Gå til innhold

Har du noen gang blitt anklaget for rasisme helt grunnløst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja. Mange ganger. Melaninrike menn som har prøvd seg på meg på byen har veldig ofte tatt frem rasismekortet når jeg har avvist dem kontant og rett ut sagt at du, kutt ut, jeg er ikke interessert. 
Det er visst vanskelig å se for seg at hvite kvinner faktisk også avviser hvite menn som prøver seg når de ikke har lyst. 🤷🏼‍♀️ Men kanskje lettere å fremstille det som om man blir avvist fordi man er brun, enn å akseptere at det skjer fordi den andre ikke er interessert i deg. 
 

Jeg har også blitt beskyldt for å være rasist fordi jeg krevde å få bytte gruppe på et studieprosjekt en gang. Prosjektet telte 80% av karakteren, og skulle ikke vurderes individuelt - og mine to medstudenter på den opprinnelige gruppen var to unge menn på utveksling fra Indonesia. De kunne ikke uttrykke seg hverken faglig akseptabelt eller rudimentært forståelig på engelsk hvis livet deres avhang av det, forstod ikke hverken kildene eller kurskravene, og hadde i tillegg noe så aldeles totalt gangsperre når det gjalt å ta min kompetanse på alvor i lys av mitt kjønn. Det gikk ikke an å samarbeide med dem, og da de innså at de ikke klarte jobben selv gikk de til kursansvarlig og beskyldte meg for å være fremmedfiendtlig. Heldigvis hadde jeg vært hos kursansvarlig først. 

Anonymkode: 1d513...a2e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. De fleste har nok det. Er jo den mest misbrukte hersketeknikken som finnes.

Anonymkode: 00757...5e1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh yes! Flere ganger. Ble til og med slått ned. Da slet de som gikk på angrep med å finne en ordentlig grunn for å slå meg ned, da dem var i avhør hos politiet.🙊

Anonymkode: e0659...cbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som lærer har jeg drøssevis av ganger hørt "blablabla, bare fordi jeg er utenlending" som beskyldning når man irettesetter/sier ifra til elever med annen hudfarge enn hvit. 

Anonymkode: 51fd7...55a

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri. Ikke i nærheten en gang. Ikke av norskværinger og ikke av ikkenorskværinger. 

Anonymkode: 5f3e2...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, som lærer har jeg drøssevis av ganger hørt "blablabla, bare fordi jeg er utenlending" som beskyldning når man irettesetter/sier ifra til elever med annen hudfarge enn hvit. 

Anonymkode: 51fd7...55a

Akkurat samme her.

Anonymkode: 73277...42a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja flere ganger dessverre. I forskjellige jobber, ute på byen. Enkelte har den oppfatningen at om de blir nødt til å følge vanlige regler/køskikk/ osv osv så er det rasisme. Eller hvis jeg ikke er interessert i at de klår meg på rompa. Da er det rasisme. 

Utrolig dumt og ødelggende, spesielt for de som faktisk opplever rasisme. 

Anonymkode: cf8ff...bec

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annen hver gang jeg sier noe foreldre fra en del etnisiteter ikke vil høre. #barnevernet

Anonymkode: 05e8a...c1e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på fest. Var en fyr som begynte å flørte noe veldig. Jeg var ikke interessert (jeg datet en annen) og måtte til slutt si det i klar tale. Han mente at jeg avviste han fordi han var asiater.... altså.... 

Anonymkode: 96853...ba9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har blitt beskyldt for rasisme på jobb da jeg ba en gjest gi et depositum (som er obligatorisk) 
Kollegaen hadde det my enklere mente han, men kollegaen gav også depositumet. 

Veldig sårende å bli beskyldt for rasisme når man kun følger oppsatt regelverk på jobb. 

Anonymkode: 632b6...879

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt på bussen i rushen, var i egne tanker og så tydligvis sur ut, som jeg ofte gjør (resting bitch face anyone?), satt ved siden av en som var mørk i huden. Han kommenterte at jeg så veldig sint ut, jeg sa et eller annet om rushtid og lang dag på jobben, da smilte han og beklaget, fordi han trodde jeg "ikke likte utlendinger" og var sur fordi han satt seg ved siden av meg. 🙄

 

Anonymkode: 41c82...7f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja flere ganger dessverre. I forskjellige jobber, ute på byen. Enkelte har den oppfatningen at om de blir nødt til å følge vanlige regler/køskikk/ osv osv så er det rasisme. Eller hvis jeg ikke er interessert i at de klår meg på rompa. Da er det rasisme. 

Utrolig dumt og ødelggende, spesielt for de som faktisk opplever rasisme. 

Anonymkode: cf8ff...bec

Dette! 
 

Jeg har en stor vennekrets fra ulike ikke-vestlige bakgrunner, og samtlige opplever helt reell rasisme jevnlig. Vi rosa folk i vennegjengen har blitt flinke til å gjenkjenne det. Og det er et kjempeproblem at så mange anklager andre for rasisme uten grunn, for det gjør det komplett umulig å bli tatt på alvor når man sier ifra om helt utvetydig rasistisk behandling. 
 

Ta de dørvaktene på Stratos i 2010; dersom det ikke var så vanlig at folk i køen hylte om rasisme når de ikke slapp inn fordi de faktisk var overstadig berusede, så kanskje litt fler enn bare akkurat jeg hadde syntes det var litt påfallende at den mørkhudede kameraten min ikke slapp inn sammen med sin mørkhudede kone («sorry, det er fullt») men da JEG gikk sammen med ham og min mann sammen med hans kone - se DA var det visst ikke fullt lenger. 

Anonymkode: 1d513...a2e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dessverre. 

Ble anklaget en gang jeg ikke ville spise appelsin, fordi jeg er allergisk. Det var en afrikanskutseende dame som har vokst opp i Norge, og hun skrelte en appelsin og spurte om jeg ville ha. Jeg sa nei takk, og hun ble irritert og sa "jeg er ikke skitten altså!" og jeg måtte ta imot og spise for jeg turte ikke annet. Etterpå slet jeg med en allergisk reaksjon rundt munnen. 

En annen gang sa jeg imot en dame, og da sa hun at jeg var rasist... 

Og sjefen på jobben min sa til en afrikansk dame som bare satt at hun måtte gå å hjelpe de andre så alle ble ferdig til lunsj, og da sa hun til sjefen "rasist". Sjefen min ble helt satt ut da rasist er et veldig sterkt ord. 

Har ellers opplevd å bli anklaget for å være rasist pga små misforståelser som at jeg ikke sa hei, at jeg er sjenert, at jeg har sosial angst. Pratet med en dame som kom fra Etiopia eller Eritrea som sa at de hadde ikke sosial angst det hun kom fra. 

Anonymkode: a4690...9b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja. Husker en episode for noen år siden. Det kom en mørkhudet fyr bort til meg, tydelig ruset. Han ville bomme en sigarett. Jeg sa nei, for jeg hadde kun få sigaretter igjen i pakka mi + vedkommende var tydelig ruset. Han begynte så å tilby seg å betale for en sigarett noen kroner. Jeg forklarte Han igjen at han ikke kunne bomme/betale siden jeg trengte det jeg hadde selv. Da fikk jeg kjeft og han avsluttet samtalen med å kalle meg jækla rasist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var visst rasist fordi jeg ikke likte en brun voldtektsmann! Fuck you! 

Anonymkode: b17b2...d7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, som lærer har jeg drøssevis av ganger hørt "blablabla, bare fordi jeg er utenlending" som beskyldning når man irettesetter/sier ifra til elever med annen hudfarge enn hvit. 

Anonymkode: 51fd7...55a

 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Akkurat samme her.

Anonymkode: 73277...42a

Her også. Stor ungdomskole med elever fra hele verden. Tror nok vi er ganske blinde på hudfarge der, de fleste av oss. Den oppvoksende generasjonen er bare #krenkefest

Anonymkode: 9c918...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk rett bak tre somalske tenåringer som kastet et sjokoladepapir på fortauet. Jeg gjorde de oppmerksom på en søppeldunk som sto ti meter unna.

Da skrek han ene: Jævla rasist. En annen truet med at de skulle drepe meg. Det var så absurd at jeg begynte å le.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...