Gå til innhold

Er det lov å la folk bo gratis?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg kan sende den på innboks til deg? Har prøvd å stryke ut alle navn og div men det er liten skrift og jeg vet ikke om jeg har fått visket ut hver minste detalj som kan røpe andre. Vil helst ikke havne i trøbbel pga det

Anonymkode: f4f6e...1be

Ja bare send om du ønsker det. Så kan jeg evnt se om det er noe gjenkjennelig der før du evnt legger den ut. Sikkert flere som kan hjelpe og om de ser kontrakten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men er ikke bare henne som hevder dette, er megleren også. Han skriver rett ut på epost at han ikke godkjenner mine oppsigelser.

Anonymkode: f4f6e...1be

Men det er fordet1q du ikke skal si opp til utleiemegleren, men til henne som du har gjort. Så du har gjort alt rett. Det avsnittet et mellem henne og utleiemegleren, at hvis flere har signert kan ikke en si opp hele leieforholdet med utleiemegleren uten at alle er enige. Det har ingenting med hennes utleieforhold til dere.

Anonymkode: d7645...4ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiv Kverulant skrev (2 minutter siden):

Har du signert på en kontrakt, eller har du signert på to kontrakter? Antar bare 1 ? Hvem andre har signert på kontrakten, og hvordan er de titulert? Er f.eks både utleiemegleren og romkamerat oppført som utleiere? Eller er romkamerat som deg ført opp som leietakere? 

Hun er oppført som leietager, men med rett til å ta alle juridiske avgjørelser vdr leiligheten. Vi andre har ikke den retten. Vi er også oppført som leietagere, men i den forstand at vi leier et rom, hun leier hele leiligheten.  Har signert på et papir som sier at jeg overtar for hun ene som står oppført i kontrakten som hadde rommet før meg 

Anonymkode: f4f6e...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det er fordet1q du ikke skal si opp til utleiemegleren, men til henne som du har gjort. Så du har gjort alt rett. Det avsnittet et mellem henne og utleiemegleren, at hvis flere har signert kan ikke en si opp hele leieforholdet med utleiemegleren uten at alle er enige. Det har ingenting med hennes utleieforhold til dere.

Anonymkode: d7645...4ab

Megleren sier at dette gjelder for meg også. 

Anonymkode: f4f6e...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men da tolker hun dette punktet helt feil. Dette gjelder oppsigelse av leiligheten fra utleier som eier. At hun som står ansvarlig ikke kan si opp hele leiligheten uten at alle er enige. Det er en sikkerhet for at dere andre ikke skal bli husløse. Det sier ikke noe om at en og en av dere ikke kan si opp fra hun som står som hovedleier.

Anonymkode: d7645...4ab

Dette. Punktet som det refereres til betyr at ingen kan si opp leieavtalen med hovedutleier med mindre alle er enige. Altså kan ikke «Per» si opp leiligheten slik at «Ola» og «Trude» blir hjemløse, da kreves det deres signatur også. Så dette betyr ikke at TS ikke kan si opp sin fremleieavtale med hovedleietaker, da dette selvsagt hadde vært i strid med lovverket. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men er ikke bare henne som hevder dette, er megleren også. Han skriver rett ut på epost at han ikke godkjenner mine oppsigelser.

Anonymkode: f4f6e...1be

Det er fordi han oppfatter det som en oppsigelse av hele leieforholdet, altså at du forsøker å si opp hele leiligheten slik at den blir ledig for å legges ut på markedet igjen. Og for å gjøre dette kreves det signaturer fra alle, i henhold til avtalen. Det er hun du bor med som leier leiligheten og fremleier til det. Ergo skal du kun sende oppsigelse til henne, og etter utløp av oppsigelsesperioden skal du ikke betale lenger (eller bo der) samme hva hun måtte mene om saken. 

Når det gjelder depositumet ditt så er det litt uklart hvordan betaling av dette egentlig har foregått. Dersom du har betalt depositum til han som flyttet ut, for å «overta» hans andel av depositumet; Har du dette skriftlig noe sted? 

Anonymkode: 0cf7b...3fa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare skrive under på at Utleiemegleren er vanskelige! Jeg fikk faktura på 3000 da jeg flyttet ut. De mente jeg måtte dekke kostnadene ved ny annonse når jeg var så frekk å si opp leiligheten. 
TS, du er ikke den eneste som opplever trøbbel med dem 

Anonymkode: 4e335...6ba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er hun du bor med som leier leiligheten og fremleier til det. Ergo skal du kun sende oppsigelse til henne, og etter utløp av oppsigelsesperioden skal du ikke betale lenger (eller bo der) samme hva hun måtte mene om saken. 

Anonymkode: 0cf7b...3fa

Akkurat dette er litt uklart. Er derfor jeg har et ønske om å se kontrakten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan bare skrive under på at Utleiemegleren er vanskelige! Jeg fikk faktura på 3000 da jeg flyttet ut. De mente jeg måtte dekke kostnadene ved ny annonse når jeg var så frekk å si opp leiligheten. 
TS, du er ikke den eneste som opplever trøbbel med dem 

Anonymkode: 4e335...6ba

Ikke betal. Det skal ganske godt gjøres at de har lov til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette. Punktet som det refereres til betyr at ingen kan si opp leieavtalen med hovedutleier med mindre alle er enige. Altså kan ikke «Per» si opp leiligheten slik at «Ola» og «Trude» blir hjemløse, da kreves det deres signatur også. Så dette betyr ikke at TS ikke kan si opp sin fremleieavtale med hovedleietaker, da dette selvsagt hadde vært i strid med lovverket. 

Det er fordi han oppfatter det som en oppsigelse av hele leieforholdet, altså at du forsøker å si opp hele leiligheten slik at den blir ledig for å legges ut på markedet igjen. Og for å gjøre dette kreves det signaturer fra alle, i henhold til avtalen. Det er hun du bor med som leier leiligheten og fremleier til det. Ergo skal du kun sende oppsigelse til henne, og etter utløp av oppsigelsesperioden skal du ikke betale lenger (eller bo der) samme hva hun måtte mene om saken. 

Når det gjelder depositumet ditt så er det litt uklart hvordan betaling av dette egentlig har foregått. Dersom du har betalt depositum til han som flyttet ut, for å «overta» hans andel av depositumet; Har du dette skriftlig noe sted? 

Anonymkode: 0cf7b...3fa

Men da er spørsmålet om det er tillatt med en slik klausul i kontrakten?

Anonymkode: 02127...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men da er spørsmålet om det er tillatt med en slik klausul i kontrakten?

Anonymkode: 02127...620

Husleieloven er ufravikelig, ergo spiller det liten trille all den tid TS er i sin fulle rett til å si opp boligen og kun betale leie ut oppsigelsestiden. Det er selvsagt ikke anledning til å tvinge folk til å bo et sted, eller betale husleie for en bolig de ikke bor i, når denne er sagt opp. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

appelsinjuice skrev (4 minutter siden):

Husleieloven er ufravikelig, ergo spiller det liten trille all den tid TS er i sin fulle rett til å si opp boligen og kun betale leie ut oppsigelsestiden. Det er selvsagt ikke anledning til å tvinge folk til å bo et sted, eller betale husleie for en bolig de ikke bor i, når denne er sagt opp. 

Deler av husleieloven kan fravikes med avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men da er spørsmålet om det er tillatt med en slik klausul i kontrakten?

Anonymkode: 02127...620

Selvfølgelig er det det, og det er en viktig klausul da det er mange dtittsekker der ute.

Prøver igjen å forklare den enkelt.

Nr.1 leier en stor leilighet av utleiemegleren. Hun leier så ut flere av rommene til nr. 2, 3 og 4. Klausulen i kontrakten sier da at 1 ikke kan si opp leieforholdet sitt med utleiemegleren uten at 2, 3 og 4 er enige. Klausulen er for å sikre 2,3 og 4, ikke omvendt. 

2, 3 og 4 har da normale kontrakter med nr.1. Denne klausulen anngår ikke dems leieforhold med 1. De kan si opp som vanlig til henne. Utleiemegleten igjen har kun kontrakt med 1. og kan da ikke behandle 2,3 og 4 sine oppsigelser.

Anonymkode: d7645...4ab

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (8 minutter siden):

Deler av husleieloven kan fravikes med avtale.

Ved leie av lokale, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nomore82 skrev (22 minutter siden):

Akkurat dette er litt uklart. Er derfor jeg har et ønske om å se kontrakten :)

Jeg kan sende den på innboksen din? Spurte istad men du svarte ikke. Så ser du kontrakten 

Anonymkode: f4f6e...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kan sende den på innboksen din? Spurte istad men du svarte ikke. Så ser du kontrakten 

Anonymkode: f4f6e...1be

Ja som sagt - kjør på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

nomore82 skrev (5 minutter siden):

Ja som sagt - kjør på :)

Den er sendt nå men du kan svare her så alle får med seg svaret 

Anonymkode: f4f6e...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (11 minutter siden):

Ved leie av bolig også.

Husleieloven er preseptorisk til fordel for leietaker, så hvilken paragraf tenker du at åpner for å nekte en leietaker å si opp leieforholdet ? 

Anonymkode: 0cf7b...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Husleieloven er preseptorisk til fordel for leietaker, så hvilken paragraf tenker du at åpner for å nekte en leietaker å si opp leieforholdet ? 

Anonymkode: 0cf7b...3fa

Nå la du ord i munnen min. Det var ikke det jeg sa, jeg kommenterte bare det feilaktige utsagnet om at husleieloven konsekvent alltid er ufravikelig. For det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkelig at det ikke står noe sted om hvordan du kan si opp "din" del her. Det at "hovedleietaker" leier hele leiligheten, og så i praksis leier ut rommene til videre, er ikke uvanlig. Det er heller ikke uvanlig at det da bare er hovedleietaker som kan si opp kontrakten overfor utleieselskapet.

Men du skal jo ha en egen kontrakt med den du i praksis leier av - som er hun ene i kollektivet. Det er jo helt urimelig at man skal bli sittende igjen i et rom man ikke vil bo i fordi hovedleietaker ikke aksepterer noen av de erstatterne du har funnet. Som andre har skrevet så er det "depositumet" i praksis betaling for leie, når de ikke er på en depositumskonto. Og det er hovedleietakeren som har disse pengene? Jeg hadde fortalt henne at hun de neste månedene må bruke de pengene til leie. Funnet på en unnskyldning av noe slag, om det blir vanskelig å håndtere henne. Flytte skal du jo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...