Gå til innhold

FHI mener portforbud kan være brudd på menneskerettighetene


Example

Anbefalte innlegg

Fotgjenger skrev (29 minutter siden):

Hvorvidt et evt. portforbud har ønsket effekt eller ikke, er ikke opp til meg å vurdere, heldigvis. Men jeg er såpass opptatt av å raskt kunne gå tilbake til "normal drift", at jeg skulle ønske alle kunne samarbeide mer... og gjøre det vi bli oppfordret til.

Dersom "staten gir opp folket" (dine ord) med portforbud, så er det jo nettopp fordi folk IKKE samarbeider og gjør det de blir oppfordret til frivillig. Da kan man komme i den situasjonen at det må kraftigere grep til.

Da misforstår du uansett. Det blir aldri aktuelt å bruke portforbud for å komme fortere tilbake til "normal drift". Vilkårene for å ha portforbud vil da være så strengt regulerte (om de i det hele tatt er lovlige), at de kun kan brukes i en ekstremsituasjon og fjernes så fort man er på bedringens vei. Det vil aldri være med på å bidra til å få ting tilbake til "normal drift".

Tror du folk vi samarbeide mer med et portforbud? Og særlig etter? Det vil være avslutningen på samarbeid fra mange, helt garantert.

Ikke bare nå, men i fremtiden også. Tilliten blir borte, og det kommer til å koste dyrt. Det tar lang tid å bygge opp tillit, men den kan brytes ned fort. Det vil være et ikke-reverserbart feilgrep med uante proporsjoner.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fungerende skrev (1 time siden):

Man kunne jo håpet. Men neida. Regjeringen noterte det med et skuldertrekk og kjørte videre med sitt høringsnotat.

Maktsyken til regjeeringen er i det hele tatt svært urovekkende.

det er jo helt vanlig prosedyre ved et lovforslag. Virker som mange her ikke kjenner  så godt til hvordan en lov blir til, og hvor i prosessen dette forslaget befinner seg akkurat nå. 

Først gjør departementet en utredning som munner ut i et høringsnotat. Dette blir sendt på høringsrunde hos mange berørte forvaltningsorganer, organisasjoner, næringslivsorganisasjoner og andre instanser som har en interesse i lovforslaget. DU kan også komme med tilbakemelding.

Så vurderer departementet de innspillene som er kommet inn, bl.a. dette fra FHI, og så blir det laget en proposisjon med et lovforslag, som Stortinget stemmer over. 

Det betyr at innspill som problematiserer forholdet til menneskerettighetene vil bli vurdert. Kanskje blir forslaget endret. Men det er ikke departementet, regjeringen eller FHI som gir lover - det er Stortinget.

https://www.regjeringen.no/no/om-regjeringa/slik-blir-norge-styrt/slik-blir-lover-til2/id2565033/

Endret av MissLucy
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (1 time siden):

De som ikke har fått øynene opp enda, får det nok aldri ... Enkelte ønsker jo faktisk portforbud her på KG 😀

Tenker at de som ønsker det er minst like hjernevaskede som supporterne til Trump.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (10 minutter siden):

Da får du se på situasjonen i Norge i forhold til andre land. Myndighetene skryter av sin egen håndtering og tiltak og at det er årsaken til at Norge har kommet så bra ut av dette. Og hvis det er tilfelle, så mener du fortsatt at så mange ikke har fulgt retningslinjene og driter i tiltakene? Da er det i så fall ikke tiltakene som er årsaken til at Norge hittil har klart seg så bra, så da snakker du jo i mot deg selv.

Jeg skrev ikke "at så mange ikke har fulgt retningslinjene og driter i tiltakene". Jeg var imidlertid uenig i at de "aller fleste" følger dem. Mange gjør åpenbart det, siden det foreløpig går bra i Norge. Men FOR mange gir beng. Det er forskjellen. 

Myndighetene skal ha cred for sin timing og håndtering. Flere bør ha tillit og følge rådene. Det er nettopp det jeg løfter frem her. Folk må slutte å kverulere og starte med å høre etter.

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotgjenger skrev (6 minutter siden):

Jeg skrev ikke "at så mange ikke har fulgt retningslinjene og driter i tiltakene". Jeg var imidlertid uenig i at de "aller fleste" følger dem. Mange gjør åpenbart det, siden det foreløpig går bra i Norge. Men FOR mange gir beng. Det er forskjellen. 

Myndighetene skal ha cred for sin timing og håndtering. Flere bør ha tillit og følge rådene. Det er nettopp det jeg løfter frem her. Folk må slutte å kverulere og starte med å høre etter.

Vi har åpenbart mer tillit enn de fleste andre land. Norge gjør det langt bedre enn de fleste land i Europa, både i bølge en og to. Selv uten portforbud.

Og man bygger neppe opp tillit med å sette hele befolkningen i husarrest. Det vil ha motsatt effekt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (33 minutter siden):

Da misforstår du uansett. Det blir aldri aktuelt å bruke portforbud for å komme fortere tilbake til "normal drift". Vilkårene for å ha portforbud vil da være så strengt regulerte (om de i det hele tatt er lovlige), at de kun kan brukes i en ekstremsituasjon og fjernes så fort man er på bedringens vei. Det vil aldri være med på å bidra til å få ting tilbake til "normal drift".

Tror du folk vi samarbeide mer med et portforbud? Og særlig etter? Det vil være avslutningen på samarbeid fra mange, helt garantert.

Ikke bare nå, men i fremtiden også. Tilliten blir borte, og det kommer til å koste dyrt. Det tar lang tid å bygge opp tillit, men den kan brytes ned fort. Det vil være et ikke-reverserbart feilgrep med uante proporsjoner.

Jeg er ikke i den oppfatning at portforbud evt. iverksettes for å oppnå "normal drift". Jeg, som alle aldre, ønsker normal hverdag, og for å oppnå det må folk slutte å kverulere/ gjøre som de selv vil. Det er samarbeid og mer vilje til følge retningslinjene jeg savner. 

Nei, jeg tror ikke folk vil samarbeide mer dersom portforbud innføres. Jeg håper virkelig at vi ikke kommer dit. Jeg har likevel noen tanker om at portforbud brått KAN bli realiteten dersom for mange fortsetter å kjøre ego trip.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fotgjenger skrev (37 minutter siden):

Jeg skrev ikke "at så mange ikke har fulgt retningslinjene og driter i tiltakene". Jeg var imidlertid uenig i at de "aller fleste" følger dem. Mange gjør åpenbart det, siden det foreløpig går bra i Norge. Men FOR mange gir beng. Det er forskjellen. 

Myndighetene skal ha cred for sin timing og håndtering. Flere bør ha tillit og følge rådene. Det er nettopp det jeg løfter frem her. Folk må slutte å kverulere og starte med å høre etter.

 

 

Du skrev at (for) mange driter i tiltakene og gjør som de selv vil, og at det er en av årsakene til at mange har mistet jobbene og at det må sterkere inngripen til.

Det stemmer overhodet ikke med situasjonen vi har sett hittil i Norge, hvor bra vi hittil har kommet ut av det og fortsatt er langt unna noen krise. Enten så har de fleste fulgt tiltakene, eller så er det ikke tiltakene som er hovedårsaken til den svært heldige situasjonen vi har hatt i Norge mtp smitte, innleggelser og dødsfall i forhold til andre land.

Endret av Tutte
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotgjenger skrev (1 time siden):

En stor andel er mer opptatt av å uttrykke misnøye og klage på smittevernreglene enn å følge dem. Jeg observerer dessverre mange hver dag som ikke er opptatt av å følge dem.

Min agenda er ikke å skape splid. Jeg ønsker at flere tar situasjonen på alvor og oppfører seg deretter, så unngår man kanskje sterkere inngripen. Det er forferdelig at mange har mistet jobbene sine. Det at (for) mange driter i tiltakene og gjør som de selv vil, er en av årsakene. 

ja, det er mange som klager og syter, og noen ganger virker det som det er de som roper høyest.

Men det er mange som støtter lojalt opp og  følger anbefalinger og regler så godt de kan, og jeg tror de er flere. En ny undersøkelse fra Opinion viser at 7 av 10 støtter tiltakene.

Norge skårer regelmessig høyt på kåringer over livskvalitet, og en av styrkene vi har som samfunn er at vi, når alt kommer til alt, har et tillitssamfunn der folk i det store og hele stoler på at myndighetene vil oss vel. Vi har ikke tradisjon eller kultur for et virkemiddel som portforbud, og jeg er ikke overbevist om at vi har et behov for det heller.

Jeg forstår at vi må ha strenge tiltak en periode nå, men portforbud fremstår som unødvendig. 

Men hvis de klarer å lage en hjemmel med ekstremt snevre grenser og høye terskler, og godt innenfor grunnlovens grenser, så er jeg ikke imot at vi lager en bestemmelse nå så den er klar hvis det kommer en ekstrem situasjon i fremtiden, f.eks i form av en ny pandemi som blir mye mer dødelig og mye mer smittsom, eller at det viruset vi har nå muterer til et monstervirus og man mister all kontroll. Men det må være en aller-siste-utvei-bestemmelse, som ikke kan vare lenge.

Endret av MissLucy
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (2 minutter siden):

Du skrev at (for) mange driter i tiltakene og gjør som de selv vil, og at det er en av årsakene til at mange har mistet jobbene og at det må sterkere inngripen til.

Det stemmer overhodet ikke med situasjonen vi har sett hittil i Norge, hvor bra vi hittil har kommet ut av det og fortsatt er langt unna noen krise. Enten så har de fleste fulgt tiltakene, eller så er det ikke tiltakene som er årsaken til den svært heldige situasjonen vi har hatt i Norge mtp smitte, innleggelser og dødsfall i forhold til andre land.

Det stemmer, bortsett fra at det må sterkere inngripen til. Jeg ønsker ikke det, men frykter det, fordi for mange gir beng og kjører sitt eget løp. Men dersom strengere tiltak innføres, skal jeg selvfølgelig følge dem. Vi tjener 0 på å kverulere, klage og å finne egne forklaringer på hvorfor vi fortjener å få ha samlinger og fest. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (41 minutter siden):

Vi har åpenbart mer tillit enn de fleste andre land. Norge gjør det langt bedre enn de fleste land i Europa, både i bølge en og to. Selv uten portforbud.

Og man bygger neppe opp tillit med å sette hele befolkningen i husarrest. Det vil ha motsatt effekt.

dette ☝️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotgjenger skrev (4 minutter siden):

Det stemmer, bortsett fra at det må sterkere inngripen til. Jeg ønsker ikke det, men frykter det, fordi for mange gir beng og kjører sitt eget løp. Men dersom strengere tiltak innføres, skal jeg selvfølgelig følge dem. Vi tjener 0 på å kverulere, klage og å finne egne forklaringer på hvorfor vi fortjener å få ha samlinger og fest. 

Poenget er at de fleste har hittil fulgt tiltakene, hvis ikke hadde ikke situasjonen i Norge vært så bra som den er hvis det er tiltakene som har æren for det.

Portforbud er langt i fra nødvendig da landet er langt unna en krise som normalt tillater et slikt tiltak. Og det har ingenting med klaging, syting og kverulering å gjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (3 minutter siden):

Poenget er at de fleste har hittil fulgt tiltakene, hvis ikke hadde ikke situasjonen i Norge vært så bra som den er hvis det er tiltakene som har æren for det.

Portforbud er langt i fra nødvendig da landet er langt unna en krise som normalt tillater et slikt tiltak. Og det har ingenting med klaging, syting og kverulering å gjøre.

Jeg kan gjenta; jeg er altså ikke FOR portforbud. Men jeg blir oppgitt og bekymret når jeg ser hvor mange som ikke bryr seg og begynner å "få nok" av myndigheter og tiltak, nettopp fordi situasjonen i Norge nå går bra. Det er bekymringsfullt, kombinert med økende smitte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotgjenger skrev (2 minutter siden):

Jeg kan gjenta; jeg er altså ikke FOR portforbud. Men jeg blir oppgitt og bekymret når jeg ser hvor mange som ikke bryr seg og begynner å "få nok" av myndigheter og tiltak, nettopp fordi situasjonen i Norge nå går bra. Det er bekymringsfullt, kombinert med økende smitte.

Noe som dessverre er en helt normal menneskelig reaksjon. Som tidligere nevnt så har de fleste tatt hensyn hele veien og ofret mye det siste året. Og uansett hvor mye man følger tiltak og ser samfunnet stadig mer raser rundt seg så blir det aldri bra nok, det blir heller verre. 

Og nå blir det luftet muligheter for portforbud og brudd på menneskerettigheter som ikke står i forhold til situasjonen i det hele tatt. Det er bekymringsfullt.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Justlooking skrev (3 timer siden):

De som ikke har fått øynene opp enda, får det nok aldri ... Enkelte ønsker jo faktisk portforbud her på KG 😀

Årsaken er at de ikke kan historie. De forstår ikke konsekvensene og hva det kan føre til på sikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tålmodigheten strekkes godt når regjeringen ønsker å stramme grepet til et nivå hvor portforbud utredes. Hvorfor? Jo, vi setter ikke engang de vaksinene vi har til rådighet. Når myndighetene fremstiller vaksine som den endelige løsning for deretter å trenere vaksinasjonen i tospann med stadig mer inntrengende smitteverntiltak begynner mitt beger å renne over. Teller oppriktig på knappene over hvor lenge jeg i det hele tatt skal bry meg...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fotgjenger skrev (6 timer siden):

Jeg er ikke i den oppfatning at portforbud evt. iverksettes for å oppnå "normal drift". Jeg, som alle aldre, ønsker normal hverdag, og for å oppnå det må folk slutte å kverulere/ gjøre som de selv vil. Det er samarbeid og mer vilje til følge retningslinjene jeg savner. 

Nei, jeg tror ikke folk vil samarbeide mer dersom portforbud innføres. Jeg håper virkelig at vi ikke kommer dit. Jeg har likevel noen tanker om at portforbud brått KAN bli realiteten dersom for mange fortsetter å kjøre ego trip.

Folk har satt livene sine på vent i snart ett år. De aller fleste bidrar hver dag til å holde smittespredningen nede. 

Hvis medisinen er verre enn sykdommen, da er det ikke verdt det.

Vi sitter også igjen med et virkemiddel i form av vaksiner, som kan brukes mer aktivt mot aldre, grupper og yrker som er mer utsatt for smitte enn andre.

Jeg gjentar også at portforbud, selv om man får dette godkjent ikke vil være et tiltak for at ting skal gå fortere tilbake til normalen, så det er i grunn ikke et argument. Skal man ha portforbud, må situasjonen være såpass alvorlig at man ikke kan forvente seg en reduksjon i andre tiltak når man fjerner det igjen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (5 timer siden):

Folk har satt livene sine på vent i snart ett år. De aller fleste bidrar hver dag til å holde smittespredningen nede. 

Hvis medisinen er verre enn sykdommen, da er det ikke verdt det.

Vi sitter også igjen med et virkemiddel i form av vaksiner, som kan brukes mer aktivt mot aldre, grupper og yrker som er mer utsatt for smitte enn andre.

Jeg gjentar også at portforbud, selv om man får dette godkjent ikke vil være et tiltak for at ting skal gå fortere tilbake til normalen, så det er i grunn ikke et argument. Skal man ha portforbud, må situasjonen være såpass alvorlig at man ikke kan forvente seg en reduksjon i andre tiltak når man fjerner det igjen. 

Ja du vet at nesten alle soM kommer fra Polen tester positivt i disse dager ?

At over 6000 har gitt faan i å teste seg når de kom til Gardemoen .. 58% kun som testet se disse 10 første dagene i januar 

Hva tror du resultatet av det blir fremover?

120 fly med polakker kom de 10 første dagene i 2021.

Endret av Bente1234
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (5 timer siden):

Folk har satt livene sine på vent i snart ett år. De aller fleste bidrar hver dag til å holde smittespredningen nede. 

Hvis medisinen er verre enn sykdommen, da er det ikke verdt det.

Vi sitter også igjen med et virkemiddel i form av vaksiner, som kan brukes mer aktivt mot aldre, grupper og yrker som er mer utsatt for smitte enn andre.

Jeg gjentar også at portforbud, selv om man får dette godkjent ikke vil være et tiltak for at ting skal gå fortere tilbake til normalen, så det er i grunn ikke et argument. Skal man ha portforbud, må situasjonen være såpass alvorlig at man ikke kan forvente seg en reduksjon i andre tiltak når man fjerner det igjen. 

Enig i dette! Når det gjelder argumentet om brudd på menneskerettighetene så faller det litt i fisk i året 2020/21 ettersom at listen med brudd allerede begynner å bli ganske lang. Spørsmålet blir eventuelt av typen: " hvor mange brudd på menneskerettighetene skal vi tolerere av hensyn til et RELATIVT ufarlig virus?" 

Jeg har selvsagt forstått konsekvensen av å gi en god dag i hele greia, men etterspør en mer nøktern innfallsvinkel. Kunne man klart seg med større, men færre (og mindre inngripende) tiltak enn tilfellet er i dag? 

Her kunne man eksempelvis tenkt seg en svært omfattende kontroll av grensa, mens man samtidig åpnet mer opp innenriks. Tanken på at et utall fly lander på landets ulike flyplasser, mens vi andre går med munnbind og lever som 5 millioner enkeltmanns-filialer oppleves svært provoserende. At alle skal være byrden av fri importsmitte oppleves svært urettferdig. 

Færre, større og mer gjennomtenkte tiltak ville etter mitt skjønn vært svært fordelaktig. Det ville dessuten begrense bruddene på menneskerettighetene betydelig. Det er jo tross alt ingen menneskerett å kunne ankomme en fremmed stat. Fri ferdsel kan selvsagt tolkes til å innebefatte slik ferdsel, men vil uansett oppleves langt mindre inngripende enn forbud mot å gå i kirken, besøke venner og ta seg en tur på i svømmehallen.

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotgjenger skrev (14 timer siden):

En stor andel er mer opptatt av å uttrykke misnøye og klage på smittevernreglene enn å følge dem. Jeg observerer dessverre mange hver dag som ikke er opptatt av å følge dem.

Min agenda er ikke å skape splid. Jeg ønsker at flere tar situasjonen på alvor og oppfører seg deretter, så unngår man kanskje sterkere inngripen. Det er forferdelig at mange har mistet jobbene sine. Det at (for) mange driter i tiltakene og gjør som de selv vil, er en av årsakene. 

På hvilke måte følger de dem ikke?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...