Gå til innhold

FHI mener portforbud kan være brudd på menneskerettighetene


Example

Anbefalte innlegg

The Kitten skrev (1 time siden):

På hvilke måte følger de dem ikke?

Bl.a. for mange nærkontakter, for mye besøk og farting hit og dit, festing(!), unngår/utsetter testing, for lite avstand bl.a. i butikkkøer, generelt bagatellisering. Jeg sier ikke at flertallet gjør dette, men jeg oppfatter at det gjelder for mange.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fotgjenger skrev (18 minutter siden):

Bl.a. for mange nærkontakter, for mye besøk og farting hit og dit, festing(!), unngår/utsetter testing, for lite avstand bl.a. i butikkkøer, generelt bagatellisering. Jeg sier ikke at flertallet gjør dette, men jeg oppfatter at det gjelder for mange.

Voldtsomt så god kontroll du har på andre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (15 timer siden):

Vi har åpenbart mer tillit enn de fleste andre land. Norge gjør det langt bedre enn de fleste land i Europa, både i bølge en og to. Selv uten portforbud.

Og man bygger neppe opp tillit med å sette hele befolkningen i husarrest. Det vil ha motsatt effekt.

Ja, skal ikke glemme at vi har lav befolkningstetthet og bor mye mer spredt enn de aller fleste land. Sier seg selv at det blir mer smitte i land hvor man bor tettere, som i Storbritannia, Tyskland, og Italia for å nevne noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg må med gru slå fast at dersom regjeringen tror at de kan innføre svært inngripende tiltak med den ene munnviken for å se gjennom fingrene med smittevern med den andre så kan de bare drite i å innføre portforbud.

Først må myndighetene få kontroll på allerede innførte påbud: forby folk å forlate flyplassen før de har testet seg - eller hent dem for testing i hjemmet / oppholdsadresse hvis de ikke har testet seg innen gitt frist. Når 58 % av de ankomne tester seg på tross av at det er påbudt for alle så sier det sitt.

Og hvorfor skal det være enklere for politiet å håndheve et portforbud i hele samfunnet fremfor å stenge utgangen fra utland for ikke testede på en flyplass? Hva er det som driver denne regjeringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Kitten skrev (1 time siden):

Voldtsomt så god kontroll du har på andre.

Ikke mer enn andre vil jeg tro, men jeg følger med på nyhetsbildet, og har øyne og ører. Har du ikke fått med deg daglig oppdatering om folk som bryter smittevernregler? Og kanskje er du blant de heldige som kan ha hjemmekontor, slik at du ikke observerer det i hverdagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blondie65 skrev (6 minutter siden):

Jeg må med gru slå fast at dersom regjeringen tror at de kan innføre svært inngripende tiltak med den ene munnviken for å se gjennom fingrene med smittevern med den andre så kan de bare drite i å innføre portforbud.

Først må myndighetene få kontroll på allerede innførte påbud: forby folk å forlate flyplassen før de har testet seg - eller hent dem for testing i hjemmet / oppholdsadresse hvis de ikke har testet seg innen gitt frist. Når 58 % av de ankomne tester seg på tross av at det er påbudt for alle så sier det sitt.

Og hvorfor skal det være enklere for politiet å håndheve et portforbud i hele samfunnet fremfor å stenge utgangen fra utland for ikke testede på en flyplass? Hva er det som driver denne regjeringen?

Penger. Og stemmer. 

Vi har gang på gang sett at regjeringen innfører strengere tiltak enn FHI anbefaler, så lenge det bare rammer oss på gulvet, sannsynligvis for å rettferdiggjøre at næringslivet kan bestille egne tiltak på sms, siden det ser ut som de "gjør noe" når vi ser munnbind overalt. 

Tiltakene har hele veien vært tilpasset bedrifter og øvre middelklasse, dere vet, de som bor med partner og familie i et stort hus, har egen hage og hjemmekontor. De kan holde 1 meter avstand rundt spisebordet, de fikk reise på sommerferie, de slapp å gå med munnbind, siden de har hjemmekontor og råd til å bestille maten sin på hjemlevering. Mens vi andre, vi som ikke har råd til å bestille oss flybiletter vi kanskje mister, eller til å risikere ti dagers ekstra ferie pga karantene, vi som bor trangt, må reise kollektivt til jobb, bruke munnbind på jobb, og blir forsøkt guilt-trippet til å ikke besøke den vi er glad i, vi blir kasta utover bussen, for at rikingene skal kunne fortsette med sosial dumping, som til syvende og sist bare fører til at vi får lavere lønn.

Det er ingen god grunn til å ha portforbud i Norge. Å ha det på natta hjelper lite, da vi allerede har festforbud privat, og ølkranene er stengt. Og å ha det hele døgnet gir ingen mening, vi er så tynt befolket her at de aller fleste kan gå ut, uten å komme nærmere folk enn 5 meter. Og skal dette gjelde over hele landet, eller bare lokalt ved smitteutbrudd? Blir det feks portforbud i Oslo vil vel folk bare reise på hytta igjen. Dette er også et tiltak som hovedsaklig rammer folk privat, siden reiser til og fra jobb vil gå sin gang, og vi kan fortsette med importsmitten via arbeidsinnvandrere.

Når det gjelder at folk ikke har vært flinke nok, så vet vi ikke nok om dette. Det er forskning som tyder på at det ikke holder med hverken 1 eller 2 meter, så lenge vi oppholder oss i det samme rommet over tid, og dette forsterkes dersom det ikke luftes. Så da hjelper det ikke om folk følger tiltakene, dersom tiltakene ikkehar truffet. Kanskje er det bare flaks alle gangene det har gått bra, fordi det ikke har vært noen smittede til stede. Og dersom dette er tilfellet kan de ikke skylde på befolkningen, da har det blitt gjort en megatabbe, nemlig å åpne grensene, først for feriereiser og deretter for arbeidsinnvandring. 

Jeg håper at dette er dråpen, og at dersom det blir innført er vi mange nok som er villige til å gå for sivil ulydighet. Dersom alle går ut kan ikke politiet hverken følge opp eller bøtelegge alle. Og som TS også skriver, dette vil skade tilliten til myndighetene alvorlig.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym1002 skrev (1 time siden):

Livet vårt blir mer og mer miserabelt og noen sitter og heier på det. Hurra for norge

Skilsmissene har skutt i været hørte jeg. Folk bli ensomme, gjelda øker og psyken synker som Titanic for mange ..  helt enig Hurra for Norge ... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotgjenger skrev (25 minutter siden):

Ikke mer enn andre vil jeg tro, men jeg følger med på nyhetsbildet, og har øyne og ører. Har du ikke fått med deg daglig oppdatering om folk som bryter smittevernregler? Og kanskje er du blant de heldige som kan ha hjemmekontor, slik at du ikke observerer det i hverdagen.

Jo, de har jeg fått med meg. Trodde du snakket om noen du så personlig på jevnlig basis. 
Folk som har hjemmekontor er ikke nødvendigvis heldige forresten. Det er så klart bedre enn å være arbeidsledig, men hjemmekontor kan også være belastende for folk. F. eks folk som bor alene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (6 minutter siden):

Skilsmissene har skutt i været hørte jeg. Folk bli ensomme, gjelda øker og psyken synker som Titanic for mange ..  helt enig Hurra for Norge ... 

Det er faktisk motsatt. Separasjonstallene gikk ned i mars-oktober 2020 sammenlignet med samme periode året før:

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/ingen-okning-i-separasjoner-under-koronapandemien

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Apollonia skrev (39 minutter siden):

Penger. Og stemmer. 

Vi har gang på gang sett at regjeringen innfører strengere tiltak enn FHI anbefaler, så lenge det bare rammer oss på gulvet, sannsynligvis for å rettferdiggjøre at næringslivet kan bestille egne tiltak på sms, siden det ser ut som de "gjør noe" når vi ser munnbind overalt. 

Tiltakene har hele veien vært tilpasset bedrifter og øvre middelklasse, dere vet, de som bor med partner og familie i et stort hus, har egen hage og hjemmekontor. De kan holde 1 meter avstand rundt spisebordet, de fikk reise på sommerferie, de slapp å gå med munnbind, siden de har hjemmekontor og råd til å bestille maten sin på hjemlevering. Mens vi andre, vi som ikke har råd til å bestille oss flybiletter vi kanskje mister, eller til å risikere ti dagers ekstra ferie pga karantene, vi som bor trangt, må reise kollektivt til jobb, bruke munnbind på jobb, og blir forsøkt guilt-trippet til å ikke besøke den vi er glad i, vi blir kasta utover bussen, for at rikingene skal kunne fortsette med sosial dumping, som til syvende og sist bare fører til at vi får lavere lønn.

Det er ingen god grunn til å ha portforbud i Norge. Å ha det på natta hjelper lite, da vi allerede har festforbud privat, og ølkranene er stengt. Og å ha det hele døgnet gir ingen mening, vi er så tynt befolket her at de aller fleste kan gå ut, uten å komme nærmere folk enn 5 meter. Og skal dette gjelde over hele landet, eller bare lokalt ved smitteutbrudd? Blir det feks portforbud i Oslo vil vel folk bare reise på hytta igjen. Dette er også et tiltak som hovedsaklig rammer folk privat, siden reiser til og fra jobb vil gå sin gang, og vi kan fortsette med importsmitten via arbeidsinnvandrere.

Når det gjelder at folk ikke har vært flinke nok, så vet vi ikke nok om dette. Det er forskning som tyder på at det ikke holder med hverken 1 eller 2 meter, så lenge vi oppholder oss i det samme rommet over tid, og dette forsterkes dersom det ikke luftes. Så da hjelper det ikke om folk følger tiltakene, dersom tiltakene ikkehar truffet. Kanskje er det bare flaks alle gangene det har gått bra, fordi det ikke har vært noen smittede til stede. Og dersom dette er tilfellet kan de ikke skylde på befolkningen, da har det blitt gjort en megatabbe, nemlig å åpne grensene, først for feriereiser og deretter for arbeidsinnvandring. 

Jeg håper at dette er dråpen, og at dersom det blir innført er vi mange nok som er villige til å gå for sivil ulydighet. Dersom alle går ut kan ikke politiet hverken følge opp eller bøtelegge alle. Og som TS også skriver, dette vil skade tilliten til myndighetene alvorlig.

Demonstrasjoner gidder jeg ikke.

Jeg skal stemme til høsten. Der legger jeg min protest.

Ellers er jeg helt enig - det er oss "bermen" som ikke

  • kjører bil,
  • har minst en hytte
  • flere soverom i boligen
  • og/eller bor alene som får svi.

Jeg gir vel 110 % faen i at familien Rieber-Mohn ikke kan være 25 til bords julaften og må klare seg med 10 personer to ganger - når jeg ikke en gang kan ha besøk av noen uten å gå på akkord med smittevernreglene. 

Jeg blir rasende når det er forbudt for meg å dra på jobb som normalt, mens polakker og andre svømmer over grensen i hopetall uten noen som helst kontroll fordi det er viktigere å holde hjulene i gang enn å drive smittevern.

Jeg er helt enig i karakteristikken "kjøpe seg et fritak" - det er akkurat det som gjøres.

I mellomtiden ligger en hel bransje sidelengs og snapper etter luft etter at de er hengt ut som den store synderen - der de har fått det ene tiltaket etter det andre knepet ned i strupen. Og da snakker jeg om hotell og restaurant.

Jeg har kommet så langt at JA jeg har hjemmekontor, men NEI jeg velger faktisk ikke å la være å handle et sted jeg trenger bybane for å dra til fordi fisefine Holmenkollfruer og Hjellestad beboere ikke kan få ha 25 til bords i julen. Jeg har altså sluttet å la meg diktere når det gjelder idiotiske tiltak og mener jeg at jeg har godt av å komme meg ut og av sted for å handle så gjør jeg det. Jeg orker nemlig ikke mer av denne ensomheten og så bli spyttet i trynet av polakker og andre som ikke bare velger å dra med fly i en periode der vi har fått beskjed om å holde oss hjemme. Det var dråpen i dag da jeg så at 42 % ankommet fra utlandet på Gardermoen har valgt å gi faen i påbudt testing.

Erna & Co har ingen troverdighet. Det sier litt når jeg klapper for Listhaug!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Expandable86 skrev (1 time siden):

Ja, skal ikke glemme at vi har lav befolkningstetthet og bor mye mer spredt enn de aller fleste land. Sier seg selv at det blir mer smitte i land hvor man bor tettere, som i Storbritannia, Tyskland, og Italia for å nevne noen.

Det er selvsagt faktorer som også spiller inn, men befolkningstettheten alene er ikke avgjørende. Etterlevelse av tiltak spiller også inn. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for antivaksinasjonsdebatt, brukerdebatt og innlegg kun bestående av lenke. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (På 11.1.2021 den 18.32):

Det er selvsagt faktorer som også spiller inn, men befolkningstettheten alene er ikke avgjørende. Etterlevelse av tiltak spiller også inn. 

 

Befolkningstetthet henger jo sammen med etterlevelse av tiltak også. Når det generelt er mer romslig mellom folk, er det også enklere å etterleve tiltak. I de fleste butikker i Norge går det helt fint å holde avstand, kanskje bortsett fra rushtiden. Kan f.eks. ikke si det samme om butikker midt i London sentrum. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det mest idiotiske tiltaket siden hytteforbudet. Viruset kan jo ikke klokken, hva skal være vitsen med å sperre folk inne om natten? På dagen må man jo fortsatt på butikken, på jobb etc. 

Jeg vurderer karrierebytte til kriminell, siden politiet kommer til å være opptatt på heltid med dette tullet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

kritisk innlegg, med veldig mange gode poenger,  fra ni professorer, som peker på at portforbud er fremmed for vår rettskultur, i et samfunn som kjennetegnes av et høyt tillitsnivå mellom myndigheter og befolkning:

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/nAGo9x/ni-professorer-portforbud-er-for-land-som-ikke-stoler-paa-befolkningen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (12 minutter siden):

kritisk innlegg, med veldig mange gode poenger,  fra ni professorer, som peker på at portforbud er fremmed for vår rettskultur, i et samfunn som kjennetegnes av et høyt tillitsnivå mellom myndigheter og befolkning:

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/nAGo9x/ni-professorer-portforbud-er-for-land-som-ikke-stoler-paa-befolkningen

Godt innlegg 👏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (25 minutter siden):

kritisk innlegg, med veldig mange gode poenger,  fra ni professorer, som peker på at portforbud er fremmed for vår rettskultur, i et samfunn som kjennetegnes av et høyt tillitsnivå mellom myndigheter og befolkning:

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/nAGo9x/ni-professorer-portforbud-er-for-land-som-ikke-stoler-paa-befolkningen

Kjedelig at Aftenposten har så mange artikler bak betalingsmur.. Kan du si noe om fagfeltet til professorene som har signert?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (13 minutter siden):

Kjedelig at Aftenposten har så mange artikler bak betalingsmur.. Kan du si noe om fagfeltet til professorene som har signert?

Det var Hans Petter Graver som er professor i jus og ekspert på menneskerett. Så var det Øverengen som var på debatten forleden. Han er vel filosof. Så var det tre fra institutt for kriminologi og rettssosiologi, Stenseth fra mat-nat, en fra psykologisk institutt, en fra institutt for medisinsk biologi og en fra institutt fra helse og samfunn. Jeg vet ikke hvilket fakultet det siste der hører til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...