Gå til innhold

Har du noen gang blitt anklaget for rasisme helt grunnløst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mons skrev (1 time siden):

Jeg gikk rett bak tre somalske tenåringer som kastet et sjokoladepapir på fortauet. Jeg gjorde de oppmerksom på en søppeldunk som sto ti meter unna.

Da skrek han ene: Jævla rasist. En annen truet med at de skulle drepe meg. Det var så absurd at jeg begynte å le.

Vi trenger flere sånne! 

Anonymkode: e64a5...04e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Mons said:

Jeg gikk rett bak tre somalske tenåringer som kastet et sjokoladepapir på fortauet. Jeg gjorde de oppmerksom på en søppeldunk som sto ti meter unna.

Da skrek han ene: Jævla rasist. En annen truet med at de skulle drepe meg. Det var så absurd at jeg begynte å le.

Jeg ble forsøkt ranet på en trikkeholdeplass i Brugata for mange år siden, av en guttunge på maks fjorten-femten år. Jeg var ikke så svær selv heller, men minst ti år eldre enn ham, og da han plutselig stod foran meg med en lommekniv og med stemmeskiftestemme erklærte at han skulle ha pengene og mobilen min, så reagerte jeg bare med spontan latter og spurte om han ikke heller ville ha en burger, og så kunne han jo heller stikke meg ned en annen dag? 😂

Jeg er ikke særlig tøff i trynet til vanlig, men han her var liksom så patetisk at jeg instinktivt gikk i barnehagemodus. Han ble så flau at han bare snudde og gikk. Hvilket sikkert var like greit, for jeg ville følt meg rimelig dum dersom han faktisk hadde puttet den kniven i magen på meg. 

Anonymkode: 1d513...a2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg diskuterte med en bekjent, og temaet var Israel/Palestina, rett etter enda et stort angrep fra israelske styrker på et marked i Palestina som hadde drept sivile. Dette reagerte jeg på, og sa noen ord om at de burde la palestinerne være i fred, og da ble jeg kalt jødehatende nazist. Faktisk. Jeg har jobbet frivillig med flyktninger fra hele verden, og er engasjert i sosialt arbeid. Nazist, faktisk.

Anonymkode: 5fdc7...46c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Ble anklaget en gang jeg ikke ville spise appelsin, fordi jeg er allergisk. Det var en afrikanskutseende dame som har vokst opp i Norge, og hun skrelte en appelsin og spurte om jeg ville ha. Jeg sa nei takk, og hun ble irritert og sa "jeg er ikke skitten altså!" og jeg måtte ta imot og spise for jeg turte ikke annet. Etterpå slet jeg med en allergisk reaksjon rundt munnen. 

Anonymkode: a4690...9b6

Du kunne jo bare ha sagt du ikke tålte den. 
 

Jeg selv ble kalt rasist av en fordi jeg sa at en del innvandrere, som ikke gidder å lære seg språket eller jobbe, kommer hit for å «få penger» og lyver hvor de kommer fra. 

Anonymkode: b917a...dc6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobbet som saksbehandler i Skatteetaten der jeg jobbet med å ettergi/slette skattekrav. Ble kalt rasist fordi en person ikke oppfylte vilkårene og fikk avslag på søknaden om ettergivelse 🤦

Anonymkode: aa179...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg vokste opp på Holmlia. Hver eneste gang jeg ikke ville leke med eller være sammen med et mørkhudet barn ble jeg beskyldt for å være rasist av det barnet. 

Anonymkode: 9b40c...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Har ansettelsesansvar i bedriften. Det er et populært arbeidssted og vi har ofte flere hundre søknader til hver stilling. Mange er veldig bra kvalifisert og valgene er vanskelige.. Men så mange ganger blir jeg skjelt ut av noen som ikke får jobben, selv om de ikke har cv, erfaring eller en god søknad. Det er ikke rasisme!! Noen har også truet med å politimelde, finne ut hvor jeg bor for å "ta meg" osv. Veldig ubehagelig!! Jeg sender avslag til alle søkere fordi jeg føler at alle fortjener et svar men gruer meg. Litt artig at vi har ansatt mennesker fra enormt mange land, både i små og store lederstillinger da. Så de kommer ikke langt med eventuelle anmeldelser... 

Anonymkode: ea24e...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har blitt anklaget for det. 
 

Men jeg er selv mørkhudet. Altså en n....! (Litt usikker på om man får lov til å bruke det ordet på kg)

Anonymkode: f4b6c...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang. Jeg var ute med en venninne og det kom to menn og satte seg ved bordet vårt. De  prøvde seg og vi var avvisende. Da ble vi kalt rasister. Min venninne og jeg er begge gift, gifteringer på, ikke på utkikk eller flørter. I tillegg var vi sikkert 10 år eldre en disse mennene. 
Min venninne tok det tungt. Hun analyserte alt hun hadde sagt og gjort for å finne ut om noe kunne tolkes rasistisk. Hun var skikkelig nedfor i lang tid etterpå fordi hun var så redd for at noen skulle tro at hun var rasist. 
Jeg ble bare veldig irritert og lurte på hvor mange som hadde latt seg lure av den hersketeknikken. 
 Det sagt, jeg vet at det finnes rasisme i Norge og det må selvfølgelig bekjempes! 

Anonymkode: 595cb...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en lærer vi hadde på barneskolen... Vi hadde en innvandrergutt i klassen som var veldig ivrig på å spille fotball (selv om han ikke var spesielt flink). En dag bommet han på åpent mål, og lagkameraten kastet armene i været med en oppgitt mine og sa "ååååååå +navn på vedkommende!" Han måtte inn og ha samtale med læreren fordi det visstnok var rasistisk...

Jeg har blitt kalt rasist flere ganger fordi jeg har brukt ordet "utlendinger" om utenlandsstudenter. Som er litt merkelig, for jeg blir jo kalt utlending hver gang jeg selv er utenfor Norge, og kan ikke si jeg blir spesielt krenket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har opplevd grunnløse anklager for rasisme mot meg. Blir bare oppgitt. Jeg har lov å være meg selv, si meningen min, si imot deg, ikke like deg osv.

Rasisme handler om diskriminering av hudfarge og rase, ikke medmenneskelige forhold og konflikter. 

Anonymkode: a4690...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fordi jeg mener rasisme ikke bare gjelder mørkhudede.. 😆

 

Anonymkode: 42059...b62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på sykehjem, og husker sjefen min ba en ansatt om å hjelpe de andre pleierne så alle ble ferdig til lunsj. Hun bare satt på mobilen. Dama gikk surt forbi sjefen min og sa 'rasist'. Hun var afrikansk, men hadde bodd noen år i Norge. Sjefen min tok det veldig tungt. Det er vondt å bli kalt noe så stygt som rasist uten god grunn. 

Anonymkode: a4690...9b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja. På byen. Var en som befølte meg på brystene da jeg satt ved et bord sammen med noen venner. Han kom bort til bordet og befølte meg uten å si et ord. Jeg responderte med å spørre ham hva faen som feilte ham. Fikk slengt tilbake at jeg snakket kun slik til ham fordi han var mørkhudet.... 

og en annen gang hvor en forferdelig slitsom fyr stjal bilen til en kamerat og kjørte den inn i en lyktestolpe. (Han gjorde jevnt over mye dumt, så dette var ikke første gangen noe slikt skjedde). Jeg konfronterte ham og ba ham betale for skadene. Han mente at han ikke skulle betale noe fordi det ikke var hans feil. Jeg kalte ham en selvsentrert idiot og han truet med å anmelde meg til politiet for rasisme.... hyggelig kar....

Anonymkode: b30c4...8f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet i en bank for flere år siden. Jeg skulle slippe folk ned i bankboksene sine. Det kom en venn av familien som jeg slapp ned. Rett etter kom det en pakistansk gutt/mann som skulle med. Jeg spurte om legitimasjon. Da ble han utrolig sint å kalte meg rasist. Jeg lurte på hvilket grunnlag han mente det. 
Du spurte ikke om legitimasjon fra han mannen før meg. 
Hvor på jeg forklarte hvorfor. Nådde ikke igjennom. 

Anonymkode: a131f...39b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg er etnisk norsk og en av mine beste venner er araber. Han beskyldte meg for å være rasist etter jeg fortalte at noen innvandrerungdom hadde truet med å banke meg. Ble helt satt ut av situasjonen. En av mine beste venner beskyldte meg for rasisme, denne vennen er araber så trodde han forstod at jeg ikke er rasist, i tillegg forventet jeg sympati når jeg fortalte at jeg nettopp hadde blitt truet med juling fra en en guttegjeng. 

Heldigvis så oppklarte vi misforståelsen. Personen er fortsatt en av mine beste venner og han har aldri kalt meg rasist siden. 

Jeg skjønner at innvandrere lettere kan se rasisme enn oss etnisk hvite. Jeg skjønner også at jeg ikke er fordomsfri, jeg er bare et menneske. Men jeg prøver etter beste evne å behandle alle med respekt og å ikke si noe som sårer. 

Anonymkode: 348c5...b06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i butikk og tørker over tastene på kortautomaten med antibac etter hver eneste kunde.  
 

I går var det en kunde som ble rasende på meg da jeg gjorde det etter at h*n hadde betalt . H*n slo hendene i disken mens h*n  skrek « din jæv** rasist hore!!!! Sjelen og hjertet ditt er like svart som huden min! Håper at du dør snarest».
 

Fikk dessverre ikke forklart meg før h*n løp ut av butikken.

 

Anonymkode: 5d749...428

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...