Gå til innhold

Er tilliten til myndighetene i ferd med å forsvinne?

Ukjent.

Anbefalte innlegg

Guile skrev (5 minutter siden):

Men det betyr dessverre ikke at de har tryllet vekk fattigdommen. Skremmende mange i England har knapt penger til mat. Og det er jo ikke blitt noe bedre i 2020 når enda flere mister levebrødet sitt fordi de må stenge butikken. 

Fattigdom gir dårligere helse, det er det ingen som helst tvil om. Da blir det egentlig bare litt trist når du kommer med flåsete uttalelser om at engelskmenn blir syke fordi de spiser for mye fish & chips. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er trist er at anti-tiltaksfolk bruker alle slags argumenter for å bortforklare at folk dør av et kjipt virus. 

Akkurat det samme som skjer i UK, og som skjedde i Belgia, og Polen, (og finn flere eksempler selv) kan og vil skje her også - hvis tiltakene lettes for mye og smitten øker. Det er så enkelt som det.

Det handler ikke om kosthold eller noe annet piss. Det handler om virus.

Endret av Guile
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guile skrev (8 minutter siden):

Det som er trist er at anti-tiltaksfolk bruker alle slags argumenter for å bortforklare at folk dør av et kjipt virus. 

Akkurat det samme som skjer i UK, og som skjedde i Belgia, og Polen, (og finn flere eksempler selv) kan og vil skje her også - hvis tiltakene lettes for mye og smitten øker. Det er så enkelt som det.

Problemet er at samfunnet er litt mer komplekst enn som så. Fokuserer man absolutt alt på ett problem så genererer det nye problemer. Nå er ikke dette viruset svartedauden. Det har relativt lav dødelighet og har spesielt lav dødelighet hos unge friske mennesker. 

Å sammenligne Norge med Belgia og Polen gir ikke mening i dette tilfellet. Belgia er Europas tettest befolkede land, de har høy grad av antibiotikaresistens. Polen har helt klart lavere levestandard enn oss. England har vi allerede diskutert. Hvis du ikke tror at kosthold og levestandard har noe å si for hvordan kroppen takler sykdom, så tror jeg kanskje du bør lese deg litt opp på det. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guile skrev (11 timer siden):

Vi har ikke tiltakene "bare" for eldre.

Britiske helsemyndigheter opplyser at en fjerdedel av pasientene på sykehus nå er under 55 år.

Den yngste som døde de siste 24 timene, som ikke hadde underliggende sykdommer, var 26 år.

https://www.theguardian.com/world/2021/jan/11/quarter-covid-hospital-admissions-england-aged-under-55-simon-stevens

The Kitten skrev (11 timer siden):

Britene har generelt et mye dårligere kosthold enn nordmenn. Det kan spille inn på tallene. 

Ukjent. skrev (10 timer siden):

England er et av ytterst få land der forventet levealder har gått ned de siste årene.

Guile skrev (22 minutter siden):

Nettopp..Helt Utrolig  at man til de grader kan lukke øyne til det som skjer i landene rundt oss.. Dette er harde fakta. Det er realiteten med korona, og det kan også skje her hjemme Vin skal være glad vi har klart å holde smittetallene nede

mistet et sitat i( så la til etterpå)

Endret av Lana01
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (3 minutter siden):

Nettopp..Helt Utrolig  at man til de grader kan lukke øyne til det som skjer i landene rundt oss.. Dette er harde fakta. Det er realiteten med korona, og det kan også skje her hjemme Vin skal være glad vi har klart å holde smittetallene nede

Det som er utrolig er at dere ikke forstår at ulike risikofaktorer spiller inn. Det er realiteten. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

The Kitten skrev (Akkurat nå):

Det som er utrolig er at dere ikke forstår at ulike risikofaktorer spiller inn. Det er realiteten. 

Dette handler om så mye mer en risikofaktorer.Tror du vi er skånet for det som skjer grunnet vi har så mye bedre helse ? . Unge mennesker, utenfor risikogruppen  kan også bli hardt rammet av dette, og noen  dør også,  Grunnen til vi har klart  oss såpass bra er at vi har klart å holde smittetallene nede. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (1 minutt siden):

Dette handler om så mye mer en risikofaktorer.Tror du vi er skånet for det som skjer grunnet vi har så mye bedre helse ? . Unge mennesker, utenfor risikogruppen  kan også bli hardt rammet av dette, og noen  dør også,  Grunnen til vi har klart  oss såpass bra er at vi har klart å holde smittetallene nede. 

Blir for dumt når du hopper bukk over at risikofaktorer spiller en rolle. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Kitten skrev (17 minutter siden):

Blir for dumt når du hopper bukk over at risikofaktorer spiller en rolle. 

Det har jeg har jeg heller ikke nektet for, men du bortforklarer jo det som skjer i landene rundt oss med at de har dårlig helse

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (2 minutter siden):

Det har jeg har jeg heller ikke nektet for, men du bortforklarer jo det som skjer i landene rundt oss med at de har dårlig helse

Jeg sa det kan være en faktor som spiller inn. At du velger å tolke det som en bortforklaring får du ta på egen kappe.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (28 minutter siden):

Potensielt kan man det ja, men det sier seg nesten selv at jo bedre helse og allmenntilstand, så tåler man en infeksjon bedre. Korona er ikke noe unntak. Dette er barneskolelærdom. 

Endret av Capt. Obvious
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (23 minutter siden):

Potensielt kan man det ja, men det sier seg nesten selv at jo bedre helse og allmenntilstand, så tåler man en infeksjon bedre. Korona er ikke noe unntak. Dette er barneskolelærdom. 

Det har jeg heller aldri nektet for

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guile skrev (2 timer siden):

Anti-tiltaksfolk? Er det noen som har ment at vi skal fjerne tiltak helt? Legger merke til én ting med dere som er ute etter oss som er kritiske til forskjellige ting vedr koronasituasjonen, og det er at alt blir så enten/eller og svart/hvitt. Det er noe som har gått igjen hele veien.

Det har vært strenge tiltak i de landene du nevner som er hardt rammet også. Vi må ikke glemme at Norge er et langstrakt land med lite befolkningstall og vi bor mye mer naturlig spredt, så disse landene kan vi ikke sammenligne oss med.

Selvfølgelig har kosthold mye å si for helsa og immunforsvaret. Til og med helsenorge oppfordrer til å tenke igjennom det i denne tiden. Det oppfordres også til å ta D-vitamin tilskudd. Ja, det handler om virus, og derfor handler det også i større grad om viktigheten av å ta best mulig vare på seg selv og helsa i denne tiden. Det har mye å si for immunforsvaret. Hvordan du kan si at betydningen av det bare er piss, det sier mye om at du ikke vet hva du uttaler deg om.

Endret av Tutte
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Guile skrev (16 timer siden):

Du tenker det er fordi britene spiser fish and chips at de blir dausjuke av korona? 

Britene er de mest overvektige i Europa. En stor risikofaktor, også blant unge.

I VG el Dagbladet i dag kommer det frem at dødsprosenten i Norge er 0,12 %. For de under 40 er den på 0.0004 (eller noe sånt). Må si jeg stusser mer og mer og mer... på hva det er verden driver med. Disse tallene er på influensa nivå. Og nei, det er ikke grunnet tiltak. Prosenten er regnet ut i forhold til antall smittede. Og ja, jeg vet at hvis sykehus kapasiteten sprenges, blir behandlingen dårligere. Men allikevel. Jeg har ikke bare mistet troen på myndighetene, men på den samlede myndighet i verden.

Og bare for å ha sagt dette også: Jeg var en corona "hysteriker" lenge. Og er fortsatt veldig forsiktig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blålin skrev (Akkurat nå):

I VG el Dagbladet i dag kommer det frem at dødsprosenten i Norge er 0,12 %. For de under 40 er den på 0.0004 (eller noe sånt). Må si jeg stusser mer og mer og mer... på hva det er verden driver med. Disse tallene er på influensa nivå. Og nei, det er ikke grunnet tiltak. Prosenten er regnet ut i forhold til antall smittede. Og ja, jeg vet at hvis sykehus kapasiteten sprenges, blir behandlingen dårligere. Men allikevel. Jeg har ikke bare mistet troen på myndighetene, men på den samlede myndighet i verden.

Og bare for å ha sagt dette også: Jeg var en corona "hysteriker" lenge. Og er fortsatt veldig forsiktig.

Jeg får det bare ikke til å henge på greip jeg heller. Tallene i rapportene til FHI henger rett og slett ikke på greip med det myndighetene kommuniserer. Folk flest setter seg jo ikke ned og regner, de leser blinkende overskrifter og tåredryppende historier om slitne sykepleiere og leger. Som om det er noe nytt at de har for stor arbeidsbelastning. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blålin skrev (5 minutter siden):

Nå ble det vist til tidligere i tråden at vi ikke er så veldig langt etter her til lands. Så den risikofaktoren gjelder i stor grad her og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerangrep, brukerdebatt, brudd på retningslinjene på koronarommet og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guile skrev (3 minutter siden):

Nå ble det vist til tidligere i tråden at vi ikke er så veldig langt etter her til lands. Så den risikofaktoren gjelder i stor grad her og. 

Hva ligger antall døde pr. smittet på i England? At sykehusene deres er mer overbelastet er ingen hemmelighet. Og britene bor veldig tett.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (7 minutter siden):

Jeg får det bare ikke til å henge på greip jeg heller. Tallene i rapportene til FHI henger rett og slett ikke på greip med det myndighetene kommuniserer. Folk flest setter seg jo ikke ned og regner, de leser blinkende overskrifter og tåredryppende historier om slitne sykepleiere og leger. Som om det er noe nytt at de har for stor arbeidsbelastning. 

De jeg kjenner som jobber på sykehus sier de ikke har merket stor forskjell.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må det strammes inn på Gardermoen før resten av oss får flere piskeslag.

Samtidig er risikoen for at det glipper blant folk større, man blir lei av å måtte eksistere og ikke kunne leve i de tyngste vintermånedene (Ikke en gang med avstand nå, spesielt hardt om man er alene og ikke har noen slektninger eller nettverk)

Og tålmodigheten tærer enda mer på når de som får gullbilletten hit og kan få jobbe gir blaffen, og sørger for at tiltakene blir forlenget for alle!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...