Gå til innhold

FHI mener portforbud kan være brudd på menneskerettighetene


Example

Anbefalte innlegg

Sitat

FHI: PORTFORBUD KAN VÆRE BRUDD PÅ MENNESKERETTIGHETENE

Folkehelseinstituttet skriver i sine vurderinger til regjeringen at de er kritisk til at et portforbud vil være et virkemiddel som smittevernfaglig kan begrunnes. I sine vurderinger omtaler de et portforbud som et «unødvendig grovt virkemiddel».

– Samlet sett mener vi derfor at et portforbud som smitteverntiltak mot covid-19 kan utfordre menneskerettighetene, skriver FHI.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/fhi-portforbud-kan-vaere-brudd-paa-menneskerettighetene.hWgaU-w_0?utm_source=vgfront&utm_content=row-2

Da bør den legges død en gang for alle. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal vi leve som i krig, når vi ikke er i krig? Hvorfor vil regjeringen gjøre alt bare verre og verre?

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Expandable86 skrev (Akkurat nå):

Så da innfører sikkert regjeringen det.

Det hadde nok vært den siste dråpen for denne regjeringen. Orker verken å se eller høre Erna og Høie lenger. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken bør ikke legges død: det bør komme frem hvordan i alle dager regjeringen har gått så langt som til å fremlegge forslag til Stortinget når fagpersonene er så i mot. Når fagpersonene innen helse er de som går ut og forteller de som skal styre dette landet at de bryter menneskerettighetene med galskapen sin. Og fagpersonene sier i tillegg at gevinsten er liten. Det er skammelig. 
 

Hvor mye finner folk seg i egentlig? De lager strengere og strengere regler samtidig som de gir grønt lys for import av smitte. Og nå dette? Jeg har altså regjeringen så langt opp i halsen nå. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dette skjer så får man virkelig håpe at også flere får opp øynene og våkner opp snart.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (16 minutter siden):

Da bør den legges død en gang for alle. 

Man kunne jo håpet. Men neida. Regjeringen noterte det med et skuldertrekk og kjørte videre med sitt høringsnotat.

Maktsyken til regjeeringen er i det hele tatt svært urovekkende.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (1 minutt siden):

Hvis dette skjer så får man virkelig håpe at også flere får opp øynene og våkner opp snart.

De som ikke har fått øynene opp enda, får det nok aldri ... Enkelte ønsker jo faktisk portforbud her på KG 😀

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (1 minutt siden):

De som ikke har fått øynene opp enda, får det nok aldri ... Enkelte ønsker jo faktisk portforbud her på KG 😀

Ja, det er dessverre sant.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor så mange tenker mer på seg selv og egen frihet, enn på å få stoppet denne djevelskapen av et virus? Blir det portforbud blir det uansett for noen timer i døgnet, og mest sannsynlig blir det ikke aktuelt i det hele tatt. Jeg har 0 problem med å følge anbefalinger/regler, selv om det "ødelegger" for personlige planer. Jeg sliter på ekte med å forstå denne manglende evnen til å brette opp ermene og gjøre det som trengs. Hvorfor kverulere og motarbeide så voldsomt?

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotgjenger skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor så mange tenker mer på seg selv og egen frihet, enn på å få stoppet denne djevelskapen av et virus? Blir det portforbud blir det uansett for noen timer i døgnet, og mest sannsynlig blir det ikke aktuelt i det hele tatt. Jeg har 0 problem med å følge anbefalinger/regler, selv om det "ødelegger" for personlige planer. Jeg sliter på ekte med å forstå denne manglende evnen til å brette opp ermene og gjøre det som trengs. Hvorfor kverulere og motarbeide så voldsomt?

Du svarer vel egentlig på det selv i dette innlegget, hva skal et portforbud tjene? Smitte korona bare på natten? 

Det at du er villig til å være hjemme har ingenting med saken å gjøre. De fleste av oss er mest hjemme om dagen. Det er forskjell på det, og å tvinge folk til det. 

Hvis man ønsker en effekt av et portforbud i så måte, må det ramme noen, og reglene må følges. 

Ved et portforbud er dugnaden offisielt over. Da er det stat mot folk, fordi staten har gitt opp folket. Da vil du få folk til å aktivt bryte disse reglene, og andre. Null respekt for smittevern, og andre lover for saks skyld. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotgjenger skrev (15 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor så mange tenker mer på seg selv og egen frihet, enn på å få stoppet denne djevelskapen av et virus? Blir det portforbud blir det uansett for noen timer i døgnet, og mest sannsynlig blir det ikke aktuelt i det hele tatt. Jeg har 0 problem med å følge anbefalinger/regler, selv om det "ødelegger" for personlige planer. Jeg sliter på ekte med å forstå denne manglende evnen til å brette opp ermene og gjøre det som trengs. Hvorfor kverulere og motarbeide så voldsomt?

Fordi det er ingen krisesituasjon i Norge, og det er langt dit. Allikevel snakker myndighetene høyt om muligheter for et så ekstremt tiltak med grove brudd på menneskerettigheter. Er det så vanskelig å forstå?

Det har vært inngripende tiltak i snart 1 år nå, som har ført til mye ødeleggelser, mange har mistet jobber og det har gått hardt utover mange. Vi har hele tiden hørt, " bare hold ut litt til, det blir snart bedre". Men det blir jo bare verre og verre, og det til tross for at det er langt unna noen krise.

Det er ikke mange ukene siden vaksinebilen ble applaudert inn i hovedstaden med politieskorte, og gir folk et falskt håp om at nå blir det snart bedre. Men neida, vaksinen ble liggende på lager en stund og da vaksineringen omsider kom i gang, så blir det verre enn noen gang.

Endret av Tutte
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fotgjenger skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor så mange tenker mer på seg selv og egen frihet, enn på å få stoppet denne djevelskapen av et virus? Blir det portforbud blir det uansett for noen timer i døgnet, og mest sannsynlig blir det ikke aktuelt i det hele tatt. Jeg har 0 problem med å følge anbefalinger/regler, selv om det "ødelegger" for personlige planer. Jeg sliter på ekte med å forstå denne manglende evnen til å brette opp ermene og gjøre det som trengs. Hvorfor kverulere og motarbeide så voldsomt?

De alle fleste følger vel retningslinjene? Og har brettet opp armene og gjort det som trengs i 10 måneder. Og gjør det fortsatt. Men grensen må gå et sted, hvis ikke blir det bare enda mer krav fra myndigheten. De ser jo hvor lette vi er å styre. Erna trenger ikke være her når vi andre skal svi av etterdønningene. Hun har betalt mange milliarder til FN og får nok en toppjobb der, som alle de andre rause eks statsministrene har fått sine toppjobber i de forskjellige pengesluk i de store organisasjonene som who/eu/nato etc.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (4 minutter siden):

Du svarer vel egentlig på det selv i dette innlegget, hva skal et portforbud tjene? Smitte korona bare på natten? 

Det at du er villig til å være hjemme har ingenting med saken å gjøre. De fleste av oss er mest hjemme om dagen. Det er forskjell på det, og å tvinge folk til det. 

Hvis man ønsker en effekt av et portforbud i så måte, må det ramme noen, og reglene må følges. 

Ved et portforbud er dugnaden offisielt over. Da er det stat mot folk, fordi staten har gitt opp folket. Da vil du få folk til å aktivt bryte disse reglene, og andre. Null respekt for smittevern, og andre lover for saks skyld. 

Hvorvidt et evt. portforbud har ønsket effekt eller ikke, er ikke opp til meg å vurdere, heldigvis. Men jeg er såpass opptatt av å raskt kunne gå tilbake til "normal drift", at jeg skulle ønske alle kunne samarbeide mer... og gjøre det vi bli oppfordret til.

Dersom "staten gir opp folket" (dine ord) med portforbud, så er det jo nettopp fordi folk IKKE samarbeider og gjør det de blir oppfordret til frivillig. Da kan man komme i den situasjonen at det må kraftigere grep til.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (3 minutter siden):

De alle fleste følger vel retningslinjene? Og har brettet opp armene og gjort det som trengs i 10 måneder. Og gjør det fortsatt. Men grensen må gå et sted, hvis ikke blir det bare enda mer krav fra myndigheten. De ser jo hvor lette vi er å styre. Erna trenger ikke være her når vi andre skal svi av etterdønningene. Hun har betalt mange milliarder til FN og får nok en toppjobb der, som alle de andre rause eks statsministrene har fått sine toppjobber i de forskjellige pengesluk i de store organisasjonene som who/eu/nato etc.

Nei.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fotgjenger skrev (1 minutt siden):

Nei.

Jo, det har de fleste så absolutt gjort. Mange har til og med måttet ofte jobbene sine. Slutt med sånn tullprat som ikke gjør annet enn å skape unødvendig splid blant befolkningen.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (2 minutter siden):

Jo, det har de fleste så absolutt gjort. Mange har til og med måttet ofte jobbene sine. Slutt med sånn tullprat som ikke gjør annet enn å skape unødvendig splid blant befolkningen.

En stor andel er mer opptatt av å uttrykke misnøye og klage på smittevernreglene enn å følge dem. Jeg observerer dessverre mange hver dag som ikke er opptatt av å følge dem.

Min agenda er ikke å skape splid. Jeg ønsker at flere tar situasjonen på alvor og oppfører seg deretter, så unngår man kanskje sterkere inngripen. Det er forferdelig at mange har mistet jobbene sine. Det at (for) mange driter i tiltakene og gjør som de selv vil, er en av årsakene. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotgjenger skrev (1 minutt siden):

En stor andel er mer opptatt av å uttrykke misnøye og klage på smittevernreglene enn å følge dem. Jeg observerer dessverre mange hver dag som ikke er opptatt av å følge dem.

Min agenda er ikke å skape splid. Jeg ønsker at flere tar situasjonen på alvor og oppfører seg deretter, så unngår man kanskje sterkere inngripen. Det er forferdelig at mange har mistet jobbene sine. Det at (for) mange driter i tiltakene og gjør som de selv vil, er en av årsakene. 

Da får du se på situasjonen i Norge i forhold til andre land. Myndighetene skryter av sin egen håndtering og tiltak og at det er årsaken til at Norge har kommet så bra ut av dette. Og hvis det er tilfelle, så mener du fortsatt at så mange ikke har fulgt retningslinjene og driter i tiltakene? Da er det i så fall ikke tiltakene som er årsaken til at Norge hittil har klart seg så bra, så da snakker du jo i mot deg selv.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...