Gå til innhold

Siams Sammensurium


Siam

Anbefalte innlegg

Endelig fant jeg frem til den nye dagboken din...

Utrolig koselig å lese om dere og livet med lille Oliver! Og tenk, snart er han 1 mnd gammel! :hjerte:

Høres ut som om dere stortrives som foreldre, og at lille gutten vokser som han skal og har det godt!

Gleder meg til å lese mer!

God helg!

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for koselige besøk shy, Orkidéen, Soul og nat26! :klem:

Det har vært en fin helg!

Mamma dro hjem fredag kveld, og jeg og mannen koste oss med sofa og tv på kvelden.

Lørdag morgen tok mannen Oliver så jeg fikk sove litt. Det trengte jeg for lillegutt har nok litt luft i magen. Han ligger og ynker seg og knirker en times tid etter hver amming, det ser ut til at han sover, men det blir jo ikke så mye søvn på meg. Siden han våkner rundt annenhver time og skal ha mat, blir det ikke mange timene søvn på meg i løpet av natten. Mannen sover som en stein, selvfølgelig :frustrert: !

Jeg har kuttet ut alt som kan ligne på sterk mat og har begynt å drikke karve-te. Håper det hjelper litt etterhvert. Jeg sov litt bedre i natt, men det kan like gjerne være at jeg tok et glass rødvin på lørdagskveld og at jeg var utrolig trøtt. Jeg tror ikke han lå og presset så lenge hver gang.

Vi hadde besøk av et vennepar lørdagskveld, vi satt ute og grillet på verandaen. Fyrte opp i peisen og brukte terassevarmeren, så det var deilig å sitte ute. Vi satt ute helt til klokken 1. (Bortsett fra meg som gikk og la meg halv tolv...)

Mannen drakk masse rødvin i går, og var ikke til noe hjelp i dag tidlig, så jeg er rimelig trøtt og sliten i dag. Jeg er litt irritert over at han ikke tar mer hensyn til den situasjonen vi er i. Han er ikke villig til å ofre så mye, virker det som. Jeg må tydeligvis fortelle han at han må ta hensyn, han skjønner det ikke selv. Mannfolk, assa! :frustrert: Vi er faktisk to som akkurat har fått en liten en, og det er ikke bare jeg som skal ha alt arbeid og gjøre alle forsakelser. Litt solidaritet hadde vært hyggelig. Og litt mer hjelp hjemme.

Litt irritert nå, kjenner jeg. Det er nok trøttheten som snakker. Han er ikke så ille. Men det er rom for forbedringer.

Stakkars lille vennen min ligger nå og halvsover hos pappa'n sin, men plutselig krøller han seg sammen og gråter. Det gir seg fort, men det er tydeligvis noe som plager han.

Håper han får sove i natt, og at vi også får sove litt...

I morgen har jeg ikke noen planer, jeg skal ta en "hente-meg-inn-igjen-dag" og sove når Oliver sover. Hvis jeg klarer.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender deg en cyber-trøsteklem jeg Siam! :trøste: Håper du får hentet deg litt inn i morgen! Det er utrolig hvor viktig søvn er for humør og velvære...

Tror det er typisk at vi damer er mer vare for evt. barns (og hus og hjems) behov ? Har en liten følelse av at det fort kan bli sånn her også i fremtiden ja... Lurer på om de rett og slett ikke skjønner det av seg selv alltid, og som du sier sover de kanskje tyngre enn oss.

Håper du og lillegutt får en god natt! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig det der med menn og soving. Sambo sover som en stein om natten så lenge jeg ammer, men når ungen begynner å våkne av andre ting, da våkner han også lett. Er vel noe med at han ikke behøver å våkne når det er amming som gjelder.

Kos dere hjemme med lilleprinsen, tiden går så alt for fort. Vår lille skatt er hele 8 uker i morgen, hvor blir det av babyen min??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg tror nok ikke jeg er alene med "problemet" Soul og Pondusa.

Mannfolk er ikke helt som oss, og det er kanskje like greit noen ganger.

Mye bedre humør i dag. Selv om jeg ikke har sovet sååå godt i natt heller.

Svigermor snakket med en som anbefalte oss å snakke med en kiropraktor for luftproblemet til Oliver. Jeg tenker jeg stikker innom en i morgen og hører om det kan ha noe for seg.

Vi har kost oss hjemme i dag, bortsett fra en liten tur ut en times tid tidlig på dagen. Vi sovnet til og med litt på sofaen begge to. Det var deilig det. :)

Vi driver og planlegger å starte å gi Oliver flaske med morsmelk innimellom, slik at jeg kan ta meg et glass rødvin innimellom, eller rett og slett ha muligheten til å ta meg en tur ut en gang! ;) Jeg har sendt en mail til ammehjelpen for å få svar på en del spørsmål den forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Siam...

Håper dere får bukt med luft-problemene til prinsen.

I dag pumpet jeg meg for første gang, og i kveld skal mannen få gi flaske til Pernille.

Jeg er nyskjerrig på hva du får i svar fra ammehjelpen, så hvis du vil dele det med meg hadde jeg blitt veldig glad... :sjenert:

Det er forresten lov å være oppgitt over mannen innimellom. Mannen min fikk gå på byen på "krympelag" fredagen etter at Pernille kom, da var hun bare 5 dager gammel, han kom hjem litt over fire, og var ikke dugelig til noe neste dag. I tillegg var han borte fra 0800 til 2215 mandagen etter, da han måtte på jobb, og i masse møter og greier...... da var jeg nokså på gråten når han kom hjem.. følte at jeg ikke mestret mamma-rollen, og Pernille hadde hatt en litt dårlig dag, så jeg var helt utslitt.

Mannen fikk skikkelig dårlig samvittighet, og har etter dette, vært veldig flink med prinsessen, og å avlaste meg så jeg får hvilt litt.

Du får ta en prat med mannen, og fortelle "hvor stolen skal stå".... det hjalp her hjemme i allefall! ;)

Ønsker deg en stårlende uke!

Kos shy :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen sa her om dagen at han gledet seg til å ha permisjon og være hjemme med babyen, for da skulle han endelig få se Ringenes Herre-triologien sammenhengende... :ler: Ja, det tror jeg så gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte til helsestasjonen og fikk snakket med helsesøster ang luftproblemene til Oliver. Vi fikk et par tips som vi prøver ut nå. Bla at han ligger på magen over beina våre mens vi masserer han på ryggen. Det kommer litt luft ut da (i begge retninger.. ), i tillegg elsker han å ligge i den stillingen, så da er alt bra.

Kiropraktor kunne hjelpe, men de gikk ikke "offentlig" ut og anbefalte det siden det ikke hjalp for alle. Men det var verdt et forsøk.

Jeg skulle egentlig ha stukket innom en kiropraktor i dag, men der jeg trodde det var, fantes det ingen. Bare akupunktører, og det var ikke det jeg så etter nå.

Helsesøster sa også at hva jeg spiste eller ikke spiste ikke hadde så mye å si, så jeg trengte ikke å tenke så mye på det.

Shy: Ammehjelpen sa at det bare var å gi flaske nå, så lenge ammingen hadde gått så bra hittil og han ikke hadde hatt problemer med å ta puppen. Hun anbefalte oss å ikke vente altfor lenge før vi introduserte flaske for det kunne bli vanskeligere etterhvert. Men vi hadde fremdeles god tid på oss, det er ikke noe stress. Vi har uansett tenkt å begynne i kveld. Jeg har morsmelk i kjøleskapet.

Jeg samler opp dryppmelk som jeg har tenkt å fryse ned i isterningposer (tips fra ammehjelpen). Da er det lettere å ta opp så mye som vi trenger og det tiner fort.

Så får vi se hvor lett det er å få melka oppi posene, da...

Søndagsengel?: :ler: Ja, disse mennene har en tendens til å tro at det ikke er noe jobb med disse babyene. Men de finner det vel fort ut.

Mannen og jeg er enige i nå at vi er nødt til å roe ned tempoet og innse at vi er spebarnsforeldre. Han skal også ta sin del av arbeidet, og ikke bare ture frem slik som før. Han har innsett at også han er nødt til å ofre noe for familien. Senere vil vi få nok av muligheter til å komme oss ut igjen, og til å drikke rødvin. Men akkurat nå må vi prioritere anderledes.

Han har nok tenkt litt på det siden helgen. ;)

I kveld har vi hatt besøk av en tante av mannen og en kusine med mann. Koselig det. Det er stas å vise fram vår lille edelsten! :hjerter:

Jeg fikk kjøpt årets første julepresang i dag. Så tidlig ute har jeg vel aldri vært... :ler:

Jeg holder på å tenke på dåpen også, jeg har lyst til å dekke et fint bord. Må se om jeg finner noen gode idéer.

Endret av Siam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi er jo glade for at mennene ikke er helt som oss også, det er sant. ;) Bra at han har tenkt seg litt om da. :)

Men, håper dere finner ut av dette med luftproblemene, det ville sikkert hjelpe mye bare det.

Lykke til med dåpsforberedelser, det blir sikkert veldig koselig og fint!

Klem fra Soul :klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var det skikkelig møkkavær, så vi fikk ikke gjort så mye. Men det er deilig med sånne dager innimellom.

Mannen var på jobbintervju på morgenen og kom hjem da han var ferdig. Så da fikk jeg litt hjelp med Oliver som tydeligvis hadde litt vondt i magen, han presset og trykket masse og var utilpass, stakkar.

Men han sov godt i natt, heldigvis. Våknet bare for mat 2 ganger. Jeg var oppe og stelte en gang, og mannen stelte han før han dro på jobb. Vi har kommet inn i en fin rutine, så får vi se hvor lenge Oliver vil være med på den.

I dag har vi gått tur sammen med svigermor i halvannen time. Deilig å komme seg ut. Vi hadde time hos kiropraktor på ettermiddagen og svigermor kjørte oss.

Oliver hadde en liten låsning i nakken, en i bekkenet og en litt større rett ovenfor korsryggen. Kiropraktoren hadde selvfølgelig mye finere navn på disse stedene, men det husker ikke jeg. Ikke at det betyr noe heller.

Han fikk løst dem opp, og ga oss en ny time på mandag. Håper det hjelper litt.

Oliver var verdens blideste og sjarmerte kiropraktoren i senk.

I tillegg fikk vi oppskrift på fennikkelte som vi skal gi han to teskjeer av etter hvert måltid.

Nå har vi så mange tiltak på gang for å hjelpe han å bli kvitt luftproblemene sine at det kan bli vanskelig å vite akkurat hva som hjelper.

Men det viktigste er at han blir bra. I kveld har han ikke hatt noe vondt. Han har sovet masse i dag, så han slapper i alle fall av.

Oliver blir mer og mer sosial, i går satt vi alle tre og lo sammen. Oliver har ikke noen lyd på latteren sin enda, men han gjør tydelige "latterbevegelser". Han er bare så nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oliver blir mer og mer sosial, i går satt vi alle tre og lo sammen. Oliver har ikke noen lyd på latteren sin enda, men han gjør tydelige "latterbevegelser". Han er bare så nydelig!

*smelt* :hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicolai var også plaget med mye luft i magen.Begynte å gi han fennikel te og han ble bedre med en gang.Gir det før hvert måltid og han ble en helt ny gutt.Nå ligger han bare og ler og smiler,har ikke skreket siden kun når han skal ha mat.Håper det hjelper dere også.

Ja disse mannfolka er jaggu meg ikke lett å ha med å gjøre.I natt våknet Nicolai i 3 tiden,han pleier å sove hele natt men i natt måtte han ha mat.Hadde sagt til mannen før jeg la meg at jeg var så sliten etter å ha ryddet og tatt oppvasken til kl 01.Ba han om å gi han flaske.Men med en gang han skrek så vekte han meg :frustrert: Da var det bare å "minne" han på hvor melka står så sov jeg videre,han var ikke blid nei hehe

God helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei vennen!

Håper det er bra med dere! Ville bare innom og si hei :vinke: Regner med du koser deg masse med Oliver. Håper magen hans er blitt bedre!

Jeg kjenner også godt igjen dette med mannfolk, men det er som du sier mannfolk er ikke helt som oss.. Vi har hatt noen runder her i huset! Det er sikkert like greit og roe ting ned, mye av det sosiale er bare satt litt på vent. Denne spebarnstiden kommer jo ikke igjen og jammen meg flyr den fort også! Oliver er jo alt 5 uker og Victoria 5mnd.. :overrasket:

Kos dere masse i det nydelige været :klem1:

Endret av April
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle koselige meldinger!

Nat26, jeg har sendt deg en PM ang fenikkelteen. Jeg gir også te til Oliver, men lurer på noen ting...

Olivers luftproblemer har blitt litt bedre, men ikke så veldig... Natt til i går var han veldig fin, men i natt var det litt værre igjen.

Vi var hos kiropraktor i dag, så får vi se om det hjelper noe til slutt.

Stakkars gutten min... :cry:

I helgen tok vi ingen store krumspring. På fredag hadde vi snarvisitt av farfaren til Oliver, lørdag var vi på planteshopping og på hytta på kvelden med grilling, og søndag fikk vi fiksa masse småting i huset + at vi hadde besøk av en venninne en snartur.

I dag har mamma vært her, og vi har vært en tur i byen siden vi allikevel skulle til kiropraktoren. Møtte en jente på venterommet som hadde fått en jente for 6 uker siden, så det kan godt hende at jeg møter henne på barselgruppen.

Ellers har jeg vært veldig flink til å gå turer, det har stort sett blitt turer på en og en halv time hver dag. Bortsett fra i dag, dah! I dag ble det bare byrusling og en tur til butikken. Men i morgen blir det nok langtur igjen.

Jeg skal gjøre en liten innsats for å bli kvitt de 8 kiloene som er igjen fra svangerskapet. Og det skal bare gjøres med sunt kosthold og mange turer. Det blir ikke noe slanking. I helgene skal det være litt slækkere, da er det til og med lov med godteri. I alle fall en dag.

Målet er å være tilbake til startvekt innen jul. Så skal jeg heller ta 10 kilo til etter jul, men da må det nok hardere lut til. Da skal jeg melde meg inn i et treningssenter igjen. Gleder meg til det også.

Driver å sjekker sydenturer også. Jeg har sagt til mannen at jeg ønsker meg en tur til syden til bursdagen min... :sjarmor: Det hadde vært så deilig med litt sol og varme en gang etter jul. Jeg tror kanskje det blir en tur til Tenerife. Har aldri vært der før, men jeg har ikke noen forhåpninger om at det er veldig fint der. Men deilig er det sikkert.

Må finne en litt letter vogn også, innen den tid. En lettere tre-hjuling hvor han også kan sove. Men det er et annet prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oliver har sovet dårlig i natt, han har hatt vondt i magen. Men det virker som om det ikke er fullt så vondt som før, men han holder meg våken allikevel.

Men, men jeg får trøste meg med at det er en periode som snart vil gå over.

Oliver har fått et par nye lyder. Det virker som om han synes det er gøy å høre dem selv, for han blir riktig så fornøyd. Han har blitt flinkere til "kommunisere" og det er morsommere og morsommere for hver dag. Han er så ivrig når han "snakker", armer og bein går som hjulvisper. Søten min!!

Prosjekt "Tilbake til utgangspuntet" går ganske bra. Jeg har gått ned en halv kilo til, og følger planen om en halvkilo ned i uke. I dag har vi gått en kort tur i nabolaget, det ble vel akkurat en halv time. Bedre enn ikke noe. Det har vært så ustabilt vær... (akkurat som om det ikke finnes regntøy og regntrekk til vogna...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag snudde Oliver seg rundt på siden fra ryggen da han lå på stellebordet. Så nå må jeg jammen passe på så han ikke triller av. Det skal litt til siden det er kanter på sidene, men man vet aldri hva de kan finne på.

I natt har det blåst noe helt infernalskt. Men nå har det stilnet og solen har tittet frem. Så fort Oliver har våknet skal vi gå en tur til byen. Vi må til låssmed å finne nøkler til inne-dørene. Det fantes ikke en nøkkel i huset da vi overtok det. Det kan være greit å kunne låse døra når man er på do. I alle fall for gjestene.

Oliver har vært helt eksemplarisk i natt. Han har kun våknet for å få mat, og har sovnet igjen med en gang. Så i dag er mamma'n og pappa'n hans uthvilte.

Han hadde det ikke så greit på dagen i går, så han sov nesten ingenting.

Det virker som om han har noen våkendøgn etterfulgt av noen sovedøgn. Og nå kom heldigvis sovedøgnet...

Jeg veide meg igjen i dag tidlig, noe som egentlig er strengt forbudt siden det var veiedag i går. Og jeg hadde gått ned 1,2kg til! Siden i går. Skjønner ikke at det er mulig. Det er sikkert bare vann...

Men det teller ikke, siden målingen ikke var på en tirsdag. Men jeg merker at det inspirerer til å fortsette med å være flink.

Mannen og jeg ble enige om "reglene" i går. Sunn mat og ikke noe godteri/kaker i uka. I helgene gjelder følgende regel: Godteri en dag, is og vafler en dag, mat er helt valgfritt, så da blir det nok pizza en av dagene!

Så får vi se om det er mulig å gå ned noe med sånne regler eller om de må strammes inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...