Gå til innhold

Har du noen gang blitt anklaget for rasisme helt grunnløst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, opplevd innvandrerungdom som drar rasist-kortet hvis de ikke får det som de vil/blir konfrontert, og de ikke har bedre argumenter.

Anonymkode: 41526...c52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa.. Mange ganger!  Noen ganger fordi jeg har avvist kurtisering på byn og en gang en som gikk helt rabiat fordi jeg nektet han å kjøpe røyk på butikken jeg jobbet på 😕 mannen så utrolig ung ut og hadde Inge legitimasjon på seg, men jeg nekta han å kjøpe sigaretter kun fordi jeg er rasist, mente han😩

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang man kritiserer noen eller refererer til ulike fakta. Smittetrykk, sysselsetting, kriminalstatistikk o.l. 

Tematikken må jo luftes dersom vi skal kunne tilby våre nye borgere et bedre liv. Dessverre blir man altfor ofte omtalt som rasist i slike sammenhenger. Tematikken bør gjøres transparent- ikke giftig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/12/2021 at 10:45 PM, AnonymBruker said:

Jeg diskuterte med en bekjent, og temaet var Israel/Palestina, rett etter enda et stort angrep fra israelske styrker på et marked i Palestina som hadde drept sivile. Dette reagerte jeg på, og sa noen ord om at de burde la palestinerne være i fred, og da ble jeg kalt jødehatende nazist. Faktisk. Jeg har jobbet frivillig med flyktninger fra hele verden, og er engasjert i sosialt arbeid. Nazist, faktisk.

Anonymkode: 5fdc7...46c

Israel har selvsagt rett til å forsvare seg mot terrorisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri blitt kalt rasist fordi jeg er politisk korrekt og vegrer meg for å kritisere en mørkhudet person som har  gjorde noe dumt/ulovlig.
Har til og med blitt ranet av en ung mørkhudet mann på 18 år, hvor jeg i rettssaken måtte forklare meg.  Ba innstendig retten om å ikke straffe tiltalte med fengsel, fordi han trengte hjelp, ikke straff. Retten ga tiltalte samfunnsstraff. Han gråt etter jeg hadde gitt min forklaring og takket meg etterpå. 

Anonymkode: 158ed...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere ganger. Fått stadig høre denne i bar, når jeg nekter noen servering. 

De spør om det bare er fordi de er fargede, og jeg svarer som sant er, at nei. Det er fordi du er så full at du ikke klarer å stå på beina, og da har jeg ikke lov til å servere deg. Fått ofte svar på dette med "jævla rasist". Men for meg har det uttrykket blitt så til de grader utvannet og misbrukt, at jeg ikke reagerer nevneverdig på det lengre. 

Anonymkode: 8e30d...edf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har aldri blitt kalt rasist fordi jeg er politisk korrekt og vegrer meg for å kritisere en mørkhudet person som har  gjorde noe dumt/ulovlig.
Har til og med blitt ranet av en ung mørkhudet mann på 18 år, hvor jeg i rettssaken måtte forklare meg.  Ba innstendig retten om å ikke straffe tiltalte med fengsel, fordi han trengte hjelp, ikke straff. Retten ga tiltalte samfunnsstraff. Han gråt etter jeg hadde gitt min forklaring og takket meg etterpå. 

Anonymkode: 158ed...3f2

Herlighet! DET er dehumanisering i praksis! Han er et menneske og bør stilles til ansvar for sine handlinger som alle andre mennesker. Når man unnskylder og er "snill" impliserer man at de ikke kan noe bedre enn å rane og voldta. Brudd på loven skal møte i en jurie bestående av ens likemenn. Alt annet er faktisk å frata gjerningsmannen hans menneskelighet. 

 

Anonymkode: 26d15...d8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var uforsiktig og av gammel vane (jeg er over 50) brukte jeg n-ordet om en farget person av afrikansk opprinnelse sånn at sønnen min hørte det. Han er veldig opptatt av at man ikke skal bruke det ordet mer, så han kjeftet på meg fordi jeg hadde brukt ordet "neger" om noen mens vi snakket sammen her hjemme, så bare han og jeg hørte det (for ordens skyld, vi er begge hvite og norske).

Jeg har passet munnen min etter det. Er enig i at det er fyfy å bruke. Men den gangen jeg vokste opp var det bare et ord for en farget person av afrikansk opphav eller blandet opphav, ikke et skjellsord. Alle brukte det! Alle!

Så det var litt vanskelig å skjønne i starten at det plutselig ikke var lov lenger. For meg var det liksom ikke noe mere nedsettende å si neger enn afrikaner. Men det ER DET altså! Skjønner det nå.

Dette er et par år siden nå. Har ikke sagt det siden.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden fikk vi nye naboer over oss. De hadde ikke bodd i Norge i så mange år og mannen min var stadig oppom og hjalp med småting. Så begynte de å bråke hver kveld/natt. Høy musikk, tramping, kjefting. Vi sa selfølgelig ifra og henviste til reglene i blokka (stille 23.00). En kveld fikk jeg nok da de vekket barnet mitt 02.00 (nok en gang), og jeg marsjerte opp og ba de være stille eller kjøpe seg et hus på landet der de kunne bråke så mye de ville. Da fikk jeg beskjed om at jeg ville bli anmeldt fordi jeg var rasist + masse andre skjellsord. Vi sendte enormt mange klager på de, men de førte ingen vei og vi valgte til slutt å selge leiligheten vi var så glad i og hadde bodd i, i veldig mange år. 

Anonymkode: 3c2b7...2e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en skikkelig innpåsliten fyr fra Libya hengende rundt meg hver gang jeg var på biblioteket. Jeg pleide nesten hver dag å sitte i lesekroken og lese da jeg var 14-15 år. Han var skikkelig ekkel og lot meg aldri være i fred Maste alltid om sex,  kommenterte utseende mitt,  spurte om jeg var jomfru. Ung og sjenert og ikke flink til å sette grenser prøvde jeg å unngå han istedet for å be han dra til helvete,  men så sprakk det en dag da han gjorde runkebevegelser og klasket meg på rumpa samtidig.  Hold opp, jeg vil ikke! "Åh ja det var det jeg visste. Det er fordi jeg er fra Afrika.  Jeg burde forstått det , at du også bare er en sånn simpel rasist"

Anonymkode: dcf1e...4b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...