.

Anonymkode: f4f6e...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg trenger dep for å leie et nytt sted.. de fleste skal ha over 20 000 kr. Og det har ikke jeg råd til på stående fot.

Anonymkode: f4f6e...1be

Hvor mye må du betale i husleie? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

" I de tilfeller der denne kontrakten er undertegnet av flere enn en leietager, kan kontrakten kun sies opp ovenfor utleier ved at samtlige leietagere underskriver oppsigelsen for leieforholdet"

Anonymkode: f4f6e...1be

Ha,ha, dette er selvfølgelig ikke en lovlig kontrakt 😄  

Anonymkode: e2096...f9d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man skrevet under på en leiekontrakt med vilkår som er ulovlige å avtale kan man se bort fra vilkårene senere, ifølge Lars Aasen i Leieboerforeningen.

Anonymkode: aa8c0...f15

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Still spørsmålet på diskusjon.no. Jeg har inntrykk av at det er en del brukere der som er vel bevandret i jussens verden. Spesielt en bruker, mener det er Krikkert han kaller seg, har jeg sett kommer gjerne med gode råd. 

Anonymkode: aa8c0...f15

Støtter denne, KG er ikke rette plassen for å få svar på kompliserte juridiske spørsmål. Krikkert er vel jurist eller advokat som jeg har forstått det.

https://www.diskusjon.no/forum/338-juss/

Anonymkode: e90a0...e9f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg blir nektet å flytte ut fra en leilighet pga alle beboerne må si opp samtidig, og de andre nekter. Jeg har tilbudt meg å finne en ny person til å overta kontrakten min, men det blir ikke godtatt. Ifølge kontrakten kan de gjøre dette. Men jeg flytter uansett, og må da mest sannsynlig betale for et rom jeg ikke bor i. Men det jeg lurer på er om jeg kan la folk sove der gratis en natt eller 2? Det blir vel regnet som å ha besøk? Er vel ikke fremleie det? 

 

Takk for svar :)

Anonymkode: f4f6e...1be

Nei det skal være oppsigelsestid. Aldri hørt på makan. Men du må gi beskjed før månedsskifte. 1 eller 2måneder før alt etter hva som står i kontrakten. Om det står? Når du lar noen sove der 1 natt eller 2 så er det ikke gjester.Men da framleie selv om det er gratis. Om du er der er det vel greit.Men om ikke kan du ikke gjøre det!

Anonymkode: d915c...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha råd om veien videre fra advokat, kan jeg tipse om advokatvakten. Det finnes gratis chat, og flere steder i landet kan man møte opp for å få gratis Max 30 minutter personlig rådgivning. Google Advokatvakt, og undersøk hvilke tilbud dom kan være aktuelle for deg.

Anonymkode: aa8c0...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (12 minutter siden):

Dette var veldig rotete.

Kan du legge ut bilde av kontrakten her? Sladd adresser, kontonummer, telefonnummer og navn. Utleiemegleren trenger du ikke så sladde.

Jeg kan sende den på innboks til deg? Har prøvd å stryke ut alle navn og div men det er liten skrift og jeg vet ikke om jeg har fått visket ut hver minste detalj som kan røpe andre. Vil helst ikke havne i trøbbel pga det

Anonymkode: f4f6e...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei det skal være oppsigelsestid. Aldri hørt på makan. Men du må gi beskjed før månedsskifte. 1 eller 2måneder før alt etter hva som står i kontrakten. Om det står? Når du lar noen sove der 1 natt eller 2 så er det ikke gjester.Men da framleie selv om det er gratis. Om du er der er det vel greit.Men om ikke kan du ikke gjøre det!

Anonymkode: d915c...612

Jeg ga  skriftlig beskjed i desember. Den ble ikke godkjent. Jeg ga igjen skriftlig beskjed i januar da jeg leste at utleier ikke kan nekte folk å si opp, den ble heller ikke godkjent. 🤷‍♀️

Anonymkode: f4f6e...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men da tar hun mitt dep på 25000 kr..

 

Anonymkode: f4f6e...1be

Det vil i så fall være et lovbrudd. Rådfør deg med advokat/politi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du kontrakt med utleiemegleren, eller har du signert en kontrakt med hun du bor med som er "hovedleietaker" ?

Jeg forstår jo at Utleiemegleren avviser deg om du har kontrakt med romkameraten din og ikke med dem, du kan jo ikke si opp hennes kontrakt med utleiemegleren.

Om du har kontrakt med romkameraten din så skal jo ikke utleiemegleren involveres, da skal du bare si til henne at du sier opp.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiv Kverulant skrev (5 minutter siden):

Men har du kontrakt med utleiemegleren, eller har du signert en kontrakt med hun du bor med som er "hovedleietaker" ?

Jeg forstår jo at Utleiemegleren avviser deg om du har kontrakt med romkameraten din og ikke med dem, du kan jo ikke si opp hennes kontrakt med utleiemegleren.

Om du har kontrakt med romkameraten din så skal jo ikke utleiemegleren involveres, da skal du bare si til henne at du sier opp.

Har kontrakt med både henne og utleiemegeleren. Det er deres logo på kontrakten. Den er på 8 sider. Står utrolig mye uforståelig der. Er utleiemegeleren og hun med hovedkontrakten som begge må godkjenne min oppsigelse. Men de godkjenner ikke🤷‍♀️

Anonymkode: f4f6e...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har sendt oppsigelse 2 ganger. Begge ble ikke godtatt..." I de tilfeller der denne kontrakten er undertegnet av flere enn en leietager, kan kontrakten kun sies opp ovenfor utleier ved at samtlige leietagere underskriver oppsigelsen for leieforholdet"  Dette er begrunnelsen for at jeg ikke har oppsigelsestid, og ikke får si opp rommet i leiligheten.

Anonymkode: f4f6e...1be

Men da tolker hun dette punktet helt feil. Dette gjelder oppsigelse av leiligheten fra utleier som eier. At hun som står ansvarlig ikke kan si opp hele leiligheten uten at alle er enige. Det er en sikkerhet for at dere andre ikke skal bli husløse. Det sier ikke noe om at en og en av dere ikke kan si opp fra hun som står som hovedleier.

Anonymkode: d7645...4ab

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men da tolker hun dette punktet helt feil. Dette gjelder oppsigelse av leiligheten fra utleier som eier. At hun som står ansvarlig ikke kan si opp hele leiligheten uten at alle er enige. Det er en sikkerhet for at dere andre ikke skal bli husløse. Det sier ikke noe om at en og en av dere ikke kan si opp fra hun som står som hovedleier.

Anonymkode: d7645...4ab

Men er ikke bare henne som hevder dette, er megleren også. Han skriver rett ut på epost at han ikke godkjenner mine oppsigelser.

Anonymkode: f4f6e...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har kontrakt med både henne og utleiemegeleren. Det er deres logo på kontrakten. Den er på 8 sider. Står utrolig mye uforståelig der. Er utleiemegeleren og hun med hovedkontrakten som begge må godkjenne min oppsigelse. Men de godkjenner ikke🤷‍♀️

Anonymkode: f4f6e...1be

Har du signert på en kontrakt, eller har du signert på to kontrakter? Antar bare 1 ? Hvem andre har signert på kontrakten, og hvordan er de titulert? Er f.eks både utleiemegleren og romkamerat oppført som utleiere? Eller er romkamerat som deg ført opp som leietakere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...