Finki Skrevet 26. april 2021 #981 Del Skrevet 26. april 2021 On 4/25/2021 at 4:54 PM, Lillemora123 said: Hei, er ganske ny her og skal starte opp med kort protokoll 🙈 Gruver meg fælt da jeg har sprøyteskrekk🙈 Hvilke medisiner gikk dere på ved kort protokoll? Og hva måtte dere betale ca i medisiner ved første forsøk? Hei! Jeg gikk på gonal-f og fyremadel. Det ble bare 7-8000 kr til sammen, for jeg trengte ikke så store doser. Andre har brukt en del mer, har jeg sett. Skjønner det med sprøytene, jeg var ganske nervøs først selv. Jeg tror jeg satt i et kvarter og psyket meg opp før første sprøyte, men når jeg først stakk så kjente jeg den nesten ikke en gang 😄 Det er mange gode tips til å ta sprøyter her inne på forumet, og det gjorde det mye enklere når jeg kom til fyremadel som var litt større enn gonal-f. (F.eks. å kjøle ned med is først, og så passe på vinkelen på spissen når man stikker.) Det høres kanskje litt teit ut, men hele sprøyteprosessen endte opp med å gi meg skikkelig mestringsfølelse. Det var ganske fint i en periode der mye annet føltes litt uoversiktlig og følelsene svingte fordi jeg var så spent. Lykke til, dette går kjempefint 🌻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #982 Del Skrevet 26. april 2021 Titori skrev (4 timer siden): Hei ❤️ Ny i dette forumet, trenger bare å få ut litt tanker. Vi fikk et barn for noen år siden, unnfanget naturlig og omtrent på første forsøk. Hadde ikke trodd at det skulle bli så vanskelig å prøve på en til.. Er i gang med 4. forsøk nå. Før vi kom i gang med Ivf var det to år med prøving, store blødninger, cyste, to operasjoner, celleforandringer i livmor, behandling, osv. Så det har vært en lang vei allerede. Kan ikke bli gravid naturlig lenger. Har nå bare en eggstokk (og hjerteformet livmor), men det virker som de har god tro på klinikken. Har god amh-verdi (over 20), og får ut ganske mange egg (7-12). Har fått fem befruktet de to siste gangene (med icsi). Men bare ett godt nok til innsett, og ingen på frys. Føles ut som "alle andre" får flere gode og noen på frys.. Jeg er 34 og lever ganske sunt og aktivt. Har nå hatt innsett for noen dager siden. Er denne tiden jeg syns er verst. Medisinene/sprøytene går veldig fint, og da er man liksom i gang igjen og er positiv, mens nå kjenner man at resultatet for denne runden nærmer seg. Bare tanken på å ikke få gitt barnet mitt et søsken knuser meg. Samtidig vil jeg ikke at dette skal gå utover hen, og jeg prøver å nyte familien og det jeg har. Enkelte dager er bare vanskelige.. Det er så mye. Og jeg har nylig vært på kontroll for tidligere problemer og det ligger i bakhodet også. Måtte bare få ut litt. Trenger å ha troen, så ønsker ikke kommentarer som gjør at jeg mister troen (hvis det er lov å be om). Hei Titori. Ville bare sende deg en stor klem❤️ Det du forteller om er ikke bare, bare og du har vært gjennom mye. Da er det ikke rart at tankene kan kverne og man blir urolig. Hele denne prøve/ivf-prosessen er skikkelig tøff, preget av mange nederlag og usikkerhet, og som du sier selv: noen dager er bare skikkelig vanskelige. Så kommer resten av livets problemer på toppen av alt annet. Da er det lov å synes at dette er skikkelig dritt. Jeg prøver å fylle dagene med ting og aktiviteter som gjør meg glad, og ventilerer til samboer og familie når det blir for tungt. Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver om "alle andre". Det er lett å sammenligne seg med andre rundt seg, og bli stressa fordi "jeg fikk ikke ut like mange egg", "jeg fikk ingen på frys" osv. Da prøver jeg å minne meg selv på at alt som trengs er faktisk ett eneste embryo som fester seg. Og at det faktisk er helt vanlig med mislykkede innsett før det klaffer. Antall egg i frysen sier ikke nødvendigvis noe om sjansen din til å bli gravid. Det er ingen grunn til at du skal miste troen, og klinikken ville aldri aldri ha behandlet deg dersom sjansene dine for graviditet var for små. Plutselig sitter spiren, når man minst venter det. Krysser fingrene mine for deg! Anonymkode: 5e5fd...a70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Finki Skrevet 26. april 2021 #983 Del Skrevet 26. april 2021 9 hours ago, Snølilje said: Hallo flotte prøvere 🤗❤️ Første gang jeg skriver i denne tråden! Vi har akkurat fått svar på henvisning til IVF, med innkallelse til time i starten av juni. Ser de skiver "Time til utredning", men ikke mer informasjon enn det. Noen som vet hva vi kan forvente? Har vært til utredning over lang tid og våre "utfordringer" skal være avklart, bare ikke hos de. Lurer derfor på om dette er det som flere referere til "Forsamtale"? Noe som vet? 😇 Hei og velkommen! Ja, det er nok forsamtale det er snakk om her. Da forteller dere litt om dere selv og går gjennom prøveprosessen så langt med det som har kommet fram av resultater fra undersøkelser og prøver. Tror det er vanlig med en ultralydundersøkelse også. Så vil legen gjøre seg opp en mening om hva slags opplegg som passer best for dere. Antakeligvis vil det stemme noenlunde overens med det du har fått vite så langt, men det hender jo at legene har egne meninger eller vil teste for flere ting. Hvis dette er offentlig, så får du nok ikke vite hva slags medisiner og protokoll du skal gjennom før du nærmer deg oppstart, men du vil få litt annen info og sannsynlig tidspunkt for første forsøk. Håper det var oppklarende, og lykke til ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deseo Skrevet 26. april 2021 #984 Del Skrevet 26. april 2021 DNX skrev (15 timer siden): Hei, ser du har fått svar, så vil bare legge til at dersom man skal ha fryseforsøk i styrt syklus må man slutte med amming før oppstart av medisiner 😊 Men det holder å slutte dagen før man skal begynne med hormonene. Tusen takk for svar 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snølilje Skrevet 27. april 2021 #985 Del Skrevet 27. april 2021 Finki skrev (9 timer siden): Hei og velkommen! Ja, det er nok forsamtale det er snakk om her. Da forteller dere litt om dere selv og går gjennom prøveprosessen så langt med det som har kommet fram av resultater fra undersøkelser og prøver. Tror det er vanlig med en ultralydundersøkelse også. Så vil legen gjøre seg opp en mening om hva slags opplegg som passer best for dere. Antakeligvis vil det stemme noenlunde overens med det du har fått vite så langt, men det hender jo at legene har egne meninger eller vil teste for flere ting. Hvis dette er offentlig, så får du nok ikke vite hva slags medisiner og protokoll du skal gjennom før du nærmer deg oppstart, men du vil få litt annen info og sannsynlig tidspunkt for første forsøk. Håper det var oppklarende, og lykke til ❤️ Tusen takk for et veldig oppklarende svar! Satt veldig stor pris på det 🤗 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #986 Del Skrevet 27. april 2021 Hvorfor er slik at man helst skal vente en hel syklus etter totalfrys/neg ferskforsøk før man kan starte på fryseforsøk? Altså: totalfrys / negativt forsøk → mensen → eggløsning → mensen → eggløsning og innsett og ikke: totaltfrys / neg forsøk → mensen → eggløsning og innsett Anonymkode: 5e5fd...a70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melie Skrevet 27. april 2021 #987 Del Skrevet 27. april 2021 Det er vel ulikt fra klinikk til klinikk, og situasjon til situasjon vil jeg tro. Jeg kunne sette inn syklusen rett etter, men kun i naturlig syklus for å gi eggstokkene og kroppen en sjanse til å henge med/hente seg inn. Ble avbrutt innsett for min del for jeg hadde fortsatt store eggstokker med væskefylte cyster etter totalfrys, så var dumt å kaste bort en god blasto når forholdene ikke lå helt til rette. Det har jo vært en stor påkjenning for kroppen om man må ha totalfrys, så forklaringen til meg var at kroppen skulle få tid til å lage gode forhold igjen. 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #988 Del Skrevet 27. april 2021 Melie skrev (16 minutter siden): Det er vel ulikt fra klinikk til klinikk, og situasjon til situasjon vil jeg tro. Jeg kunne sette inn syklusen rett etter, men kun i naturlig syklus for å gi eggstokkene og kroppen en sjanse til å henge med/hente seg inn. Ble avbrutt innsett for min del for jeg hadde fortsatt store eggstokker med væskefylte cyster etter totalfrys, så var dumt å kaste bort en god blasto når forholdene ikke lå helt til rette. Det har jo vært en stor påkjenning for kroppen om man må ha totalfrys, så forklaringen til meg var at kroppen skulle få tid til å lage gode forhold igjen. 😊 Tusen takk for svar. Fikk du også OHSS? Hvor lang tid tok det før du ble bedre og eggstokkene minket i størrelse? Jeg måtte ha totalfrys forrige uke pga. det, og vil ikke rekke noe fryseforsøk før klinikken stenger for sommeren. Nå må jeg vente helt til august, og er så frustrert og lei meg av hele prøve/ivf-karusellen😞 Anonymkode: 5e5fd...a70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titori Skrevet 27. april 2021 #989 Del Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hei Titori. Ville bare sende deg en stor klem❤️ Det du forteller om er ikke bare, bare og du har vært gjennom mye. Da er det ikke rart at tankene kan kverne og man blir urolig. Hele denne prøve/ivf-prosessen er skikkelig tøff, preget av mange nederlag og usikkerhet, og som du sier selv: noen dager er bare skikkelig vanskelige. Så kommer resten av livets problemer på toppen av alt annet. Da er det lov å synes at dette er skikkelig dritt. Jeg prøver å fylle dagene med ting og aktiviteter som gjør meg glad, og ventilerer til samboer og familie når det blir for tungt. Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver om "alle andre". Det er lett å sammenligne seg med andre rundt seg, og bli stressa fordi "jeg fikk ikke ut like mange egg", "jeg fikk ingen på frys" osv. Da prøver jeg å minne meg selv på at alt som trengs er faktisk ett eneste embryo som fester seg. Og at det faktisk er helt vanlig med mislykkede innsett før det klaffer. Antall egg i frysen sier ikke nødvendigvis noe om sjansen din til å bli gravid. Det er ingen grunn til at du skal miste troen, og klinikken ville aldri aldri ha behandlet deg dersom sjansene dine for graviditet var for små. Plutselig sitter spiren, når man minst venter det. Krysser fingrene mine for deg! Anonymkode: 5e5fd...a70 Tusen takk for så oppmuntrende og fine ord 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melie Skrevet 27. april 2021 #990 Del Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for svar. Fikk du også OHSS? Hvor lang tid tok det før du ble bedre og eggstokkene minket i størrelse? Jeg måtte ha totalfrys forrige uke pga. det, og vil ikke rekke noe fryseforsøk før klinikken stenger for sommeren. Nå må jeg vente helt til august, og er så frustrert og lei meg av hele prøve/ivf-karusellen😞 Anonymkode: 5e5fd...a70 Forstår deg godt, det verste med IVF er all ventingen (synes jeg hvertfall)😕 jeg ble overstimulert ja, hadde en del væske allerede ved uttak og svæære eggstokker. Ikke noe tapping eller sykehusinnleggelse, men vondt nok😅 jeg satt inn i syklusen etter den avbrutte, da i styrt syklus. Da så alt fint ut igjen 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grublefru Skrevet 27. april 2021 #991 Del Skrevet 27. april 2021 Hei, dere 🙂 Jeg er ny her, men gjett om jeg har vært inne før og googlet symptomer sønder og sammen. Jeg og mannen har prøvd å bli gravide med første barn i ett år, og har nå vært hos lege for å begynne utredning. Så langt vet vi at at at er som det skal med meg, men han har ikke spermier i utløsningen. Faktisk ingen, ikke døde eller rare en gang. Så det neste for oss nå er en ny sædprøve og henvisning. Gynekologen antar at vi må få hjelp med å hente ut spermier med TESE (tror jeg) og med ICSI. Jeg har satt meg en del inn i hva dette innebærer teknisk, men jeg lurer på litt praktisk rundt dette. Vi må reise til en annen by for behandling. Er det slik at dette times slik at man stimulerer og henter ut egg hos meg i samme tidsrom som de henter ut spermier? Og så befrukter de egget, venter og så kommer vi tilbake etter 3-5 dager? Del gjerne andre erfaringer rundt ICSI og uthenting av spermier, takknemlig for alle svar 🙃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prøver89 Skrevet 27. april 2021 #992 Del Skrevet 27. april 2021 Snølilje skrev (På 26.4.2021 den 13.55): Hallo flotte prøvere 🤗❤️ Første gang jeg skriver i denne tråden! Vi har akkurat fått svar på henvisning til IVF, med innkallelse til time i starten av juni. Ser de skiver "Time til utredning", men ikke mer informasjon enn det. Noen som vet hva vi kan forvente? Har vært til utredning over lang tid og våre "utfordringer" skal være avklart, bare ikke hos de. Lurer derfor på om dette er det som flere referere til "Forsamtale"? Noe som vet? 😇 Hei! Jeg var også ferdig utredet før jeg ble henvist til St. Olavs. Jeg ble henvist av min fastlege til gynekolog her i byen. Han tok ultralyd, sjekket eggledere, min mann tok sædprøve, og det ble tatt blodprøver av meg for å sjekke om jeg hadde eggløsning. Ingenting ble funnet og jeg ble da henvist visere til St. Olavs. Jeg trengte ikke mer utredning der, jeg fikk starte på behandling ganske med en gang, uten å møte opp eller ha ny utredning. Hadde ikke en gang oppstartsamtale. De sendte bare reseptene til meg ut ifra det de leste i journalen. Jeg ble henvist 12.3 og skal begynne på medisinene neste mens som er om ca. 2 uker. Skal da ringe til St. Olavs når jeg får mensen, så Skal de forklare medisinene jeg skal ta. Gikk med andre ord svært raskt☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #993 Del Skrevet 27. april 2021 Grublefru skrev (1 time siden): Så det neste for oss nå er en ny sædprøve og henvisning. Gynekologen antar at vi må få hjelp med å hente ut spermier med TESE (tror jeg) og med ICSI. Jeg har satt meg en del inn i hva dette innebærer teknisk, men jeg lurer på litt praktisk rundt dette. Vi må reise til en annen by for behandling. Er det slik at dette times slik at man stimulerer og henter ut egg hos meg i samme tidsrom som de henter ut spermier? Og så befrukter de egget, venter og så kommer vi tilbake etter 3-5 dager? Måtte igjennom det samme. TESA/TESE ble først utført som en test under utredning , fant spermier. Så ble det gjort igjen på likt med egguttak. Reiste tilbake etter 4 dager for innnsett. var også i en annen by. Anonymkode: 659be...a92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snølilje Skrevet 28. april 2021 #994 Del Skrevet 28. april 2021 prøver89 skrev (14 timer siden): Hei! Jeg var også ferdig utredet før jeg ble henvist til St. Olavs. Jeg ble henvist av min fastlege til gynekolog her i byen. Han tok ultralyd, sjekket eggledere, min mann tok sædprøve, og det ble tatt blodprøver av meg for å sjekke om jeg hadde eggløsning. Ingenting ble funnet og jeg ble da henvist visere til St. Olavs. Jeg trengte ikke mer utredning der, jeg fikk starte på behandling ganske med en gang, uten å møte opp eller ha ny utredning. Hadde ikke en gang oppstartsamtale. De sendte bare reseptene til meg ut ifra det de leste i journalen. Jeg ble henvist 12.3 og skal begynne på medisinene neste mens som er om ca. 2 uker. Skal da ringe til St. Olavs når jeg får mensen, så Skal de forklare medisinene jeg skal ta. Gikk med andre ord svært raskt☺️ Er det sant? 🤩 Så flott å høre at det kan gå så raskt noen ganger! Takk for at du delte, og masse lykke til med prosessen! 🤗 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Førstegangsprøvene Skrevet 28. april 2021 #995 Del Skrevet 28. april 2021 21 egg ut, 13 befruktet og i dag fikk vi svar at 6 egg klarte seg helt til blasto, og til frys! 😱😢😳😇 Alle følelser på en gang, men nesten mest av alt at vi er kommet et steg videre med 6 små muligheter på frys 🙌. Håpet om at dette skal gå føles nå veldig nært, selv om vi må vente til juni med å sette inn 🙃 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aishaaa Skrevet 28. april 2021 #996 Del Skrevet 28. april 2021 Da er andre UL gjennomført, gikk skikkelig til h******. På første UL hadde jeg 14(!) follikler, alle like store. Nå hadde selvfølgelig det endret seg, og pr nå er det 8 som er 16-17mm og resterende 10-12. Blir helt motløs av hele greia. Ikke nok med at sambo har azoospermi, jeg skal faen meg ha rævva eggreserve i en alder av 27. Jeg er så lei. Legene satte opp uttak på Mandag, og sa at det ikke var håp for de som lå på 10-12 mm. Vi måtte ikke håpe på så mye som 8 egg ut i følge de, jeg har jo trossalt 2 uttak bak med med tomme eggposer. Domme meg som hadde forhåpninger om så mye som 14 egg. Nå er jeg bare så sinnsykt lei av hele greia, ikke får jeg innsett heller, er jo selvfølgelig overstimulert😫 Overstimulert uten egg. Så lei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Førstegangsprøvene Skrevet 28. april 2021 #997 Del Skrevet 28. april 2021 (endret) aishaaa skrev (43 minutter siden): Da er andre UL gjennomført, gikk skikkelig til h******. På første UL hadde jeg 14(!) follikler, alle like store. Nå hadde selvfølgelig det endret seg, og pr nå er det 8 som er 16-17mm og resterende 10-12. Blir helt motløs av hele greia. Ikke nok med at sambo har azoospermi, jeg skal faen meg ha rævva eggreserve i en alder av 27. Jeg er så lei. Legene satte opp uttak på Mandag, og sa at det ikke var håp for de som lå på 10-12 mm. Vi måtte ikke håpe på så mye som 8 egg ut i følge de, jeg har jo trossalt 2 uttak bak med med tomme eggposer. Domme meg som hadde forhåpninger om så mye som 14 egg. Nå er jeg bare så sinnsykt lei av hele greia, ikke får jeg innsett heller, er jo selvfølgelig overstimulert😫 Overstimulert uten egg. Så lei. Huffameg 😳. Ja, i denne verden er det jo helt tilfeldig hvordan ting går. 🤷♀️ Håper at de du får ut er topp kvalitet og holder hele veien til blasto og til frys ❤️ Endret 28. april 2021 av Førstegangsprøvene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #998 Del Skrevet 28. april 2021 aishaaa skrev (48 minutter siden): Da er andre UL gjennomført, gikk skikkelig til h******. På første UL hadde jeg 14(!) follikler, alle like store. Nå hadde selvfølgelig det endret seg, og pr nå er det 8 som er 16-17mm og resterende 10-12. Blir helt motløs av hele greia. Ikke nok med at sambo har azoospermi, jeg skal faen meg ha rævva eggreserve i en alder av 27. Jeg er så lei. Legene satte opp uttak på Mandag, og sa at det ikke var håp for de som lå på 10-12 mm. Vi måtte ikke håpe på så mye som 8 egg ut i følge de, jeg har jo trossalt 2 uttak bak med med tomme eggposer. Domme meg som hadde forhåpninger om så mye som 14 egg. Nå er jeg bare så sinnsykt lei av hele greia, ikke får jeg innsett heller, er jo selvfølgelig overstimulert😫 Overstimulert uten egg. Så lei. Ville bare si at mannen min også har det. og at det forsøket jeg ble gravid på var det bare 2-3 som var store nok. De vurderte å avbryte hele uttaket. Men av 3 egg ble 2 befruktet, den ene er fryst ned og den andre spreller i magen min. Anonymkode: c9990...930 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #999 Del Skrevet 28. april 2021 Førstegangsprøvene skrev (1 time siden): 21 egg ut, 13 befruktet og i dag fikk vi svar at 6 egg klarte seg helt til blasto, og til frys! 😱😢😳😇 Alle følelser på en gang, men nesten mest av alt at vi er kommet et steg videre med 6 små muligheter på frys 🙌. Håpet om at dette skal gå føles nå veldig nært, selv om vi må vente til juni med å sette inn 🙃 Gratulerer med helt fantastisk resultat! Såå deilig. Vi fikk også nøyaktig 6 stk. på frys. Vårt lykketall det nå🤗 Sa de noe om kvaliteten eller graderingen på blastocystene? Jeg turte ikke spørre embryologen om det, for jeg vet at dersom jeg hadde fått vite det ville jeg bare stresset og overtenkt det. Det er liksom ingenting jeg kan gjøre noe med nå uansett, men fortsatt er jeg veldig nysgjerrig. Anonymkode: 5e5fd...a70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Førstegangsprøvene Skrevet 28. april 2021 #1000 Del Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gratulerer med helt fantastisk resultat! Såå deilig. Vi fikk også nøyaktig 6 stk. på frys. Vårt lykketall det nå🤗 Sa de noe om kvaliteten eller graderingen på blastocystene? Jeg turte ikke spørre embryologen om det, for jeg vet at dersom jeg hadde fått vite det ville jeg bare stresset og overtenkt det. Det er liksom ingenting jeg kan gjøre noe med nå uansett, men fortsatt er jeg veldig nysgjerrig. Anonymkode: 5e5fd...a70 Jeg spurte, men hun sa bare at alle hadde utviklet seg som de skulle i 5 dager til blasto 🤷♀️. Vi har tro på disse eggene sa hun 🙃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå